درصحن: احمد جنتی، چند ماه پس از آنکه اعلام کرده بود شورای نگهبان، شبکه ای با صدها هزار عضو برای نظارت در انتخابات در اختیار دارد، باردیگر از راه اندازی تشکیلات جدیدی در شورای نگهبان با عنوان«مجمع فقهی مشورتی» خبر داد. مجمعی که بعنوان بازوی مشورتی فقهای شورای نگهبان وظیفه بررسی طرح ها و لوایح و قوانین را برعهده دارند. او رونمایی از تشکیلات جدید شورای نگهبان را در برنامه ای زنده در سیمای جمهوری اسلامی انجام داد ولی به تعداد اعضای این مجمع و بودجه آن اشاره ای نکرد و مورد پرسش بیشتر خبرنگار سیما هم قرار نگرفت.

احمد جنتی چند ماه پیش اطلاع داده بود که شبکه صدها هزار نفره ناظران شورای نگهبان در سراسر کشور با دقت تمام مسایل را رصد می کنند و حالا از تشکیلات جدیدی خبر داده که با تمام دقت قوانین را به لحاظ فقهی تحلیل می کند و به فقهای شورای نگهبان نظر مشورتی می دهد. شورای نگهبان در سال 1376 مرکزی با نام مرکز تحقیقات شورای نگهبان دایر کرده بود که آن را در سال 1392 به «پژوهشکده شورای نگهبان» تبدیل کرد. به نظر می رسد وظیفه پژوهشکده شورای نگهبان که دکتر سیامک ره پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان، ریاست آن را بر عهده دارد، تحلیل حقوقی قوانین است و مجمع فقهی مشورتی، تحلیل فقهی قوانین را برعهده دارد.

احمد جنتی در توضیح چرایی تشکیل مجمع جدید شورای نگهبان گفته: «قوانين قبل از انقلاب هزاران قانون بوده است. مسلما خيلي از اين ها مغاير شرع و قانون اساسي است. ما از نظر شرعي حق داريم که اين ها را مورد بررسي قرار دهيم. مقام معظم رهبري چندين مرتبه تاکيد کردند که دارد عمل مي شود. مثلا قانون تجارت 1200 ماده دارد. چه کسي بايد اين را بررسي کند. ما يک مجمع فقهي مشورتي در قم داريم. چند نفر از فقها هستند که مشاور فقهي ما هستند. مسايل فقهي را کارشناسي مي کنند و نظرشان را به ما مي دهند. اخيرا اين کار را به عهده آن ها گذاشته ايم. گفتيم که  نظرشان را به ما بدهند. اين تازه شروع شده است و ما يکي دو مورد را ابطال کرديم ولي هنوز اعلام نکرديم چراکه خلا قانوني ايجاد مي شود.» دفتر تشکیلات جدید شورای نگهبان در قم دایر شده است.

احمد جنتی در حالی از شروع اصلاح قوانین مصوب پیش از انقلاب خبر داده که بیش از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و روی کار آمدن جمهوری اسلامی می گذرد. نه دوره مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و کار عمده ادوار مجالس اصلاح قوانین بوده است.

 

سکوت آیت الله خامنه ای در مقابل استانی شدن انتخابات

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی به طرح استانی شدن انتخابات و موضع آیت الله خامنه ای پرداخته و گفته: « رهبرانقلاب درباره طرح استانی‌ شدن نظری ندادند.» خبری که نشان می دهد رهبر ایران، در خصوص دیگر طرح ها و لوایح حساس نظرش را به شورای نگهبان اعلام می کند تا در روند تصویب قانون، برخلاف قانون اساسی، دخالت مستقیم داشته باشد.

احمد جنتی تصریح کرده: «رهبر معظم انقلاب مقید بودند که نظری درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس ندهند تا این طرح سیر قانونی خودش را طی کند در حالی که با ایشان درباره این طرح صحبت‌هایی شده بود.» او چند لحظه بعد از صحبت های علی لاریجانی با افراد دیگری در خصوص این طرح خبر داده و گفته رئیس مجلس با بنده درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس صحبتی نکرده‌اند اما در این زمینه آقای رئیس مجلس با افراد دیگری صحبت کرده‌اند.

او به رد طرح استانی شدن انتخابات مجلس، اشاره کرده و گفته: «این طرح مشکلاتی را برای انتخابات به وجود می‌آورد از جمله ممکن بود مشارکت مردم در انتخابات را به حداقل برساند.» طرح استانی شدن انتخابات اخیرا با جنجال بسیار در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب شد اما شورای نگهبان همچون دفعات قبل، این طرح را رد و آن را عامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات عنوان کرد، دلیلی که هیچ سندی برای آن ارائه نشده، چراکه انتخابات مجلس تاکنون استانی برگزار نشده که معلوم شود سطح مشارکت بالا می رود یا پایین می آید.

دفاعات وزیر کشور از برگزاری الکترونیکی انتخابات شورای نگهبان را قانع نکرد

احمد جنتی در این گفتگوی تفصیلی به حضور وزیر کشور در جلسه اخیر شورای نگهبان خبر داده و گفته: به نظر ما مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس فراهم نیست، باید طوری انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود که امنیت آن محفوظ باشد و آرای مردم سالم به صندوق‌ها ریخته شود و سالم بیرون آید و نظارت کاملی بر همه مراحل انتخابات وجود داشته باشد. سخنانی که نشان می دهد توضیحات وزیر کشور برای شورای نگهبان قانع کننده نبوده و این شورا کماکان بر موضع خود یعنی مخالفت با برگزاری انتخابات بصورت الکترونیکی است.

وی همچنین با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره شفاف شدن صندوق‌های اخذ آرا گفته: گفته‌اند صندوق‌ها باید شفاف باشد که به نظر ما حق هم همین است اما مشکلی که وجود دارد اینکه اگر صندوق‌ها شفاف باشد نباید آرایی که به داخل آنها ریخته می‌شود، خوانده شود چون این خلاف محرمانه و محفوظ بودن آرای مردم است بنابراین صندوق‌های اخذ آرا نمی‌توانند شیشه‌ای باشند چون نباید آرای مردم خوانده شود، بنابراین باید در این زمینه بررسی بیشتری انجام شود.

حسن روحانی رئیس جمهور اخیرا در همایش فرمانداران سراسر کشور خواهان شفاف شدن انتخابات و استفاده از صندوق های شیشه ای در انتخابات شده بود تا رای دهنده ها از ابتدای شروع رای گیری مطمئن باشند که صندوق ها خالی است.

نگرانی جنتی از انتخابات مجلس خبرگان

اسفند ماه امسال برای اولین بار، انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری بصورت همزمان برگزار می شود. احمد جنتی سیاسی شدن انتخابات مجلس خبرگان را باعث نگرانی دانسته و گفته: گزارشاتی به شورای نگهبان می‌رسد که این گزارشات برای ما نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد عده‌‌ای می‌خواهند رنگ سیاسی به خبرگان بدهند در حالی که خبرگان رهبری هیچ بعد سیاسی ندارند و وظیفه آنها تعیین رهبر است و باید ببینند و بررسی کنند که آیا رهبر موجود شرایط لازم را دارد یا نه، شرایطی که در قانون برای رهبری آمده است مانند شجاع بودن، مدیر بودن و مدبر بودن، بنابراین رنگ سیاسی اصلاً در اینجا معنا و مفهومی ندارد.

گزارش های عنوان شده توسط احمد جنتی، احتمالا گزارش های شبکه صدها هزار نفره شورای نگهبان در سراسر کشور است که احمد جنتی فعال بودن آن را پیش از این اعلام کرده بود. گزارش هایی که ملاک شورای نگهبان در رد و تایید صلاحیت نامزدان انتخابات خواهد بود.