درصحن: «آخه بابا جان ما خودمان ولله یک زمان قاتل بودیم» سال ۷۸ و در اوج کشمکش های سیاسی وقتی این جمله به نقل از روح الله حسینیان بر صفحه اول روزنامه صبح امروز نقش بست، کمتر کسی او را می شناخت. او آن زمان ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی را برعهده داشت و به دلیل سوابق امنیتی اش از هر فرصتی برای دفاع از سعید امامی، متهم ردیف اول پرونده قتل های زنجیره ای، که آن روزها تازه خبر خودکشی اش در زندان منتشر شده بود، نقشی پررنگ در مطبوعات و رسانه ها پیدا کرده بود. بطوری که این حضور برایش خوش یمن بود و چند سال بعد در انتخابات مجلس هشتم ثبت نام و به مجلس راه یافت.

 

روح الله حسینیان از اعضای سرشناس حلقه مدرسه حقانی است. حلقه ای که بیشتر اعضای آن در مسوولیت های امنیتی و قضایی بکار گرفته شدند. مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دولت احمدی نژاد و روحانی که در جریان قتل های ۶۷ نقش کلیدی ایفا کرده است، محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه و قاضی مهمترین پرونده های جنجالی سالهای اخیر و اصغر میرحجازی از مسوولین دفتر رهبر ایران از دوستان و همراهان نزدیک حسینیان در مدرسه حقانی به شمار می روند. او که با نام مستعار «خسرو خوبان» سالها در وزارت اطلاعات و دستگاههای امنیتی کشور فعالیت داشته در حرف زدن بسیار صریح و به صدور حکم اعدام علاقه ای ویژه دارد. تهدید علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به قتل آخرین جنجال آفرینی اوست که با انتقادات بسیاری روبرو شد. او که از جمله مخالفان شناسنامه دار توافق هسته ای ایران و غرب به حساب می آید در اعتراض به این توافقنامه صالحی و ظریف را به قتل در نیروگاه اتمی اراک تهدید کرد.

 

روح الله حسینیان، متولد ۱۳۳۴ در شهر شیراز اولین بار در انتخابات مجلس هشتم موفق به ورود به مجلس شد. او در انتخابات مجلس نهم نیز با ۳۰۱۹۵۶ رای و با کسب ۳۷/۳۱ درصد کل آرای تهران برای دومین دوره متوالی به نمایندگی تهران برگزیده شد. او پیش از این صاحب مسوولیت های زیر بوده است:

 

  • مسئول امور شهرستان​های دادستانی کل در دوران ریاست‌ آیت الله قدوسی

  • قائم مقام دادستان انقلاب مشهد

  • جانشین دادستانی تهران

  • قائم مقام دادستان انقلاب اسلامی در وزارت اطلاعات (در دوره وزارت ری شهری)

  • جانشین نماینده دادگاه انقلاب در وزارت اطلاعات (در دوره وزارت ری شهری)

  • دادستان انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان

  • دادستان ویژه و رئیس شعبه ۴ دادگاه ویژه روحانیت (او در این دوران عضو هیات منصفه دادگاه نیز بود. دادگاه عبدالله نوری در همین دوران برگزار شد.)

  • رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی

  • مشاورسیاسی و امنیتی رئیس جمهوری محمود احمدی نژاد

  • نماینده مجلس شورای اسلامی دوره هشتم

روح الله حسینیان در مجلس نهم به همراه جمعی از همفکرانش فراکسیون جبهه پایداری ایران اسلامی را بنیان نهاد و در انتخابات اخیر هیات رئیسه مجلس نهم،‌ در رقابت با علی لاریجانی برای کسب کرسی ریاست مجلس، تنها موافق به جلب ۳۵ رای از مجموع آراء نمایندگان شد.

 

تحصیلات

حسینیان در علوم جدید، سوادی بیش از دیپلم ندارد. او با اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه در آباده شیراز، راهی حوزه علمیه قم و جذب مدرسه حقانی می شود. سالها در درس خارج آیت الله خامنه ای شرکت کرده و از محسنی اژه ای بعنوان هم مباحثه ای نام برده می شود. آیت الله بهشتی،‌ آیت الله قدوسی و آیت الله خامنه ای سه استاد شناخته شده او هستند. «رهبری در تشیع» اولین کتابی است که از او در سال ۱۳۶۸ منتشر شد.

 

حامی همیشه شرمنده روسای جمهور!

 

خرداد ۱۳۷۶، حسینیان از جمله حامیان سید محمد خاتمی بود ولی چند سال بعد از این انتخاب عذرخواهی کرد. او در این خصوص می گوید: «ايشان [سید محمد خاتمی] را روحاني روشنفكري مي ​دانستم كه البته با ايشان اختلاف هم داشتم اما آن زمان به دليل اينكه جناح حاكم نوعي فضاي بسته بوجود آورده بود و در جامعه انحصار طلبي احساس مي ​شد گمان كردم كه وظيفه است اين انحصار و بسته بودن جامعه شكسته شود لذا تنها راه رسيدن به اين اهداف را حمايت از خاتمي مي​ دانستم اما نمي​دانستم كه اين باز شدن فضا به سوي جاري شدن سيلي مي​رود كه نزديك بود همه چيز را از بين ببرد. وي با تأكيد بر اينكه متأسفانه در اين دوران از چاله درآمده و به چاه افتاديم، گفت:​ من بعد از آن دوران رسماً عذرخواهي كردم و گفتم كه حمايت من از خاتمي اشتباه است.»

 

با پایان یافتن دولت خاتمی،‌ حسینیان این بار در حمایت از آیت الله هاشمی رفسنجانی به صحنه می آید. در خرداد ۱۳۸۳ او میزبان آیت الله هاشمی رفسنجانی در مرکز اسناد انقلاب اسلامی است و در معرفی او می گوید: «خوشحالیم، نه فقط به خاطر اینکه شخصیتی را که از یاران خاص امام بوده، امروز در بین خود داریم، نه فقط به خاطر اینکه شخصیتی که معمار سازندگی زیرساختهای تاریخ معاصر ایران نوین است، نه فقط به خاطر اینکه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را در بین خود داریم، همه اینها برای ما مهم است، امّا مهمتر از همه برای ما و همکاران، شخصیت تاریخی حضرت​عالی است.» اما حمایت از هاشمی چندان به درازا نمی کشد او در دور دوم انتخابات از هاشمی به احمدی نژاد تغییر رای می دهد تا در حلقه یاران و نزدیکان محمود احمدی نژاد در آید. حسینیان بعد از آزادی نظامیان انگلیسی احمدی نژاد را با علی دلواری، عمر مختار و عزالدین قسام یکی دانسته و می گوید: «مراسم آزادی، مرا به یاد جوانمردی ​های مبارزان مسلمان انداخت، رئیس علی دلواری، عمر مختار، عزالدین قصام. این مردان شجاع وقتی که اسرای انگلیسی و ایتالیایی و یهودی را از موضع شجاعت و رأفت اسلامی آزاد می ​کردند، چنان ضربه ​ی هولناکی به دشمن وارد می ​کردند که تا مدت ها دشمن سرگیجه می ​گرفت و انگیزه ​ی سربازان خود را فرسوده می ​یافت. اقدام بسیار ظریف و هوشیارانه احمدی ​نژاد در جمع بین شجاعت و رأفت نشان از درایت و برنامه ​ای بسیار کارشناسی شده می​ داد که در ابتدای امر ، دشمن را وادار به چنگ و دندان نشان دادن کرد و چون طرفی نبست پوزه به خاک مالید.»

 

حسینیان اما با احمدی نژاد هم خیلی وفادار نماند و در سال ​های پایانی به همراه همفکران خود «جبهه پایداری» را تشکیل دادند. جبهه ​ای که به گفته خودش میان آنها و  جریان فتنه و انحرافی خط خون کشیده است. او در توصیف جبهه پایداری می گوید: «…اعضای این جبهه به صورت جداگانه در برابر گروه انحرافی اعلام موضع کرده ​اند و ما حتی در اولین روز اعلام موجودیت هم اعلام کردیم که خط قرمز ما انحراف و فتنه است استنباط ما در مورد تفاوت فتنه و انحراف این است که اگر به رهبر انقلاب نگاه کنیم، می​ بینیم که ایشان از سال 88 تاکنون معمولاً در اکثر سخنرانی هایشان در مقابل فتنه موضع ​گیری کرده​ اند اما در مقابل جریان انحرافی فقط یک بار موضع گرفتند؛ این نشان می​ دهد که اهمیت فتنه بالاتر از جریان انحرافی است. بین ما و جریان انحرافی و فتنه، خط خون واقع شده و هیچ چیز نمی تواند این خط را بردارد. امیدورایم بتوانیم به عنوان راهنما و الگوهایی برای جامعه وظایف خود را انجام دهیم…»

 

او در جایی دیگر گفته است: «احمدی نژاد جایی برای دفاع باقی نگذاشته است و من دیگر از احمدی نژاد دفاع نمی کنم و قبلا هم اعلام برائت کرده گفته بودم اگر قبلا در دفاع از احمدی نژاد شمشیر کشیدم امروز به روی او شمشیر می کشم و از هر کسی که از خط رهبری فاصله بگیرد دفاع نمی کنم.»

 

سوابق فعالیت قبل از انقلاب

 

با اینکه سال ها ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی را در دست داشته ولی هیچ سندی از فعالیت های او در دوران مبارزه با نظام پهلوی در کارنامه اش دیده نمی شود. بعد از انقلاب نیز گفته می شود که بعنوان روحانی بسیجی در جنگ ایران و عراق مشارکت داشته ولی اطلاعاتی در میزان حضور اش در جبهه و منطقه جنگی ای که در آن حضور داشته در دست نیست. اما برادرش در این جنگ کشته شده و نامش در میان شهدای جنگ ایران و عراق ثبت است.

 

تقاضای اعدام سریع متهمان به محاربه

در مجلس نهم او طراح طرحی بود که براساس آن مدت زمان فرجام خواهی متهمان محکوم به حکم محاربه به پنج روز کاهش می یافت. او و دیگر طراحان این طرح خواهان این بودند که فرصت فرجام خواهی را از متهمان محکوم به محاربه کاهش یابد تا سریعتر حکم اعدام آنها صادر شود. حسینیان علاوه بر امضای این طرح که اجرای حکم اعدام را تسریع می کرد، این طرح ها را امضا کرده است

طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب

طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور

طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده

طرح تبدیل صندوق به سازمان تأمین اجتماعی

 

او در مجلس هشتم نیز از جمله طراحان این طرح های بوده است:

 

طرح الزام تهیه پیوست فرهنگی و اجرای آن در طرح های مهم کشور

طرح کمک به اجرای مأموریت های فرهنگی جوانان بسیج

طرح معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی

طرح امر به معروف و نهی از منکر

طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی

طرح پیگیری انتقال مقر دائمی سازمان ملل متحد از آمریکا

 

تقاضای اعدام سران جنبش سبز

 

حسینیان از جمله تندترین مخالفان جنبش سبز بوده است او رهبران این جنبش را بغی و محارب می خواند و می گوید: «در اسلام حکم این افراد افساد فی الارض (اعدام) است. آن چیزی که ما دنبالش بودیم (همان طرح محاکمه محاربان) این بود که به‌مدت ده روز محاکمه این‌ها طول بکشد و سریعاً حکم خدا جاری شود، ولی عده‌ای نخواستند و اجازه ندادند که آن طرح در مجلس و در صحن عمومی مطرح شود.»

 

علاقه او به صدور حکم اعدام به حدی ملموس است که علی مطهری در توصیف آن به خبرنگاران می گوید: «آقای حسینیان کلا علاقه خاصی به اعدام دارد. و وقتی با این سوال خبرنگاران مواجه می شود که آیا این صحبت شوخی است؟ می گوید: «جدی می‌گویم؛ زمانیکه ایشان قاضی بود حکم‌های اعدام بسیاری صادر می‌کرد و این به روحیات ایشان بر می‌گردد.»

 

روح الله حسینیان یک بار در مجلس هشتم و در اعتراض به عملکرد علی لاریجانی از نمایندگی مجلس استعفا داده و می گوید: «امروز خود را ناتوان​ تر از همیشه می​ یابم. هر اقدامی آغاز کردیم با رقابت پیچیده پارلمان تاریست​ های حرفه ​ای نقش بر آب شد. جناح اصلاح ​طلب نزد رئیس عزیز تر و ارزشی ​تر شدند و هر روز ما مطرود تر و بی​خاصیت​ تر. من خود را موجودی شکسته خورده و سرخورده می ​بینم وقتی می​ بنیم ریاست کمیته دفاع مجلس یکی از فتنه ​گرانی است که از بانیان اتهام تقلب در انتخابات بود. وقتی می ​بینم مجلس اصولگرا نماینده ​ای را برای این کمیته انتخاب می​کند که تا دیروز علناً از یکی از سران فتنه دفاع می ​کرد و یک روز از عمرش را در راه مبارزه نگذرانده و تنها با تاجران کویتی می​ نشیند و برمی ​خیزد و رسالتش توزیع آدامس در بین نمایندگان است.» اما چندی بعد استفعای خود را پس گرفت و حتی در انتخابات مجلس نهم مجدد شرکت کرد و به مجلس راه یافت اما کماکان از جدی ترین مخالفان ریاست علی لاریجانی در مجلس به شمار می رود.

 

از روابط خانوادگی او با دیگر مسولان نظام اطلاعاتی موجود نیست.