درصحن: جبهه پایداری انقلاب اسلامی در تابستان سال ۹۰ و با شعار «عقلانیت، معنویت، عدالت حول محور ولایت» با رهبریت معنوی آیت الله محمد تقی مصباح یزدی و توسط عده‌ای از اصولگرایان و برخی اعضای پیشین دولت محمود احمدی‌نژاد،رئیس جمهور سابق ایران، تشکیل شد.

مشخصات کلی:

دبیرکل: مرتضی آقاتهرانی

سخنگو: سید امیرحسین قاضی‌زادهٔ هاشمی

رهبر معنوی: محمدتقی مصباح یزدی

شعار: عقلانیت، معنویت، عدالت حول محور ولایت

بنیانگذاری: ۶ مرداد ۱۳۹۰

ستاد: تهران

روزنامه: هفته‌نامه ۹ دی

جناح سیاسی: جناح راست

مرام: اصولگرایی

رسانه همبسته: رجا نیوز

شورای مرکزی جبهه پایداری

مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، ‌صادق محصولی، اصغر زارعی، کامران باقری‌لنکرانی، مجید متقی‌فر، سقای بی‌ریا، سیدمحمود نبویان، محمد سلیمانی، غلامحسین رضوانی، زهره طبیب‌زاده، فاطمه آلیا، قاسم روانبخش، سیدمحمدرضا حسینی، علی خطیبی شریفیه، میثم نیلی، هاشم موسوی در مهرماه ۹۱ به عنوان اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری اعلام شدند.

علت تشکیل جبهه پایداری

سایت جبهه پایداری منظور پیشگیری از «سرخوردگی و خروج از بلاتکلیفی نیروهای اصیل انقلاب را از جمله دلایل تشکیل این جبهه اعلام کرده است. »

این جبهه تاکید کرده است که  ضمن عدم همراهی و یا سکوت در قبال اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری  ۸۸، یا به گفته این وب سایت «فتنه» با اتخاذ مواضع شفاف در مقابل «فتنه‌گران ایستاده و نیز با جریان انحرافی کوچک‌ترین همراهی و موافقت نداشته.»

در حالی جبهه پایداری در وب سایت رسمی خود بر«شکل گیری مبتنی بر نگاه غیر حزبی» تاکید کرده بود، اما در ابتدای مهرماه سال جاری مجوز تاسیس حزب را دریافت کرد.

انتقاد از چهره های اصولگرا

اعضای جبهه پایداری در مجالس هشتم و نهم از منتقدان عملکرد علی لاریجانی،رئیس  و چهره هایی مانند محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس بودند.

پس از تشکیل جهبه پایداری واکنش هایی نسبت به این جبهه صورت گرفت. آیت الله مهدوی کنی بلافاصله پس از انتشار خبر تشکیل جبهه پایداری در اواخر تیرماه سال ۹۰ سخنانی گفته بوداین روز‌ها اخباری مبنی بر اعلام موجودیت جمعیتی منتشر شده است که بنده در همین جا تمامی اصولگرایان را از اختلاف و انشعاب نهی می‌کنم.»

همچنین علی مطهری از دیگر چهره‌های اصولگرا نیز مهرماه سال ۹۰ جبهه پایداری را به « فرصت طلبی و انحراف» متهم کرده بود.

. همزمان محمدرضا باهنر نیز به صورت تلویحی این گروه را  «جبهه انحراف» خوانده  و گفته”بود ازمدت‌ها قبل فعالان سیاسی هشدار داده بودند که جبهه انحراف در درون اصولگرایی در حال شکل گرفتن است و پیچیدگی آن‌ها این است که خود را اصولگرا‌تر از دیگران می‌دانند.

انتخابات مجلس نهم

انتخابات مجلس نهم اولین حضور رسمی جبهه پایداری در انتخابات بود.در این میان تقابل این جبهه با محوریت آیت الله مصباح یزدی با  جبهه متحد اصولگرایان با محوریت آیت الله محمدرضا مهدوی کنی بسیار جدی بود. هر چند در ‌‌نهایت جبهه متحد اصولگرایان با کسب بیش از ۱۰۰ کرسی توانست پیروز رقابت انتخاباتی مجلس نهم شود اما بر مبنای آمار منتشر شده در روزنامه کیهان، سهم نامزدهای پیروز جبهه پایداری انقلاب اسلامی در مرحله اول انتخابات کمتر از ۶۰ نماینده بود.

اعضای جبهه پایداری از جمله مخالفان ریاست علی لاریجانی بر مجلس بودند از غلامعلی حداد عادل رقیب او برای تصدی این سمت حمایت کردند.

انتخابات ریاست جمهوری ۹۲

جبهه پایداری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ ابتدا از کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژد و سپس از سعید جلیلی حمایت کرد.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی و کامران باقری لنکرانی

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی و کامران باقری لنکرانی

مواضع دربرابر دولت

جبهه پایداری از جمله منتقدان جدی دولت حسن روحانی درمجلس محسوب می‌شود و در محورهای مذاکرات هسته‌ای، و بازگرداندن آنچه آن‌ها، آن را عناصر فتنه به دستگاه اجرایی می‌خوانند، با دولت مخالفت کرده است.

از جمله تقابل‌های جبهه پایداری در برابر دولت همایش‌هایی بود که تحت عنوان ما دلواپسیم  و خط قرمز در اعتراض به سیاستهای دولت حسن روحانی در مذاکرات اتمی با قدرتهای جهانی برگزار شد.

اعضای این جبهه صریحا به حسن روحانی،رئیس جمهور ایران حمله کرده اند. محمدجواد کریمی قدوسی،از اعضای این گروه در خرداد ماه  با انتقاد شدید از شعار اعتدال گرایی دولت، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، را متهم به ارائه اطلاعات به انگلیسی ها کرد.

روح الله حسینیان، نماینده مجلس و از اعضای شاخص جبهه پایداری نیز در اعتراضی شدید اللحن به جشنی که همسر حسن روحانی به مناسبت گرامیداشت سالگرد تولد دختر پیامبر اسلام در اردیبهشت ماه برگزار کرده بود مدعی شد که در این مراسم رسمی زنان، بدون حجاب شرکت کرده و رقصیده‌اند.او تهدید کرد فیلم این مراسم را منتشر خواهد کرد

همچنین پس از سخنرانی حسن روحانی در مراسم روز دانشجو در آذرماه امسال، حمید رسایی نماینده تهران و از اعضای جبهه پایداری در مجلس گفت: « ایشان در دانشگاه می‌گویند اقلیتی خوشحال نیستند، بروند خوشحالیشان را جای دیگر جبران کنند؛ آقای روحانی! برو داخل صف نانوایی تا ببینی آن اقلیتی که خوشحال نیستند چه کسانی هستند و چرا خوشحال نیستند؟ »