کمیسیون اجتماعی

درصحن: حضور ۵ زن از ۱۷ نماینده زن مجلس دهم در کمیسیون اجتماعی، می تواند نوید بخش گشودن گره هایی از مشکلات حقوقی و قانونی،‌ حقوق زنان باشد. مشکلاتی که در سه دوره گذشته مجلس نه تنها مورد توجه قرار نگرفته، بلکه گره هایی به آن افزوده شده است. ضمن اینکه انتخاب سهیلا جلودارزاده به نایب رئیسی کمیسیون تخصصی نیز اتفاقات کم نظیر این دوره است که یک زن به نیابت ریاست کمیسیون انتخاب شده است هرچند اجماع اعضای اصلاح طلب کمیسیون اجتماعی می توانست خانم جلودارزاده را به ریاست برساند چراکه اصلاح طلبان با ۱۲ رای اکثریت را در این کمیسیون دارا هستند. اما انشقاق در میان اعضای اصلاح طلب کمیسیون، سبب شد تا چهره ای مستقل با سوابقی اصولگرایانه، بتواند با کمترین اختلاف رای رئیس کمیسیون شود. سلمان خدادادی نماینده پرسابقه ملکان در حالی با ۱۱ رای به ریاست کمیسیون رسید که امیدی ها ۱۲ رای را در اختیار داشتند.

اعضای کمیسیون اجتماعی در جلسه سی ام خرداد ۹۵ سلمان خدادادی را با ۱۱ رای به ریاست کمیسیون، علی رستمیان و سهیلا جلودارزاده دو نماینده عضو فراکسیون امید را به نیابت ریاست کمیسیون و ناهید تاج الدین دیگر نماینده امیدی مجلس را به دبیری اول و روح الله بابایی نماینده مستقل قزوین را به دبیری دوم برگزیدند. دیگر نماینده مستقل آبادان، جلیل مختار، نیز به سمت سخنگویی هیات رئیسه انتخاب شد. تا کمیسیون اجتماعی در سال اول مجلس دهم به ریاست یک چهره مستقل متمایل به اصولگرایان اداره شود. از شگفتی های انتخابات هیات رئیسه این کمیسیون می تواند به عدم توجه اعضای کمیسیون به چهره پرسابقه کمیسیون یعنی علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده تهران اشاره کرد که در میان نمایندگان مجلس در ردیف پرسابقه ترین ها به شمار می آید.

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم نیز از دیگر چهره های این کمیسیون است که سال اول مجلس دهم شانسی برای حفظ کرسی ریاست نداشت. اصولگرایان تنها ۴ کرسی از ۲۳ کرسی کمیسیون را در اختیار دارند.

ترکیب هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی در سال دوم به این شکل تغییر یافت:

به جای سلمان خدادادی، یک مستقل متمایل با اصولگرایان به نام عبدالرضا عزیزی بر کرسی ریاست کمیسیون تکیه زد.

محمد رضا بادامچی از فراکسیون امید جای سهیلا جلودارزاده نایب رئیس اول کمیسیون را گرفت و مسعود رضایی جایگزین علی رستمیان ، نایب رئیس دوم کمیسیون شدتا یک امیدی جای عضو دیگری از فراکسیون امید بنشیند.

روح الله بابایی و ناهید تاج الدین کماکان کرسی دبیر کمیسیون را در اختیار دارند و زهرا ساعی از فراکسیون امید جایگزین جلیل مختار از فراکسیون مستقل ها، سخنگویی کمیسیون را عهده دار شد.

در ترکیب هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی در سال دوم همانند سال اول دو زن حضور دارد با این تفاوت که کرسی نایب رئیسی کمیسیون که برای اولین بار به یک زن سپرده شده بود بازپس گرفته شد تا سهیلا جلودارزاده از هیات رئیسه کمیسیون کنار گذاشته زهرا ساعی نماینده تبریز به سمت سخنگویی برگزیده شود.

اعضای کمیسیون و تعلق سیاسی آنها

نام حوزه انتخابیه فراکسیون سمت در کمیسیون
۱ سهیلا جلودارزاده تهران امید نایب رئیس دوم
۲ سمیه محمودی امید
۳ ناهید تاج الدین اصفهان امید دبیر اول
۴ زهرا ساعی تبریز امید
۵ علیرضا محجوب تهران امید
۶ مسعود رضایی شیراز امید
۷ حسن لطفی رزن امید
۸ علی ساری اهواز امید
۹ علی رستمیان سبزه خانی دلفان امید نایب رئیس اول
۱۰ شکور پورحسین شقلان پارس آباد امید
۱۱ احمد بیگدلی خدابنده امید
۱۲ محمد رضا بادامچی تهران امید
۱۳ عباس گودرزی بروجرد اصولگرایان
۱۴ علی کرد خاش اصولگرایان
۱۵ عبدالرضا عزیزی سیروان اصولگرایان
۱۶ رضا شیران خراسانی مشهد اصولگرایان
۱۷ سلمان خدادادی ملکان مستقل رئیس
۱۸ خدیجه ربیعی بروجن مستقل
۱۹ رسول خضری پیرانشهر مستقل
۲۰ روح الله بابایی صالح قزوین مستقل دبیر دوم
۲۱ جلیل مختار آبادان مستقل سخنگو
۲۲ محمد وحدتی هلان بستان آباد مستقل
۲۳ حمزه امینی هشترود مستقل

 

محدوده ماموریت کمیسیون

كميسيون اجتماعى در محدوده امور ادارى و استخدامى، كار، اشتغال، روابط كار و تعاون وظایف محوله را انجام می دهد. وزارت کار و امور اجتماعی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان تامین اجتماعی از مهمترین دستگاههای دولتی تحت نظارت کمیسیون اجتماعی مجلس است.