درصحن: پرهیز هیات رئیسه مجلس از دعوت مولوی عبدالحمید رهبر اهل تسنن ایران به مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور، صدای یک نماینده مجلس را بیش از دیگران بلند کرد. او کسی نبود جز «جلیل رحیمی جهان آبادی» رئیس فراکسیون اهل تسنن مجلس. او در تذکری به هیات رئیسه خواستار عذرخواهی علی لاریجانی از اهل تسنن ایران و ارائه توضیح در خصوص چرایی غیبت مولوی عبدالحمید در این مراسم شد. مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در پاسخ، به محدود بودن فضای داخل مجلس اشاره کرد و گفت: «هیچ کدام از امامان جمعه اعم از شیعه و سنی دعوت نشده اند.» اما این پاسخ برای اهل تسنن قانع کننده نبود. رحیمی در این خصوص می‌گوید: «بیش از صد هیأت خارجی و بزرگان و ورزشکاران و هنرمندان داخلی در این مراسم حضور داشتند اما آیا این شرط انسانی است که برای نماینده اهل سنت جا در خانه ملت نباشد؟»

 

جلیل رحیمی جهان آبادی کیست؟

جلیل رحیمی جهان آبادی در سال ۱۳۵۱ در تربت جام استان خراسان رضوی متولد شد. دوران کودکی و جوانی را در این شهرستان گذراند. او پس از اخذ مدرک دیپلم برای آغاز تحصیلات دانشگاهی راهی دانشگاه اصفهان شد تا مدرک کارشناسی‌اش را در رشته علوم سیاسی دریافت کند. او در این مقطع علاوه بر دریافت لیسانس علوم سیاسی، لیسانس حقوق را نیز از دانشگاه پیام نور دریافت کرد. رحیمی سپس راهی تهران و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات شد تا فوق لیسانس اش را در رشته روابط بین الملل از این دانشگاه دریافت کند. او تا پایان مقطع دکترا در این دانشگاه ماند و نهایتا با دریافت مدرک دکترای روابط بین الملل، راهی کابل افغانستان شد تا ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد کامل را در اختیار بگیرد. او یک سال بیشتر در افغانستان نماند و به تربت جام بازگشت تا تدریس در دانشگاه آزاد و پیام نور را آغاز کند. او سپس به عضویت هیات علمی دانشگاه آزاد مشهد درآمد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در سال ۵۷ که مقارن با انقلاب اسلامی بود تنها ۶ سال داشت و در سال ۶۸ که جنگ ایران و عراق به پایان رسید ۱۷ ساله بود، بنابراین او را می توان از نسل سیاسیون بعد از انقلاب دانست. سیاستمداری که دوران کودکی و نوجوانی اش با انقلاب و جنگ همراه بوده و از آنها تنها خاطراتی در ذهن دارد بدون آنکه در آنها مشارکتی داشته باشد.

جلیل رحیمی جهان آبادی سال ۱۳۹۲ در جریان انتخابات مجلس نهم، از حوزه انتخاباتی تربت جام اعلام کاندیداتوری کرد اما در رقابتی نزدیک با رقیب اصول‌گرایش، نتیجه انتخابات را واگذار کرد. تا چهار سال دیگر شانس خود را برای ورود به مجلس دهم امتحان کند. او در این دوره از انتخابات با حمایت ائتلاف امید و حمایت حزب اعتدال و توسعه، موفق شد با کسب ۱۰۸ هزار و ۹۳۴ رای از مجموع ۱۹۹ هزار ۷۳۴ رای بعنوان منتخب مردم تربت جام، تایباد و باخزر راهی مجلس شورای اسلامی شود.

او پس از ورود به مجلس دهم به عضویت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در آمد و ضمن راهیابی به هیات رئیسه این کمیسیون، ریاست کمیته روابط خارجی کمیسیون حقوقی را نیز عهده دار شد. او عضو فراکسیون امید (اصلاح طلبان) و رئیس فراکسیون اهل تسنن مجلس است.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران و از چهره های سیاسی اصلاح طلب به شمار می آید.

 

سوابق اجرایی و مدیریتی

جلیل رحیمی جهان آبادی تا پیش از ورود به مجلس، همواره در حوزه دانشگاه فعال بوده و از مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی است. لذا خارج از محیط دانشگاه کمتر فعالیت اجرایی و مدیریتی داشته با این حال مهمترین سوابق حرفه ای او را اینگونه می توان برشمرد:

  • رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل افغانستان
  • عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
  • عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان تربت جام
  • عضو مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری در استان خراسان رضوی
  • کارشناس و ناظر مرکز اسناد نهاد ریاست جمهوری دولت هاشمی رفسنجانی

 

فعال ستاد میرحسین موسوی در مشهد

کمتر مصاحبه ای یا سخنی در حمایت یا نفی جنبش سبز از جلیل رحیمی جهان آبادی می توان در رسانه ها یافت. او در وبلاگ‌اش در خصوص فعالیت های سیاسی‌اش در سال ۸۸ که به جنبش سبز معطوف شد می‌نویسد: «در ایام انتخابات اینجانب مدتی در ستاد مهندس موسوی در مشهد فعالیت داشتم و برای سخنرانی به چند شهر در استان از جمله خواف و تایباد هم رفتم و این فعالیت خودم را نیز پنهان نمی‌کنم. ما فقط تلاش کردیم بین  چند کاندیدای شما با توجه به شرایط و خواست جامعه اهل سنت با کسی باشیم که گمان میکردیم اگر ریس جمهور می شد تنگ نظری ها را نسبت به جامعه اهل سنت کاهش می داد و الا ما امیدی به اینکه جناب موسوی و جناب کروبی وزیر یا استاندار و سفیر و مدیر کل و … اهل سنت معرفی کند نداشتیم، جون سوابق امر چندان امیدوار کننده نبود. ما از خاتمی هم حمایت کردیم اما فقط چند نفر به نماینده های ما اضافه شد.»

او اول مهر ۱۳۸۸ نیز در وبلاگ اش می نویسد: «در حوادث اخیر انتخابات و پس لرزه های آن اگرچه سکوت کردم و تنها راه و شاید هم بهترین راه همین بود، اما حالا ماتم گرفته ام که از این به بعد چه کنم؟ در کلاس درس علوم سیاسی که نمی توان کور و کر و لال بود و سخن نگفت، اما چه می توان گفت که به قبای دو طرف معرکه برنخورد؟»

 

طراح طرح کاهش اعدام‌ها

جلیل رحیمی جهان آبادی از طراحان طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق مواد مخدر با هدف کاهش اعدام هاست. او طی یکسال حضور خود در مجلس دهم در مصاحبه ها و سخنرانی های متعدد از ضرورت لغو مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر دفاع کرده و معتقد است اعدام ها در چهار دهه گذشته اثر بخش نبوده است. رحیمی جهان آبادی خواستار ارائه آمار دقیق اعدام ها از سوی قوه قضاییه شده و می گوید: « زمانی که این مجازات در قاچاق مواد مخدر تعیین شده است با این نیت بوده که دسترسی و آلودگی به مواد مخدر کاهش پیدا کند، اما آمار و ارقام نشان می‌دهد نه دسترسی به مواد مخدر کار سختی است و نه آسیب مواد مخدر و اعتیاد کنترل‌شده رو به کاهش است. بنابراین لازم است حداقل بخشی از این آسیب که در قالب اعدام بوده را مورد بازنگری قرار دهیم.»

به گفته رحیمی جهان آبادی زندان و به‌طور کلی مجازات، فلسفه‌اش اصلاح و تنبیه است، ولی به نظر می‌رسد برخی از این مجازات‌های اعدام این اثرگذاری و بازدارندگی را نداشته‌اند.

رحیمی با حمایت از توسعه بخش خصوصی، اقتصاد دولتی را ریشه فساد اقتصادی در ایران می داند و می گوید: «چنانچه اقتصاد دولتی را درمان نکنیم، هر اندازه اختلاس‌گر و مفسد را اعدام کنیم، به دلیل وجود زمینه فساد باز هم این مشکل وجود خواهد داشت. زمینه اصلی فساد، اقتصادی دولتی است و باید با علت مبارزه کنیم، نه معلول.»

 

ارتقای سطح مدیریتی اهل تسنن

ارتقای سطح مدیریتی اهل تسنن از جدی ترین دغدغه های این نماینده مجلس است. جلیل رحیمی جهان آبادی بعنوان رئیس فراکسیون اهل تسنن در طول یک سال گذشته بیشترین تمرکزاش بر مسائل و مشکلات اهل تسنن بوده است. او معتقد است اگر رئیس جمهور به قانون اساسی پایبند باشد و نسبت به رفع تبعیض اقدام کنند، اهل تسنن و زنان به طور طبیعی در سیستم مدیریتی کشور، ارتقاء مقام پیدا می کنند چراکه اگر مبنا بر شایسته سالاری و رفع تبعیض ها باشد، در میان اهل تسنن و زنان چهره های توانمند بسیاری وجود دارد که می توانند در موقعیت های بالاتر خدمت کنند. رحیمی می گوید: «عدم معرفی وزیر زن و وزیر اهل سنت نقض قانون اساسی است. این که در یک استان برای گذاشتن رئیس یک اداره عادی از اهل سنت مشکل وجود داشته باشد، نقض آشکار قانون اساسی است که به دلایل مذهبی فردی که شایستگی لازم را دارد از حضور در موقعیتی منع شود.»

او البته از اقدامات دولت روحانی در حوزه اقلیت ها رضایت نسبی دارد و می گوید: «دولت یازدهم در حوزه مسائل داخلی، حقوق اقلیت ها و زنان توفیق هایی داشت و اقداماتی را برای اولین بار انجام داد اما نتوانست سطح انتظارات و توقعات مردم برآورده کند، بعنوان مثال دولت برای اولین بار معاون وزیر اهل سنت تعیین و برای اولین بار سفیر اهل سنت انتخاب کرد و به نوعی حقوق شهروندی اهل سنت را احیا کرد اما در حوزه اقلیت ها تشکیل یک معاونت اقوام و مذاهب مورد انتظار بود که این اتفاق رخ نداد.»

 

کودکان بی شناسنامه

جلیل رحیمی جهان آبادی، همچنین نسبت به تعیین تکلیف کودکان بی شناسنامه که عموما، کودکان اتباع خارجی، متولد شده در ایران هستند نیز حساسیت نشان داده است. او خواستار رفع مشکل صدور شناسنامه و اعطای تابعیت به فرزندان اتباع بیگانه که پدر خارجی و مادر ایرانی دارند شده و بعنوان رئیس کمیته روابط بین الملل کمیسیون حقوقی در نشستی با حضور نمایندگانی از وزارت اطلاعات، کشور، امور خارجه، نیروی انتظامی، بهزیستی و جمعی از نمایندگان مجلس، به بررسی چگونگی امکان اصلاح قانون برای رفع این مشکل پرداخته است. او می گوید: «تصویب طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف هویت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مشکلات هویتی فرزندان بی شناسنامه را رفع می کند.»

 

تنهایی به بهشت نمی رویم

مخالفت صریح با ممنوعیت برگزاری کنسرت در استان خراسان رضوی، از دیگر فعالیت های این نماینده اهل تسنن خراسان در دفاع از حقوق شهروندی است. جلیل رحیمی ممنوعیت برگزاری کنسرت در استان خراسان رضوی را نقض حقوق شهروندان می داند و می گوید: «ما خراسانی ها نمی خواهیم تنهایی به بهشت برویم، بلکه دوست داریم با همه ملت ایران باشیم. طبیعتاً قوانین حاکم بر کشور باید در تمامی نقاط اجرا شود و همه استان ها در این زمینه یکسان باشند. اگر خراسان کشور جداگانه ای است پس لازم است برای اتباع آن گذرنامه جداگانه صادر شود.»

 

خانواده

جلیل رحیمی جهان آبادی، فرزند کبیر رحیمی جهان آبادی است. او در وبلاگ اش لینک وبلاگ یاسر رحیمی جهان آبادی را در قسمت پیوند منتشر کرده که می تواند برادرش باشد. او همچین وبلاگ رامتین رحیمی متولد ۱۳۹۰ را منتشر کرده که می تواند فرزند اش باشد. اطلاعات بیشتری از خانواده او در فضای آنلاین در دسترس نیست.