درصحن: افزایش انتقادات نسبت به معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست،‌ در خاکستری ترین روزهای تهران،‌ توسط نمایندگان مجلس و احضار وزیر کار دولت روحانی به دلیل وضعیت نامناسب اشتغال و اصلاح مواد دیگری از قانون انتخابات مهمترین رویدادهای مجلس در هفته دوم دی ماه بود. نمایندگان بعد از دو روز شرکت در صحن علنی، مجلس را برای دو هفته تعطیل کردند تا به حوزه انتخابیه بازگردند و تبلیغات غیررسمی انتخابات را از سرگیرند. مجلس طی یک ماه گذشته تنها ۱۱ روز جلسه علنی برگزار و نمایندگان بقیه روزها را خارج از مجلس گذراندند. ضمن اینکه تمامی این جلسات با حدود ۷۰ تا ۹۰ غایب برگزار شد تا نشان دهند حضور در صحن علنی در اولویت کاری نمایندگان مجلس نیست.

حمله هوایی وزرای احمدی نژاد به روحانی

دو وزیر کابینه محمود احمدی نژاد که اینک ردای نمایندگی مجلس به تن دارند به بهانه آلودگی هوا، ضمن انتقاد شدید نسبت به عملکرد دولت در حوزه محیط زیست،‌ روحانی را به احضار به مجلس تهدید کردند.


مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت در دولت احمدی نژاد که در مظان اتهام وارد کردن بنزین های فاقد کیفیت قرار دارد و خود در بروز بحران آلودگی هوا در کشور نقش مستقیم داشته، این بار در جایگاه نمایندگی مجلس «از عدم توجه و رسیدگی به وضعیت شدید آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه شهر تهران» انتقاد کرد. او که برای بالا بردن شانس نمایندگی مجدد از حوزه انتخابیه تهران به حوزه انتخابیه نوشهر و چالس نقل مکان کرده و خود را برای رقابت با نامزدان نوشهری آماده می کند با ابراز تاسف از آلودگی شدید پایتخت، می گوید: «مسئولان دولتی مدعی شده بودند که با اصلاح بنزین و وارد کردن بنزین یورو 4، هوا را بهتر کرده‌اند؛‌ ولی در پیگیری مجلس به این نتیجه رسیدیم که اصلا بنزین یورو 4 نیست.»

این عضو کمیسیون انرژی مجلس بدون اشاره مستقیم به جنجال وارد کردن بنزین فاقد کیفیت در دوران تصدی وی بر وزارت نفت گفته: «اگر دولت پاسخی برای ادعاهای قبلی خود نداشته باشد باعث رسوایی آن است و دادستان سابق کشور که امروز قائم‌مقام قوه قضائیه است اعلام کرده بود که اگر ادعاهای آنها نادرست باشد ادعای آنان قابل پیگرد است. امروز وقت آن است که عدالت برقرار شده و عملکرد آنها مورد پیگرد قرار گیرند. افرادی به دروغ مطالبی را مطرح کردند که امیال سیاسی خود را دنبال کنند.»

میرکاظمی در ادامه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را تهدید کرده که « اگر در دولت برای حل مشکل آلودگی هوا تصمیم جدی گرفته نشود، حتما مجلس وارد شده و یا بحث سوال از رئیس‌جمهور یا ادغام سازمان محیط زیست با دیگر وزارتخانه‌ها، را دنبال خواهد کرد.»

محمد سلیمانی دیگر وزیر دولت احمدی نژاد هم با انتقاد از معصومه ابتکار معاون حسن روحانی وی را متهم کرد که «گرفتار کارهای سیاسی است و مشکلات زیست محیطی را رها کرده و به کارهای صد در صد سیاسی توجه دارد.»

این نماینده مجلس نهم با انتقاد از این که «تحقیق و تفحص از سازمان‌ها و دستگاه‌ها نیز به دلیل نزدیک بودن به پایان عمر مجلس نهم کنار گذاشته شده»، گفته «مردم مانده‌اند برای مشکل آلودگی هوای تهران دقیقاً به چه کسی باید رجوع و شکایت کنند، ملت از سر درد دیوانه شدند اما مسئولان دولتی فکری نمی‌کنند، شرایط آلودگی هوای تهران اصلاً مناسب نیست، خصوصاً در شهر ری که دیگر اصلاً نمی‌شود نفس کشید.»

شورای نگهبان رشته مصوبات مجلس را پنبه کرد!

هر آنچه که نمایندگان مجلس نهم با تلاش چند هفته ای برای  تصویب دو طرح مهم «الکترونیکی شدن انتخابات مجلس» و «اصلاح قانون احزاب» رشته بودند، توسط شورای نگهبان پنبه شد. این دو طرح که هفته گذشته با عجله از سوی نمایندگان تصویب و برای تایید به شورای نگهبان فرستاده شده بود، به دلیل وارد بودن برخی ایرادات به مجلس بازگشت داده شد. مصوباتی که به دلیل تعطیلی مجلس و در پیش بودن لایحه بودجه،‌ معلوم نیست به بررسی مجدد برسد.

به گفته نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان، طرح الکترونیکی شدن انتخابات دارای ایرادات مهمی است و به همین دلیل به مجلس ارجاع شده است. همچنین شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون احزاب نیز ایراد مغایرت با شرع و قانون اساسی وارد کرده و این طرح را نیز به مجلس بازگردانده است. جزئیات این ایرادهای شورای نگهبان هنوز اعلام نشده است.

کنترل تورم بر رشد تولید اولویت داشت

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی هفته گذشته یک بار دیگر به بهارستان رفته بود تا این بار پاسخگوی سوال موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد باشد.

علت عدم اجرای طرح‌های مصوب دولت در سفر رهبر و عدم اجرای قانون استخدام مربیان فنی و حرفه‌ای کشور و نیز عدم اصلاح اعضای هیأت مدیره پتروشیمی بجنورد و پایین بودن عملکرد اشتغال سوالات این نماینده اصولگرای مجلس نهم از علی ربیعی وزیر کار دولت روحانی بود.

ثروتی در بخشی از سوال خود خطاب به علی ربیعی گفت: «فقر در جامعه بیداد می‌کند، جوان‌ها به دنبال کار هستند. مجلس در قانونی که مصوب کرده آورده است که اگر دولت نمی‌تواند اشتغال ایجاد کند یا وام بدهد و یا حقوق بیمه بیکاری بدهد که براساس آن به هر جوان متاهل 50 درصد  حداقل حقوق یعنی 360 هزار تومان و هر جوان مجرد 240 هزار تومان اعطا شود. برای تامین منابع مالی حقوق بیکاران نیز در قانون آورده شد که یارانه 6 میلیون از ثروتمندان قطع شود چرا دولت این کار را انجام نمی‌دهد.»

ربیعی نیز در پاسخ به انتقادات ثروتی با اعلام این که «وزارت کار مصمم است شعار «هر ایرانی یک مهارت» را دنبال و اجرایی کند» وعده داد، «در زمینه اشتغال می‌خواهیم تعریفمان از شغل و نوع شغل را تغییر دهیم.» ربیعی یادآور شد: معتقدیم شعار «اشتغال بزرگ بنگاه کوچک» رویکردی است که دولت و مجلس شورای اسلامی باید آن را دنبال کنند.

وزیر کار در صحن علنی مجلس با دفاع از سیاست های اقتصادی دولت گفت: «در شرایط فعلی کشور از سیاست دولت در کنترل تورم دفاع می‌کنم، حتی اگر دولت سراغ رشد تولید هم می‌رفت، تورم بالای کشور، تولید را می‌خورد، کنترل تورم، موجب کنترل اقتصاد کشور شده است، برای حل رکود انباشته و انبار شده با کسری 56 درصد نیازمند ائتلاف ملی هستیم.»

در پایان ابوترابی فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی را برعهده داشت از  ثروتی درباره قانع شدن یا نشدن وی از پاسخ های ربیعی پرسید، که ثروتی اعلام کرد قانع شدم به شرط این که وزیر به تعهدات و قول هایی که داده است، عمل کند.

غرامت هایی که آمریکا باید به ما بدهد!

به دنبال انتشار خبر پرداخت غرامت از سوی دولت آمریکا به گروگان های آمریکایی در ماجرای تسخیر سفارت این کشور در سال 58، هفته گذشته‌ نمایندگان مجلس نهم برای مقابه به مثل، طرحی را با قید یک فوریت تهیه و تدوین کردند که در آن دولت موظف شده، اقدامات حقوقی لازم را در رابطه با اخذ برخی غرامت‌ها و خسارت‌ها از دولت آمریکا صورت دهد.

166 نماینده تاکنون این طرح را امضا کرده اند. این نمایندگان خواستار دریافت غرامت از دولت امریکا بابت خسارت‌های جانی و مالی از کودتای 28 مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی، جانباختگان و مجروحان جنگ ایران با عراق، قربانیان 17000 ترور از اول انقلاب تاکنون، بلوکه شدن اموال ایران از اول انقلاب تاکنون، کشته شدن حجاج ایرانی در عربستان در سال 66، نگهداری آثار باستانی ایران در موزه های آمریکا، تحریم کشتی و هواپیمایی جمهوری اسلامی هستند.

در مصوبه کنگره امریکا مشخص شده که دولت امریکا از محل پول های بلوکه شده ایران،‌ مبالغی به گروگان ها پرداخت شود ولی در طرح نمایندگان مجلس ایران نیامده که دولت ایران از کدام محل می تواند خسارات خود را وصول کند.

فاطمه رهبر: همایش شمیرانات، مصداق پول های کثیف بود!

برگزاری همایشی با عنوان حضور حداکثری بانوان شمیرانات در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی مورد انتقاد شدید یک نماینده زن مجلس نهم قرار گرفت.

فاطمه رهبر نماینده اصولگرای اصفهان در تذکر شفاهی در صحن علنی، حضور مجید انصاری معاون امور پارلمانی حسن روحانی رئیس جمهور در این همایش و سخنرانی وی و همچنین حضور چند چهره سیاسی که در انتخابات پیش رو ثبت نام کرده اند را مصداق تبلیغات زودرس دانست و خواستار برخورد وزارت کشور با متولیان این همایش شد. این نماینده زن مجلس نهم نسبت به تبلیغات زودرس و ورود پول های کثیف به انتخابات، به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور تذکر داد و از وی خواست تا «جلوی آن گرفته شود.»

اعتراض فاطمه رهبر به برگزاری همایش از سوی زنان اصلاح طلب در حالی است که روزانه شاهد برگزاری همایش ها، کنفرانس های خبری و مصاحبه های مختلف از سوی چهره های شاخص جریان اصولگرا که برای انتخابات ثبت نام کرده اند هستیم.

اعتراض به قاچاق اسلحه و مشروب

هفته گذشته عبدالرضا مصری از وزرای کابینه احمدی نژاد و نماینده فعلی کرمانشاه در تذکری شفاهی از قاچاق اسلحه و مشروبات الکلی توسط عده ای یقه سفید به شدت انتقاد کرد. این نماینده در صحن علنی مجلس با هشدار نسبت به مسئولانی که امنیت ملی را به بازی گرفته و توبه نمی‌کنند گفت: روزانه هزار دستگاه کامیون مواد نفتی به صورت ترانزیت وارد کشور شده و یک عده یقه سفید منابع این محموله‌ها را می‌برند.

مصری در بخش دیگری از تذکر خود به تقلب در توزیع صد هزار تن برنج آلوده و تاریخ گذشته در یکی از انبارهای غرب کشور پرداخت و گفت که عده ای می‌خواهند این ها را به تهران آورده وبا تعویض بسته بندی به خورد مردم دهند.

تذکرهای کتبی ادامه دارد…

با ادامه یافتن بحران آلودگی هوا در کشور، تذکرهای نمایندگان مجلس به رئیس جمهور و وزرا در این رابطه نیز ادامه پیدا کردند. 107 نفر از نمایندگان مجلس در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار اتخاذ تدبیر لازم برای نجات جان مردم به ویژه کودکان و سالخوردگان و بیماران در برابر آلودگی بی‌سابقه هوا شدند.

روحانی درباره لزوم کاهش سود بانکی متناسب با کاهش تورم و علت عدم برنامه‌ریزی مناسب برای جلوگیری از کاهش رشد جمعیت هم دو تذکر دیگر از مجلس نهم دریافت کرد.

وزیر نفت درباره اظهارنظر غیرمسئولانه راجع به واگذاری پالایشگاه آبادان به بخش خصوصی، وزیر تعاون درباره علت عدم رسیدگی مناسب به وضعیت معلولان، و وزیر کشور درباره لزوم نظارت بیشتر بر عملکرد بازرسان هیأت‌های اجرایی حاضر در حوزه‌های اخذ رأی تذکر گرفتند.

لزوم اقدام قاطع برای حفظ عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در برابر اقدامات خصمانه کنگره و دولت آمریکا، موضوع تذکر نمایندگان به وزیر امور خارجه بود. وزرای اقتصادی کشور برای حل مشکل سهامداران شرکت پدیده شاندیز، وزیر نفت در مورد گران شدن بنزین به بهانه سه نرخی شدن و وزرای آموزش و پرورش علوم و فرهنگ ارشاد اسلامی برای ضرورت توجه جدی به ساماندهی آموزش زبان انگلیسی و تدوین پیوست فرهنگی برای آن از مجلس نهم تذکر کتبی دریافت کردند.

هفته آینده مجلس تعطیل و جلسه بعدی دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.