درصحن: یک روز پس از سخنان رهبر ایران و حمایت آشکار از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی،‌ حسن روحانی رئیس جمهور ایران، او را به چالش کشیده و می پرسد: «اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟» حسن روحانی این سخنان را در همایشن استانداران و فرمانداران سراسر کشور بیان کرده و گفته: «د: احراز صلاحیت واقعی، متعلق به مردم است و این ملت بزرگ است که پای صندوق رأی آن کسی را که بهتر و اصلح است، برمی‌گزیند.»

اظهارات حسن روحانی به فاصله بیست و چهار ساعت از سخنرانی رهبر ایران در جمع کارگزاران انتخابات، به وضوح تفاوت دیدگاه و نگرش دو جریان سیاسی حاکم بر ایران را به خوبی نشان می دهد. برخلاف رهبر ایران که «رای دادن» را تنها حق مخالفان و منتقدان نظام می داند و «حق انتخاب شدن» را در انحصار وفاداران به خود می داند،‌ حسن روحانی حقوق اقلیت های دینی و سیاسی را به رهبر ایران گوشزد کرده و می گوید: «مجلس شورای اسلامی، نامش خانه ملت است نه خانه یک جناح؛ بگذاریم خانه ملت آینه واقعی ملت باشد و متعلق به همه مردم. البته که در این میان جناح‌ها و احزاب مختلف باید بهترین‌ها را به مردم معرفی کنند و باید بر امر انتخابات هم نظارت بشود، اما معیار در همه این مراحل باید فقط قانون باشد.»

حسن روحانی طرفداران جناح حذف شده در انتخابات را حدود ده میلیون معرفی کرده و معتقد است نمی توان در انتخابات حق این ده میلیون نفر را نادیده گرفت، صحبت هایی که باید آن را حمایت حسن روحانی از حق طرفداران جنبش سبز دانست. اشاره ده میلیونی روحانی به آراء اعلام شده میرحسین موسوی در انتخابات ۸۸ است. شورای نگهبان بارها اعلام کرده بود که صلاحیت هر کسی که در جریان جنبش سبز در حمایت از آن وارد شده یا حتی نسبت به وقایع آن سال سکوت کرده است را رد می کند و حق انتخاب شدن را مختص مخالفان فعال جنبش سبز دانسته بود.

اما  نقطه عطف سخنان امروز روحانی، ارجاع های مستقیم  وی به قلع و قمع یک جناح سیاسی در انتخابات 94 توسط شورای نگهبان و اعلام ایستادگی دولت برای استیفای حقوق ملت است. گرچه عدم پذیرش برگزاری این نوع انتخابات مهندسی شده از سوی رئیس جمهور در ایران چندان هم بی سابقه نیست ولی این بار می توان امیدوار بود که روحانی و بدنه دولت بتوانند فشار اثرگذاری بر شورای نگهبان وارد و جمعی از رد صلاحیت شدگان را به رقابت انتخابات ۹۴ بازگردانند. پیش از این و در جریان برگزاری انتخابات مجلس هفتم،‌ سید محمد خاتمی و مهدی کروبی روسای وقت جمهور و مجلس ایران، در بیانیه ای مشترک نسبت به رد صلاحیت گسترده در انتخابات اعتراض کرده و اعلام کردند از ماهها به برگزاری انتخابات، تکلیف ۱۷۰ کرسی مجلس هفتم روشن است. آنها اعلام کردند در این شرایط قادر به برگزاری انتخابات نیستند. در حمایت از سخنان رئیس جمهور وقت که با تحصن نمایندگان جناح اکثریت مجلس ششم همراه شده بود، استانداران سراسر کشور استعفا دادند ولی ورود خامنه ای و تیم امنیتی حکومت به ماجرا،‌ سبب برگزاری کم رونق انتخابات مجلس هفتم طبق برنامه از پیش طراحی شده، شد..

از دیگر سوی با علم بر این که در دو ده دهه گذشته همواره روسای جمهور در نهایت راهی جز تمکین در مقابل شورای نگهبان و رهبری نداشته اند باید گفت که روحانی امروز وارد یک غمار سیاسی جدی شده است. او با زیر سوال بردن سلامت انتخابات، مسوولیت خود را در برابر شهروندان افزایش داده و اگر نتواند در استیفای حقوق ملت آنگونه که وعده داده عمل کند،‌ باید اعتبار و پایگاه اجتماعی خود را خدشه دار شده بداند.

نکته دیگر اینکه روحانی بهتر از هر کسی می داند که اگر شورای نگهبان بر مواضع خود پافشاری کرده و مانع از حضور جریان های اصلاح طلب و اعتدال گرا در انتخابات شود، انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهور، در انتخابات بعدی ریاست جمهوری با چالش های جدی مواجه خواهد شد. او می داند که مجلس اصولگرای دهم، تمام هم و غم خود را به کار خواهد بست تا عمر دولت و وزرای تکنوکرات روحانی را کوتاه کند و از همین روست که در سخنان امروز با زیرکی ادعای رهبر مبنی بر لزوم پذیرش اصل نظام را به چالش می کشد و می گوید:« البته باید همه کاندیدا‌ها به دین و آیین خود متعهد و ملتزم به قانون اساسی و ولایت فقیه باشند اما آیا همه التزام آنان باید به همین مسایل باشد؛ پس محیط زیست، صنعت، توسعه، رفع رکود، بیکاری و رونق اقتصادی چه می‌شود؟»

تاکید وی بر مسائلی همچون محیط زیست، صنعت، توسعه و … در واقع زیر سوال بردن صلاحیت بسیاری از نمایندگان اصولگرای امروز مجلس و کاندیداهایی است که صرفا به دلیل پذیرش اصول نظام، تایید صلاحیت شده و می شوند اما در عرصه قانون گذاری هیچ گونه وجاهت و دانش و آگاهی مفیدی برای کشور نداشته و ندارند. نمایندگانی که البته شمارشان در همین مجلس نهم کم نبوده و نیست.