درصحن: علی لاریجانی نامزد ریاست مجلس دهم،‌ که با حمایت ائتلاف امید به مجلس دهم راه یافته است، خط خود را از امیدی ها جدا کرد و در ائتلافی با پایداری ها به ریاست فراکسیون ولایت رسید.

فراکسیون ولایت که متشکل از نمایندگان جبهه پایداری و نمایندگان اصولگرای مجلس دهم است، پیش از این با نام فراکسیون فراگیر اعلام موجودیت کرده بود ولی در ادامه با تغییر نام به فراکسیون ولایت، رسما فعالیت خود را با انتخاب هیات رئیسه آغاز کرد. غلامرضا کاتب نماینده گرمسار در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، از تشکیل جلسه فراکسیون ولایت ساعاتی پس از پایان مراسم افتتاحیه مجلس دهم و انتخاب اعضای هیات رئیسه مجلس خبر داده است. به گفته او علی لاریجانی که در مجلس نهم ریاست فراکسیون رهروان ولایت را در اختیار داشت برای ریاست مجلس انتخاب شده و محمد دهقان منتخب مردم چناران و حمیدرضا حاجی بابابی منتخب مردم همدان به عنوان نواب رئیس برگزیده شده اند.

بهروز نعمتی منتخب تهران نیز که با حمایت ائتلاف امید به مجلس راه یافت نیز در ابتدای کار مجلس خط خود را از امیدی ها جدا کرد و به فراکسیون ولایت ملحق شد. نعمتی نیز به همراه مجید ناصری‌نژاد منتخب شادگان و محمد آشوری تازیانی منتخب بندرعباس عنوان ناظران هیات رئیسه را از آن خود کردند.

وی گفته کاتب همچنین احمد امیرآبادی، غلامرضا کاتب، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، اکبر رنجبرزاده، عباس پاپی‌زاده و سیدناصر موسوی لارگانی برای دبیری هیات رئیسه برگزیده شدند.

پیش از این فراکسیون امید به ریاست محمد رضا عارف،‌ رسما اعلام موجودیت کرده بود تا مجلس دهم دو فراکسیون اصلی خود یعنی فراکسیون ولایت و امید را بشناسد. در کنار این دو فراکسیون احتمالا فراکسیون سومی به نام فراکسیون مستقل ها تشکیل خواهد شد تا مجلس دهم به لحاظ شکل و فرم فراکسیونی با مجلس پنجم قابل مقایسه باشد.

اعضای فراکسیون امید نیز محمد رضا عارف را برای تصدی ریاست مجلس و علی مطهری و مسعود پزشکیان را برای کرسی نایب رئیسی مجلس برگزیده اند. از عثمانی، پروانه مافی و  هاشم‌زایی به عنوان ناظران هیات رئیسه و از سهیلا جلودارزاده سبحانی‌فر ، حسین‌زاده ، محمدعلی وکیلی، امیری و  سید فرید موسوی به عنوان دبیران هیات رئیسه نام برده می شود.

هنوز نمی توان از تعداد واقعی اعضای هر فراکسیون خبر داد ولی شواهد نشان می دهد که رقابت میان دو فراکسیون امید و ولایت نزدیک و فراکسیون مستقل ها از عدد کمتری برخوردار است ولی می تواند نقشی کلیدی در مجلس دهم داشته باشد.

فردا یکشنبه منتخبان مجلس دهم،‌ اعضای هیات رئیسه موقت را انتخاب می کنند. نتیجه این انتخابات می تواند تصویر واقعی تری از گرایش سیاسی راهیافتگان مجلس دهم ارائه کند.