روزنامه ابتکار: حجت السلام و المسلمین محسن قمی نماینده مجلس خبرگان در دیدار با مدیران سایت های خبری و دانشجویان ارشد علوم سیاسی گفته نمایندگان مجلس خبرگان جز در برابر خدا به کسی پاسخگو نیستند.

این نماینده مجلس خبرگان گفته: رقابت جناح ها و فعالین سیاسی در غالب گروه ها، احزاب و لیست های انتخاباتی بسیار خوب و اتفاقا لازم است؛ اما نگاه و هدف مجلس خبرگان ملی است؛ بنابراین، باید این مجلس در راستای اقتدار ملی و وحدت ملی گام بردارد. ایشان در اهمیت نقش خبرگان تاکید کرد: تصمیمات اعضای مجلس خبرگان بر خلاف مجلس است که باید به تایید شوررای نگهبان برسد و یا مصوباتی دولتی که نباید با قانون مجلس در تناقض باشد. اعضای خبرگان در تصمیمات خود جز در مقابل خدا به کسی پاسخگو نیستند، زیرا تصمیمات آنها در جای دیگر بررسی و وتو نمی شود و این موضوع از اهمیت و نقش مجلس خبرگان رهبری است.

لیست‌ها جنبه مشورتی دارند و بنا به فرموده امام هیچ گونه تکلیفی بر رای دهندگان ایجاد نمی‌کنند

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی درباره پیری و کهنسالی اکثریت اعضای مجلس خبرگان این گونه توضیح داد: فرآیند مجتهد شدن و واجد شرایط شدن کاندیدا‌های مجلس خبرگان، فرآیندی است که به طور طبیعی نمی‌تواند در کمتر از 40 یا 45 سال محقق شود. ولی با وجود برخی کاندیدا‌های به نسبت جوان‌تر و کارآمدتر که در رقابت‌های مجلس خبرگان حضور دارند، می‌توان امیدوار بود شاید در صورت موفقیت شاهد مجلس خبرگانی پویاتر و کارآمدتر باشیم.حجت‌الاسلام قمی، با اشاره به ارائه لیست از سوی گروه‌ها و احزاب سیاسی و مذهبی گفت: این لیست‌ها جنبه مشورتی دارند و بنا به فرموده امام هیچگونه تکلیفی بر رای دهندگان ایجاد نمی‌کنند. بلکه خود رای دهندگان باید با حساسیت و دقت شرایط لازم برای نمایندگان را احراز می کنند.وی در خصوص ائتلاف های انتخاباتی خبرگان رهبری در پاسخ به پرسشی گفت: همه آزادند در ائتلاف های انتخاباتی بر اساس دیدگاه هایشان حضور داشته باشند. اما مجلس خبرگان متفاوت از دیگر مجالس است و طیف بندی های سیاسی نباید بعد از انتخابات در آن باشد. باید به کسانی که کار انتخاباتی، سیاسی و حتی خبری می کنند، یادآور شد که مجلس خبرگان در ایران نقشی فراحزبی و جناحی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا به رغم سرمایه گذاری ایران در حماس ما به نتیجه مطلوب نرسیده ایم و این سازمان در سال های اخیر با سیاست های جمهوری اسلامی ایران مانند حزب الله و سوریه همراهی نکرده است، گفت:حضرت امام (ره) هیچ وقت از احزاب و گروه های خاصی در خارج از کشور اسم نبردند و حمایت نکردند و تاکیدشان بر هسته های حزب الله در عرصه بین الملل بوده است. ایشان تاکید می کردند باید انسان ساخته شود امام (ره) هیچ مدرسه ای، کتابخانه ای و … نساختند امام(ره) انسان ساخت. مساله حزب الله یکی از مثال هاست بچه های جنوب لبنان مانند دیگر جوانان کشورهای عربی به کار خودشان مشغول بودند امام (ره) و رهبری در طی سال های گذشته طی یک فرآیندی از همین جوانان نیرویی را پدید آوردند که ارتش اسرائیل را در جنگ 33 روزه زمین گیر کرد. این نگاهی که امروز به حزب الله می کنید بدین صورت نیست که حزب الله یک شبه به این صورت درآمده است در طول سال های مختلف تفکر مقاومت در جنوب لبنان شکل گرفته و حزب الله امروز پدید آمده است. سی سال زحمت کشیده است تا ما به اینجا رسیده ایم.اگر کسی چرایی کاری را درک کند با چگونگی اش کنار می آید. ما یک مساله داریم با نام مبارزه با اسرائیل برای این قضیه از جنبش اسلامی و حماس حمایت کرده ایم اما ما آن حمایتی که از حزب الله انجام می دهیم قطعا از حماس انجام نمی دهیم، چون قضیه فرق می کند. باید به این نکته توجه داشت که حماس هم یک شماره تلفن ندارد. ما تمام تلاش مان معطوف به این نکته است که مبارزه با اسرائیل در اولویت قرار دهیم ولو اینکه این مبارزه با مشکلاتی همراه باشد. البته ما در خیلی از جاها اقداماتی انجام دادیم اما با وجود سرمایه گذاری که انجام دادیم نتیجه مطلوب و صد در صدی را نگرفته ایم. اما این امر باعث نمی شود که نیمه پر لیوان را نبینیم. باید در نظر داشت که اسرائیل دوست دارد میان ما و مبارزان فلسطینی اختلاف وجود داشته باشد. اصل مبارزه با اسرائیل نباید فراموش شود.

حضرت امام (ره) بعد از کشتار حجاج تا یک هفته خواب و خوراک راحتی نداشتند

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به اینکه رابطه عربستان در نهایت چگونه رقم می خورد و آیا نمی شد از ظرفیت آیت الله هاشمی استفاده بهتر انجام می گرفت، گفت: در رابطه با عربستان سعودی ما در تقابل با دو اسلام قرار گرفته ایم، اسلام محمدی و اسلام اموی. اسلامی که توسط سعودی ها برای ضربه زدن به اسلام شکل گرفت که جلوه اش وهابیت و تندروی در شبه جزیره عربستان است. ما سخت می توانیم با عربستان سعودی به این شکل که هست، رابطه برقرار کنیم چون برداشت ما از اسلام با برداشت آنها متفاوت است. اساس حکومت سعودی بر ضدیت با جمهوری اسلامی بنا شده است. و این تنافی تا وقتی که هست نمی توانیم مشکلات مان را با عربستان به صفر برسانیم اما می شود مذاکره کرد اصلا سیاست یعنی همین. عربستان هم اخیرا اظهار تمایل کرده است که در مباحث یمن یا سوریه با ایران مذاکره کند.ما همیشه از مذاکره استقبال می کنیم. اما با رویکرد خصمانه آنها مشکلاتمان با این کشور به صفر نمی رسد هر چند می توانیم در برخی مسائل و پرونده ها با این دولت مذاکره کنیم. حضرت امام (ره) بعد از کشتار حجاج بسیار ناراحت بودند مرحوم حاج احمد آقا می گفت امام (ره) تا یک هفته خواب و خوراک راحتی نداشتند. اما امام (ره) بعد از مدتی این بحث را داشتند که بروید مراسم حج را برقرار کنید. این را بدانید وهابیت یک نظام مشرک است به این دلیل که در برابر قدرت سر تعظیم فرود می آورد. چون اینها به جای اینکه توحید قصوری را داشته باشند توحید قبوری دارند. یعنی به جای اینکه جلوی ظلم و نابرابری را بگیرند با قبور مبارزه کنند.

از میان این تضارب افکار امام (ره) بیرون آمد

حجت السلام قمی در پاسخ به این که چطور شما هم شاگرد آیت الله مصباح بودید و هم آیت الله جوادی آملی گفت: من به استفاده از محضر این دو بزرگوار افتخار می کنم. اما اینها در نگاه خبرگانی و اسلامی قابل حل است. امام (ره) شاگرد مرحوم آیت الله بروجردی و مرحوم آیت الله خوانساری بودند. آیت الله بروجردی از جمله مراجعی بودند که معتقد بودند اقامه نماز جمعه در غیبت شرعی نیست. اما آیت الله خوانساری می گفت خواندن نماز جمعه واجب است. از میان این تضارب افکار امام (ره) بیرون آمد. به هر حال لازم است که ما با افکار مختلف آشنا باشیم. این مساله شخصیت انسان ها را می تواند بسازد.در پایان این نشست صمیمی حجت الاسلام قمی از مدیران رسانه ودانشجویان تشکر کردند و روز خبرنگار را به اصحاب رسانه تبریک گفتند.