در صحن: در هفته گذشته سلطانی، مطهری پیرموذن و آقامحمدی خبرساز ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودند و هر کدام با اظهارات خود فضای سیاسی کشور را به نحوی تحت تاثیر قرار دادند.

بابک زنجانی دنبال کودتا در ایران بود

امیرعباس سلطانی عضو کمیته تحقیق و تفحص از بدهی بابک زنجانی از متهمان فساد مالی که اکنون در زندان به سر می برد طی گفت و گویی مدعی شد که «زنجانی و تیم او به دنبال کودتای سیاسی و اقتصادی در ایران بوده اند و حالا در بررسی این پرونده به اسامی گردن کلفتی رسیده اند و به زودی نام ۱۵ نفر از همکاران زنجانی افشا خواهد شد»

این نماینده مجلس در گفتگوی خود مدعی است که «شرایط زنجانی ایده آل است حتی از زمانی که آزاد بود هم راحت تر است. نگرانی ندارد و عواملش در وزارتخانه های مختلف و دستگاه های سیاسی و اقتصادی فعال هستند. زنجانی اکنون آزاد نیست و در زندان است اما صد نفر مانند بابک زنجانی کارهای او در بیرون از زندان را پیش می برند.»

عضو کمیته تحقیق و تفحص از بدهی بابک زنجانی در ادامه به نقل از مخبر درفولی رئیس راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت که وی «خیلی تحت فشار بود که بانک پارسیان را به زنجانی بدهند برای این مساله از همه ارگان ها و نهادهای نظامی دولت تحت فشار شدیدی قرار داشت.»

سلطانی با بیان این که «زنجانی در همه مسائل به بهانه دور زدن تحریم ها نظام را دور زده است» ادعای بی اطلاعی رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم در این باره دارد و به نقش مستقیم محمود احمدی نژاد اشاره کرده و گفته است: «خیلی چیزها به دستور وزیر نبوده و آقای قاسمی در این زمینه مطلع نبوده است. مثلا احمدی نژاد یک بار دستور داده با این فرد یعنی زنجانی همکاری شود. رستم قاسمی هم به استناد به سخن احمدی نژاد این دستور را به معاونانش داده است و این گونه نبوده که با هر مراجعه زنجانی به وزارت نفت از وزیر اجازه گرفته باشد. به استناد سفارش رئیس جمهور وقت و وزیر کارهای او انجام می شده است.»

هشدار مطهری به روحانی: موسوی و کروبی را آزاد کنید!

این هفته علی مطهری نماینده تهران با انتقاد از این که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تاکنون اقدامی برای پایان حصر خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد انجام نداده است طی نامه ای سرگشاده به حسن روحانی از وی خواست که به انفعال خود پایان دهد.

مطهری در نامه خود با برشمردن اصولی از قانون اساسی جمهوری اسلامی، حصر خانگی طولانی مدت این سه چهره برجسته جنبش سبز را «غیرقانونی» دانست و گفت: «آقای روحانی، قانون اساسی برای ویترین نیست. به انفعال خود پایان دهید وگرنه به مجلس احضار خواهید شد.»

مطهری همچنین گفته است وقایع خرداد ۸۸ در ایران حکم «هلوکاست» را پیدا کرده که فقط یک سخن باید گفته شود و کسی حق تحلیل متفاوت درباره ریشه‌ها و عوامل گوناگون آن را ندارد.

این نماینده اصولگرا در نامه خود با اشاره به نزدیک بودن عید غدیر خم، از رییس جمهوری ایران خواست که به وظیفه قانونی خود عمل کرده و برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی تلاش کند، در غیر این صورت باید منتظر طرح سوال در این باره از سوی مطهری در صحن مجلس باشد.

از بازداشت خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد سه سال و هشت ماه گذشته است.

شکایت دو نماینده مجلس علیه یکدیگر

درگیری شدید هفته گذشته میان دو نماینده اصول گرای مجلس بر سر نطق پیش از دستور هنوز به پایان نرسیده تنش ها میان پیرموذن و آقامحمدی این هفته نیز فضای مجلس را تحت تاثیر قرار داده بود.

ابتدا آقامحمدی نماینده خرم‌آباد پیرامون درگیری خود با پیرموذن نماینده اردبیل وی را متهم به «جعل نامه و امضا» کرد و مدعی شد که پیرموذن طی نامه ای جعلی از جانب وی به هیئت رئیسه اعلام انصراف از نطق پیش از دستور و واگذاری وقت خود به وی گرده است.

آقامحمدی مجددا ضمن جعلی خواندن نامه منتسب به وی که توسط نماینده اردبیل به هیأت‌رئیسه مجلس داده شده، گفت: «این کار یک نوع جعل سند است و از لحاظ حقوقی نیز قابل پیگیری است که البته من هم از طریق قوه قضائیه و هم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان موضوع را پیگیری خواهم کرد.»

از سوی دیگر نماینده اردبیل نیز اتفاقات و حوادث پیرامون نطق میان دستورش در هفته گذشته را این گونه تشریح کرد.

«در صحن علنی هفته گذشته مجلس من برای نطق اضطراری به هیأت رئیسه مجلس درخواست دادم اما اسم من به‌عنوان ناطق در نیامد. پس از آن که زمان سخنرانی ناطقان میان دستور رسید، مشاهده کردم که ابراهیم آقامحمدی به‌عنوان یکی از ناطقان در صندلی خود حضور ندارد و حتی از سید احسن علوی که در مجاورت او می‌نشیند این موضوع پرسیدم که علوی به من گفت که آقامحمدی نیست. در ادامه این موضوع وقتی اطمینان حاصل کردم که آقامحمدی در صحن علنی مجلس برای سخنرانی حضور ندارد، دست خطی نوشتم و پای آن نامه را خودم با اسم و عنوان خودم پاراف کردم، اما در آخرین دقایق نطقم، آقامحمدی آمد و برخی مطالب را بر علیه من مطرح کرد.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به شکایت آقامحمدی از وی به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، گفت: «این موضوع در اختیار و حق این نماینده است، اما من قطعا به‌علت توهین‌های مطرح شده در صحن علنی از آقامحمدی به این هیأت شکایت می‌کنم.»