درصحن:  آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران با فراخوان نمایندگان مجلس به «رعایت ادب»، اتهام خیانت به تیم مذاکرات هسته ای را نافی همدلی و همزبانی دانست تا فراکسیون پایداری مجلس که اقلیتی کوچک ولی پرهیاهیوست را ساکت کند.

رهبر ایران در دیدار امروز خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان سخنانی درباره نحوه تعامل مجلس با دولت سعی کرد تا موضع خود را نسبت به حوادث هفته جاری در مجلس مشخص کند. علی خامنه‌ای در این سخنان تعامل مجلس با دولت را «لازم و مظهر واقعی همدلی و هم‌زبانی» دانسته و با تاکید بر اینکه لزوم تعامل، «حُسن ظن» است، گفته «تعامل با سوءظن و بنا را بر سازش، خیانت و سوءاستفاده طرف مقابل گذاشتن، بوجود نخواهد آمد.» این دیدار که به یک سنت در مجلس شورای اسلامی درآمده هرساله و همزمان با روز افتتاح مجلس روی می دهد و معمولا رهبر ایران توصیه هایی به نمایندگان می کند تا آنها مسیر حرکت را بدانند.

به نظر می‌رسد تاکید رهبر ایران بر عدم طرح اتهام خیانت به مسئولان و دولتمردان جدی‌ترین واکنش وی نسبت به برخی نمایندگان تندرو جبهه پایداری مانند مهدی کوچک زاده در مجلس است. مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران یک‌شنبه گذشته و پس از پایان و در حاشیه جلسه غیر علنی مجلس با محمد جواد ظریف در برابر ده‌ها نماینده دیگر، او را به خیانت متهم کرد.

فیلم مخفیانه‌ای که از مجادله ظریف و کوچک‌زاده منتشر شده، گرچه کوتاه است و نمی‌تواند روایت‌گر تمام ماجرا باشد اما حاکی از حمله همه جانبه اعضای جبهه پایداری به روند مذاکرات هسته‌ای است. طبق تصاویر موجود، کوچک‌زاده که به نظر می‌رسد از وجود دوربین بی اطلاع است در برابر این پرسش ظریف که چه کسی می‌گوید من خائن هستم می‌گوید: «اونی که به شما میگه من با مذاکره زیر سایه تهدید موافق نیستم، اون به شما می‌گه خائن … من از زبان اون می‌گم.»

ظریف نیز در پاسخ به این اظهارات و پس از این‌که متوجه حضور دوربین می‌شود با زیرکی خاصی توپ را به زمین رهبر ایران انداخته می‌گوید: «بی جا میکنی شما از زیان او حرف بزنید او خودش زبان بُرای این نظام است، شما حق ندارید از طرف ایشون صحبت کنید.»

حال به نظر می‌رسد پاتک ظریف مثمر ثمر واقع شده وبا انتشار فیلم این مجادله که توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده، رهبر ایران مجبور به مداخله و طرح تذکر اخلاقی به امثال کوچک‌زاده شده است؛ به خصوص که یکی از تاکیدات وی در دیدار امروز با نمایندگان  «رعایت ادب در همه مراحل» بود.

این اما اولین بار نبود که نماینده‌ای در مجلس با طرح مطالبی از زبان رهبر ایران سعی داشت حرف و نظر خود را بر دیگر نظرات موجود غالب کند. جواد کریمی قدوسی از دیگر نمایندگان مجلس است که در سال‌های گذشته بارها و بارها سعی کرده با نقل قول‌های مستقیم از رهبر ایران، جریان‌های مخالف خود را سرکوب و یا تهدید نماید، با این تفاوت که تا امروز هیچ‌گاه اظهارات او واکنشی از سوی آیت الله خامنه‌ای به همراه نداشته است.


روح الله حسینیان عضو دیگر فراکیسیون پایداری روز سه شنبه همین هفته در انتخابات هیات رئیسه نامزد ریاست مجلس شد و تنها موفق به کسب ۳۶ رای شد که نشان می دهد وزن این فراکسیون پر سر و صدا چیزی بیش از ۳۶ رای نیست.