منصور غلامی در ۲۰ آبان سال ۱۳۳۲ در خانواده ای مذهبی در شهر همدان متولد شد. او بیشتر عمر خود را در همدان سپری کرده، چرا که او از زمان تولد تا پیش از ورود به دولت حسن روحانی جز مقاطعی که برای تحصیل مجبور به ترک همدان شده، مابقی عمر خود را در این شهر سپری کرده است. 

غلامی در سال ۱۳۵۵ وارد مدرسه عالی کشاورزی همدان می شود تا لیسانس خود را در رشته کشاورزی اخذ کند. پایان مقطع لیسانس با روزهای پس از پیروزی انقلاب ۵۷ همراه می شود. او سال اول انقلاب مدرک مهندسی کشاورزی خود را دریافت و در سال ۱۳۵۹ سرپرست دانشکده کشاورزی شهرکرد و عضو جهاد دانشگاهی اصفهان می شود تا مدتی را بین همدان-شهرکرد و اصفهان تردد کند.

غلامی سال ۱۳۶۲ و در حالیکه کشور درگیر جنگ ایران و عراق شد، از مرز ایران و عراق فاصله بیشتری گرفته و به تهران می آید تا در دانشگاه تربیت مدرس، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته باغبانی ادامه دهد. او دو سال بعد در سال ۱۳۶۴ موفق می شود با مدرک فوق لیسانس خود را دریافت کند. غلامی پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۳۶۴ ریاست دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همدان را عهده دار می شود. سه سال بعد، او ارتقاء مقام پیدا کرده و به معاونت اداری و مالی دانشگاه بوعلی همدان منصوب می شود. غلامی تا سال ۱۳۷۰ معاونت دانشگاه همدان را برعهده دارد، در این سال، او با دریافت بورس تحصیلی راهی دانشگاه آدلاید استرالیا می شود تا دکترای خود را در رشته باغبانی دریافت کند. او در سال ۱۳۷۴ از رساله دکترای خود دفاع و به ایران باز می گردد.

نام منصور محل تحصیل دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه آدلاید
نام خانوادگی غلامی سمت فعلی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
نام پدر محمدرضا سمت قبلی رئیس دانشگاه بوعلی همدان
تاریخ تولد ۱۳۲۲ سابقه حزبی وابستگی حزبی ندارد
محل تولد بهار، همدان سابقه مجلس ندارد
تحصیلات دکترا علوم باغبانی سابقه وزارت فقط در همین دوره

ورود به قدرت

غلامی پس از بازگشت از استرالیا بار دیگر به همدان باز می‌گردد تا معاونت دانشگاه بوعلی را مجدد عهده دار شود ولی با روی کارآمدن دولت سید محمد خاتمی، او به مقام ریاست دانشگاه بوعلی همدان می رسد. ریاست او بر این دانشگاه به مدت ۸ سال تداوم می یابد. با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، او به عنوان عضو هیات علمی به تدریس در این دانشگاه می پردازد. پایان دولت احمدی نژاد، کلید بازگشت او به دفتر ریاست دانشگاه بوعلی سینا می‌شود تا او مجدد روی صندلی خود بنشیند. با استیضاح فرجی دانا وزیر علوم دولت یازدهم، روحانی در سال ۱۳۹۶ ابتدا ضیاء هاشمی را به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب ولی در نهایت منصور غلامی را به عنوان کاندیدای این وزارتخانه به مجلس معرفی کرد.

پس از دو جلسه صبح و عصر مجلس و بررسی صلاحیت و برنامه‎های وزرای پیشنهادی علوم، برای ارائه رای اعتماد به منصور غلامی رای گیری شد و از میان ۲۷۸ نماینده حاضر در جلسه، ۲۷۶ رای در بررسی صلاحیت منصور غلامی به گلدان‎ها ریخته شد. منصور غلامی با دریافت ۱۸۰ رای موافق، ۸۲ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع موفق شد رای اعتماد نمایندگان مجلس را جلب و بر کرسی وزارت علوم تکیه زند. غلامی از معدود وزرای دولت است که پیش از این هیچ سابقه مدیریتی کلان نداشته و از ریاست دانشگاه به هیات دولت راه یافته است. به همین دلیل معرفی او به مجلس با انتقاداتی روبرو شد به طوریکه غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید عنوان کرده بود، «گویا غلامی گزینه بیست‌ویکم رییس جمهوری بوده و طبیعی ست با این شرایط افرادی که مقبولیت عام دارند نمی‌توانند معرفی شوند.»

اهم سوابق اجرایی او به این شرح است:

  • وزیر علوم تحقیقات و فناوری دولت حسن روحانی ۱۳۹۶ تاکنون
  • رئیس و معاون اداری-مالی دانشگاه بوعلی سینا همدان
  • رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان
  • عضو جهاد دانشگاهی اصفهان

دو کارت زرد در یک جلسه

در ۲ دی ۱۳۹۸، غلامی برای پاسخگویی به سؤالات پروانه سلحشوری دربارۀ علت تبعیض در جذب فارغ‌التحصیلان زن به عنوان هیات علمی و حسین مقصودی دربارۀ علت انتصاب رئیس و معاونان مرد برای دانشگاه‌های دخترانه در مجلس دهم حضور یافت. اما نمایندگان از هیچ یک از پاسخ های وی قانع نشدند و غلامی در مورد سؤال اول با ۷۷ رای موافق، ۸۲ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ رای ماخوذه و در مورد سوال دوم با ۹۷ رای موافق، ۷۹ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ رای ماخوذه مواجه شده و در یک روز دو کارت زرد از مجلس شورای اسلامی گرفت که در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه است.

دیوار دانشگاه‌ها را بر می‌دارم

غلامی در هنگام بررسی رای اعتماد نمایندگان در صحن علنی مجلس گفت: «اجتناب از برخوردهای اجتماعی و امنیتی از جمله برنامه‌های من در وزارتخانه علوم است. علاوه بر این هیچ تشکلی نباید با محدودیت در دانشگاه برخوردار باشد.» او پس از تکیه بر کرسی وزارت علوم، وعده داد که دیوار دانشگاه‌ها را به منظور ارتباط بیشتر دانشگاه و جامعه برمی دارم. او گفت: «استفاده از فضاهای دانشگاه‌ها به شکلی که در راستای خدمات شهری قرار گیرند بسیار مطلوب است و در نظر داریم جهت ارتباط بیشتر دانشگاه و جامعه دیوارهای دانشگاه‌ها را حذف کنیم.» دو سال از وزارت غلامی گذشته و هنوز هیچ دیواری در دانشگاهها کوتاه نیز نشده و بگیر وببند دانشجویان نیز کماکان ادامه دارد.

از اصلاحات تا جنبش سبز

منصور غلامی، در دوره اصلاحات و توسط دکتر معین، وزیر علوم دولت خاتمی، به مقام ریاست دانشگاه بوعلی سینا همدان رسید. اما اوج همراهی او با جریان اصلاحات،‌ حضور در تحصن نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم بود. او در این تحصن که در مجلس برگزار شد، شرکت و از اصلاح طلبان حمایت کرد،‌ اقدامی که در آن مقطع قابل توجه بود و باعث شد تا دولت محمود احمدی نژاد او را از ریاست دانشگاه برکنار کند. بنابراین او چهره اصلاح طلب دولت حسن روحانی است ولی دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان اعتقاد دیگری دارند. شیما شهرابی سردبیر ایران وایر در گفتگوهایی با دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان، نظرات آنها را در خصوص وزارت منصور غلامی جویا شده است. دانشجویان این دانشگاه به شهرابی گفته اند که در هیچ مقطعی مثل دوران ریاست غلامی، جو دانشگاه بوعلی امنیتی نبود است. یکی از این دانشجویان به ایران وایر گفته: «دانشگاه همدان هم برای حمایت از دانشجویان مضروب شده دانشگاه طرشت، که مورد حمله وحشیانه قرار گرفته بودند، اعتراض کردند. نیمه های شب گروه انصار حزب‌الله همدان به دانشگاه حمله کرد و دانشجویان زیادی را با زنجیر و چاقو و چوب کتک زدند و اموالشان را از بین بردند اما غلامی به عنوان رئیس دانشگاه هیچ اعتراضی نکرد. هیچوقت از دانشجوها هم دلجویی نکرد. حتی بعدها مشخص شد که حراست دانشگاه به دستور غلامی در پشتی خوابگاه را برای ورود نیروهای انصار باز کرده بود.» روزنامه اعتمادی نیز در گزارشی از سخت گیری های منصور غلامی رئیس وقت دانشگاه همدان نسبت به دانشجویان و تشکل های اصلاح طلب در این دانشگاه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، توقیف نشریه دانشجویی امروز، عدم صدور مجوز فعالیت برای تشکل های دانشجویی، ایجاد فضای امنیتی در مواجهه با نشریات دانشجویی، واگذاری پست های مدیریتی دانشگاه به چهره های اصولگرا و مخالف دولت روحانی از جمله انتقاداتی است که دانشجویان این دانشگاه به غلامی وارد کرده اند.

در میان فعالیت های غلامی، نمی توان ردی از حمایت وی از جنبش سبز پیدا کرد. محمد کاظمی نماینده اصلاح طلب ملایر در مجلس دهم در تذکری خطاب به رئیس جمهور در خصوص عملکرد غلامی می‌گوید: «آقای رئیس جمهور در توجیه این تحریم در مجلس اعلام کردید که معامله نکرده‌اید و از دانشگاه و آزادی در محیط علمی دفاع می‌کنید اما عملکرد آقای غلامی خلاف این گفته شما را ثابت کرده است. صرفه‌نظر از ایجاد محیط پادگانی با همکاری برخی جریانات داخلی و عدم حمایت از دانشجویانی که به بهانه‌های مختلف از محیط دانشگاه بازداشت می‌شوند ایشان تصور می‌کند که هنوز در دوره تاریخی انتقام شخصی به سر می‌برد.» او می افزاید:«نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی ادامه داد: وزیر علوم در ابتدای کار رئیس موفق دانشگاه ملایر را به دلیل مخالفت با نوع اداره دانشگاه بوعلی و عضویت در ستاد آقای موسوی عزل کرد و شما در دولت به ایشان گوشزد کردید که ابلاغ را بازگرداند اما این اقدام صورت نگرفت.»

اظهارات در مورد غلامی بسیار ضد و نقیض است بطوریکه برخلاف ادعاهای فوق الذکر، سال ۱۳۹۳ در هنگام انتصاب مجدد غلامی به ریاست دانشگاه بوعلی همدان از سوی دولت روحانی‌، روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان «از برگزاری اردوهای مختلط پرحاشیه تا رفراندوم قانون اساسی در دانشگاه» به شدت این انتصاب را زیر سوال برد و به نقل از فعالان بسیج دانشگاه همدان نوشت: «این انتخاب به معنای بازگشت روزهای پرتنش دانشگاه است. در زمان ریاست وی دفتر تحکیم وحدت دانشگاه که وابسته به طیف علامه بود فعالیت‌های گسترده‌ای که اکثراً خلاف قوانین بود انجام می‌داد که این فعالیت‌ها چند بار نیز دانشگاه را به تعطیلی کشاند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به برگزاری رفراندوم در خصوص قانون اساسی اشاره کرد. همچنین تجمعات غیرقانونی در اعتراض به حکم دادگاه همدان درباره هاشم آقاجری، بی‌تدبیری و ضعف گسترده در مدیریت دانشگاه، یکه‌تازی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت در درگیری‌های خرداد ۸۲ که به تعطیلی دانشگاه در زمان امتحانات انجامید از جمله وقایعی بود که در زمان ریاست غلامی اتفاق افتاد.»

فعالیت اقتصادی

منصور غلامی پس از برکناری از ریاست دانشگاه بوعلی همدان، وارد فعالیت های اقتصادی شده و شرکتی به نام «آران زینو مهان» فعال در حوزه تولید،‌ صادرات و واردات دانه های روغنی، در استان همدان ثبت و عهده دار ریاست هیات مدیره آن می شود. این شرکت که در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسیده توسط مهدی شجاعی،‌ منصور غلامی،‌ محمد سیاری، ابراهیم احمدی، حسن ساری خانی و علی خلج تاسیس شده است. این شرکت در ردیف بودجه واحدهای فنآوری دانشگاه بوعلی سینا همدان فعالیت می کند ولی روشن نیست دانشگاه همدان در سود و زیان آن شریک است یا خیر، چرا که این شرکت با سرمایه اولیه موسسین راه اندازی شده است.

نام منصور غلامی به عنوان نایب رئیس شرکت مکان گستر مبنا که در حوزه تولید نقشه های ماهواره ای فعالیت دارد نیز آمده ولی برای محققان عرصه سوم روشن نیست که تشابه اسمی است یا خیر.

۸ نکته در خصوص وزارت منصور غلامی

۱- منصور غلامی خیرالموجودین برای تصدی وزارت علوم بوده چرا که روحانی گفته او انتخاب ۲۱ ام بوده است.

۲- منصور غلامی به جای فرجی دانا استیضاح شده تصدی وزارت علوم را عهده دار شد.

۳- در میان وزرای علوم،‌ شاید مثل فرهاد دانشجو که در دولت احمدی نژاد به مقام وزارت رسید، در ردیف کم نام ترین وزرای علوم بعد از انقلاب بوده است.

۴- منصور غلامی تاکنون نتوانسته به هیچ یک از وعده‌های حسن روحانی در خصوص دانشگاه‌ها اعم از جلوگیری از ستاره دار کردن دانشجویان، ایجاد فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ها، جلوگیری از دستگیری و حبس دانشجویان و … عمل کند حتی روشن نیست شخصا به این وعده‌ها اعتقادی دارد یا خیر.

۵- غلامی وعده داد که دیوار دانشگاه‌ها را برمی دارد ولی نه تنها دیوارها برداشته نشد بلکه در دوره او با کشیدن پرچم آمریکا بر کف محوطه‌های دانشگاهی، فاصله دانشگاه‌ها با اکثریت جامعه بیشتر شد.

۶- پاسخ همیشگی غلامی به دستگیری دانشجویان یک جمله بیشتر نبوده: اطلاع ندارم.

۷- هیچ زنی در دوره غلامی به ریاست هیچ دانشگاهی نرسید. حال آنکه بیش از ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهها را دختران تشکیل می دهند.

۸- غلامی که خود فارغ التحصیل باغبانی است یک متخصص فیزیولوژی را به عنوان مشاور امور زنان انتخاب کرده، کسی که هیچ تخصصی در حوزه زنان ندارد جز اینکه خودش یک زن است: دکتر زهرا کیاسالاری.

خانواده

منصور غلامی در دوره دانشجویی ازدواج کرد. محمد رضا، تنها پسرش در تصادف رانندگی درگذشت. منصور غلامی در پایان یکی از جلسات هیئت دولت در آذر ۹۸ با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص عکسی که در فضای مجازی منتشر شده و آن را به مراسم عروسی پسرش نسبت داده اند، گفته: «نمی‌خواهم کسی را متاثر کنم من یک فرزند پسر داشتم که فوق لیسانس مهندسی صنایع دانشگاه تهران داشت و جزو نخبگان کشور بود، او  یک سال و نیم پیش در تصادف از دنیا رفت و لذا پسر دیگری ندارم.»

اطلاعات بیشتری از خانواده و روابط خانوادگی غلامی با سایر رجال سیاسی ایران یافت نشد.

لینک منبع: https://www.arsehsevom.org/cabinet-profile-mansour-gholami