در صحن:‌ آمار شگفت‌انگیز ۷۲ هزار پروژه صنعتی نیمه تمام در کشور به ارزش چهارصد هزار میلیارد تومان، شاید اگر از جانب یک تحلیل‌گر اقتصادی خارج از کشور ایران اعلام می‌شد، با بدبینی و تهمت تخریب نظام جمهوری اسلامی مواجه می‌شد اما شنیدن این آمار از زبان رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، حداقل بسیاری از مردم عادی کوچه و بازار را به تامل واداشت که به راستی در این مملکت چه می‌گذرد. اضافه کنید به این آمار، نظر رضا رحمانی را که این پروژه‌های نیمه تمام را تهدیدی بزرگ برای کشور دانست و گفت: «پروژه‌های نیمه تمام عمرانی یکی از معضلات اصلی کشور است و بر اساس برآورد سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام این پروژه‌ها نیاز است. دولت فعلی هرقدر هم تلاش کند، نمی‌تواند این پروژه‌ها را به اتمام برساند.»

برای مقایسه چهارصد هزار میلیارد تومان و همچنین شصت هزار میلیارد تومان، بد نیست بدانیم که کل بودجه هدفمندی یارانه‌ها ۴۸ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

رضا رحمانی متولد ۱۳۴۵، نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی است.

او در دو دوره نمایندگی خود به عنوان عضو و نایب رییس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس فعالیت داشته و در حال حاضر رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس است.

وی از جمله نمایندگانی است که بیشتر به کار کردن در حوزه کمیسیون تخصصی خود مایل و اتفاقا در این زمینه نیز فعال و پرکار است، اما به نظر نمی‌رسد که علاقه چندانی به جنجال و هیاهو داشته باشد و به طور کلی در حوزه اخبار سیاسی کمتر می‌توان نام او را در لابه‌لای سطرهای اخبار رسانه‌ها پیدا کرد.

این نماینده تبریز درمجلس، پیشنهاد کرده بود که به جای تغییر پایتخت کارخانه های بزرگ از تهران منتقل شوند، از جمله تمام فعالیت‌های ایران خودرو به آذربایجان‌شرقی منتقل شود.

او معتقد به تهاجم اقتصادی از سوی دشمنان خارجی و همچنین سوء تدبیر در داخل کشور است و می‌گوید: «در کشور ما طی سال‌های اخیر صنعت شرایط متفاوتی داشت و در زمانی که دشمنان ما سعی در متوقف کردن صنعت داشتند برخی تصمیمات داخلی هم با این سیاست‌ها همسو بوده است.»

رحمانی از رسانه‌ها نیز در این حوزه توقع توجه بیشتر دارد و می‌گوید: « در وحله اول وظیفه رسانه‌ها این است که درباره این تهاجم، خبررسانی کنند و به این ترتیب زمینه لازم را برای آمادگی جامعه و کشور در مقابله با این تهاجم بزرگ به وجود بیاورند.»

در عین حال او معتقد است: «بحث بیکاری جوانان و توسعه کشور مهم‌تر از همه چیز است و رسانه‌ها باید با تولیدات خود برای دست اندرکاران امور کشور فشار روانی اعمال کنند تا آنها پاسخگوی اعمال و تصمیمات خود باشند.»

رحمانی به خصوصی سازی نیز توجه ویژه‌ای دارد و معتقد است خصوصی سازی و حمایت از بخش خصوصی می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند. در این زمینه به باور او، اصل ۴۴ دارای خلاء‌هایی است که مجلس باید به عنوان نهاد قانون گزار برای رفع این خلاء‌های قانونی اقدام کند.

او درهمین راستا معتقد است دولت باید پایش را از خودروسازی کنار بکشد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن، در بحث هدفمندی یارانه‌ها، هر دو دولت قبلی و فعلی را به انحراف از هدف اصلی متهم می‌کند و می‌گوید: «نه دولت قبلی و نه دولت فعلی هیچ کدام به بخش تولید کمک مالی نکرده‌اند. مشکل اصلی تولید، سرمایه در گردش، نقدینگی و تامین مالی است که قرار بود یکی از محل‌های رفع این مشکل، هدفمندی یارانه‌ها باشد ولی تاکنون از این محل ریالی به بخش تولید تزریق نشده است.»

نماینده مردم تبریز در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز، حمایت از تولید ملی را راهگشا می‌داند و در این‌باره نیز آمار شگفت انگیز دیگری ارایه می دهد مبنی بر اینکه ۵۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی کشور تعطیل است و در این میان سهم آذربایجان شرقی که از استان‌های مهم صنعتی است، بالاتر از میانگین کشوری است.

از نقطه نظر سیاسی، رضا رحمانی در گروه اصول گرایان میانه‌رو قرار دارد و عضو فراکسیون رهروان ولایت در مجلس شورای اسلامی است.