در صحن: مدت‌هاست که اتهام جعل مدرک تحصیلی‌ بر سوابق او سایه انداخته است. در در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس، آخرین مدرک تحصیلی وی، کارشناسی ارشد ذکر شده است و در وب سایتش از او به عنوان دانشجوی دکترا نام برده شده است. در پایگاه اطلاع رسانی او، تاریخ تولدش ۱۳۴۱ است ودر سایت مجلس تاریخ ۱۳۴۴ ثبت است.

او مدعی است که مدت شانزده سال به عنوان مدیر در نیروهای مسلح خدمت کرده اما مخالفانش می‌گویند او یک ماشین نویس بوده! اما این همه ماجرا نیست؛ نام او در پرونده اختلاس سه هزارمیلیاردی هم هنوز بر سر زبان‌هاست.

در بزرگترین اختلاس تاریخ کشور هفت بانک مشارکت داشتند و اسامی نمایندگان مجلس نیز در این پرونده برده شده بود. علاء‌الدین بروجردی٬ ارسلان فتحی‌پور٬ محمد دهقان٬ جبار کوچکی‌نژاد و صمد مرعشی و فرزندان تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله افرادی بودند که در این پرونده اختلاس نام آنها برده شد، اما هیچ یک محاکمه نشدند.

بعدها آقای فتحی‌پور تاکید کرد که نه تنها نقشی در این فساد نداشته، بلکه اساسا در کمیسیون اقتصادی مجلس «بیشترین پی‌گیری را برای بررسی جزییات این اختلاس انجام داده است».

در مجلس هفتم بود که برای نخستین بار وارد مجلس شد و با وجود حاشیه‌های بسیار، در مجالس هشتم و نهم هم به عنوان نماینده حضور یافت.

او در دولت قبلی به حمایت از «محمود احمدی نژاد» شهره بود تا جایی که «الیاس نادران» خطاب به وی گفت: «به کسی گفتند که چرا معتاد شده‌ای؟ گفت بی‌آگاهی و رفیق ناباب و … کسی هم گفت که ذغال خوب بی‌تاثیر نیست! آقای فتحی‌پور مراقب ذغال‌های خوب باشید

اما یک سال پس از پایان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، آقای فتحی‌پور دست به افشاگری زد و از ماجرای یک رانت ۷ هزار میلیارد تومانی خبر داد که بانک مرکزی ایران در سال ۱۳۹۰ به سه صراف داده است.

وی همچنین از مخالفان استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم سابق دولت حسن روحانی بود که به برکناری او انجامید. آقای فتحی‌پور گفته بود که در شرایط کنونی «اولویت کشور ما اقتصاد است، نه استیضاح وزیر علوم و باید بر اساس اولویت‌ها پیش رفت».

این عضو فراکسیون‌های دانشگاهیان و فرهنگیان درباره زندگی خود می گوید: «اولین چیزی که مرا واداشت تا به عرصه مجلس ورود داشته باشم، وجود مشکلات و کمبودهایی بود که در روستای محل تولدم، شاهد بودم. نبود امکانات و مایحتاج معمول در روستا را از نزدیک لمس کردم و با چشمان خود شاهد بودم که آن وضعیت با مردم چه کرد. آن شرایط سخت و طاقت‌فرسا در دوران کودکی و نوجوانی، انگیزه و موتور حرکتی بود تا چاره‌ای بیندیشم.».

اما انگار مجلس برای بلندپروازی‌های آقای فتحی‌پور کافی نبود که سال ۱۳۹۲ نیز سودای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را در سر داشت، اگرچه این انتخابات بدون حضور او به عنوان کاندیدا برگزار شد. با این حال آقای فتحی‌پور گفته بود که می‌خواهد اقتصاد ایران را از سیاست‌زدگی نجات دهد.

فتحی‌پور در مجلس نهم نمایندگی مردم کلیبر در آذربایجان شرقی را بر عهده‌ دارد.