درصحن- شوراها: سفر سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به رشت در ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ برای دیدار با خانواده کشته شدگان جنگ با داعش در سوریه که دولت ایران آنها را مدافع حرم می خواند، با حاشیه ای همراه شد که نگاهها را متوجه «فاطمه شیرزاد» کرد. او انگشتر فیروزه ای خود را در مقابل دوربین رسانه ها به خانم شیرزاد عضو شورای شهر رشت اهداء کرد. روشن نشد چرا سردار قاسم سلیمانی انگشتر خود را به جای اهدا به همسر یا مادر یکی از شهدای حرم به فاطمه شیرزاد اهداء کرد ولی هر دلیلی پشت این اقدام بود، به مطرح شدن نام این عضو شورای شهر رشت در سطح ملی منجر شد. هدیه ای که فاطمه شیرزاد آن را متبرک و بزرگترین افتخار زندگی اش دانست.

فاطمه شیرزاد کیست؟

فاطمه شیرزاد در سال ۱۳۵۱ در رشت متولد شد. تحصیلات اش را در رشته زبان و ادبیات فارسی تا مقطع کارشناسی ادامه داد و جذب سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان شد. او در رادیو و تلویزیون استان گیلان به گویندگی مشغول شد و پس از حدود دو دهه فعالیت در حوزه رسانه ها و مطبوعات، در سال ۱۳۹۲ برای حضور در شورای شهر گیلان، اعلام کاندیداتوری کرد و با کسب حدود ۱۰ هزار رای بعنوان نفر دهم راهی شورای چهارم رشت شد.

فاطمه شیرزاد با ورود به شورای چهارم رشت به عضویت هیات رئیسه درآمد و بعنوان سخنگوی هیات رئیسه برگزیده شد. او همزمان به عضویت سه کمیسیون محیط زیست و فرهنگی، بهداشت و برنامه و بودجه در آمد. شیرزاد در شورای چهارم از حامیان شهردار رشت بود و در جریان استیضاح شهردار او از جمله مخالفان استیضاح بود.

فاطمه شیرزاد در جریان انتخابات شورای پنجم رشت، بار دیگر خود را در معرض رای مردم گذاشت و موفق شد برای بار دوم به شورا راه یابد. آراء او در این دوره از انتخابات به نسبت دوره چهارم حدودا دو برابر شد ولی جایگاه او در میان منتخبان یک پله سقوط کرد و بعنوان یازدهمین و آخرین عضو اصلی منتخب به شورا راه یافت. او در دوره چهارم با کسب ۸ هزار و ۶۵۸ رأی و بعنوان منتخب دهم به شورا راه یافته بود. در دوره پنجم آراء اش به ۱۶ هزار و ۳۰۴ رای افزایش یافت ولی رتبه اش از دهمی به یازدهمی نزول کرد.

فاطمه شیرزاد به اردوگاه اصولگرایان رشت تعلق دارد هرچند شیرزاد سعی می کند چهره ای مستقل از خود ارائه دهد. او با وجود اینکه اعلام کرده بود در انتخابات شورای پنجم مستقل شرکت می کند ولی در نهایت در لیست ائتلاف اصولگرایان قرار گرفت و با حمایت این ائتلاف سیاسی به شورای پنجم راه یافت.

شیرزاد تنها زن حاضر در شورای پنجم رشت است. در شورای چهارم رشت علاوه بر او خانم فرانک پیشگر نیز حضور داشت.

سوابق اجرایی و فرهنگی

فاطمه شیرزاد تا پیش از ورود به شورای چهارم رشت، تنها در عرصه رسانه ها فعال بوده است. مسوولیت های او به این شرح بوده است:

  • کارمند صداو سیمای مرکز گیلان
  • گوینده رادیو
  • مدرس فن بیان-گزارشگری- مجری گری
  • مسئول ورزش بانوان صداوسیمای مرکز گیلان ۱۳۷۷
  • صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه فرزندان گیل
  • عضو خانه مطبوعات و سرای روزنامه نگاران رشت
  • عضو هیات مدیره هفته نامه های استان گیلان

حامی حقوق زنان

فاطمه شیرزاد را در حمایت از حقوق زنان نمی توان چهره ای پیشرو معرفی کرد ولی در مجموع ضمن داشتن نگاهی سنتی به نقش زنان در خانواده و جامعه، او از حامیان حقوق زنان است. او بعنوان رئیس کمیته بانوان و امور خانواده شورای چهارم رشت، در تبیین اهداف این کمیته می گوید: «ارتقای نقش زنان در جامعه، تقویت جایگاه نهاد خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی از اهداف مهم تشکیل کمیته بانوان و امور خانواده است.» او می افزاید: «زنان جامعه با تاسی از مکارم اخلاقی فاطمه زهرا سلام الله علیها باید وظایف خود را به ویژه در تربیت نسل آینده به خوبی ایفا کنند.»

فاطمه شیرزاد ضمن حمایت از حضور زنان در عرصه های سیاسی-اجتماعی، در نامه ای به قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس نهم و دهم، بی احترامی او به زنان را در تضاد با دیدگاههای رهبران ایران در خصوص زنان دانسته و گفته: «بازداشتن زنان از حضور در مجامع سیاسی و القای ضعف آنان و ایجاد ترس و وحشت جامعه از نهادهای مقدس جمهوری اسلامی و کارگزاران آن پروژه ای است که دشمنان جمهوری اسلامی مدت ها پیش از شما به آن دست می زدند.» او خواهان افزایش تعداد زنان در مجلس است. (قاضی پور در سخنانی در ایام تبلیغات انتخاباتی در ارومیه، گفته بود: «مجلس جای زنان نیست؛ جای مرد‌ان است. بفرستید‌ سرشان بلا بیاورند‌ تا آبرویتان برود‌؟!»)

انتقاد به آموزش و پرورش رشت

فاطمه شیرزاد حمله دانشجویان به سفارت امریکا و روز ۱۳ آبان را حماسه می خواند و نسبت به حاضر نشدن دانش آموزان در مراسم حکومتی روز ۱۳ آبان در رشت اعتراض دارد. او در مصاحبه ای انتقادی، اعتراض خود را متوجه مسوولان آموزش و پرورش گیلان می داند که نسبت به حضور دانش آموزان در این مراسم کوتاهی می کنند و می گوید: «حضور دانش آموزان در عرصههای مختلف اجتماعی و یادآوری یاد و خاطره شهید حسین فهمیده و دانشجویان پیرو خط امام برای جامعه فرهنگ مدار و دین باور ما ضروری است.»

تعلق به خانواده شهدا

فاطمه شیرزاد عروس خانواده نهی قناد است. خانواده ای که دو پسرشان در جنگ ایران و عراق کشته شده است. گفته می شود شهروندان رشت با همسرش هادی نهی قناد را به خوبی می شناسند نه به این دلیل که او مشاور فرماندار رشت است بلکه به این دلیل که در تمام مراسم هایی که در سطح شهر با حضور فاطمه شیرزاد برگزار می شود، حضور دارد. هادی نهی قناد در نقش همسر و مشاور پا به پای شیرزاد در تمام بازدیدها و برنامه ها حاضر است. محمود و مهدی نهی قناد دو برادر هادی بودند که در جنگ کشته شده اند. فاطمه شیرزاد خود را تحت تاثیر تعالیم مادر شوهرش می داند و می گوید: «۲۷سال زندگی با مادر گرانقدر شهیدان نهی قناد برای من درس بسیار بزرگی بود. ایشان همواره در مسائل مختلف به من کمک فکری و معنوی می کند. مادران شهدا همواره  تأکید دارند که خدمت صادقانه به مردم و پشتیبانی از  ولایت فقیه خواسته شهدا ست که باید مورد توجه همگان خصوصا مدیران و نمایندگان قرار گیرد.»