درصحن: یکی از اولین پرونده های به جا مانده از دولت محمود احمدی نژاد که توسط تیم حسن روحانی به جد دنبال و تبعات گسترده ای به همراه داشت، پرونده بورسیه های غیرقانونی بود. پرونده ای که به گواه فرجی دانا وزیر علوم دولت روحانی، نمونه ای از فساد در حوزه آموزش بود. مهدی زاهدی وزیر علوم دولت اول محمود احمدی نژاد که ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم را برعهده داشت از متهمان اصلی این پرونده بود. زاهدی هم در صدور دستور اعطای بورسیه های غیرقانونی متهم بود و هم در مظان این اتهام قرار داشت که پسرش نیز در میان دانشجویان بورسیه ای است که بدون داشتن شرایط لازم،‌ مشمول مزایای بورسیه قرار گرفته است. زاهدی نه تنها این اتهامات را قبول ندارد بلکه چنین اتهامی را دست مایه استیضاح فرجی دانا قرار داد. استیضاحی که بعدها بطور علنی مورد حمایت رهبر ایران هم قرار گرفت و از رسانه ای شدن این پرونده به شدت به دولت اعتراض کرد تا فرهادی که جانشین فرجی دانا شده بود به کل این پرونده را بایگانی کند و روشن نشود که زاهدی آن گونه که فرجی دانا مدعی بود در این پرونده متهم به فساد است یا آنگونه که خودش می گفت در این پرونده مدعی است؟

 

محمد مهدی زاهدی کیست؟

 

محمد مهدی زاهدی متولد ۱۳۳۲ در شهر کرمان است. فارغ التحصیل و استاد رشته ریاضی است. او تا پیش از وزارت،‌ عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بود ولی بلافاصله پس از تصدی مقام وزارت در دولت محمود احمدی نژاد خود را به دانشگاه تربیت مدرس تهران منتقل کرد و به عضویت هیات علمی گروه ریاضی این دانشگاه درآمد. او در دولت دوم محمود احمدی نژاد،‌ جای خود را به کامران دانشجو داد و به عنوان سفیر ایران راهی مالزی شد.

محمد مهدی زاهدی که با حمایت علنی محمد رضا باهنر نایب رئیس وقت مجلس،‌ به وزارت علوم رسیده بود در جلسه دفاع از اعتبارنامه خود،‌ با اتهام کم سوادی مواجه شد. عماد افروغ از نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم، زاهدی را به فقدان سابقه علمی درخشان متهم کرد. این در حالی بود که او در زندگینامه مکتوبی که در اختیار نمایندگان قرار داده بود اعلام کرده بود که از طرف مرکز بین المللی کمبریج به عنوان مرد سال ریاضی انتخاب شده است. اما بررسی ها نشان داد که این مرکز ربطی به دانشگاه کمبریج نداره و موسسه ای تبلیغاتی است که در ازای دریافت پول، چنین عناوینی به افراد می فروشد. او همچنین مدعی شده بود که عضو آکادمی علوم نیویورک است ولی این مرکز نیز عضویت زاهدی را تکذیب کرد تا روشن شود که مرحوم علی کردان وزیر استیضاح شده دولت احمدی نژاد، تنها عضو کابینه نبوده که در جعل مدرک تحصیلی و عناوین علمی سابقه داشته است.

اعطای بورسیه غیر قانونی به دانشجویان فاقد صلاحیت علمی،‌ قطع بودجه مربوط به انتشار مقالات و شرکت در کنفرانس های بین المللی در حوزه علوم انسانی و اختصاص بودجه آن به تحقیقات زیر نظر حوزه علمیه قم، اعطای مجوز دانشگاه غیرانتفاعی در تهران به همسرش با ۳۳۰۰ دانشجو، و اعطای پذیرش دانشجویی به خواهر زاده اش بدون شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، برکناری بسیاری از اساتید خوش نام دانشگاههای کشور،‌ تغییر گسترده روسای دانشگاه ها از جمله اقدامات زاهدی در وزارت علوم بود.

زاهدی به عنوان یکی از طراحان طرح استیضاح فرجی دانا وزیر علوم دولت روحانی که افشاگر پرونده بورسیه های غیرقانونی بود،‌ به گواه اعضای کمیسیون تحقیقات،‌ قبل از جلسه استیضاح، با هتاکی و دشنام نسبت به فرجی دانا او را تهدید به اخراج از وزارتخانه کرده بود. تهدیدی که به گفته اعضای کمیسیون به دلیل به خطر افتادن منافع شخصی اش صورت گرفته بود.

صلاحیت زاهدی به رغم اتهام در پرونده بورسیه های غیرقانونی،‌ در انتخابات مجلس دهم تایید شد و توانست با رای مردم کرمان به مجلس دهم راه یابد.

 

دانشجویان ستاره دار و نقض حقوق بشر

اطلاعات چندانی از سوابق زاهدی تا قبل از ورود به وزارت علوم در دست نیست اما ورودش به وزارت علوم،‌ نظام آموزش کشور را با پدیده جدیدی به نام دانشجویان ستاره دار کرد. ستاره دار کردن دانشجویان با محروم کردن آنها از حق ادامه تحصیل همراه بود. بسیاری از پذیرفته شدگان کنکور ورودی دانشگاه ها یعنی پس از تایید صلاحیت علمی به دلیل عدم صلاحیت سیاسی و فکری از ادامه تحصیل محروم شدند.

بنیاد برومند در گزارشی تفصیلی به نقش زاهدی و دیگر اعضای دولت احمدی نژاد در محروم کردن دانشجویان از حق تحصیل کرده و می نویسد: «مقامات تحت دولت احمدی نژاد، که موظف به ادارهء موسسات آموزش عالی کشور و فرآیندهای مربوط به پذیرش دانشجو می باشند در هیات مرکزی گزینش و سازمان سنجش وزارت علوم، آغاز به گذاشتن از یک تا سه “ستاره” روی مدارک دانشگاهی فعالان دانشجویی و منتقدین دولت، و همچنین دانشجویان بهایی کردند. این ستاره ها بیانگر محرومیت یک متقاضی از دستیابی به پذیرش در مقطع کارشناسی و یا ادامهء تحصیل دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد می باشند. در بعضی از موارد، مقامات کلا از انتشار نتایج امتحانات ورودی برخی متقاضیان خودداری کرده اند.»

 

اخراج اساتید خوشنام دانشگاههای کشور که با اعتراض گسترده دانشجویان نیز همراه شد ماحصل اقدامات خلاف حقوق بشر محمد مهدی زاهدی و کامران دانشجو دو وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد بود. اخراج اساتید دانشگاه ها به حدی گسترده بود که ده نماینده مجلس در تذکری به رئیس جمهور نسبت به اخراج اساتید اعتراض کردند هر چند زاهدی با تکذیب اخراج اساتید، از اساس منکر این مساله بود. با معرفی دکتر میلی منفرد از سوی حسن روحانی به مجلس برای تصدی وزارت علوم جمعی از دانشجویان با صدور بیانیه ای از وزارت دکتر میلی منفرد حمایت کرده و در تشریح آنچه در زمان تصدی زاهدی و دانشجو برسر دانشگاهها آمد، آورده اند: «طبیعی است که معرفی اشخاص توانمند و آگاه به امور وزارت علوم سبب می شود تا کسانی که در هشت سال گذشته از هیچ کوششی برای نقض استقلال دانشگاه، افراطی گری و امنیتی کردن فضای آن دریغ نکرده اند شروع به صدور بیانیه های جعلی و تهدید و هشدار به وی نمایند و گزینه ی پیشنهادی را عامل «دشمنان» خطاب کنند. کسانی که کارنامه سیاهی در طول سالیان گذشته از خود بر جای گذاشته اند، اکنون طلبکار شده و از رییس جمهور منتخب سهم خواهی می کنند.»

 

زاهدی و جنبش سبز

با اتفاقات ریاست جمهوری سال ۸۸ و روی کار آمدن دولت دوم محمود احمدی نژاد،‌ زاهدی راهی مالزی شد تا کرسی سفارت ایران در این کشور را در اختیار بگیرد. زاهدی وزیر علوم دولت احمدی نژاد در حالی ماموریت یافته بود تا به مالزی برود که تعداد دانشجویان ایرانی دانشگاه های مالزی رو به ازدیاد بود و تحرکاتی از سوی آنان در حمایت از جنبش سبز صورت می گرفت. دانشجویان شرکت کننده در نشست هم اندیشی در مالزی این انتصاب را در امتداد خط فکری دولت احمدی نژاد برای کنترل و سرکوب دانشجویان معترض ارزیابی می کردند.

 

حمله به کوی دانشگاه تهران و ضرب و شتم شدید دانشجویان در وقایع سال ۸۸ از جمله لکه های سیاه پرونده محمد مهدی زاهدی وزیر علوم وقت دولت محمود احمدی نژاد است. مدتی پس از وقایع حمله به دانشجویان در سال ۸۸ دانشجویان عضو جنبش عدالتخواهی با صدور بیانه ای زاهدی و دانشجو را به پاسخگویی فرا می خوانند. آنان در این بیانیه می آورند: «هنوز 4 سال از روزهایی نمی‌گذرد که آقای کامران دانشجو در قامت «رئیس ستاد انتخابات کشور» در ساختمان مرکزی وزارت کشور در خیابان فاطمی مستقر بود و آقای زاهدی در سمت وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری مسئولیت حفظ امنیت و کرامت دانشگاهیان را بر عهده داشت. از بامداد 25 خرداد 1388، که دانشگاه مورد تهاجم گسترده‌ی نیروهای شبه نظامی و لباس شخصی قرار گرفت و تعداد زیادی از دانشجویان بازداشت و به ساختمان مرکزی وزارت کشور منتقل شدند تاکنون، متهمان این تخلف بزرگ شناسایی و مورد برخورد قرار نگرفته‌اند.» زاهدی اگرچه با تشکیل کمیته حقیقت یاب وعده داده بود که وقایع حمله به کوی دانشگاه تهران را بررسی می کند ولی هیچگاه تاکنون توضیح نداده است که چه کسانی و با حمایت چه مقامی به دانشجویان حمله کردند و موضع شخصی اش چه بوده است.

مسوولیت‌ها

محمد مهدی زاهدی که فعالیت مدیریتی اش را از سالهای اولیه پس از انقلاب با ریاست آموزش و پرورش شهربابک در استان کرمان شروع کرد با حمایت باهنر وارد شورای شهر کرمان و سپس به وزارت علوم رسید. او در انتخابات مجلس نهم از حوزه انتخابیه کرمان با مجموع ۱۵۰۸۲۵ رای معادل ۵۴ درصد آراء به نمایندگی مجلس رسید و در انتخابات مجلس دهم با وجود ریزش حدود یک سوم آراء اش باز موفق به ورود به مجلس شد. او در این دوره از انتخابات با کسب حدود ۱۰۹ هزار رای نفر دوم کرمان شد. او در دوران نمایندگی اش در مجلس نهم حدود ۵۰ طرح را امضا کرده که بیشتر به حوزه آموزش اختصاص داشته است. مهمترین عناوین شغلی او به این شرح بوده است:

 

  • ریاست آموزش و پرورش شهرستان شهر بابک از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۲
  • عضو شورای شهر کرمان
  • وزیر علوم در دولت اول محمود احمدی نژاد
  • سفیر ایران در مالزی
  • رئیس کمیسیون تحقیقات و فناوری مجلس نهم
  • یکی از ۷ عضو هیات عالی اجرایی انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲

 

سوابق خانوادگی:

محمد مهدی زاهدی دارای سه فرزند است که نام یکی از پسرانش در میان دانشجویانی که بدون داشتن استحقاق،‌ بورسیه تحصیلی گرفته است آمده است. همسرش ریاست یک دانشگاه غیرانتفاعی در تهران را در اختیار دارد. دانشگاهی که مجوز آن را از شوهرش در زمان وزارت اش دریافت کرد. گفته می شود خواهر زاده اش که در هند دانشجو بوده،‌ با حمایت زاهدی بدون کنکور وارد دانشگاه تهران می شود تا در رشته حقوق بشر تحصیل کند.