درصحن:‌ در حالی که چندی پیش وزیر کشور از صندوق‌های شیشه‌ای انتخابات ۹۴ رونمایی کرده بود، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در اظهاراتی دلایل مخالفت خود را با بکارگیری از این نوع از صندوق‌ها را بیان کرد.
احمد جنتی که پنج شنبه شب ۲۶ تیرماه در برنامه گفتگوی ویژه بخش خبری شبکه ۲ شرکت کرده بود درباره بکار گیری این صندوق‌ها گفته است:«گفته اند صندوق‌ها باید شفاف باشد که به نظر ما حق هم همین است اما مشکلی که وجود دارد اینکه اگر صندوق‌ها شفاف باشد نباید آرایی که به داخل آنها ریخته می شود، خوانده شود … شیشه ای بودن صندوق انتخابات برخلاف محرمانه و محفوظ بودن آرای مردم است بنابراین صندوق های اخذ آرا نمی تواند شیشه ای باشد، چون آرای مردم محرمانه است، بنابراین باید در این زمینه بررسی بیشتری انجام شود.»

پیشتر شورای نگهبان درخواست دولت برای برگزاری انتخابات با صندوق‌های شیشه‌ای را رد کرده بود.

این اولین بار نیست که این شورا با بهرمندی از روش‌های مدرن، شفاف و دموکراتیک برای رای گیری‌ها و رای شماری ها مخالفت می‌کند. سال‌هاست که صندوق‌های انتخاباتی در ایران غیر شفاف بوده و همواره توسط پارچه‌ای سفید رنگ پوشیده می‌شوند. همین مسئاله بارها و بارها شائبه تقلب و تخلف در انتخابات ها را پررنگ تر کرده است به خصوص این که همواره تلاش‌ دولت‌ها و جریانات سیاسی برای شفافیت بخشین به این پروسه توسط رای و نظر شورا بی اثر شده است.

ماجرای صندوق‌های رای انتخابات ۱۳۷۶ در استان لرستان یکی از معروف‌ترین موارد سو استفاده از صندوق‌های رای غیر شفاف است. صندوق هایی که بنا به گزارش‌ها در ساعات اولیه رای گیری مملو از برگه‌های رای با نام ناطق نوری بود و حکایت از وقوع تقلبی سازمان یافته و گسترده داشت که البته نتیجه برملا شدن آن تقلب، برکناری شبانه استان دار لرستان شد.

مصطفی تاجزاده در یکی از سخنرانی‌های خود در مورد نحوه وقوع تقلب در آن انتخابات می‌گوید:« ما در سال ۷۶ به ما خبر دادند که در لرستان داره تخلفات وسیعی صورت میگیره، تعرفه ها را توزیع کردند دارند اسم مینویسند. به آقای هاشمی رئیس جمهور وقت اطلاع دادیدم، یک هیاتی فرستاد و عرض به حضور شما که، آن هیات رفت و در بسیاری از شهرها مانع تقلب شد. با وجود این چند تا شهر از دستشون دررفت. انتخابات که تموم شد ما دیدیدم که در سه تا از شهر های لرستان بیش از صد و هشتاد درصد واجدین شرایط شرکت کردند. یعنی صد در صد زندگان رای دادند، هشتاد درصد اموات هم اومدند .. طبیعتا نتیجه انتخابات هم با صد و سی درصد به نفع رقیب آقای خاتمی بود. بعد هم که اعتراض کردیم، اونوقت استاندار آقای محمد زاده بود، و این آقای محمد زاده امروز در دولت آقای احمدی نژاد ارتقاء مقام پیدا کرده و استاندار خراسان رضوی محسوب شده. بهش گفتند که چرا نامردی کردی؟ گفت من نامردی نکردم، بقیه استاندارها نامردی کردند، همه قرار بود اون کارو بکنند که نکردند، من کردم.»

حال در شرایطی که به نظر می‌رسید دولت قصد دارد با استقاده از صندوق‌های شیشه‌ای برای همیشه تکلیف صندوق‌های غیر شفاف را مشخص کند باز هم باید شاهد کارشکنی‌های شورای نگهبان باشیم.

مخالفت شورای نگهبان با برگزاری الکترونیکی انتخابات و همچنین استفاده از روش‌های شفاف در رای گیری و رای شماری و تاکید بر استفاده از ابتدایی ترین متدهای برگزاری انتخابات همواره این شائبه را به وجود آورده که شورای نگهبان قصد دارد در صورت نیاز تغییراتی در نتایج آرا ایجاد کند.