درصحن: بسیاری از نمایندگان مجلس تا پایان دوره حتی برای خبرنگاران پارلمانی گمنام می مانند. مخصوصا نمایندگان شهرهای کوچک که تعلق سیاسی به جناح ها و احزاب ندارند و بی سر و صدا دوره نمایندگی را می گذرانند. اما در این بین هستند نمایندگانی که براثر اتفاقی شناخته می شوند، سید مرتضی حسینی نماینده قزوین، البرز و آبیک از جمله این نمایندگان است. او نه به خاطر نطق های تاریخی و نه به خاطر فعالیت های پرشور نمایندگی، بلکه به خاطر یک مصاحبه خیلی ها اسم اش را شنیدند. مصاحبه ای که به سرعت در شبکه های اجتماعی چرخید و البته خیلی زود از وب سایت خبرگزاری فارس پاک شد. او در این مصاحبه که در نگاه اول نمی شد حدس زد شوخی است یا جدی، به تشریح دیدگاههای خود در خصوص مسایل فرهنگی پرداخته است. او در پاسخ به این پرسش که در شعر، چند نفر را می‌شناسید؟ گفته: خیلی علاقه به این وادی ندارم اما آنهایی که مقام معظم رهبری تایید می‌کنند را دوست دارم و آن هایی که مقام معظم رهبری مورد تایید قرار می‌دهند را ما نیز تایید می‌کنیم. در ادبیات چطور؟ در ادبیات نیز همین‌طور. در سینما چطور؟ در سینما نیز همین‌طور. او شاگرد درس خارج رهبر ایران بوده و جز رهبری کسی را الهام بخش نمی شناسد.

سید مرتضی حسینی کیست؟

حسینی در معرفی خود در وب سایت اش می گوید: وقتی خیلی جوان بودم در کلاس درس یکی از اساتید بزرگ ام در پاسخ به پرسش های هوشمندانه ام گفت: «من در چهره تو شیخ انصاری را می بینم.»!

او زاده روستای شال در قزوین است. پس از اتمام کلاس سوم دبیرستان،‌ تحصیل در حوزه علمیه را شروع می کند. بعد از مدتی به حوزه علمیه قم کوچ می کند و معمم می شود. به گفته خودش در جریان انقلاب اسلامی فعال بوده و یکبار توسط ساواک دستگیر شده ولی با تلاش آیت الله شالی رئیس حوزه علمیه صالحیه قزوین (پدر همسرش) و همکاری دادگستری قزوین، آزاد می شود، ولی سخنرانی علیه شاه و تبلیغ آیت الله خمینی را ترک نمی کند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای کار فرهنگی به خوزستان می رود و به تدریس قران مشغول می شود. با شروع جنگ ایران و عراق، به عنوان روحانی در جبهه ها می ماند. دوره های آموزشی را زیر نظر مصطفی چمران می گذراند و در چند عملیات شرکت می کند. او روحانی گردان محمد رسول الله بوده است.

با اتمام جنگ و اتمام تحصیلات جذب سپاه کرج می شود و به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه کرج فعالیت اش را شروع می کند. در سال ۱۳۷۸ مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج وزارت‌خانه‌ها شده و راهی تهران می‌شود. همزمان با انتقال به تهران،‌ در کلاس درس خارج رهبر ایران شرکت می کند و در سال ۱۳۸۴ با امضای رهبری به نمایندگی ولی فقیه ر سپاه قزوین منصوب می شود. او در سال ۱۳۹۰ با دریافت حکم بازنشستگی برای نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه قزوین اقدام و با ۱۲۲۴۶۷ رای معادل ۳۷.۷۹ درصد آراء مردم قزوین، البرز و آبیک وارد مجلس شد. او ناخواسته به عضویت کمیسیون فرهنگی مجلس در می آید و هم اکنون چهار سال است که در این کمیسیون عضویت دارد. حسینی در خصوص اینکه چرا کمیسیون فرهنگی را انتخاب کرده به خبرگزاری فارس می گوید: «گزینه اول من کمیسیون امنیت بود. من دو تا گزینه داشتم و هر دوی آن‌ها پر شده بود، به همین دلیل به این کمیسیون- فرهنگی- آمدم.»

طرفدار ورود مستقیم مردم به مبارزه با فساد اخلاقی

حسینی بر این باور است که «زمانیکه دولت خود را ملزم به وظایف نکند طبیعی است که مردم باید در صحنه بیایند. مردم متدین نمی توانند جامعه را بی بند و بار و نمایانگر فساد ببینند بر همین اساس اگر دولت وظایفش را نسبت به اسلام درست انجام ندهد مردم وارد میدان می شوند.» او این سخنان را در حمایت از حرکت های گروههای لباس شخصی در حمله به مردم تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر بیان کرده و معتقد است که دولت به وظایف خود در خصوص حجاب زنان عمل نمی کند بنابراین مردم خود باید با بی حجابی مبارزه کنند.

حسینی در حالی این سخنان را به صراحت بیان می کند که کمتر مقام مسولی حاضر است از اینگونه از عملکرد لباس شخصی ها دفاع کند.

توبه تنها راه بازگشت رهبران جنبش سبز

حسینی از جمله نمایندگانی است که جنبش سبز را فتنه می خواند و رهبران آن را فتنه گر. او بر این باور است که جنبش سبز در فکر بازسازی خود و اثرگذاری بر مناسبات داخلی است بنابراین نباید به آنها میدان داد. او در مصاحبه ای می گوید: «تاریخ نشان داده، تا ظلم و استبداد هست، جبهه حق به مبارزه پرداخته و تا زمانی که جبهه حق وجود داشته باشد، دشمنان دست از فتنه گری بر نمی دارند. تاریخ انقلاب هم موید همین نظر است؛ پس اگر فتنه 88 مهار شد، دلیلی بر خشکیده شدن ریشه های فتنه نیست و در صورتی که ما بیدار نباشیم، شکل گیری فتنه های دیگر محتمل است. بر این اساس باید گفت، حتی سران فتنه 88 و اصحاب آن ها، دوباره به فکر بازسازی فتنه و اثر گذاری بر مناسبات داخلی و خارجی کشورمان هستند و برای این منظور تلاش می کنند تا هیچ فرصتی را از دست ندهند.ابراز مواضع جدید برای تطهیر فتنه گران به منظور ورود به انتخابات آتی ریاست جمهوری و یا بازگشت عناصر کلیدی فتنه از خارج کشور و … مواردی نیست که بتوان خوش بینانه با آن ها مواجه شد و می طلبد که همه علاقه مندان به نظام و انقلاب با دقت بیشتری مسائل را دنبال کنند تا خدای ناکرده دچار غفلت در این راه نشویم.»

این نماینده قزوین که از مدافعان محمود احمدی نژاد بود و اعلام کرد که به او رای داده،‌ تنها راه بازگشت رهبران جنبش سبز را توبه می داند و می گوید: «هر وقت توبه کنند شاید برگردند‌. راست و حسینی اینها اگر برگردند دوباره برای مملکت مشکل ایجاد می‌کنند . وقتی شورای امنیت تشخیص داده خانه نشین باشند حجت تمام است، مگر آنکه توبه کنند و رسماً بگویند دیگر فتنه گری نخواهند کرد‌.»

طرح های امضاء شده توسط حسینی

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، حسینی ۴۹ طرح را امضاء کرده که از این حیث می توان او را در ردیف نمایندگان پرکار مجلس به شمار آورد. پرحاشیه ترین طرح هایی که از او به عنوان طراح در آن نام برده شده می توان به طرح های زیر اشاره کرد:

حسینی به رغم اینکه در کمسیون فرهنگی عضویت داشته ولی شمار زیادی از طرح های اقتصادی را امضا کرده و نامش در ردیف اینگونه طرح ها امده که به نظر بی ارتباط با کمیسیون تخصصی اش بوده است. طرح هایی همچون:

سوابق خانوادگی

همسرش قدسیه شالی دختر آیت الله شالی رئیس حوزه علمیه صالحیه قزوین است. او دارای پنج فرزند به نام های فاطمه سادات، سید حسین، زهرا سادات، محدثه سادات و مطهره سادات است.

مصاحبه با خبرگزاری فارس

برای شناخت ابعاد فکری و شخصیتی سید مرتضی حسینی،‌ به نظر مصاحبه اش با خبرگزاری فارس بهترین راه ممکن است. متن این مصاحبه را بخوانید:

* خودتان را معرفی کنید؟

سید مرتضی حسینی هستم، نماینده مردم قزوین، تحصیلاتم حوزوی است و فعلا هم نماینده هستم.

* تعریف شما از فرهنگ چیست؟

فرهنگ به مجموعه‌ای از آداب، سنن، دین، مذهب و همه آن چیزی که یک عده به آن دین می‌گویند و عده‌ا‌‌ی به آن فرهنگ می‌گویند.

* مهمترین کار فرهنگی که کردید چیست؟

همیشه در حال کار فرهنگی بوده‌ام.

* از کدام شخصیت فرهنگی الهام می‌گیرید؟

از مقام معظم رهبری الهام می‌گیرم و فرد دیگری را الگو قرار نمی‌دهم.

* آیا کمیسیون فرهنگی گزینه اول شما بود؟

گزینه اول من کمیسیون امنیت بود. من دو تا گزینه داشتم و هر دوی آن‌ها پر شده بود، به همین دلیل به این کمیسیون آمدم.

* چرا کمیسیون فرهنگی در مجلس مشتری نداشت؟

زیرا این کمیسیون هم مانند دیگر کار‌های فرهنگی در مظلومیت است و دستوراتش اجرا نمی‌شود و یا اهمیت خاصی به آن داده نمی‌شود و افراد هم می‌گویند برای چه به این کمیسیون برویم وقتی این کمیسیون مورد حمایت رئیس مجلس و مجموعه قرار نمی‌گیرد. در حالی که کمیسیون فرهنگی باید اثر گذار باشد و اگر حرف‌های این کمیسیون تاثیر‌گذار باشد و از آن حمایت شود به طور حتم از آن استقبال خواهد شد.

* مهم‌ترین دلیلی که آمدید کمیسیون فرهنگی؟

به این دلیل که من خودم نیز آدم فرهنگی هستم و علاقه‌مند به این حوزه بودم و اعتقاد دارم که اگر فرهنگ درست شود، امنیت هم درست می‌شود، صنایع و چیز‌های دیگر نیز درست می‌شود. هر مشکلی که داریم در فرهنگمان است.

* مهمترین معضل فرهنگی کشور؟

دانشگاه‌های علوم انسانی. علوم انسانی یکی از معضل‌های مهم فرهنگی است که تربیت‌شدگان علوم انسانی هستند که مدیر هستند و همین می‌شود که مدیریت‌های ما مشکل دارد.

* نیاز فرهنگی نسل جوان را چقدر می‌شناسید؟ زیاد / کم / متوسط

متوسط

*مهمترین نیاز فرهنگی نسل جوان را چه می‌دانید؟

ازدواج، کار

*اگر وزیر ارشاد بودید اولین کاری که می‌کردید چه بود؟

در سه بخش کار‌هایم را اولویت قرار می‌دادم، یکی از آن‌ها بحث فرهنگ عمومی است و بخش دوم تربیت هنرمندان متعهد و بخش سوم کنترل سینما و تئاتر.

*اگر نماینده نبودید چه کاره می‌شدید؟

من کار آخوندی انجام می‌دادم، زیرا معتقدم یک امام جماعت موفق می‌تواند مدیر اجتماع باشد.

* آخرین کار فرهنگی که کردید؟

کار ما همیشه فرهنگی بوده است.

* آخرین فیلمی که دیدید؟

قلاده‌های طلا و خوابم میاد.

* با خانواده به سینما می‌روید؟

تا امروز که نرفته‌ام. سینما یک بار رفته‌ام و آن هم برای دیدن همین فیلم بوده است که بروم و ببینم چه فیلمی است.

* اگر کارگردان بودید درباره چه سوژه‌ای فیلم می‌ساختید؟

در تاریخ سرزمینمان و در تاریخ جنگ تحمیلی سوژه‌های زیادی وجود دارد که ما از آن غافل مانده‌ایم.

*اگر هنرمند می‌شدید چه رشته‌ای را انتخاب می‌کردید؟

به این معنا ذوق هنری ندارم و من بیشتر به کار‌های سیاسی و مسائل اجتماعی علاقه دارم.

* آخرین کتابی که خواندید؟

کتابی که رزمنده و آزاده محترم نوشته‌اند به نام «پایی که جا ماند».

* مهمترین کتابی که خواندید؟

کتاب‌های زیادی خواندم اما کتاب «تشیع در ایران» برای من بسیار اهمیت داشته است.

* نویسنده محبوب شما؟

مقام معظم رهبری.

* هنرپیشه‌ای که از کارش خوشتان می‌آید؟

در پی این نبوده‌ام که بدانم از بازی کدام بازیگر خوشم می‌آید اما به نظرم فردی که در نقش حضرت یوسف بازی کرد، بازی خوبی را ارائه داد.

* اگر قرار باشد درباره فرهنگ با کسی مشورت کنید او چه کسی است؟

در کمیسیون با خیلی‌ها مشورت می‌کنیم اما در این وادی‌ها نیستیم.

* در جبهه انقلاب اسلامی در شعر، چند نفر را می‌شناسید؟

خیلی علاقه به این وادی ندارم اما آنهایی که مقام معظم رهبری تایید می‌کنند را دوست دارم و آن هایی که مقام معظم رهبری مورد تایید قرار می‌دهند را ما نیز تایید می‌کنیم.

* در ادبیات چطور؟

در ادبیات نیز همین‌طور.

* فارس: در سینما چطور؟

در سینما نیز همین‌طور.

* چند موسسه فرهنگی خصوصی را می‌شناسید؟

خیلی‌ها را می‌شناسم اما با ارتباطات و سر زدن به سایت‌های این موسسات با آن‌ها آشنایی دارم و به دنیا و خبرهای‌شان سر می‌زنم.

* تعریف شما از جنگ نرم چیست؟

جنگ نرم مانند موریانه‌ای است که بدون دردسر در ظاهر پیش می‌آید و خورنده اعتقادات و فرهنگ جامعه است.

* به نظر خودتان چقدر در مقابله با جنگ نرم موثر بوده‌اید؟

نمی‌دانم، اما در مسجدی که کار می‌کردم، احساس می‌کنم می‌توانم به خودم 15 بدهم.

* نمره به عملکردتان در این مدت نمایندگی؟

در بحث نمایندگی دو سه مطلب را باید در نظر گرفت، در رابطه با رسیدگی به مردم و ارتباط با مردم به خودم 17 می‌دهم و ارتباط تنگاتنگی با مردم دارم، اما در بخش قانون‌گذاری که بخش مهم نمایندگی است فکر نمی‌کنم خود مجلس نیز در این چند ماهه موفق باشد و من نیز یکی از همان‌ها هستم.

* درباره این چند اسم نظرتان را بگویید

وزیر ارشاد: آدم خوبی است

سینمای ایران: آلوده به خیلی از مسائل تهاجم فرهنگی

جواد شمقدری: مثل گذشته‌اش نیست و از گذشته‌اش عبور کرده است

رییس کمیسیون فرهنگی: آدم وارسته و پاک و یک معلم اخلاق

فوتبال: علاقه‌مند نیستم

هالیوود: مجموعه تهاجم فرهنگی

سینمای دفاع مقدس: ضعیف است

کمیسیون فرهنگی: نیرو‌های خوبی جمع شده است، اگر بتوانند موفق باشند

فیلم هندی: اگر در تلویزیون نشان داده شود می‌بینم.

فیلم لاله: دارای نقایص فراوانی است که اگر نقایص آن برطرف شود شاید برای آن طرف مرزی‌ها خوب باشد.

* آرزوی فرهنگی شما چیست؟

این علوم انسانی که در آن غرب‌زدگی کاملا پیداست، اصلاح شود.