درصحن: شورای شهر برای بسیاری از نمایندگان مجلس یک پل پرتاب بوده است. احمد امیر آبادی از جمله این نمایندگان است که قبل از ورود به مجلس، یکبار خود را در آزمون رای مردم قرار داده و موفق شده تا رای اعتماد مردم قم را جلب و پس از چهار سال نمایندگی آنها در شورای شهر، شانس اش را برای ورود به مجلس امتحان کند. او اولین بار در سال ۱۳۹۱ به نمایندگی مجلس نهم انتخاب و ۴ سال بعد، مجوز ورود به مجلس دهم را نیز کسب کرد تا از هم اکنون بتوان او را یک ضلع مثلث پایداری ها در مجلس دهم (قدوسی نماینده مشهد- ذوالنور و امیرآبادی نمایندگان قم) دانست.

 

احمد امیرآبادی کیست؟

 

او متولد ۱۳۵۲ در شهرستان فراهان است. در خانواده ای مذهبی و کشاورز بدنیا می آید و پس از پشت سرگذاشتن دوران کودکی به همراه خانواده به شهر قم مهاجرت می کند و در فقیرترین و پرجمعیت ترین منطقه قم (نیروگاه) ساکن می شود. منطقه ای که اکثریت قاطع جمعیت آن را مهاجرین فقیر تشکیل داده اند. در نوجوانی عازم جنگ ایران و عراق می شود و در عملیات کربلای پنج مجروح می شود. ورود به جنگ ایران و عراق، زمینه ساز الحاق اش به سپاه پاسداران می شود. او از سال ۱۳۶۹ رسما به سپاه پاسداران می پیوندند و در حین خدمت تحصیلات خود را در رشته مدیریت ادامه می دهد و فوق لیسانس اش را در رشته مدیریت مالی دریافت و در دانشگاه سپاه (دافوس) تحصیلات اش را در مقطع دکترای ادامه می دهد. او هنوز موفق به کسب مدرک دکترا نشده است.

 

او با سالها عضویت و فعالیت در بسیج، گرایش بسیار نزدیکی به جبهه پایداری (طیف سیاسی آیت الله مصباح یزدی) دارد و در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که اخیرا برگزار شد موفق می شود با حمایت جبهه پایداری، بر دیگر رقبا غلبه کند و به عنوان منتخب اول قم، با ۲۶۳ هزار و ۸۸۵ رأی، بالاتر از علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم و نهم، راهی مجلس دهم شود. احمدآبادی در انتخابات مجلس نهم به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده بود و برخلاف عرف حاکم بر قم که معمولا کاندیداهای جامعه مدرسین حوزه علمیه (بجز انتخابات مجلس ششم که اصلاح طلبان قم پیروز شدند.) پیروز انتخابات هستند،‌ توانست بر یکی از سه کاندیدای جامعه مدرسین غلبه کند و به مجلس راه یابد. سکونت در منطقه ای بسیار پرجمعیت و عضویت در شورای شهر در پیروزی و ورود اش به مجلس موثر بوده است.

 

احمد امیرآبادی از فعال ترین مخالفان برجام در مجلس نهم بود به پیشنهاد او و تصویب نمایندگان،‌ مجلس نهم کمیسیون ویژه بررسی برجام تشکیل داد. کمیسیونی که به رهبری یک عضو دیگر جبهه پایداری یعنی علیرضا زاکانی از مرحله تشکیل تا پایان از هیچ تلاشی برای مخالفت با برجام فروگذار نکرد و اگر حمایت قاطع علی لاریجانی رئیس مجلس از برجام نبود معلوم نبود سرنوشت این لایحه به کجا می انجامید. او برجام را مانع از پیشرفت های هسته ای می داند و معتقد است برای پیشرفت در دانش باید به علم هسته ای مسلح بود.

 

سوابق و گرایش سیاسی امیرآبادی، نشان می دهد که به جبهه اصولگرایان آنهم طیف افراطی و تندروی آن تعلق دارد. از این رو، می توان پیش بینی کرد که در غیاب چهره هایی همچون رسایی، کوچک زاده، حسینیان، زاکانی و … او در ردیف رهبران جریان تندروی مجلس دهم قرار بگیرد. فراکسیونی که سران آن از ورود به مجلس دهم باز ماندند و معدودی از چهره های شاخص شان توانستند با دوپینگ شورای نگهبان (پس از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح طلب و مستقل) به مجلس راه یابند.

 

حضور در جنگ ایران و عراق

 

در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق، امیرآبادی کودک و یا نوجوانی بیش نبوده ولی در سالهای پایانی جنگ و در همان نوجوانی (۱۳ سالگی) تصمیم می گیرد که عازم جبهه شود و بسیج قم نیز این شرایط را برایش مهیا می کند که به خط مقدم پا بگذارد. به گفته خودش در عملیات کربلای پنج شرکت می کند و مجروح می شود و با استفاده از سهمیه جانبازی می تواند وارد دانشگاه شود و تحصیلات نیمه تمام اش را به پایان برساند. او پس از پایان یافتن جنگ به عنوان نیروی رسمی به سپاه پاسداران می پیوندد و تا زمان ورود به شورای شهر لباس نظامی برتن دارد.

 

مواضع حقوق بشری

 

همچون دیگر اعضای جبهه پایداری،‌ احمد امیرآبادی فعال حقوق بشر است اگر اتفاقی در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی و در ارتباط با جامعه مسلمین رخ دهد. در میان نطق ها و سخنرانی ها و تذکرات اش نمی توان کلامی در دفاع از حقوق بشر ایرانیان مطلبی پیدا کرد ولی در خصوص دیگر جوامع به کرات سخن گفته است. او یکبار اتفاقات میانمار را دست مایه حمله به کشورهای غربی قرار می دهد و خواستار تشکیل جلسه اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی می شود و یکبار دولت عربستان را به دلیل قتل عام مردم سوریه و یمن مورد حمله قرار می دهد. او می گوید:«کمیته بین‌المللی حقوق بشر با وجود همه جنایات دولت عربستان در یمن به او کرسی می‌دهد چون این سازمان‌ها با پول نفت او پشتیبانی می‌شوند و از آنجایی که لابی‌های پشت پرده صهیونیستی با حکام سعودی در ارتباط هستند امیدی به نتیجه‌گیری نیست.»

 

سوابق اجرایی

 

  • عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر قم
  • عضو هیئت مدیره جمعیت هلال احمر استان قم
  • عضو هیئت منصفه دادگاه مطبوعات استان قم
  • عضو بسیج اساتید دانشگاه‌های استان قم
  • عضو شورای آموزش و پرورش استان قم
  • مسئول فرهنگی سپاه ناحیه قم
  • عضو‌ شورای ‌مرکزی بسیج دانشجویی پردیس فارابی
  • عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی
  • عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه
  • عضو هیئت رئیسه کمیسیون احکام برنامه
  • ناظر کمیسیون انسداد مرزهای کشور
  • عضو هیئت رئیسه شبکه دیده بان (سازمان مردم نهاد مبارزه با مفاسد اقتصادی)
  • عضو هیئت رئیسه فراکسیون ایثارگران
  • عضو هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری
  • عضو شورای ‌مرکزی جمعیت جانبازان‌انقلاب‌اسلامی
  • رئیس هیئت تحقیق و تفحص از وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • عضویت در هیئت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • عضو و نائب‌رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی کشور
  • عضویت در فراکسیون ورزش، حامیان امداد و جوانان
  • دبیر و سخنگوی مجمع نمایندگان استان قم