درصحن: پس از ماهها بحث و گفتگو در خصوص ریاست مجلس دهم، نهایتا علی لاریجانی با اختلاف ۷۰ رای،‌ رقیب خود محمد رضا عارف را پشت سرگذاشت و بر کرسی ریاست مجلس موقتا تکیه زد. هیات رئیسه موقت تا پایان بررسی اعتبارنامه نمایندگان مسوولیت اداره مجلس و برگزاری انتخابات سال اول دوره دهم مجلس را برعهده دارد. در انتخابات هیات رئیسه موقت، علی لاریجانی ۱۷۳ و محمد رضا عارف ۱۰۳ رای کسب کردند.

مطهری با چهار رای کمتر از ورود به هیات رئیسه بازماند

به گزارش درصحن،‌ علی مطهری،‌ مسعود پزشکیان به نمایندگی از فراکسیون امید و محمد دهقانی و حمید رضا حاجی بابایی به نمایندگی از اصولگرایان برای تکیه بر مسند نایب رئیسی مجلس اعلام نامزدی کردند که در نهایت مسعود پزشکیان و محمد دهقان حائز اکثریت آراء شدند تا کرسی های نایب رئیسی میان دو فراکسیون امید و ولایت توزیع شود. از مجموع ۲۷۹ رای پزشکیان ۱۵۴ و دهقانی ۱۳۶ رای کسب کرد. علی مطهری با ۴ رای کمتر از ورود به هیات رئیسه موقت باز ماند و حمید رضا حاجی بابایی جمعا ۱۲۲ رای بدست آورد.

کرسی های دبیران هیات رئیسه نیز به غلامرضا کاتب،‌ سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، اکبر رنجبرزاده، عبدالکریم حسین زاده و امیرآبادی رسید. حسین زاده تنها کاندیدای فراکسیون امید بود که توانست به هیات رئیسه راه یابد دیگر منتخبان،‌ عضو فراکسیون ولایت هستند.

نعمتی،‌ عاشوری و عثمانی نیز بعنوان ناظران هیات رئیسه انتخاب شدند. نعمتی،‌ ناصری نژاد، عاشوری، عثمانی، مافی، هاشم زایی نیز برای سمت ناظر هیات رئیسه اعلام نامزدی کرده بودند.  براساس آراء بدست آمده از مجموع ۱۲ کرسی هیات رئیسه،‌ ۱۰ کرسی به فراکسیون ولایت و ۲ کرسی به فراکسیون امید رسید.

انتخابات هیات رئیسه مجلس،‌ سالانه برگزار می شود لذا هیات رئیسه مجلس برای سال اول دوره دهم،‌ پس از بررسی اعتبارنامه نمایندگان برگزار می شود. معمولا ترکیب هیات رئیسه موقت با کمترین تغییر برای سال اول مجدد انتخاب می شوند. علی لاریجانی با تکیه بر کرسی ریاست مجلس دهم، دومین رئیس مجلسی است که بیش از دو دوره این عنوان را در اختیار دارد. پیش از او اکبر هاشمی رفسنجانی به مدت ده سال (دوره اول،‌ دوره دوم و دو سال اول دوره سوم) ریاست مجلس را در اختیار داشته است. اکبر ناطق نوری ریاست ادوار چهارم و پنجم را در اختیار داشته و مهدی کروبی ریاست ادوار سوم و ششم را تجربه کرده و حداد عادل تنها رئیس مجلسی است که یک دوره عمر ریاست اش بیشتر به دراز نکشیده است. او در انتخابات هیات رئیسه مجلس،‌ کرسی خود را در رقابت با علی لاریجانی،‌ واگذار کرد.