اسدالله لاجوردی، ابراهیم رئیسی، فرهاد رهبر، احمد جنتی، این چهار چهره، بیشترین نقش را در زندگی حرفه ای-سیاسی، «محمد حسن صادقی مقدم» داشته‌اند. به عبارت دیگر، صادقی مقدم در طول ۴۰ سال گذشته، در خدمت و همکار این چهار چهره سیاسی، امنیتی، قضایی بوده و در کنار این‌ها، پله‌های ارتقاء مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی را طی کرده تا رسیده به عضویت در شورای نگهبان آنهم با عنوان حقوقدان.

محمد حسن صادقی مقدم در سال ۱۳۳۷ در جهرم از توابع استان فارس متولد شد.  او تحصیلات را تا سال دوازدهم در دبیرستان خواجه نصیر جهرم گذراند و دیپلم خود را در رشته ریاضی از دانشگاه پهلوی شیراز دریافت کرد.

نام محمد حسن محل تحصیل دانشگاه تهران / دانشگاه تربیت مدرس
نام خانوادگی صادقی مقدم نوع عضویت حقوقدان
نام پدر اطلاعی یافت نشد سال ورود ۱۳۹۸
تاریخ تولد ۱۳۳۷ مدت حضور تازه وارد
محل تولد جهرم-فارس سن ورود ۶۱ سال
تحصیلات اجتهاد دوره هفتم
سمت قبلی عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان از ۹۶ تا ۹۸, عضو هیات نظارت بر انتخابات, مدیرکل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی, قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور سمت فعلی عضو حقوقدان شورای نگهبان, عضو هیات علمی دانشگاه حقوق دانشگاه تهران

محمد حسن صادقی مقدم کیست؟

محمد حسن صادقی مقدم سال ۱۳۵۵ وارد دانشگاه شیراز شد تا در رشته فیزیک به تحصیل مشغول شود ولی یک سال بعد هم دانشگاه و هم رشته خود را تغییر داد. او در سال ۱۳۵۶ وارد دانشگاه تهران شد تا در رشته حقوق قضایی تحصیل کند. او ابتدا علاقه‌ای به رشته حقوق نداشت و تصمیم داشت مجدد تغییر رشته داده و وارد دانشکده پزشکی شود ولی فضای انقلابی دانشگاه تهران و ورودش به جمع‌های انقلابی، او را از تغییر رشته منصرف کرد.

او در سال ۱۳۶۴ لیسانس حقوق قضایی خود را از دانشگاه تهران دریافت و برای ادامه تحصیل به دانشگاه تربیت مدرس رفت و تا سال ۱۳۷۳ که در این دانشگاه موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته حقوق خصوصی شد، در این دانشگاه بود.

انقلاب فرهنگی، بازجویی و همکاری با اسدالله لاجوردی

ورود به دانشگاه تهران و حوادث مربوط به انقلاب ۵۷، مسیر زندگی محمد حسن صادقی مقدم را به کل تغییر داد، چرا که او در فضایی قرار گرفت که انقلابیون نقش پررنگی داشتند و حوادث پشت سر هم و در زمانی محدود رقم می خورد. هنوز دو سال از تحصیل او در دانشکده حقوق نگذشته بود که انقلاب ۵۷ پیروز، نظام سیاسی ایران تغییر کرده و دانشگاه‌ها به دلیل مواجه با انقلاب فرهنگی تعطیل شد. محمد حسن صادقی مقدم در خصوص فعالیت‌های خود پس از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه با بیان اینکه آن زمان هم در تشکیل جهاد سازندگی شهر جهرم جزو آن چند نفر اول بودم و همچنین جزو هیات‌های پاکسازی ادارات در استان فارس بودم می‌گوید: «خدمت مرحوم شهید بهشتی رفتیم گفتیم آقا ما دانشجوی دانشگاه تهرانیم دانشگاه تعطیل شده است و چه كار باید بكنیم؟ شهید بهشتی فرمودند اسم این بچه‌های مسلمان را بنویسید ما یك دوره کارآموزی در دادگستری برای دانشجویان حقوق بگذاریم. حدود ۱۸۰ نفر، ۴۰ دختر، ۱۴۰ پسر، اسم نوشتیم از دانشگاه ملی و تهران و خدمت شهید بهشتی رفتیم و كلاس‌های ما با مرحوم بهشتی، مرحوم موسوی اردبیلی و آیت الله جوادی آملی شروع شد.»

شرکت در این دوره آموزشی، مقدمه‌ای شد برای ورود به شغل «بازجویی» و همکاری با «اسدالله لاجوردی». صادقی مقدم در این خصوص می‌گوید: «۱۴ اسفند كه اتفاق افتاد مرحوم شهید بهشتی آمدند در كلاس و فرمودند كه یك تعدادی بازجو می خواهم، كه به محاكم كمك كنند. تعدادی رفتند و من نماینده آن كلاس بودم اسم خودم را هم نوشتم، ایشان اجازه نداد. گفت كه نه، شما بمانید اینها را ببرید، آقای حجازی معاون شهید قدوسی بودند، به آقای شهید قدوسی دادستان كل انقلاب بودند معرفی کنید و خلاصه اینها رفتند و هسته‌های اولیه دادیارهای دادسرای انقلاب را این‌ها تشکیل دادند كه ما هم سال۶۰ به اینها ملحق شدیم و من درحالی كه دانشجو بودم دادیار دادسرای انقلاب تهران شدم.» صادقی مقدم در سال ۶۰ به عنوان دادیار دادسرای انقلاب تهران در نقش بازجو، به خدمت اسدالله لاجوردی دادستان وقت دادگاه انقلاب تهران، مشغول می‌شود. 

سازمان بازرسی کل کشور و همکاری با ابراهیم رئیسی و فرهاد رهبر

محمد حسن صادقی مقدم بین سالهای ۶۴ تا ۶۶ از خدمت لاجوردی معاف و به همکاری با ابراهیم رئیسی معاون وقت دادستان انقلاب تهران مشغول می شود. این آشنایی مقدمه‌ای می‌شود برای همکاری‌های بعدی. با قبول ریاست سازمان بازرسی کل کشور توسط ابراهیم رئیسی در دهه ۸۰، صادقی مقدم نیز به تیم او می پیوندد و به قائم مقامی این سازمان منصوب می‌شود.

ورود به شورای نگهبان

ورود به سازمان بازرسی کشور، شرایط آشنایی با فرهاد رهبر معاون اقتصادی وقت وزارت اطلاعات را برایش فراهم می‌کند به طوری‌که او برای سال‌های متمادی به همراه فرهاد رهبر از این نهاد به آن نهاد کوچ می کند. او با فرهاد رهبر ابتدا به سازمان مدیریت و برنامه ریزی می‌رود و مسئولیت تنظیم بودجه‌های فرهنگی را تقبل می‌کند و بعد از آن با هم به دانشگاه تهران می‌روند و در نقش مشاور رئیس دانشگاه، در خدمت رهبر می‌ماند و مجدد با هم به دانشگاه آزاد می‌روند و به گفته خودش پاکسازی روسای دانشگاه (هاشمی زدایی از دانشگاه آزاد) را آغاز می‌کنند. 

محمد حسن صادقی مقدم، سال‌ها پیش از آنکه به عضویت حقوقدانان شورای نگهبان درآید (سال ۹۸) به عنوان عضو هیات نظارت بر انتخابات با این شورا همکاری داشته است. او در سال ۱۳۹۲ به عنوان مشاور عالی احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، به عضویت مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان در می آید. او یک بار نیز در سال ۱۳۹۷ برای عضویت در شورای نگهبان به مجلس پیشنهاد شده بود ولی قبل از رای گیری از عضویت در شورای نگهبان انصراف داد. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ ریاست هیات نظارت استان تهران را عهده دار بود.

سوابق اجرایی

محمد حسن صادقی مقدم فعالیت‌های اجرایی را با دادیاری (بازجویی) دادسرای انقلاب تهران با اسدالله لاجوردی شروع کرده و در طول ۴۰ سال گذشته همواره در حکومت نقش داشته است. او سال جاری به پیشنهاد ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، و انتخاب نمایندگان مجلس دهم به عضویت شورای نگهبان درآمد. اهم سوابق اجرایی او به این شرح است:

  • عضو حقوقدان شورای نگهبان
  • مشاور عالی جنتی و عضو شورای مشورتی شورای نگهبان
  • عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران
  • مدیرکل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی
  • مشاور رئیس دانشگاه تهران
  • معاون فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی
  • عضو هیات امنای دانشگاه شیراز به نمایندگی از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور (احمدی نژاد) سال ۹۱
  • قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور
  • عضو هیات منصفه دادگاه مطبوعات (دو دوره)
  • عضو دادگاه انقلاب تهران
  • دادیار (بازجو) دادسرای انقلاب تهران

نکاتی از کارنامه محمد حسن صادقی مقدم

۱- کارش را با بازجویی در دادسرای انقلاب تهران با اسدالله لاجوردی شروع کرده است.

۲- سال‌ها با ابراهیم رئیسی در دادگاه انقلاب تهران و سازمان بازرسی کل کشور همکار بوده و در نهایت با پیشنهاد ابراهیم رئیسی به عضویت حقوقدانان شورای نگهبان درآمده است.

۳- او همیشه در خدمت نظام بوده ولی در کارنامه او ردی از حضور در جبهه‌های جنگ وجود ندارد.

۴- او همیشه با اصولگرایان همراه بوده است، می‌گوید مخالف بنی صدر بوده و تحت الهامات شهید بهشتی از ریاست جمهوری حبیبی دفاع می‌کرده و در آخرین انتخابات به ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی دعوت می‌شود ولی به دلیل عضویت در هیات نظارت بر انتخابات رد می کند.

۵- رابطه دوستانه‌اش با سه رئیس قبلی و فعلی خود؛ ابراهیم رئیسی، فرهاد رهبر و احمد جنتی پایدار بوده و همیشه با این سه نفر کار کرده است.

۶- عنوان پایان نامه فوق لیسانس او، «حق مولف در ایران و کنوانسیون‌های بین المللی» بوده که به گفته خودش بر مبنای فتوای آیت الله خمینی مبنی بر شرعی نبودن حق طبع، نشر و کپی رایت به رشته تحریر درآمده است. 

خانواده

محمد حسن صادقی مقدم خانواده ای پرجمعیت داشت. او با  پنج خواهر و دو برادر و عضو هفتم خانواده بود.

یکی از برادرانش به نام علی در مرداد ۹۸ در یک  سانحه رانندگی درگذشت. حسینعلی صداقت از شعرای استان فارس دایی اوست.

لینک منبع: https://www.arsehsevom.org/profile-mohammad-hassan-sadeghi-moghaddam