سیدرضا زواره‌ای تحصیلات ابتدایی را در روستای محل تولد گذراند. او پس از اتمام تحصیل در دانشسرای کشاورزی به معلمی روی آورد. رواره‌ای همچنین تحصیلات خود را در رشته حقوق قضائی ادامه داد و به‌ عنوان وکیل دادگستری مشغول به خدمت شد. در سال ۱۳۵۵ به عضویت در شورای مرکزی و هیات اجرائی جمعیت حقوق‌دانان ایران درآمد. 

زواره‌ای اولین دادستان انقلاب ایران بود. او در دور سوم ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۶۰ کاندیدای این انتخابات شد اما در آن انتخابات که با پیروزی سید علی خامنه‌ای همراه بود به عنوان سومین نفر نتوانست بیش از  ۷۸‌هزار رأی را به خود اختصاص دهد

زواره‌ای در سال ۱۳۷۴ از سوی رئیس وقت قوه قضاییه (محمد یزدی) به مجلس چهارم معرفی شد و توانست رای موافق این مجلس را جلب کند و به عضویت حقوقدانان شورای نگهبان درآید. زواره‌ای در سال ۷۵ برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از عضویت در این شورا استعفا داد تا در سال ۱۳۷۶ برای بار دوم به گود انتخابات ریاست‌جمهوری باز گردد. او در این دور توانست ٧٧١‌هزار و ٤٦٠ رای کسب کند و بالاتر از محمد محمدی‌ ری‌شهری بازهم به رتبه سوم برسد. یک سال بعد زواره‌ای مجددا به عضویت شورای نگهبان در آمد. در تیرماه سال ۱۳۸۰ زواره‌ای از سوی اعضای شورا به عنوان قائم مقام احمد جنتی انتخاب شد و تا  سال۱۳۸۳ که در شورا حضور داشت در این سمت ماند. 

زواره‌ای در انتخابات سال ۸۴ مجددا کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شد اما این بار صلاحیت قائم مقام پیشین احمد جنتی، توسط همان شورا رد شد. زواره‌ای تلاش بسیاری کرد تا از صلاحیت خود دفاع کند و در همین رابطه پس از نامه‌ای سرگشاده احمد جنتی را به مناظره‌ای تلویزیونی دعوت کرد که هیچ گاه انجام نشد. زواره‌ای همچنین مدعی شد که در ایران و توسط صدا و سیما «سانسور» شده است. 

او سرانجام در شهریور ۸۴ و تنها چند ماه بعد از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان به صورتی ناگهانی و مشکوک جان خود را از دست داد. 

 او در مصاحبه‌ای با روزنامه حیات نو و در توضیح فعالیت حقوقی خود در سال‌های پیش از ۵۷ مدعی شده بود ۹۰ درصد احکام دادگاه‌ها در دوران پهلوی «به حق» صادره می‌شد. او مدعی شده بود که در سال‌های پیش از انقلاب به همراه محمد خامنه‌ای برادر بزرگتر علی خامنه‌ای رهبر ایران از معدود وکلای مذهبی انجمن حقوقدانان ایران بودند. 

سوابق: معلم، وکیل دادگستری، دادستان دادسرای انقلاب اسلامی، سرپرست شهرداری تهران، رئیس ستاد امنیت کشور و معاون وزیر کشور در کابینه شهید رجائی، نماینده مجلس شورای اسلامی، معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای مرکزی جمعیت موتلفه اسلامی، مدرس دانشگاه و قائم مقام دبیر شورای نگهبان.

نام سید رضا محل تحصیل دانشگاه تهران
نام خانوادگی زواره ای نوع عضویت حقوقدان
نام پدر سید اصغر سال ورود ۱۳۷۴
تاریخ تولد ۱۳۱۷ سن ورود ۵۷ سال
تاریخ فوت شهریور ۱۳۸۴ مدت حضور ۸ سال
محل تولد ورامین-تهران دوره سوم/چهارم
تحصیلات کارشناسی حقوق قضایی سمت قائم مقام

لینک منبع: https://www.arsehsevom.org/short-bio-seyedreza-zavarei