درصحن-شوراها: منتخبان شورای پنجم تهران، ۷ کاندیدای نهایی شهرداری تهران را برگزیدند. محمد علی نجفی، حسین مرعشی، الهه کولایی، حبیب اله بیطرف، محمد علی افشانی، محمد شریعتمداری و محسن مهرعلیزاده، به ترتیب گزینه اول تا هفتم منتخبان شورای پنجم تهران برای تصاحب کلید بهشت بودند. برگزیدگان باید ضمن امضای میثاق نامه مدون شده توسط کمیته حقوقی شورای پنجم، برنامه خود را برای اداره شهر تهران به شورا ارائه و در جلسه ای با حضور اعضا از آن دفاع کنند. دو منتخب نهایی، پس از تشکیل رسمی شورای پنجم تهران، درصحن شورا حاضر و از برنامه مدون خود دفاع و با رای اعضاء یک نفر بعنوان شهردار تهران راهی ساختمان بهشت خواهد شد.

۷ منتخب منتخبان شورای تهران، امروز چهارشنبه در انتخاباتی از میان ۲۴ گزینه مطرح، برگزیده شدند. وفا تابش، پیروز حناچی، الهه کولایی، محمد شریعتمداری، محمدعلی نجفی، محسن نریمان، علی‌اصغر احمدی، قاسم تقی‌زاده خامسی، سید محمد علی افشانی، احمد ترک نژاد، محسن مهرعلیزاده، حبیب‌الله بی‌طرف، محمد ستاری‌فر، حجت میرزایی، سیدمحمود حسینی، عباس آخوندی، محمدصادق خرازی، رضا ویسه، معصومه ابتکار، علیرضا جاوید، سید ابوالفضل رضوی، محمد پژمان، سیدحسین مرعشی و اکبر ترکان ۲۴ کاندیدای شهرداری تهران بودند. گفتنی است عباس آخوندی، معصومه ابتکار و علی اصغر احمدی، پیش از برگزاری انتخابات، انصراف خود را اعلام کردند تا انتخابات با حضور ۲۱ کاندیدا در جمع ۲۱ نفره شورای شهر تهران برگزار شود.

مرتضی الویری رئیس سنی شورای منتخب تهران پس از پایان رای گیری اعلام کرده: این هفت نامزد تا دو هفته آینده برنامه‌های خود را به شورا ارائه دهند، اما پیش از آن باید تفاهم‌نامه‌ای که توسط کمیسیون قضایی شورا تدوین شده را امضا کنند.

وی در تشریح جزئیات تفاهم‌نامه مذکور گفته: این تفاهم‌نامه به علت وجود نقاط ابهام فراوان در قانون شوراها تدوین شده است تا موارد تعریف نشده در قانون شوراها را تبیین کنیم. اگر این موارد تبیین نشود در آینده موجب اختلاف میان شورای شهر و شهردار خواهد شد، اما با تدوین این میثاق‌نامه جلوی هر گونه سوءبرداشتی از قانون شوراها گرفته خواهد شد.

او ادامه داد: این میثاق‌نامه دو طرفه است و هم اعضای شورای شهر و هم شهردار آینده باید آن را امضا کند. این میثاق‌نامه در کمیسیون قضایی تشکیل شده و قرار است؛ در جلسه آینده به تصویب اعضای شورای پنجم برسد.

رئیس سنی شورای منتخب تهران با تاکید بر اینکه اگر کاندیدایی میثاق‌نامه را امضا نکند، از لیست حذف خواهد شد، بیان کرد: انتخاب گزینه نهایی شهردار تا پیش از شروع جلسات رسمی شورای پنجم بستگی به میزان پیشرفت این فرآیند دارد. اگر این فرآیند به سرعت طی شود تا پیش از آغاز رسمی شورا منعی برای اعلام گزینه نهایی نخواهیم داشت. البته شهردار باید در جلسه علنی شورا اعلام شود، حتی اگر به توافق هم برسیم شهردار در جلسه علنی معرفی می‌شود و این تصمیم قطعیت پیدا خواهد کرد.

۷ کاندیدای شهرداری

۱- محمد علی نجفی

محمد علی نجفی گزینه نخست برای ورود به بهشت، متولد ۱۳۳۰ و دانش آموخته دانشگاه ام آی تی امریکاست

محمد علی نجفی با کسب ۲۱ رای از مجموع ۲۱ رای منتخبان شورای تهران، گزینه نخست برای ورود به بهشت است. او در سال ۱۳۳۰ در تهران متولد و در دانشگاه ام آی تی امریکا تحصیل کرده است. نجفی از ابتدای انقلاب ۵۷ تا امروز در پست های مهم حکومتی حضور داشته است. نجفی در دولت باهنر، مهدوی کنی و میرحسین موسوی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی و در دولت هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش بود. نجفی در دولت سید محمد خاتمی عهده دار سازمان برنامه و بودجه بود. او در زمان احمدی نژاد از دولت خارج شد و به عضویت شورای شهر تهران درآمد. با روی کار آمدن حسن روحانی، بار دیگر به دولت بازگشت و بعنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس نهم معرفی شد ولی مجلس به او رای اعتماد نداد چراکه او را از فعالان جنبش سبز معرفی کرد. نجفی ولی همکاری اش را با دولت بعنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد. مدتی بعد او از این سمت کناره گیری و بعنوان مشاور اقتصادی رئیس جمهور و رئیس ستاد هماهنگی اقتصادی دولت منصوب شد. نجفی مدتی نیز در دولت روحانی سرپرست وزارت علوم بود. او از بنیانگذاران حزب سازندگی ایران و از نیروهای تکنوکرات ایران شناخته می شود.

۲- حسین مرعشی

حسین مرعشی سیاسی ترین گزینه شهرداری تهران و از مدیران اجرایی باسابقه جمهوری اسلامی است

حسین مرعشی با کسب ۲۰ رای از مجموع ۲۱ رای منتخبان شورای تهران، گزینه دوم برای تکیه بر کرسی شهرداری تهران است. تنها یک نفر از ۲۱ منتخب شورای تهران، به مرعشی رای نداده است. حسین مرعشی در سال ۱۳۳۷ در رفسنجان متولد شد. او پسر عموی همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی است. حسین مرعشی در دولت میرحسین موسوی و دولت اول هاشمی رفسنجانی استاندار کرمان بود. در دولت دوم هاشمی ریاست دفتر رئیس جمهور را عهده دار شد و سپس برای ورود به مجلس پنجم از حوزه انتخابیه کرمان اعلام کاندیداتوری کرد و آراء لازم را کسب کرد. او در مجلس پنجم و ششم، حضور داشت و سپس به پیشنهاد سید محمد خاتمی عهده دار مسوولیت معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد. با روی کارآمدن محمود احمدی نژاد از دولت کنار گذاشته شد. مرعشی پس از خروج از دولت، بعنوان سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی بصورت تمام وقت به فعالیت حزبی و سیاسی پرداخت. در اسفند ۱۳۸۸ مرعشی به اتهام توهین به نظام، برای مدت یک سال روانه زندان شد. او از اعضای تاثیرگذار و پرنفوذ شورای عالی اصلاح طلبان است.

۳- الهه کولایی

الهه کولایی تنها گزین زن شهرداری تهران است که سابقه نمایندگی مجلس و استادی دانشگاه را داراست

الهه کولایی با کسب ۱۶ رای از مجموع ۲۱ رای منتخبان شورای تهران، گزینه سوم برای جانشینی محمد باقر قالیباف است. او تنها زن کاندیدای شهرداری تهران است. الهه کولایی در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. او در رشته روابط بین الملل مدرک دکترای خود را اخذ کرده و بیشتر در حوزه علمی و آموزشی مشغول بوده است. الهه کولایی در انتخابات مجلس ششم با حمایت اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات شد و به مجلس ششم راه یافت. او استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران است. الهه کولایی عضو شورای عالی اصلاح طلبان و از اعضای حزب مشارکت ایران اسلامی است.

۴- حبیب اله بیطرف

حبیب اله بیطرف وزیر نیرو دولت محمد خاتمی و از بنیانگذاران جبهه مشارکت و از دانشجویان تسخیرکننده سفارت امریکاست

حبیب اله بیطرف با کسب ۱۴ رای از مجموع ۲۱ رای منتخبان شورای تهران، چهارمین گزینه ورود به بهشت است. بیطرف در سال ۱۳۳۵ در یزد متولد شد. او دانش آموخته مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه تهران است. بیطرف در دولت میرحسین موسوی به استانداری یزد منصوب شد. او پس از سه سال از استانداری یزد به وزارت نیرو رفت و معاونت آموزشی این وزارتخانه را عهده دار شد. در دولت سید محمد خاتمی به وزارت نیرو رسید و هشت سال این عنوان را حفظ کرد. او در حال حاضر معاون وزیر نفت و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران است. بیطرف از جمله دانشجویان مبارز بود که در ماجرای اشغال سفارت امریکا حضور داشت. او از اعضای هیات موسس جبهه مشارکت ایران اسلامی است.

۵- محمد علی افشانی

محمد علی افشانی با حمایت وزیر کشور دولت روحانی استاندار فارس شد

محمد علی افشانی با کسب ۱۲ رای از مجموع ۲۱ رای منتخبان شورای تهران، پنجمین گزینه شهرداری تهران است. افشانی متولد بویراحمد است. او که در حال حاضر استانداری استان فارس را عهده دار است پیش از این معاون وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و معاون استانداری کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان بوده است. او عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و اصلاح طلب است.

۶- محمد شریعتمداری

محمد شریعتمداری نزدیکترین کاندیدای شهرداری تهران به رهبر ایران است

محمد شریعتمداری با کسب ۱۱ رای از مجموع ۲۱ رای منتخبان شورای تهران، ششمین گزینه شهرداری تهران است. شریعتمداری متولد ۱۳۳۹ در شهر تهران است. شریعتمداری از مدیران پرسابقه جمهوری اسلامی است. او در دولت محمد علی رجایی معاونت امور انقلاب نخست وزیری را عهده دار بود. او عضو کمیته مرکزی انقلاب اسلامی را در دولت مهدوی کنی عهددار بود. با رهبری آیت الله خامنه ای مسوولیت تاسیس دفتر نظارت و حسابرسی بیت رهبر ایران را عهددار شد. مدتی رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود و در دولت هاشمی رفسنجانی قائم مقام وزارت بازرگانی شد. شریعتمداری که در انتخابات دوم خرداد ۷۶ از چهره های اصلی ستاد محمد محمدی ری شهری بود، توانست به کابینه خاتمی راه یابد و بر کرسی وزارت بازرگانی تکیه بزند و برای ۸ سال این کرسی را حفظ کند. او دست راست محمدی ری شهری رئیس آستان مقدسه شاه عبدالعظیم است. شریعتمداری در دولت حسن روحانی، عهده دار معاونت اجرایی رئیس جمهور شد. در میان ۷ گزینه شهرداری تهران، شریعتمداری نزدیکترین فرد به آیت الله خامنه ای رهبر ایران است. ضمن اینکه از چهره های مورد وثوق حسن روحانی رئیس جمهور ایران است.

۷- محسن مهرعلیزاده

محسن مهرعلیزاده آخرین گزینه شهرداری تهران، پیش از این برای ریاست جمهوری خیز برداشته بود که شکست خورد

محسن مهرعلیزاده با کسب ۹ رای از مجموع ۲۱ رای منتخبان شورای تهران، آخرین گزینه جانشینی محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران است. مهرعلیزاده در سال ۱۳۳۵ در مراغه از توابع استان آذربایجان شرقی متولد شد. مهرعلیزاده نیز از مدیران کارکشته و پرسابقه ایران است که از ابتدای انقلاب ۵۷ تاکنون در سمت های گوناگون فعالیت داشته است. بالاترین سمت اجرایی مهرعلیزاده معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان تربیت بدنی در دولت سید محمد خاتمی بود. او همچنین ۴ استانداری خراسان را عهده دار بوده است. معاونت وزارت صنایع، ریاست هیات مدیره منطقه آزاد کیش، ریاست فدراسیون ورزش های زورخانه ای از دیگر سوابق اجرایی مهرعلیزاده است. او یکبار در سال ۱۳۸۴ نیز برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد که با حمایت رهبر ایران تایید صلاحیت شد ولی انتخابات را به محمود احمدی نژاد واگذار کرد.

شورای پنجم تهران تا یکماه دیگر رسما فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. انتخاب شهردار از اولین دستور جلسات شورا در دوره جدید خواهد بود. منتخبان شورای پنجم تهران، انتخاب غیر رسمی شهردار را‌ آغاز کرده اند و در تلاش اند تا قبل از آغاز به کار رسمی شورا، کاندیدای نهایی را انتخاب کنند تا در جلسه رسمی شورا، شهردار را انتخاب و معرفی کنند. در حال حاضر محمد علی نجفی و حسین مرعشی بیشترین شانس را برای جانشینی محمد باقر قالیباف دارا هستند. اگرچه محمد علی نجفی با ۲۱ رای از ۲۱ رای اعضای شورای پنجم، بخت اول است اما از آنجا که او جدی ترین گزینه ریاست سازمان برنامه و بودجه نیز به شمار می آید، می توان حسین مرعشی را بخت اول شهرداری تهران معرفی کرد.