در صحن: در هفته ای که گذشت جلسه‌ای علنی در مجلس شورای اسلامی جلسه برگزار نشد و نمایندگان برای سرکشی به حوزه های انتخابیه خود مراجعه کرده بودند.

مجلس از روز یکشنبه ۲۷ مهر بار دیگر نشست‌های علنی خود را از سر خواهد گرفت و این جلسات تا روز چهارشنبه هفتم آبان‌ماه به مدت ۲ هفته ادامه خواهد یافت.

سپس نمایندگان بار دیگر برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و مجلس از روز شنبه ۱۰ آبان تا شنبه ۱۷ آبان نشست علنی نخواهد داشت.

خبرگزاری فارس، محاسبه کرده که اگر هفته‌های سرکشی نمایندگان مجلس به حوزه‌های انتخابیه هفته‌های عدم برگزاری نشست‌های علنی پارلمان محسوب و پنجشنبه و جمعه ها را به آن اضافه کنیم، در این صورت نمایندگان، ۳۰ روز طی سه ماه اصلاً در مجلس حضور ندارند!

در این شرایط و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، با احتساب تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس طی یک سال کاری (۱۲ ماه) حدود ۴  ماه نشست علنی ندارند، بر این اساس نمایندگان طی یکسال کاری، تنها ۸ ماه برای انجام وظایف نمایندگی مانند قانونگذاری به مجلس می‌آیند.

اما با وجود عدم تشکیل جلسه علنی مجلس در هفته گذشته سفر علی لاریجانی به ژنو، مصاحبه های شماری از نمایندگان با رسانه ها و چند گزارش تخصصی از سوی مرکز پژوهش های مجلس از جمله مسائل مرتبط با پارلمان بود که به آن خواهیم پرداخت.

نصف بودجه به بهارستان رفت!

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس “۱۵ آذرماه” جاری را زمان ارائه لایحه بودجه سال ۹۴ از سوی دولت به مجلس برای طی مراحل قانونی اعلام کرد.

از یکشنبه هفته آینده نیز مجلس برای رسیدگی به احکام ثابت قوانین بودجه سنواتی هر روز در ۲ یا چند شیفت کاری تشکیل جلسه علنی خواهد داد.

دولت ۱۸ مرداد ۹۳ لایحه “الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت” که همان احکام ثابت قوانین بودجه سنواتی است را تقدیم مجلس کرد و کمیسیون برنامه و بودجه نیز این لایحه را به تصویب رساند.

تاخیرهای طولانی و مکرر در ارائه لایجه بودجه سالانه کشور از جمله چالش های دولت نهم و مجلس شورای اسلامی در طی سال های اخیر بود که منجر به درگیری‌هایی میان محمود احمدی نژاد رییس دولت سابق و علی لاریجانی رییس مجلس هشتم و نهم شد.

حادثه سراوان رحمانی فضلی را به مجلس کشاند

امیر خجسته نماینده همدان و رئیس کمیسیون امور شوراهای مجلس از احضار عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در هفته آینده در مجلس خبر داد.

قرار است وزیر کشور دولت حسن روحانی در این جلسه به سؤالات ۱۰ نفر از نمایندگان پاسخ دهد.

به گفته رئیس کمیسیون امور شوراهای مجلس رحمانی‌فضلی همچنین در این نشست توضیحاتی در زمینه عملکرد این وزارتخانه درباره وضعیت امنیت مرزها و حوادث اخیر سراوان ارائه خواهد داد.

از سویی محمداسماعیل کوثری نماینده تهران نیز در گفت‌و‌گو خبرگزاری فارس، از جلسه هفته آینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره حوادث اخیر سراوان و کشته شدن تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی خبر داد.

هفته گذشته فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان جزئیات حمله گروهک های تروریستی به یک پاسگاه مرزی در منطقه سراوان را تشریح کرد.

حسین رحیمی با اشاره به حمله خمپاره‌ای صبح پنجشنبه گذشته ساعت ۷ صبح به یک پاسگاه مرزی در منطقه سراوان گفت: «به دنبال حمله دو روز گذشته گروهک‌های معاند و تروریستی، ماموران نیروی انتظامی با حضور در منطقه تعدادی از عوامل این گروهک را دستگیر کردند. اما پس از دستگیری‌های انجام شده این گروهک‌ها اقدام به حمله خمپاره‌ای به یک پاسگاه مرزی در منطقه سراوان کردند که متاسفانه یک درجه‌دار نیروی انتظامی به شهادت رسید و یک سرباز نیز مجروح شد.»

لاریجانی در ژنو: به لبنان کمک با کیفیت کردیم!

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در حاشیه یکصدوسی‌ویکمین اتحادیه بین‌المجالس جهانی در سوییس در نشست خبری با حضور خبرنگاران خارجی شرکت کرد.

لاریجانی درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۵+۱ با اعلام آن که «باید توجه کرد که ایران دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و بارها این موضوع را مطرح کرده است»، گفت: «در حال حاضر در مورد تعداد سانتریفیوژها اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که فکر می‌کنم رفتار چانه‌زنی برای این مذاکرات مفید نیست و مشکلی را حل نخواهد کرد.»

لاریجانی همچنین درباره درگیری‌ها در عراق و سوریه با گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی (داعش)، با اشاره به این که «از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که صرفاً با بمباران هوایی نمی‌توان با این گروه‌ها مقابله کرد.» گفت: «بعید می‌دانم با تدابیری همچون اجاره پادگان در ۲ کشور مشکل به وجود آمده ناشی از گروه داعش حل شود، بلکه باید کشورهای منطقه کمک تسلیحاتی به گروه داعش را قطع کنند.»

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد کمک بلاعوض ایران به ارتش لبنان و کیفیت این کمک‌های نظامی تصریح کرد: «کمک نظامی به ارتش لبنان آنقدر از کیفیت برخوردار است که از آن در منطقه استفاده کرده و پیشرفت کرده است.»

رئیس مجلس ایران درباره حمایت جمهوری اسلامی از سوریه و دولت بشار اسد نیز گفت: «ما نمی‌گوییم دموکراسی در سوریه کاملا ایجاد شده است، اما این دموکراسی بسیار کامل‌تر از کشورهایی است که مجلس نداشته و از دوستان آمریکا هستند و یا مجالسی قلابی دارند.»

طرح شنود تلفنی اسلامی!

سعید حیدری طیب، نماینده کرمانشاه، از آماده شدن طرحی با امضای ۸۲ نفر از نمایندگان درباره موضوع «شنود تلفن شهروندان» خبر داد.

حیدری طیب با بیان این که «در موضوع شنود باید کارگروهی در هر استان تشکیل شود و یکی از نمایندگان مجلس در هر استان در این کارگروه عضو شود.» هدف از تشکیل کارگروه ویژه را این چنین توضیح داد: «اگر درخواستی برای شنود ارائه شد، شورای تامین هر استان مواردی مانند دلایل شنود، مدت زمان شنود و تجهیزات شنود را بررسی کند.»

نماینده کرمانشاه می گوید که «تصمیم گیرنده نهایی درباره شنود قاضی است» اما با تشکیل کارگروه پیشنهادی باید نظارت دقیق صورت گیرد.

تیر ماه سال گذشته علی مطهری نماینده مجلس از کار گذاشتن «دستگاه‌های مختلف استراق سمع و فیلمبرداری» در دفتر کار خود خبر داد و گفت این اقدام از سوی «یک نهاد اطلاعاتی» صورت گرفته است. ساعاتی پس از انتشار این خبر، وبسایت علی مطهری از دسترس خارج شد.

علی مطهری در وبسایت شخصی خود به نقل از رئیس کلانتری محل نوشت که دو نفر از افرادی که وارد دفتر کار او شده بودند،‌ دستگیر و «به اطلاعات ناجا» تحویل داده شدند، اما یک نفر «فرار» کرده بود.

وی این اقدام را «نقض آشکار و گستاخانه حقوق شهروندی» توصیف کرده و افزوده است: «زمانی که با یک نماینده شناخته شده مجلس اینگونه رفتار می کنند،‌ معلوم نیست چه ظلم هایی در حق مردم عادی روا داشته می‌شود.»

81081706-5559969

دانشگاه فرهنگیان زیر ذره بین مجلس

دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی وضعیت و عملکرد دانشگاه فرهنگیان را مورد بررسی قرار داد.

در این گزارش آمده که «با توجه به اهداف اساسی پنج گانه و وظایف مهم ده گانه این دانشگاه و گذشت دو سال از فعالیت آن با بررسی به عمل آمده ضروری است تکلیف متقاضیان هیات علمی سریع‌تر روشن شود و با توجه به مشکلات فضاها، بین تعداد دانشجو با رشته‌های مورد نیاز و فضاهای آموزشی تناسب برقرار شود، بازنگری اساسی در سرفصل‌ها و محتواهای دروس یکی دیگر از ضرورت‌هاست. فرهنگیان دارای مدرک دکتری و کارشناسی ارشد در جذب هیات علمی و در چارچوب ضوابط جذب هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اولویت باشند.»

دانشگاه فرهنگیان در دی ۱۳۹۰، در دوره ریاست محمود احمدی نژاد بر دولت با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تجمیع کلیه مراکز تربیت معلم سراسر ایران تأسیس شد و از سال ۱۳۹۱ شروع به کار کرد.

معلمان شاغل به تحصیل در این دانشگاه هم‌واره انتقاداتی نسبت به عملکرد مدیران این دانشگاه داشته اند.

مشکلات فضای دانشگاه شامل مواردی مانند عدم وجود برنامه‌های فرهنگی و فوق برنامه، عدم برخورد مناسب مسئولین دانشگاه با دانشجویان، عدم برنامه‌ریزی صحیح آموزشی و… از جمله این موارد است.

به گفته برخی از دانشجویان این دانشگاه «فضای نقد در این دانشگاه وجود ندارد و هر زمان دانشجویان می‌خواهند موضوعی را مطرح کنند یا حتی پیشنهادی داشته باشند تهدید به برخورد حراستی و گزینشی می‌شوند.»

تلاش مجلس برای وصول ۲۵ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی

مصطفی افضلی‌فرد نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اعلام کرد که گزارش پرونده مربوط به “معوقات بانکی” در کمیسیون اصل نود نهایی شده و در جلسه یکشنبه هفته آینده رأی‌گیری نهایی در مورد این گزارش در کمیسیون انجام می‌شود.

به گفته دبیر کمیسیون اصل نود مجلس «در طول زمان بررسی این پرونده جلسات متعددی با مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری برگزار و برآیند این جلسات در گزارش ذکر شده و همچنین پیشنهاداتی مبنی بر اینکه ادامه کار به چه صورتی باشد ارائه شده است.»

افضلی فرد هدف اولیه کمیسیون را «وصول ۲۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها از بدهکاران» اعلام کرد و گفت: «در مرحله اول جلساتی با ۱۰۰ نفر از بدهکاران بالای ۵۰ میلیارد تومان و مسئولان بانک‌های دولتی و خصوصی و نیز مقامات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برگزار شد که تاکنون حدود ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها وصول و حدود ۸ هزار میلیارد از این مطالبات تعیین و تکلیف شده و در مواردی استمهال و در مواردی نیز به بدهکاران فرصت داده شده است.»

fish1

بررسی مرگ ۲ میلیون ماهی در سد فشافویه

در هفته ای که گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش دیگری نیز منتشر کرد.

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارسی فاجعه زیست محیطی «تلف شدن ماهیان سد خاکی فشافویه شهرستان ری» را مورد بررسی قرار داد و نامناسب بودن «شرایط زیستی آبگیر سد فشافویه برای پرورش ماهیان» را از مهم ترین آنها اعلام کرد.

در این گزارش آمده است که «با وجود تأکیدات فرمانداری ری مبتنی بر توقف فعالیت، اقدامی در این خصوص از سوی بهره بردار و مدیریت شیلات استان صورت نگرفته و مجوزهای قبلی نیز تمدید شده است.»

مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده که «در حال حاضر با توجه به شرایط موجود و آلودگی بالقوه منابع تامین آب ، آبگیر سد فشافویه به هیچ وجه شرایط لازم را برای پرورش ماهی نداشته و حتی در مورد مصارف کشاورزی نیز مورد تردید است.»

سوم اردیبهشت امسال رییس اداره محیط زیست شهرستان ری از مرگ حدود ۲ میلیون قطعه ماهی در سد فشافویه در پی رهاسازی فاضلاب خام یک شهرک مسکونی خبر داد.

محسن شوکتی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه «در سد فشافویه پرورش کپورماهیان، آمور، ماهی آزاد، سیلور و … انجام می‌شود»، گفته بود: «متاسفانه تا امروز حدود ۲ میلیون قطعه ماهی مرده از این سد جمع‌آوری شده است از سوی دیگر کل سد که وسعتی حدود ۲۰۰ هکتار دارد به شدت آلوده شده است و آب آن دیگر قابل استفاده نیست.»