در صحن: در هفته ای که مجلس به دلیل عدم تشکیل جلسه علنی تعطیل بود، ۷ نفر از نمایندگان در این فرصت طی نامه‌ای خطاب به قاضی مقیسه قاضی دادگاه مهدی هاشمی رفسنجانی فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، ضمن درخواست برای برگزاری علنی دادگاه رسیدگی به اتهامات وی، عدم برگزاری علنی این دادگاه را باعث بروز خساراتی دانستند.

در این نامه که به امضای احمد توکلی، محمد دهقان، اسماعیل کوثری، الیاس نادران، حسین نجابت، رضا آشتیانی و احمد امیرآبادی رسیده با اشاره به اصل ۱۶۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی مبنی بر برگزاری علنی دادگاه و بلامانع بودن حضور افراد در جلسات محاکمه آمده است: «به نظر می‌رسد هیچ کدام از موجبات غیرعلنی بودن دادگاه در مورد این پرونده وجود نداشته و از این رو، برگزاری غیرعلنی جلسات دادگاه، وجاهت قانونی نداشته باشد.»

این نامه می افزاید: «در این پرونده، اتهاماتی متوجه فرزند یکی از مقامات با سابقه انقلاب اسلامی شده است. مردم حق دارند با کسب اطلاع به موقع از متن کیفرخواست و دفاعیات متهم، در این مورد که این اتهامات تا چه اندازه درست یا نادرست است، به داوری بنشینند. »

هفت نماینده اصولگرای مجلس یکی از آفات غیرعلنی کردن دادگاه و آن چه که «سکوت اجباری رسانه‌ها» خوانده اند را «طرح دعاوی مبهم از سوی طرفداران متهم» دانسته و گفته اند «به عنوان مثال، یکی از وکلای محترم آقای مهدی هاشمی در مصاحبه با رسانه‌ها، کیفرخواست را بی اساس و مسخره خوانده است؛ همچنین این ادعای شگفت آور مطرح شده است که آقای مهدی هاشمی از حیث دخالت در پرونده استات اویل متهم نیست. در حالی که اسنادی که به پیوست تقدیم می شود، توجه اتهام به آقای مهدی هاشمی را در ماجرای استات اویل به روشنی نشان می دهد که البته این دادگاه است که باید نسبت به آن حکم کند.»

 

اظهارات صعود الفصیل به خاطر کهولت سن است!

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه مراسم درگذشت دختر حجت‌الاسلام تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که در مسجد نور میدان فاطمی برگزار شد صعود الفصیل وزیر امور خارجه عربستلان سعودی را به عدم تعادل روحی به دلیل «کهولت سن و بیماری» متهم کرد.

بروجردی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سعود‌الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی مبنی بر اشغالگر بودن جمهوری اسلامی ایران گفت: «فکر می‌کنم این اظهارات به دلیل کهولت سن و بیماری آقای سعودالفیصل باشد.»

 

قاضی پور، نعمت زاده را به مناظره طلبید!

در ادامه اعتراض های نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه به عملکرد نعمت زاده وزیر صعنت دولت یازدهم این هفته قاضی زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به «بی‌انضباطی‌های مالی صورت گرفته در صنعت خودروسازی کشور»، گفت: «از حدود ۴ سال قبل که موضوع کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروها مطرح و توسط نمایندگان مورد پیگیری قرار گرفت، مشخص شد که برخی افراد هستند که حتی آدرس شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را بلد نیستند اما از این شرکت‌ها حقوق‌های میلیونی دریافت می‌کردند.»

این نماینده اعلام آمادگی کرده تا در بحث قیمت و کیفیت خودرو با وزیر و معاون وزیر صنعت و همچنین مدیر گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو مناظره کند.

همچنین علی علی‌لو نماینده شبستر نیز از «شنیده‌ها» درباره هزینه نیم‌میلیارد تومانی اینترنت دو نفر از مدیران شرکتهای خودروسازی گفته است.

علی لو با بیان این که «مستنداتی در این خصوص به دست وی نرسیده است» اما با این حال معترض است که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی کشور به این موضوع پرداخته نشده است.

گفته شده که «اینترنت این مدیران از نوع ماهواره‌ای بوده که هزینه آن برحسب دلار محاسبه شده و اکانت این نوع اینترنت قابل رد یابی نیز نبوده است.»