در صحن: در هفته گذشته سرانجام پای تحقیق و تفحص مجلس به شهرداری تهران نیز باز شد.

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نهم،‌ درخواست تحقیق ‌و تفحص از شهرداری تهران به هیات رئیسه مجلس ارائه شده است.

موضوعاتی از قبیل «مسائل مالی و اداری»، «شرح وظایف شهرداری»، «پروژه‌های عمرانی»، «گزینش و پیمانکاری‌ها» از جمله محورهای تحقیق و تفحص از مجموعه تحت مدیریت محمد باقر قالیباف به شمار می‌رود.

طی دوران مسئولیت محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران بارها اتهام بروز تخلفات مالی نظیر «سندسازی و هزینه‌کرد فاقد سند» و همچنین «برخورداری از رانت اطلاعاتی»، «شرکت در مناقصات با ترک تشریفات» و نظیر آن از سوی دولت احمدی نژاد، نمایندگان مجلس و شورای شهر تهران مطرح شده است.

افزایش تعداد نمایندگان مجلس

از جمله مهمترین طرح‌های ارائه شده از سوی کمیسیون ها به هیئت رئیسه در هفته گذشته طرح افزایش تعداد نمایندگان از ۲۹۰ نفر به ۳۱۰ نفر بود که از سوی کمیسیون شوراها به تصویب رسید.

به موجب اصل ۶۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی مقرر شده که تعداد نمایندگان مجلس ۲۷۰ نفر باشد و از تاریخ همه‌پرسی سال ۱۳۶۸ به بعد، هر ۱۰ سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر ۲۰ نماینده می‌تواند به تعداد نمایندگان اضافه شود.

پیش‌تر دولت محمود احمدی نژاد لایحه‌ای در این زمینه ارائه داده بود و نمایندگان مجلس نهم نیز طرحی تهیه کرده بودند که در برخی موارد اشتراکات و در برخی موضوعات نیز اختلاف نظراتی وجود داشت اما دولت یازدهم برنامه ای در این خصوص به مجلس ارائه نکرد و طرح دولت قبلی را مسکوت گذاشت، با این حال طرح پیشنهادی نمایندگان در دستور کار مجلس قرار گرفت.

طرح افزایش شمار نمایندگان مجلس در حالی مطرح می شود که بنا بر آمارهای رسمی ارائه شده از سوی وزارت کشور در انتخابات گذشته مجلس در برخی از مناطق شهری و روستایی نسبت میان تعداد واجدین شرایط رای دادن و میزان آرای منتخبان آن مناطق با عرف و استاندارهای رسمی مغایرت دارد و برخی از راه یافتگان مجلس تنها با چند ده هزار رای وارد مجلس می شوند.

ادامه ماجرای دانشگاه آزاد و هاشمی

حملات لفظی نمایندگان اصول‌گرای مجلس به اکبر هاشمی رفسنجانی و نزدیکان وی ادامه دارد و در تازه ترین آن‌ها این بار حمیدرضا مشهدی‌ عباسی نماینده دماوند و فیروزکوه در صحن علنی مجلس رئیس دانشگاه آزاد را متهم کرد که «به جای کیفیت‌بخشی با شعارهای خود منجر به بر هم زدن سیستم دانشگاه شده است.»

مشهدی عباسی بار دیگر به مسئله ورود عناصر مرتبط با وقایع خرداد ۸۸ که وی آن ها را «فتنه گر» می دانید اشاره کرد و گفت: «رد صلاحیت‌شده‌ها و فتنه‌گران در دانشگاه آزاد رفت و آمد دارند و آقازاده‌پروری در دانشگاه آزاد در حال رواج یافتن است که لازم است شورایعالی انقلاب فرهنگی نسبت به عملکرد این دانشگاه توجه ویژه‌ای داشته باشد.»سوالات نمایندگان از وزاری دولت

یک عضو هیأت رئیسه مجلس از اعلام وصول سوالات شماری از نمایندگان مجلس از وزرای دولت حسن روحانی خبر داد.

ضرغام صادقی در نشست علنی روز چهارشنبه موارد اعلام وصول سوال نمایندگان از کابینه یازدهم را بدین شرح قرائت کرد:

-سؤال از وزیر نیرو در زمینه علت انتقال آب رودخانه‌های آذربایجان غربی به استان‌های همجوار

-سؤال از وزیر صنعت درباره علت بی‌توجهی مدیریت شهرک‌های صنعتی به مناطق محروم و همچنین علت عرضه بیش از اندازه ذخایر استراتژیک کشور از سوی شرکت بازرگانی

-سؤال از وزیر امور خارجه در مورد علت عدم فعالیت وزارت خارجه برای حل مشکلات اقتصادی با استفاده از جایگاه دیپلماسی

-سؤال از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در زمینه عملکرد این وزارتخانه درباره حمایت از بازار بورس

همچنین مهرداد بذرپاش عضو هیأت‌ رئیسه مجلس نیز از اعلام وصول «لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا» و «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» خبر داد.

به گفته محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس نمایندگان هفته آینده برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند و جلسه علنی ندارند و جلسه علنی بعدی مجلس یکشنبه ۲۷ مهر ماه تشکیل می‌شود.

آقاتهرانی: انتقادات مسئولان دولتی آبکی است!

50824_390

از دیگر مصوبات حائز اهمیت مجلس در هفته سپری شده تصویب کلیات طرح موسوم به «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» بود.

مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور به عنوان نماینده دولت در جریان بررسی این طرح به عنوان مخالف با وارد دانستن انتقاداتی گفت: «در این طرح ستادی که ۱۷ پست دارد، ۶ نفر از وزرا و ۱۱ نفر از مقامات دیگر، عضو این ستاد هستند. اگر مشکلی پیش بیاید از چه کسی قرار است در این ستاد در مسائل امنیتی سوال کنیم، از وزرا یا ۱۱ مقام دیگری که عضو این ستاد هستند؟!»

معاون پارلمانی حسن روحانی با اعلام این که در طرح مذکور «اختیار وزارت کشور برای دادن مجوز ایجاد نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد گرفته شده و به ستاد امر به معروف و نهی از منکر داده شده است» خواستار ارجاع این طرح به کمیسیون مشترک مجلس و دولت برای بررسی های بیشتر شد.

اما از سوی دیگر مرتضی آقاتهرانی نماینده موافق طرح، انتقادات معاون پارلمانی دولت را «آّبکی» خواند و گفت: «مسئولان دولتی مردانه بیایند به جای نقدهای آبکی، به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر کمک کنند»

آقاتهرانی که در دولت محمود احمدی نژاد به «معلم اخلاق دولت» شهره بود در ادامه با بیان این که «زشت است که هنوز نتوانستیم سنگی را به عنوان امر به معروف و نهی از منکر بنا کنیم» گفت: «اینکه می‌گویند امنیت کشور با تصویب طرح مذکور به هم می‌ریزد، جای تعجب است، آقای وزیر کشور عضو ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این طرح در نظر گرفته شده، بنابراین چه دلیلی دارد که در کشور هرج و مرج شود؟!»

قتل در قزوین، تذکر به وزیر آموزش و پرورش

روح‌الله عباسپور نماینده قزوین در جلسه علنی چهارشنبه در تذکری آیین‌نامه‌ای از وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم به شدت انتقاد کرد.

عباسپور مدیران آموزش و پرورش قزوین را به «سیاسی کاری» متهم کرد و خطاب به فانی گفت: «آقای وزیر! متأسفانه مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین به جای پرداختن به امر مقدس تعلیم و تربیت به دنبال اهداف سیاسی و حزبی خود است و در این راستا از ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای مقاصد سیاسی استفاده می‌کند.»

این نماینده مجلس با اشاره به حادثه قتل در یکی از مدارس استان قزوین، عملکرد مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «ایشان از سرنوشت فرزندان مردم غافل است تا جایی که شروری در قزوین به سادگی وارد مدرسه می‌شود و کودک دوم دبستانی را از کلاس درس خارج کرده و در محل سرویس بهداشتی مدرسه او را به قتل می‌رساند.»

وی همچنین مدعی شد که «معاون آموزش و پرورش استان قزوین در بویین‌ زهرا یک مدرسه دولتی را در حالی که خود آموزش و پرورش نیازمند است، اشغال و مدرسه غیرانتفاعی خود را در آن مدرسه مستقر کرده است.»

تقاضای توقف روال فعلی مجلس

مجتبی رحماندوست نماینده تهران در چهارشنبه ای که گذشت در نطق میان‌ دستور خود در صحن علنی از آن چه که «توزیع ناعادلانه ثروت در جامعه و هم محروم ماندن درصد قابل توجهی از مردم از درآمدهای نفت و مالیات و زندگی بسیار فقیرانه آنها» خواند «به درگاه خدا» شکایت برد.

این نماینده همچنین افزایش استخدام در ادارات دولتی را «انفجار نیرو در دستگاه‌های دولتی و حقوق‌بگیران» نامید و نسبت به آن «اعلام خطر» کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که «نظام بانکی فعلی، کشور را به سوی پرتگاه می‌برد» و «انفجار قوانین مصوبه سی و چند ساله اخیر و امکان هرگونه تفسیر و تحلیل آنها و فقدان نظارت بر دستگاه‌های اجرایی مانع رشد کشور شده است.»

رحماندوست از نمایندگان مجلس خواست تا ۲ یا ۳ ماه روال فعلی مجلس را متوقف به به چند معضل کلیدی کشور از جمله «وارادات کالاهای قاچاق» و «معظلات تامین داروی بیماران» پرداخته شود.

این نماینده در نطق خود علاوه بر مسائل اقتصادی به مسائل فرهنگی نیز پرداخت و با اشاره به آن چه «وضعیت نابسامان تئاتر کشور» می خواند گفت: «متاسفانه بعضا شاهد اجرای تئاترهایی در کشور هستیم که با کلمه وقیح توصیف می‌شوند و وزارت ارشاد باید تئاتر را دریابد.»

پرونده پناهجویان ایرانی به استرالیا در مجلس

5719047-8526968

مصطفی افضلی‌فرد نماینده اردبیل با اشاره به جلسه روز گذشته مشترک کمیسیون اصل ۹۰ با برخی از مقامات وزارت امور خارجه از بررسی موضوع «پناهندگان ایرانی به استرالیا» و نیز «اجرای موافقت‌نامه‌های مربوط به استرداد مجرمین، انتقال محکومین و قضایی و کیفری» خبر داد.

دبیر کمیسیون اصل۹۰ مجلس اعلام کرد که «در این جلسه مقرر شد تا طی مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهور این موضوع مورد سؤال قرار گیرد که چرا آئین‌نامه اجراییه در خصوص قانون صیانت از ایرانیان خارج از کشور اجرا نمی‌شود و چرا دولت در لوایح بودجه سنواتی ردیف بودجه برای تأمین خسارات ایرانیان خارج از کشور به مجلس ارائه نمی‌کند.»

افضلی فرد در ارتباط با پناهندگان ایرانی به استرالیا نیز گفت: «مقرر شد تا اگر طبق توافقنامه ژنو این پناهندگان موردی داشتند اعلام کنند تا وزارت امور خارجه اقدامات تأمینی و حمایتی را در مورد آنان انجام دهد.»

دو تجمع اعتراضی در مقابل مجلس

این هفته شاهد تجمع اعتراضی‌ جمعی از دانشجویان نخبه علوم پایه و پری انترنی دانشگاه‌های شهید بهشتی،‌ تهران،‌ ارتش،‌ بقیه الله،‌ قزوین و اراک در مقابل مجلس بودیم.

یکی از این دانشجویان در بیان علت این تجمع گفت: «از امسال به علت پذیرش بالا دانشگاه‌ها قطب‌بندی شده است که ما هم اکنون دانشجویان قطب ۱۰ هستیم.»

این دانشجو در ادامه تصریح کرد: «پایه اندازه‌گیری نخبگان ۷۰ درصد از ۵ درصد اول برگزیدگان بود که این ۵ درصد اول را نخبه‌های دانشگاه تهران و شهید بهشتی تشکیل داده‌اند اما اکنون این پایه را برای سایر دانشگاه‌های قطب‌های دیگر کاهش داده‌اند و ۲۰ نمره به آنها اضافه کرده‌اند اما برای دانشگاه‌های قطب ۱۰ این ۲۰ نمره لحاظ نشده است، از این رو از مسئولان خواهشمندیم نسبت به کاهش این پایه اقدام کنند.»

همچنین جمعی از کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل مجلس تجمع کردند.

این کارگران که عده ای از آنها نیز به گفته خودشان اخراج شده اند، خواستار پرداخت مطالبات قانونی خود از پتروشیمی ایلام بودند که تا کنون چند ماه است به تعویق افتاده و پرداخت نشده است.

حذف مجازات حبس از طرح افزایش نرخ باروری

125339

نمایندگان مجلس این هفته در صحن علنی طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور اعاده شده از سوی شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نمایندگان تبصره ماده یک این طرح را احیا کردند که در نهایت مصوب شد تا موارد تهدید سلامت جسمی را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کند.

همچنین ماده ۲ طرح مذکور نیز اصلاح شد که هرگونه تبلیغ در خصوص پیشگیری از بارداری و کاهش فرزندآوری ممنوع است.

در ادامه یک تبصره نیز به این ماده با موافقت نمایندگان اضافه شد که بیان می‌دارد، در صورت تخلف رسانه‌ها از حکم این ماده متناسب با عمل ارتکابی متخلف به مجازات‌های مندرج در ماده ۳۵ قانون مطبوعات مصوب ۲۲ اسفند سال ۶۴ و اصلاحات بعدی آن محکوم می‌شود.

همچنین به گفته فتاحی نماینده ارومیه مجازات حبس که پیش از این جنجال های فراوانی به دنبال داشت در این طرح برداشته اما جرایم مالی برای آن درنظر گرفته شده است.

هفت سانحه در شش ماه

عباس قائدرحمت نماینده شهرستان درود در استان لرستان از سانحه خروج چند واگن قطار باری از ریل در محل تنگه هفت حدفاصل محدوده استان لرستان و خوزستان خبر داد.

این سانحه که با انسداد محور ریلی جنوب همراه بود، هفتمین حادثه از این نوع در شش ماه گذشته در این محور بوده که به دلیل فرسوده بودن خطوط به وقوع پیوسته است.

نماینده شهرستان‌های دورود و ازنا با انتقاد از وقوع حوادث متعدد در محور ریلی جنوب گفت: «با توجه به شرایط موجود و با هماهنگی‌های صورت گرفته با نمایندگان استان لرستان و خوزستان طرح سئوال از وزیر محترم راه و شهرسازی در دستور کار قرار می‌گیرد و باید جناب وزیر با حضور در مجلس پاسخگوی حوادث اخیر باشند.»