در صحن: اصلا عجیب نیست اگر نماینده نیشابور معتقد باشد این شهر بهترین گزینه برای انتخاب “پایتخت کتاب ایران” است، به ویژه اگر بدانیم که او بیشتر عمر خود را در کسوت معلمی و یا در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش گذرانده است و به قول معروف موی خود را در این راه سپید کرده است. از نظر تخصص دانشگاهی هم، مدارک کارشناسی روانشناسی، کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای تخصصی علوم تربیتی جای تردیدی در این زمینه باقی نمی گذارد. اما آنچه می تواند قدری غریب بنماید این است که چرا از حضور چنین فردی در کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی استفاده نمی‌شود، امری که البته در مجلس ایران بسیار رایج است، استفاده از افراد در کمیسیون‌هایی که هماهنگ با تجربه غالب یا حداکثری آنان نیست.

“علی مروی” البته تجاربی هم در حوزه نفت و انرژی دارد. او دو سال مدیر منابع انسانی شرکت پتروپارس و همچنین معاون حقوقی و امور مجلس وزارت نفت بوده است. اما به نظر نمی‌رسد به خاطر این سوابق رییس کمیسیون انرژی مجلس شده باشد.

در خرداد ماه ۹۳ به هنگام تعیین رییس جدید برای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، او تنها رقیب «میرکاظمی» رییس قبلی کمیسیون انرژی بود. تعلق خاطر میرکاظمی به دولت احمدی‌نژاد و به ویژه تعامل او با «رستم قاسمی» وزیر نفت سابق، نکته پنهانی نبود. کارشکنی‌ها و مانع تراشی میرکاظمی بر سر راه «زنگنه»، وزیر جدید نیز چنان آشکارا و بدون ملاحظه انجام می‌شد که سرانجام نیاز به تغییر در سیاست‌های کمیسیون انرژی، راه را برای ریاست مروی باز کرد.

علی مروی در هشتم آبان ماه ۱۳۳۷ در روستای شادمهنه از توابع بخش مرکزی نیشابور متولد شد. او ضمن گذراندن تحصیلات ابتدایی جهت آشنایی و فراگیری معارف دینی و قرآنی در محضر کسانی همچون «حاج ملاعبدالصمد مروی» و «حاج شیخ محمد علی مروی» و «حاج شیخ عبدالصاحب مروی» حضور یافت.

او تا پایان دوره پنجم ابتدایی در شادمهنه تحصیلاتش را ادامه داد. سپس به نیشابور آمد و در دبیرستان خیام نیشابور ادامه تحصیل و در رشته ریاضی فارغ التحصیل شد . خدمت سربازی را در لباس سپاه دانش انجام داد و از همان زمان به شغل معلمی روی آورد. سپس وارد دانشگاه شد و همزمان با آغاز انقلاب فرهنگی، به ستاد پشتیبانی جنگ جهادسازندگی پیوست.

علی مروی که قبلا در دوره های چهارم و پنجم نیز به عنوان نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، پس از سه دوره وقفه مجددا در دوره نهم به مجلس بازگشت. وی به دلیل پیشینه فرهنگی، همچنان از دغدغه‌های فرهنگی خود در حوزه‌های آموزشی و کمبودهای نیشابور در این زمینه سخن می‌گوید: «آرزوی دیرینه مردم نیشابور داشتن دانشگاه موفق، آبرومند و سربلند است تا بخشی از خاطرات تاریخی نظامیه‌ها در این منطقه احیا شود. امروز مایه مباهات است که مسئولان دانشگاه نیشابور در این شرایط سخت مالی با چنگ و دندان و با دست خالی و در عین حال با دلسوزی ساخت فضای دانشگاه را به پیش می‌برند.»

در حوزه کتابخوانی با بیان اینکه براساس اطلاعات آماری سرانه مطالعه در نیشابور بیش از سرانه مطالعه در کشور است، معتقد است: «شرایط نیشابور با وجود هنرمندان، ادبا و شعرا ایجاب می‌کند که به عنوان پایتخت کتاب ایران مطرح شود. انتخاب نیشابور به عنوان پایتخت کتاب در امر کتابخوانی تاثیرگذار است و زمینه ساز تامین زیرساخت‌های توسعه کتابخوانی می‌شود.»

علی مروی به عنوان رییس کمیسیون انرژی تلاش کرده تا مجلس را به سیاست‌های دولت روحانی و به ویژه وزیر نفت نزدیک‌تر کند. او معتقد است عربستان در حال حاضر در هماهنگی کامل با سیاست‌های آمریکا به دنبال ضربه زدن به منافع ایران است و می گوید: «عربستان هیچ گونه آمادگی و همراهی در زمینه بحث‌های دیپلماسی و ارتباطات مطرح در خصوص مسایل نفتی با ایران ندارد و تلاش‌های دیپلماتیک انجام شده در این خصوص جواب نداده است.»

او علاوه بر پیگیری امور انرژی، سعی کرده است از مسایل شهر خود نیز غافل نماند. از پیگیری و مکاتبات با وزارت کشور جهت بازگرداندن تعدادی از روستاهایی که از شهرستان نیشابور جدا شده‌اند تا نامه‌نگاری به فرماندار و شهردار نیشابور در خصوص احداث شهرک فرودگاهی در این شهر و همچنین پیگیری افزایش تسهیلات برای رواج گردشگری و ساخت هتل در نیشابور اما طبیعتا آنچه مردم نیشابور را بیشتر ترغیب به رای دوباره به نماینده شان برای مجاس دهم می‌کند، نتایج این مکاتبات و پیگیری‌ها است که باید صبر کرد و دید.