روزنامه شرق: نگرانی‌ها از منحرف‌شدن برنامه ششم توسعه در هفته‌های باقی‌مانده از عمر مجلس نهم، همچنان ادامه دارد. پس از آنکه هفته گذشته، عباسعلی منصوری‌آرانی، نماینده کاشان، با نگارش نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نسبت به تغییرات سیاسی و جریانی در این برنامه هشدار داد و خواستار پس‌گرفتن لایحه برنامه ششم توسط دولت شد، روز گذشته هم سخنرانی سخنگوی دولت در جمع منتخبان مجلس دهم، محلی بود برای طرح دوباره موضوع برنامه ششم.

نوبخت روز گذشته در دومین روز همایش منتخبان مجلس دهم به‌عنوان یکی از سخنرانان در ساختمان مجلس قدیم حاضر شد و با اشاره به تاریخ آغاز برنامه‌های توسعه در ایران گفت: «از دهه ۱۳۲۰ و بعد از جنگ جهانی دوم، مسئله برنامه‌ریزی و توسعه وارد ادبیات ایران شد و از سال ۱۳۲۹ اولین برنامه‌های توسعه‌ای را آغاز کردیم. از سال ۵۷ تا ۶۷ کشور فاقد برنامه بودیم و از سال ۶۷ برنامه آغاز شد و نهایتا برای اینکه این برنامه‌ها عینیت پیدا کند، بودجه‌های سنواتی تعیین شد». او به‌عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ضمن تأکید بر اینکه این برنامه‌ها نیاز به بودجه داشتند، افزود: «ما پنج برنامه تا پیش از انقلاب و سه برنامه بعد از انقلاب انجام دادیم و دیدیم همسایه‌های ما با انجام این برنامه‌ها به توسعه دست یافتند اما ما نه. در آن زمان مقام معظم رهبری با ابلاغ سند چشم‌انداز یک برنامه بلندمدت ترسیم کرد تا این مشکل حل شود. بعد از برنامه سوم در سال ۸۴ اولین برنامه ما در راستای اهداف بلندمدت آغاز شد». نوبخت با بیان اینکه شما نمایندگان بعد از فرایندی که برای مجلس طی کردید یکی از کار‌هایتان ریل‌گذاری برنامه ششم است، تصریح کرد: «سازمان مدیریت دیوار‌به‌دیوار مجلس است و هروقت دوستان نماینده اراده کنند ما برای سایر توضیحات خدمت نمایندگان خواهیم رسید».
در ادامه این برنامه، یکی از نمایندگان در فرصت پرسش و پاسخ اعلام کرد: «١٠٤ نفر از نمایندگان مجلس دهم نامه‌ای امضا و از آقای لاریجانی تفاضا کردند که لایحه برنامه ششم به بررسی‌های مجلس دهم موکول شود». نوبخت با بیان اینکه «اگر مجلس دهم بررسی را انجام دهد کار ما راحت‌تر خواهد بود»، به سؤالات برخی از نمایندگان که معتقد بودند توضیحات دولت درخصوص نحوه عملکرد برنامه ششم کافی نیست نیز گفت: «این اسناد در ‌هزار صفحه درخصوص همه بخش‌ها گفته شده است. این مجموعه در اختیار مجلس قرار خواهد گرفت. در ابتدا همین امر در ذهن نمایندگان مجلس نهم بود که برنامه داده شده از سوی دولت تنها در چهار، پنج صفحه است اما در ادامه ما کل برنامه را گذاشتیم و گفتیم اگر دوست داشتید همه این برنامه را تصویب کنید».
نامه ١٠٤ منتخب مجلس دهم
نامه‌ای که در جریان سخنان نوبخت، خبر آن منتشر شد را می‌توان اولین اقدام جمعی نمایندگان مجلس دهم دانست. نامه درخواست از لاریجانی برای سپردن بررسی برنامه ششم به مجلس دهم. محمد خدابخشی، منتخب مردم الیگودرز، در مجلس دهم در گفت‌وگو با فارس، در این‌باره گفته است: «١٠٤ نفر از منتخبان دهمین دوره مجلس پای این نامه را امضا کردند که پس از آن به ریاست مجلس تقدیم شد و ریاست مجلس در پی آن دستورات لازم را صادر کرده است که خواست نمایندگان منتخب که در حقیقت بررسی دقیق‌تر این لایحه است مورد بررسی قرار بگیرد»؛ نامه‌ای که فارس متن کامل آن را منتشر کرده و در آن آمده است: «احتراما نظر به جایگاه برنامه‌های پنج‌ساله در روند رشد و تعالی کشور و نیازمندی روند مصوب‌سازی چنین لوایحی به بحث و بررسی تفصیلی و جامع، همچنین با توجه به محدودبودن زمان در اختیار نمایندگان مجلس نهم درخواست می‌گردد دستور فرمایید تا بررسی و مصوب‌سازی لایحه برنامه ششم توسعه کشور به مجلس دهم محول گردد، تا ان‌شاءالله شاهد افزایش همگرایی برنامه ششم با همگرایی مقام معظم رهبری (الگوی ایرانی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی نظام و…) و تقویت پیوندهای ضروری برنامه ششم با اسناد بالادستی باشیم».
پاسخ‌های نوبخت به سؤالات نمایندگان درباره زنان
بحث درباره سرنوشت لایحه برنامه ششم تنها بخش سخنرانی و پرسش و پاسخ دیروز نوبخت در جمع منتخبان مجلس دهم نبود. او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کسانی که به برجام انتقاد دارند، بیان کرد: دوستانی که به برجام خوش‌بین نیستند ادعا می‌کنند ما هنوز در وضعیت مشابه قبل به‌سر می‌بریم. اما ما رشد را به مثبت یک تبدیل کردیم و تورم را تا هفت درصد کاهش دادیم. همچنین به گزارش ایلنا، نماینده‌ای در خلال صحبت‌های نوبخت اعتراضی کرد که نوبخت در پاسخ گفت: «بنده در خدمت شما هستم. اجازه بدهید مرحله صدور اعتبارنامه‌ها و تصویب آنها به اتمام برسد، من به همه سؤالات عزیزان پاسخ خواهم داد». نوبخت همچنین درخصوص سؤال فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران، درخصوص مسائل مربوط به زنان در برنامه ششم گفت: «در مورد زنان باید ببینید دید ما چگونه است و اینکه زنان برای توسعه چه نقشی دارند که این در برنامه سالانه آمده است. ما این برنامه را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد. چه این برنامه تصویب بشود یا نه، ما در خدمت شما هستیم». رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پایان تصریح کرد: «اسلحه شما میکروفن‌های شماست. هم‌زمان همه شبکه‌های خارجی صدای شما را می‌شنوند. اینکه خدا تأکید کرده سخن احسن بگویید کلام خداست. جمع‌کردن برخی حرف‌ها سخت است. مراقبت داشته باشید در کلام حیثیت کسی را نبرید و از واژگان مثبت استفاده کنید».