درصحن: علی لاریجانی نماینده مردم قم در مجلس هفتم و هشتم در حالی برای سومین دوره متوالی از قم کاندیدای حضور در انتخابات مجلس دهم شده که به نظر می رسد کماکان رقیب قدرتمندی پیش روی خود نمی بیند. در عین حال او از حوزه ای تصمیم به تداوم نمایندگی گرفته که پایگاه اصلی بزرگترین جریان سیاسی مخالف اش، یعنی جبهه پایداری است. لاریجانی در قم از یک سو باید با نامزدان جبهه پایداری رقابت کند و از سوی دیگر با نامزدان جامعه مدرسین حوزه علمیه که طی نه دوره گذشته بیشترین نماینده را در مجلس داشته اند باید به رقابت برخیزد. بطور سنتی ائتلاف جامعه مدرسین پیروز انتخابات در قم بوده است لذا اگر لاریجانی نتواند حمایت جامعه مدرسین را جلب کند،‌ میدان رقابت برای او، میدانی سخت و نفس گیر خواهد بود.

اصلاح طلبان اگرچه در قم تصمیم به رقابت با لاریجانی نداشتند ولی جملگی آنها رد صلاحیت شده و حالا مسوولیت لاریجانی از این بعد افزایش یافته است. سکوت او در برابر رد صلاحیت رقبای اصلاح طلب یا تلاش برای بازگرداندن آنها به عرصه رقابت انتخاباتی،‌ می تواند رابطه او با اصلاح طلبان و حامیان دولت در قم را شفاف تر کند.

با توجه به رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان،‌ از همکنون باید رقیب اصلی او برای ریاست مجلس دهم یعنی محمد رضا عارف، را باید خارج شده از گود دانست و به احتمال زیاد همچون مجلس هشتم و نهم، او در مجلس دهم رقیب قدرتمندی نداشته باشد.