در صحن: طی هفته گذشته مذاکرات مجلس با تنش‌ها و درگیری‌های لفظی شدید میان نمایندگان همراه بود.

ابتدا بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه در نشست علنی چهارشنبه با صدای بلند خواستار بیان تذکر بود که محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی برای ساعاتی ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، این اجازه را به وی نداد، و این امر موجب عصبانیت بیشتر نعمتی شد تا آنجا که وی با حضور مقابل جایگاه هیأت رئیسه، با صدای بلند فریاد می‌زد.

نعمتی خطاب به باهنر گفت: «به من توهین کردید و من باید تذکر دهم»، باهنر نیز به وی پاسخ داد: «بعداً صحبت می‌کنیم.»

اما سخنگوی هیأت رئیسه مجلس که با فریادهایش صحن علنی مجلس را به تنش کشیده بود، همچنان به فریادهای خود ادامه می‌داد.

سپس تعدادی از نمایندگان از جمله نادر قاضی‌پور، محمد دهقان در اطراف بهروز نعمتی حضور یافتند تا او را آرام کنند.

در رویدادی دیگر، دو نماینده مجلس بر سر ایراد نطق میان دستور با هم درگیر شدند.

پس از نطق میان‌دستور کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده اردبیل در صحن علنی به جای ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم‌آباد، درگیری لفظی بین این دو نماینده پیش آمد که با وساطت نمایندگان به درگیری فیزیکی کشیده نشد.

قرار بوده روز چهارشنبه آقامحمدی به ایراد نطق میان‌دستور بپردازد اما از آن‌جایی که وی به دلیل کسالت، دیرتر در صحن علنی حضور می‌یابد و پیرمؤذن که فرصت را مناسب دیده بود، نام آقامحمدی را از لیست ناطقان میان‌دستور نشست علنی امروز پارلمان حذف کرده و نام خودش را نوشته است.

زمانی که پیرمؤذن نطق میان‌دستور خود را قرائت کرد، آقامحمدی به شدت عصبانی شد و سر وی فریاد زد و در حرکتی اعتراضی به سمت پیرموذن حرکت کرد و برای دقایقی درگیری لفظی شدیدی بین آنها به وجود آمد. درگیری لفظی که با وساطت نمایندگان از درگیری فیزیکی جلوگیری شد.

همچنین در جریان رسیدگی به «لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه از ریاست مجلس به شدت انتقاد کرد و گفت: «آقای لاریجانی از آغاز جلسه برای افزایش سرعت بررسی مصوبات اجازه صحبت به نمایندگان نمی‌داد، آقای لاریجانی موضع خود را مشخص کند تا ما بدانیم که وی سخنگوی دولت است و یا رئیس مجلس؟! چراکه به نمایندگان اجازه صحبت نمی‌دهد اما نماینده دولت صحبت می‌کند و مطالب کذب و خلافی را می‌گوید.»

در کنار این تنش‌ها و درگیری‌ها اما یک آشتی‌کنان نیز در هفته گذشته میان ابوترابی فرد و رسایی دو عضو هیأت رییسه به راه افتاد.

ابوترابی فرد که در یکی از جلسات علنی مجلس در واکنش به فریادهای حمید رسایی هنگام ایران نطق پیش از دستور به وی هشدار داده بود: «مجلس جای عربده کشی نیست» این هفته درصدد دلجویی از حمید رسایی برآمد و در اظهاراتی در صحن علنی مجلس گفت: «من از ایشان عذرخواهی می‌کنم و این واژه‌ای که در مقابل ایشان به کار بردم واژه‌ای بود که بیشتر لایق خودم بود تا لایق برادر عزیزمان و من امیدوارم که این مسئله باعث کدورتی نشده باشد.»

از دیگر حاشیه‌های مجلس در هفته گذشته نطق انتقادی حسن کامران نماینده اصفهان درباره «سفرهای خارجی غیرضروری مسئولان جمهوری اسلامی» بود.

کامران در اظهاراتش گفت: «چرا امسال هم بعضی از ما بهتران‌ به سفر مکه رفتند و حق بعضی سالخوردگان را خوردند.»

آقای رحمانی فضلی! این تذهبوا؟

اعتراض های نمایندگان مجلس به دولت یازدهم به دلیل آن‌چه «به کارگیری نیروهای حامی فتنه در مسئولیت‌های دولتی» می‌خوانند این هفته نیز ادامه یافت و در آخرین حملات مجلس به دولت، محمدعلی بزرگواری نماینده کهگیلویه در تذکری آیین‌نامه‌ای با تأکید بر «لزوم حفظ خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی و جلوگیری از ورود فتنه‌گران و حامیان آنها به بدنه وزارتخانه‌ها»،گفت: «متأسفانه در چینش بخشداران و فرمانداران یک‌طرفه عمل می‌شود که این موضوع موجب شده بسیاری از جوانان مؤمن و انقلابی از اداره کشور حذف و حامیان فتنه ۸۸ جایگزین آنها در ادارات شوند.»

بزرگواری در ادامه گفت: «حذف نیروهای مؤمن و انقلابی از بدنه وزارتخانه‌ها باعث شنیده شدن فریاد ائمه جمعه سراسر کشور شده است که در اینجا به آقای رحمانی‌فضلی می‌گویم “این تذهبوا”.»

این انتقاد در حالی صورت می گیرد که هم‌زمان جریان اصلاح طلب نیز نسبت به عملکرد رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم در انتصاب نیروهای حامی جریان اصولگرایی در راس و بدنه استانداری ها و فرمانداری های کشور انتقاد دارند.
احضار و سوال از وزرای کابینه یازدهم

این هفته نیز احضار وزاری کابینه به مجلس برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و انتقادهای نمایندگان ادامه یافت.

وزیر جهاد کشاورزی برای توضیح درباره علت عدم همکاری این وزارت‌خانه در خصوص زمین‌هایی که در حریم راه و شهرسازی شاهین شهر اصفهان قرارگرفته‌اند به کمیسیون عمران مجلساحضار شد اما پاسخ های وزیر نتوانست نماینده شاهین شهر را قانع کند و سوال برای بررسی بیشتر به صحن علنی مجلس فرستاده شد.

همچنین در جلسه دیگری در کمیسیون عمران، وزیر نیرو گزارش ۶ ماهه عملکرد این وزارت‌خانه در بخش آب را به کمیسیون ارائه کرد که دراین گزارش وضعیت آبی کشور در شهرهای مختلف به تفصیل بیان شد.

طبق این گزارش به ویژه در مورد آب تهران به این نکته اشاره شد که «اگر صرفه‌جویی صورت نگیرد امکان قطع آب شرب وجود دارد و مردم آب شرب خود را با تهیه آب‌های بسته‌بندی تامین کنند.»

از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش نیز به مجلس احضار شد و گفته می‌شود که نماینده دهلران از پاسخ‌های وزیر به سؤالاتش در مورد «وضعیت بیمه طلایی فرهنگیان»،‌ «تعیین تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها» و «معوقات بازنشستگان» قانع نشد.

ضرغام صادقی عضو هیأت رئیسه مجلس، از وصول سؤال از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم، در زمینه «علت اصرار بر لغو ممیزی در نشر کتاب» خبر داد.

همچنین سؤال‌ احمد شوهانی نماینده ایلام از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره «علت عدم نظارت کافی بر شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه» و سؤال حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره «وضعیت اخذ حقوق حقابه دریاچه هامون» نیز از سوی هیأت رئیسه اعلام وصول شد.

بر اساس گزارش‌ها از مجلس، هفته گذشته علی طیب نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی دولت نیز به بهارستان رفته تا پاسخگوی نمایندگان باشد.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در طرح سوال از طیب نیا با اعلام آن که «دولت باید فکر فروش نفت را از سر بیرون کند» گفت: «چرا بانک‌ها سرمایه مردم را چپاول می‌کنند، چرا از جیب ملت بذل و بخشش می‌کنند و چرا منابع کمیاب به طرح‌های توسعه داده نمی‌شود و چرا به اشخاص متعهد پرداخت نمی‌شود.»

وزیر اقتصاد نیز با ارائه توضیحاتی درباره صندوق توسعه ملی تقاضای برگزاری «جلسه غیرعلنی» در مجلس با حضور هیات نظارت برای بررسی عملکرد صندوق کرد و گفت: «محدودیت‌هایی که صندوق توسعه ملی با آن مواجه است تنها در حوزه اختیارات وزیر نیست و درحوزه تصمیم‌گیری کشوری است.»

همچنین سؤالات پنج نفر از نمایندگان مجلس از محمود علوی وزیر اطلاعات درباره علت انتشار مذاکرات آقای وزیر با معاونانش در برخی رسانه‌ها اعلام وصول شد.

مهرداد بذرپاش عضو دیگر هیأت رئیسه مجلس نیز «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» را اعلام وصول کرد که محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس از او خواست فعلاً این طرح اعلام وصول نشود تا مراحل خود را طی کند.

با افزایش حجم سوال‌ها و احضاریه‌های مجلس برای وزاری دولت، تصمیم گرفته شده که این موضوع برای اولین بار به صورت یک روند ثابت و زمان‌بندی شده ادامه پیدا کند.

نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در این باره گفت: «قرار ما بر این است که هر دو هفته یکبار تا جایی که سؤال‌ها جواب می‌دهد جلسه‌ای را با هدف مطرح شدن سؤال نمایندگان از وزرا برگزار کنیم.»
ایرلندی‌ها در بهارستان

این هفته شان بارت رئیس مجلس ایرلند و هیأت همراه میهمان جلسه علنی مجلس ایران بودند.

باهنر نایب رئیس دوم مجلس که ریاست ساعتی از صحن علنی را در غیاب لاریجانی بر عهده داشت، با خوش‌آمدگویی به هیأت پارلمانی ایرلند، گفت: «از مواضع خوب و همراه آقای شان بارت رئیس مجلس ایرلند با نظام جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم و برای هیأت پارلمانی ایرلند آرزوی موفقیت داریم.»
سفر هیأت پارلمانی این کشور عضو اتحادیه اروپا به ایران پس از دو دهه صورت گرفته است.

از سوی دیگر قرار است رئیس گروه دوستی پارلمانی ساحل‌ عاج و ایران در رأس هیأتی پارلمانی روز شنبه (۲۶ مهر ماه) به تهران سفر کند.

همچنین اعلام شد که نایب رئیس مجلس مجارستان در رأس هیأتی پارلمانی روز (سه‌شنبه ۲۹ مهر ماه) به تهران سفر خواهد کرد.

کشور همسایه، پایگاه بی بی سی!

به دنبال اطلاعیه روابط عمومی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که در آن مدعی شده بود باند سرقت اسناد، مدارک و آثار فرهنگی و هنری ایران به نفع شبکه تلویزیونی بی بی سی از سوی ماموران این وزارت‌خانه شناسایی شده اند، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره تشکیل جلسه داد.

نقوی سخنگوی این کمیسیون در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این باره گفت: «در جلسه گزارش مبسوطی از تلاش استکبار جهانی و معاندین به ویژه بی‌بی‌سی و همکاری آنها با سازمان‌های جاسوسی از جمله سازمان سیا مبنی بر سرقت اسناد و مدارک و آثار مذکور اشاره شد.»

نقوی مدعی شد که «سربازان گمنام وزارت اطلاعات همه حرکت‌ها و فعالیت‌های آنها را تحت کنترل دارند؛ پایگاه فعالیت آنها که در یکی از کشورهای همسایه مستقر است، تحت کنترل و نظارت است و بر فعالیت آنها اشراف کاملی وجود دارد.»

بیانیه مجلس علیه نخست وزیر بریتانیا

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این هفته در زمینه مواضع اخیر دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس درباره ایران بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه دولت بریتانیا را متهم شده که با ایجاد «اختلافات مذهبی بین ملت‌های مسلمان»، «خلق گروه‌های ملحد و منحرف و حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده و منافقین و…» و «سنگ بنای اختلافات مرزهای بسیاری از کشورها» چهره واقعی خود را برای ملت‌های منطقه به تصویر کشیده است.

این بیانیه با «نابسامان» خواندن وضعیت سیاسی و اقتصادی انگلیس، اظهارات نخست‌وزیر این کشور را «پریشان‌گویی» خوانده و خطاب به برخی جریانات سیاسی داخلی در ایران نوشته است: «شاید برخی از ساده‌لوحان داخلی به خود آیند و احساس نکنند که دشمنان قسم‌خورده نظام اسلامی دست از خصومت خود برداشته‌اند.»

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان «توصیه اکید» کرده که «توسعه رابطه با انگلیس در این مقطع تا عذرخواهی رسمی نخست‌وزیر انگلیس را به مصلحت ندانسته است.

“عصبانی نیستم” و “قصه‌ها” در مجلس

در ادامه فشارها به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت حسن روحانی، برای اعمال محدودیت های بیشتر در صدور مجوز ساخت و اکران فیلم های سینمایی، این هفته رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نامه‌ای به معاون سینمایی وزارت ارشاد خواستار جلوگیری از اکران فیلم‌های مرتبط با وقایع خرداد ۸۸ شد.

پورمختار در نامه خود به حجت الله ایوبی به «طرح شکوائیه‌ از طرز کار آن معاونت در خصوص اعطای مجوز اکران به برخی فیلم‌های سینمایی با محتوای فتنه سال ۸۸ مانند “عصبانی نیستم” و “قصه‌ها” اشاره کرده و از وی خواسته است «تا زمان رسیدگی به این شکایت از صدور مجوز اکران این فیلم‌ها خودداری و در اولین فرصت به منظور رسیدگی به این موضوع و برای مشاهده فیلم‌ها با کمیسیون اصل ۹۰ هماهنگی کنید.»

بدهی انباشته دولت از زمان هاشمی تا امروز

احضار علی ربیعی وزیر تعاونف کار و رفاه اجتماعی به مجلس برای ادای پاره ای از توضحیات درباره مشکلات صندوق‌های بازنشستگی، جلسه مجلس را غیر علنی کرد.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در مورد نشست غیرعلنی مجلس گفت: «طبق اظهارت آقای ربیعی، مشخص شد در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی و بیمه با مشکلات متعددی از جمله دیون معوقی که صندوق‌ها دارند یعنی در واقع مطالباتی که این صندوق‌ها از دولت داشته و تاکنون پرداخت نشده است.»

به گفته نعمتی «در حال حاضر بدهی دولت به صندوق‌ها حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و این موضوع از سال ۷۵ تاکنون تلمبار شده است.»

 

۲ سال حبس برای افشای اطلاعات مؤدیان مالیاتی

نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه “اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم”، در بند ۶۴ این لایحه با الحاق ماده ۲۷۹ موافقت کرده و آن را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، «هرگونه دسترسی غیرمجاز و سوء‌استفاده از اطلاعات ثبت‌شده در پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی موضوع ماده (۱۶۹ مکرر) این قانون در خصوص مسائلی غیر از فرآیند تشخیص و وصول درآمدهای مالیاتی یا افشای اطلاعات مزبور جرم است و مرتکب علاوه ‌بر انفصال از خدمات دولتی و عمومی از دو تا پنج سال، به مجازات بیش از ۶ ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود.»

همچنین طبق بند الحاقی به ماده ۲۸۰ مقرر شد به منظور توانمندسازی آن دسته از سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداری‌ها که به موجب قانون برای انجام وظایف ذاتی شهرداری در امور عمومی، شهری و خدماتی تشکیل و ۱۰۰ درصد سرمایه و دارایی آن متعلق به شهرداری است از مالیات معاف شدند.

طرح فوری درباره شوراها و انتخابات شهرداران

نمایندگان در هفته گذشته طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و نحوه انتخاب شهرداران را مورد بحث و بررسی قرار داده و یک فوریت این طرح را به تصویب رساندند.

در بخشی از مقدمه طرح مذکور با اشاره به «تداخل کار شوراهای شهر با شهرداران» و همچنین «انتخاب شهرداران توسط شوراها» که منجر به «دخالت در امور اجرایی» شده، انتخاب شهرداران توسط شورای شهر را باعث «از بین رفتن، امنیت شغلی شهرداران» دانسته است.

این طرح که به امضای ۱۳۳ نفر نمایندگان مجلس رسیده دارای یک مقدمه توجیهی و ۶ ماده است که در صورت تصویب نهایی تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل شورای شهر در شهرهای مختلف بر اساس جمعیت تعیین می‌شوند.

زاینده رود آب ندارد، بابا نان ندارد!

ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در جلسه روز سه شنبه مجلس درباره بی‌توجهی به تاریخ، افتخارات و ظرفیت‌های فراوان استان اصفهان از سوی مدیران دولت های چند سال اخیر، تذکر داد و گفت: «پس از گذشت نزدیک به یک دهه از شروع خشکسالی زاینده‌رود به نظر می‌رسد هنوز مسئولان کشوری عمق فاجعه و تبعات زندگی‌سوز آن را در پایتخت فرهنگ، صنعت و هنر ایران جدی نگرفته‌اند.»

موسوی لارگانی در ادامه با لحنی کنایه وار با بیان این که «سرمشق کودکان اصفهانی به جای “بابا آب داد و بابا نان داد” تبدیل به “زاینده رود آب ندارد، بابا نان ندارد” شده است.» از صداوسیما انتقاد کرد و گفت: «متأسفانه صداوسیما تصویر روشنی از عمق این زخم کاری نشان نمی‌دهد.»

سایه‌ای به نام هاشمی رفسنجانی

دوره تازه‌ای از حملات نمایندگان اصول‌گرای مجلس به خانواده هاشمی رفسنجانی از سر گرفته شد.

این بار زهره طیب‌زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به بهانه مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی انتقادهای تندی را به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نزدیکان وی وارد کرد.

طبیب‌زاده در بخشی از اظهارات با بیان اینکه «متاسفانه تا به امروز به خاطر اینکه سایه‌ای به نام هاشمی رفسنجانی پشت سر دانشگاه آزاد بوده است دولت‌ها هیچ کدام توان نظارت بر آن را نداشته‌اند.» گفت: «در دولت سازندگی شخص رئیس‌جمهور همه کاره دانشگاه آزاد بود، هاشمی سال‌ها از ۴ نفر از هیات امنا دانشگاه آزاد برای رای دادن وکالت داشت، و عملا دانشگاه آزاد با هدایت وی اداره می‌شد و عنصر اول تصمیم‌گیری کلان در دانشگاه آزاد هاشمی رفسنجانی بود و جاسبی اجراکننده تصمیمات بود.»

این نماینده معتقد است که «تنها احمدی‌نژاد آن هم در ۲ سال آخر دولت دهم توانست کارهایی در رابطه با نظارت بر دانشگاه آزاد انجام دهد ولی مسلما در یک تشکیلات ۳۰ ساله با ۲ سال فعالیت اقدام اصولی صورت نخواهد گرفت.»
ادامه تجمع‌های اعتراضی در مقابل مجلس

تچمع‌های اعتراضی در مقابل مجلس این هفته نیز ادامه یافت.

ابتدا جمعی از کارگران معدن زغال سنگ البرز غربی سنگرود از توابع شهرستان رودبار با تجمع در مقابل مجلس خواستار رسیدگی به عدم پرداخت حقوقشان به مدت ۳ ماه شدند.

به گفته یکی از کارگران، مسئولان این شرکت از اول تیر ماه سال جاری حکم به انحلال آن داده و گفتند که کارگران باید بازخرید شوند.

دومین تجمع نیز مربوط به جمعی از مالباختگان خرید خودرو از «شرکت نگین خودرو آفتاب» که صبح دوشنبه در مقابل مجلس دست به تجمع اعتراضی زدند و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

به گفته این مالباختگان، این شرکت با حجم گسترده تبلیغات از طریق صداوسیما و مطبوعات و بیلبوردهای سطح شهر اقدام به جذب گسترده در بین مردم نموده است و با بیش از ۱۹۵۰ قرارداد و مبالغ بیش از ۱۰۰ میلیون ریال از هر قرارداد به تعهدات خود عمل نکرده است.

این شرکت تاکنون مبالغ بسیار زیادی را برای تحویل خودرو، از متقاضیان دریافت کرده اما پس از گذشت مدت زمان بسیاری نه تنها خودرو به آنان واگذار نشده، بلکه پول پرداختی نیز مسترد نشده است.

مالباختگان، از مدیریت این شرکت به مراجع قضایی شکایت و دفتر ثبت‌نام آن پلمپ شده، اما مشخص نیست که زمان رسیدگی به این پرونده چه مدت طول می‌کشد.