درصحن: رونمایی از ترکیب نهایی نمایندگان مجلس دهم از یک خلائی بزرگ به نام «تجربه» حکایت دارد بطوریکه از مجموع ۲۹۰ نماینده،‌ ۱۷۹ نفر آنها برای اولین بار پا به خانه ملت گذاشته اند. آیا خلاء تجربه،‌ پاشنه آشیل مجلس دهم خواهد شد یا انگیزه و اشتیاق نمایندگی کمبود تجربه را جبران خواهد کرد؟ این پرسشی است که حداقل یک سال برای پاسخ به آن وقت نیاز داریم تا بتوان تصویری واقعی تر از کم و کیف فعالیت نمایندگان و عملکردشان ارائه کرد.

 

براساس اطلاعات موجود،‌ از میان ۱۱۱ نماینده ای که سابقه نمایندگی دارند،‌ دو نفر آنها در مجلس اول نیز نماینده بوده اند اتفاقی که در نوع خود می تواند منحصر بفرد باشد که کسی ۲۸ سال (پایان مجلس دوم) پس از وداع با نمایندگی،‌ مجدد به مجلس بازگشته باشد. شهاب الدین بی مقدار نماینده مردم تبریز تنها نماینده ای است که در دور اول و دوم حضور داشته و پس از ۲۸ سال دوباره به مجلس بازگشته است. او با حمایت ائتلاف امید بر کرسی مجلس دهم تکیه زده است. احمد سالک نماینده فعلی اصفهان نیز در حالی مجدد رای مردم را جلب کرده که در دوره اول نیز نماینده بوده است. احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم پیش از این در مجلس اول،‌ سوم، چهارم و نهم نیز نماینده بوده است و می رود تا نام خود را در میان نمایندگانی با پنج دوره سابقه نمایندگی ثبت کند.

 

در میان راهیافتگان به مجلس دهم سه نفر سابقه نمایندگی در دوره دوم را دارند. شهاب الدین بی مقدار نماینده تبریز،‌ سیدمصطفی ذوالقدر نماینده میناب وعبدالرضا هاشم زائی نماینده تهران  سه نماینده ای هستند که در مجلس دوم نیز حضور داشته اند.

 

از مجلس سوم ۶ نفر، از مجلس چهارم ۸ نفر، از مجلس پنجم ۱۰ نفر، از مجلس ششم ۱۶ نفر، از مجلس هفتم ۲۷ نفر، از مجلس هشتم ۴۹ نفر و از مجلس نهم ۷۴ نفر به مجلس دهم راه یافته است. همانطور که نمودار نشان می دهد،‌ سوابق نمایندگی نمایندگان سابقه دار مجلس دهم بیشتر به مجالس اخیر هفتم تا نهم اختصاص دارد.

 

بیشترین سابقه نمایندگی از آن محمد قمی نماینده ورامین است که در مجالس سوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم حضور داشته است. محمد مهدی مفتح نیز با سابقه حضور در مجالس چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم (میان دوره ای) در رتبه دوم ایستاده است.  پس از او ۱0 نماینده زیر با ۴ دوره حضور در مجلس شورای اسلامی  بیشترین سابقه نمایندگی را دارند:

۱-سیدمصطفی ذوالقدر (دوم – سوم – ششم – هشتم)

۲- جهانبخش محبی نیا (پنجم – ششم – هفتم – هشتم)

۳- احمد سالک (اول-سوم-چهارم-نهم)

۴- سلمان خدادای (پنجم-ششم-هفتم-هشتم)

۵-سکینه الماسی (سوم-چهارم-پنجم-ششم)

۶- یونان بت کلیا (ششم-هفتم-هشتم-نهم)

۷- محمد رضا تابش (ششم – هفتم – هشتم – نهم)

8- کاظم جلالی(ششم – هفتم – هشتم – نهم)

9- علاالدین بروجردی (ششم-هفتم-هشتم-نهم)

10- حمید رضا حاج بابایی (پنجم – ششم – هفتم – هشتم)

 

گفتنی است معمولا پست های کلیدی مجلس همچون کرسی های هیات رئیسه مجلس و هیات رئیسه کمیسیون ها به نمایندگانی تعلق خواهد گرفت که دارای سابقه نمایندگی هستند از همین رو علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم و نهم برای تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس دهم از این منظر شانس بیشتری نسبت به محمد رضا عارف رهبر فراکسیون امید خواهد داشت هرچند در مجلس هشتم لاریجانی بدون سابقه نمایندگی توانست کرسی ریاست را در رقابت با حداد عادل رئیس مجلس هفتم از آن خود کند. ایا این اتفاق دوباره رخ خواهد داد و این بار عارف کرسی ریاست را از لاریجانی می ستاند یا لاریجانی به ریاست ادامه می دهد پرسشی است که تا یک ماه دیگر پاسخ می یابد.

 

مراسم افتتاحیه مجلس دهم چهار روز پس از برگزاری مراسم اختتامیه مجلس نهم در روز ۸ خرداد ماه برگزار می شود. مدیریت جلسه افتتاحیه با هیات رئیسه سنی به ریاست شهاب الدین بی مقدار نماینده مجلس اول از تبریز بعنوان مسن ترین نماینده مجلس خواهد بود. هیات رئیسه سنی مکلف به برگزاری انتخابات هیات رئیسه موقت است.