محمدآقا امامی معروف به محمد امامی کاشانی در سال ۱۳۲۸ از کاشان به قم رفت تا شاگرد آیت الله بروجردی شود. او در این دوره هم‌حجره‌ای محمدرضا مهدوی کنی دیگر عضو سابق شورای نگهبان بود. کاشانی از ۱۳۴۰ تدریس را آغاز کرد و  در سال۱۳۵۶ به عضویت هسته مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران درآمد.

او از اعضای تشکیل‌دهنده جامعه روحانیت مبارز، نماینده ولی فقیه در شهربانی و متولی مدرسه عالی شهید مطهری بود. کاشانی در سال ۱۳۵۹ از سوی مردم کاشان به مجلس اول راه یافت تا اینکه در سال ۱۳۶۲ و با حکم روح الله خمینی به عضویت فقهای شورای نگهبان درآمد و تا مرداد ۱۳۷۸ در این مقام ماند. او سرانجام به همراه خزعلی از عضویت در شورای نگهبان استعفا دادند و به جای ایشان آقایان طاهری خرم آبادی و استادی به شورای نگهبان پیوستند.

او اولین رئیس دیوان عدالت اداری (۱۳۶۰) در تاریخ جمهوری اسلامی است. امامی کاشانی که قرار است در شورای نگهبان مدافع قانون اساسی باشد گویا در گذشته  اعتقادی به پرداخت مالیات نداشته است.

از فعالیت‌های جالب توجه کاشانی، تهیه منابع مالی برای گسترش مدرسه عالی مطهری است که تولیتش را برعهده داشته است، هاشمی در توصیف تلاش‌های کاشانی برای تامین بودجه مدرسه مطهری می‌نویسد: «آقای امامی کاشانی گفت، در حساب اتاق بازرگانی پول زیادی خوابیده است. با اجازه امام، می‌‏خواهند برای ساختمان بنای جدید متعلق به مدرسه عالی شهید مطهری بدهند؛ این پولها را از حق عضویت بازرگانان بدست می‌‏آورند، یا عناوین دیگر.»  یا در موردی دیگر: «آقایان محمد امامی کاشانی و مهندس علی‌نقی خاموشی آمدند. برای تجدید اعتبار ارزی کارخانه ریسندگی مدرسه عالی شهید مطهری و نیز کم‌کردن یوزانس از پنج سال به یک سال استمداد کردند؛ گفتم با دید مساعد بررسی می‌شود.»

 امامی کاشانی در ۲ اردیبهشت ۱۳۶۸ و  با حکم روح الله خمینی به عضویت هیئت بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در آمد. 

به نظر میرسد کاشانی علاقه خاصی به تجارت‌های سود آور داشته است، آن هم زمانی که عراق تحت شدیدترین تحریم های کلینتون بود. 

در ۳۰ خرداد ۱۳۷۵ و پس از انتخابات مجلس پنجم در جلسه‌ای در دفتر اکبر هاشمی و پس از استعفای مهدوی کنی، امامی کاشانی به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز انتخاب می‌شود

در سال ۱۳۸۷ عباس پالیزدار عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی امامی کاشانی را به فساد مالی متهم کرد. پاسخ امامی کاشانی به این اتهامات چیزی جز انکار نبود: « بهتان زنندگان علیه نظام اسلامی گرفتار مکر الهی می شوند.»

سوابق: عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو و دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دیوان عدالت اداری، نماینده مجلس شورای اسلامی، امام جمعه موقت تهران و تولیت مدرسه عالی شهید مطهری

نام محمد آقا محل تحصیل حوزه علمیه نجف
نام خانوادگی امامی (کاشانی) نوع عضویت فقیه
نام پدر ابوتراب سال ورود ۱۳۶۲
تاریخ تولد ۱۳۱۰ سن ورود ۴۹ سال
تاریخ فوت در قید حیات مدت حضور ۱۶ سال
محل تولد کاشان-اصفهان دوره اول/دوم/سوم/چهارم
تحصیلات اجتهاد سمت بدون سمت

لینک منبع: https://www.arsehsevom.org/short-bio-mohammad-agha-emami