درصحن- شوراها: الهام فخاری در فضای سیاسی-اجتماعی ایران کمتر شناخته شده بود، بطوریکه اولین بار خیلی ها نامش را وقتی شنیدند که عکسی از او با گربه اش منتشر شد. الهام فخاری که با حمایت ائتلاف امید و با رای مردم به شورای شهر تهران راه یافت، تنها ده سال است که از اصفهان به تهران مهاجرت کرده است. علاقمندی به حیوانات و نگهداری حیوان خانگی، او را از دیگر رجال سیاسی ایران متمایز کرده است. سیاستمداری حیوان دوست و مدافع حقوق حیوانات که معتقد است فلسفه زندگی را باید کنار حیوانات آموخت.

الهام فخاری کیست؟

الهام فخاری در سال ۱۳۵۴ در اصفهان متولد شد. او پس از اخذ دیپلم در رشته ریاضی، راهی دانشگاه اصفهان شد تا در رشته زیست شناسی علوم جانوری تحصیل کند. رشته ای که علاقه او به حیوانات را دوچندان کرد.

فخاری با ورود به دانشگاه اصفهان به عضویت انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه درآمد و به شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت (تشکل دانشجویان سیاسی اصلاح طلب دانشگاههای سراسر کشور) راه یافت. در واقع او فعالیت سیاسی را از دوران دانشجویی آغاز کرد. فخاری سپس با جمعی از جوانان سیاسی اصفهان، فعالیت حزبی را آغاز کرد. سازمان آزادی و عدالت، با همت فخاری و دوستان اش در اصفهان ثبت شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

الهام فخاری در سال ۱۳۸۶ موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه الزهرا در مقطع کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی شد. او در این سال اصفهان را به مقصد تهران و با هدف ادامه تحصیل ترک کرد. او بلافاصله پس از اتمام کارشناسی ارشد، جذب مقطع دکترا شد و در سال ۱۳۹۵ موفق شد از رساله دکترای خود در رشته روانشناسی دفاع کند. او همچنین عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران است.

با مهاجرت به تهران، فخاری، عهده دار مسوولیت شاخه تهران سازمان آزادی و عدالت شد. ارتباط گیری با دیگر احزاب اصلاح طلب که در سطح ملی فعال بودند از جمله وظایف این منتخب شورای شهر تهران بود.

فخاری اولین بار در حالیکه بسیار جوان بود، برای انتخابات دومین دوره شورای شهر اصفهان اعلام کاندیداتوری کرد و بعنوان عضو علی البدل شورای شهر اصفهان برگزیده شد. او در دوره سوم شوراها نیز در حوزه اصفهان اعلام کاندیداتوری کرد ولی موفق به ورود به شورا نشد. نهایتا با نظر سازمان آزادی و عدالت، در پنجمین دوره شوراها، از تهران کاندیدا شد و مورد حمایت ائتلاف احزاب اصلاح طلب قرار گرفت و با کسب ۱ میلیون ۱۱۲ هزار و ۱۲۶ رای، بعنوان نوزدهمین منتخب تهران به شورای پنجم راه یافت. او در جریان تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود تا صدای اکثریت خاموش جامعه باشد و گفته بود این انتخابات فرصتی برای جوانان و زنان و همه کسانی است که از سیاست های غلط خسته شده اند.

سیاستمداری حیوان دوست و مدافع حقوق حیوانات که معتقد است فلسفه زندگی را باید کنار حیوانات آموخت

او حسابرسی و ارائه گزارشی دقیق از وضعیت شهر به مردم را اولویت نخست شورای پنجم تهران می داند و می گوید: «پیرو برنامه مصوب شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، بازآفرینی اجتماعی شهر با رویکرد انسان محور، بطوریکه شهر برای زیست عادلانه همه شهروندان بازسازی شود، هدف ما از ورود به شورای شهر است.» به گفته فخاری، توجه به حمل و نقل عمومی، اجرایی شدن درآمد پایدار شهرداری، مدیریت پسماند، آموزش های اجتماعی و شهروندی و جلب مشارکت مردم در اداره شهر برنامه منتخبان شوراست.

فخاری گزینه اول اش برای شهرداری تهران را دکتر محمد ستاری فر رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت خاتمی معرفی کرده و گفته از شهردار شدن ستاری فر حمایت می کند.

زمان حذف سقف های شیشه ای فرا رسیده است

الهام فخاری از جمله فعالان حقوق زنان است. او معتقد است زمان حذف سقف های شیشه ای که همچون مانعی در برابر فرصت های شغلی، موقعیت های مدیریتی و ایفای نقش های اجتماعی زنان عمل می کند فرا رسیده و ضروری است این سقف ها را کنار بزنیم. الهام فخاری با تاکید بر ضرورت جامعه پذیری سیاسی-مدنی دختران جوان می گوید: «زنان فعال سیاسی، امروز افزون بر نقش حزبی و اجتماعی، بعنوان الگوهای جامعه پذیری دختران برای آینده، باید ایفای نقش کنند. توانمندی، تآب آوری و بازخورد مثبت زنان فعال سیاسی- اجتماعی می تواند بر بهبود الگوهای انگیزشی دختران موثر باشد و بهترین تمهید در کادرسازی به شمار می آید.»

الهام فخاری متاهل و پسری ۱۲ ساله دارد. او حضوری پررنگ در شبکه های اجتماعی دارد و می کوشد از طریق توییتر و اینستاگرام با مخاطبان رابطه ای دو جانبه داشته باشد.