درصحن-شوراها: «من به شورا نمی آیم، دیگر مرا نکوبید.» این واکنش مهدی چمران پس از مواجه شدن با سیل انتقادات اعضای شورای شهر تهران در دومین هفته خرداد ۱۳۹۶ بود. اعضای شورای چهارم تهران در دو هفته پیاپی پس از برگزاری انتخابات شورای پنجم، روزهای جنجالی دیگری در کارنامه شورای تهران ثبت کردند، تا نشان دهند از شوک انتخابات هنوز بیرون نیامده اند.

هفته اول پس از انتخابات، شورای تهران، شاهد کتک کاری دو عضو ورزشکار شورا، جدیدی و دبیر، بود و در هفته دوم، نوک پیکان انتقادات شخص مهدی چمران رئیس شورای شهر را نشانه رفته بود تا او پس از ۱۳ سال ریاست بر شورای تهران اعلام کند، دیگر به شورا نمی آیم. او در انتخابات شورای پنجم تهران، در ردیف اول علی البدل ها قرار گرفته و با خروج یک عضو از شورا، می تواند بار دیگر بر صندلی سبز شورا تکیه زند. ولی به نظر می رسد او ترجیح می دهد در شورای صدرصد اصلاح طلب تهران، عضویتی نداشته باشد.

تبدیل باغ های تهران به برج-باغ و تعدی به حریم فضای سبز تهران، دلیل حمله اعضای شورا به مهدی چمران بود. شروع کننده انتقادات دوستی و حقانی دو نماینده اصلاح طلب و اصولگرای شورا بودند. دوستی در واکنش به تبصره ای از طرح صیانت از باغ های تهران گفت: «وقتی افراد می‌توانند در محدوده سطح اشغالشان پارکینگ بسازند چرا آنها را مجبور می‌کنید که در طبقات فوقانی این کار را انجام بدهند و این ملک که پارکینگ در طبقات آن ساخته می‌شود ارزش ندارد و با این تبصره مالک باید هلیکوپتر بخرد و با هلی‌برد وارد خانه‌اش شود.»

مخالفت‌های دوستی موجب اعتراض حقانی شد به گونه‌ای که خطاب به دوستی گفت: خوشحالم که شما استاندار نشدید و گرنه همه جنگل‌ها را نیز خشک می‌کردید؛ چرا هر وقت که بحث درخت‌ها پیش می‌آید شما گارد می‌گیرید.

وی با بیان اینکه تا حرف باغ می‌شود شما مخالفت می‌کنید و بحث حفظ باغات است نه آسمان آبی و زمین پاک، خطاب به دوستی که مدعی شده بود مصوبات حقانی سبب نابودی باغ شده بود، گفت: من از سال‌ها قبل از شما ، شهردار منطقه بودم و اگر شما یک سند آوردی که من برای نابودی باغ امضاء کرده‌ام از این شورا استعفا خواهم داد.

مجادله لفظی این دو عضو شورا به قدری بالا گرفت که دیگر اعضا برای آرام کردن آنها پادرمیانی کردند ولی چمران با بیان اینکه حالا همدیگر را لو ندهید وارد بحث شد و با دروغگو خواندن حافظی، او را مقصر این مجادلات معرفی کرد. حافظی نیز در پاسخ گفت: مصوبات شما در مورد ساخت برج‌های 15 طبقه باغات را نابود کرد. شما مجوز ساخت برج در باغات را دادید و یک طبقه هم تشویقی و یک طبقه هم تخلف در شهرداری سبب شد که مالکان، ساختمان‌های بلند در باغات بسازند.

در این حین چمران پاسخ داد: یک طبقه تشویقی را قبول دارم اما یک طبقه دیگر را که شما مدعی هستید با تخلف ساخته شده را دوستان خوب شما در شهرداری که تخلف کردند داده‌اند نه ما. وی با بیان اینکه سالهاست که پیگیر جایگزینی یک مصوبه به جای برج باغ هستیم، گفت: حالا دیگر چرا بد و بیراه می‌گویید؟ و این مصوبه را بر سر من می‌زنید.

چمران در نهایت با بیان اینکه من در شورا نمی‌آیم و دیگر مرا نکوبید، چرا که دیگر اصراری بر آمدن شورا ندارم و من هم به شورا نمی‌آیم، سعی کرد به مجادله پایان دهد تا عمر ریاست اش بر شورای شهر تهران نیز با دلخوری به روزهای پایانی نزدیک شود.

استخدام های دقیقه نودی شهرداری تهران

در حالیکه با پیروزی قاطع اصلاح طلبان در انتخابات شورای پنجم به نظر می رسد، عمر قالیباف در شهرداری تهران به اتمام رسیده، رسانه های داخلی از استخدام های بی ضابطه و گسترده در شهرداری تهران در واپسین روزهای مدیریت قالیباف خبر دادند. محمد سالاری یکی از دو عضو فعلی شورای تهران که در شورای پنجم نیز حضور دارد، این هفته در جلسه علنی شورا، خواستار شفاف سازی شهرداری تهران در خصوص استخدام های اخیر شد. سالاری گفت: «خبرهای گوناگونی پیرامون جذب نیرو از سوی شهرداری تهران شنیده می شود. فارغ از صحت و سقم این اخبار شهرداری تهران می بایست هر چه سریعتر در این زمینه شفاف سازی کند.» احمد مسجد جامعی دیگر عضو فعلی شورا که به شورای پنجم راه یافته نیز در پیامی توییتری نوشت: ««در برابر استخدام‌های نجومی در شهرداری که اخیرا شروع شده و یادآور استخدام‌های بی‌ضابطه در ماه‌های پایانی دولت قبل است، سکوت نخواهیم کرد.»

در حالیکه رحمت الله حافظی عضو شورا با استناد به گزارش سازمان بازرسی کشور از استخدام ۴۲۰۰ نفر در شهرداری بصورت غیرقانونی خبر داده، وزیر کشور دولت حسن روحانی نیز وعده داده تا استخدام های اخیر شهرداری را بررسی کند. او گفته استخدام ها باید قانونی انجام شده باشد. شهرداری تاکنون واکنشی به این اخبار نشان نداده است.

قتل یک عضو جدید شورای شهر شال

انتخابات شورای پنجم که گفته می شد بدون مشکل امنیتی برگزار شده، ظاهرا حواشی امنیتی آن تمام نشده است. دو هفته پس از برگزاری انتخابات، یک عضو راه یافته به شورای پنجم شهر شال استان قزوین هدف گلوله مهاجمان قرار گرفته و کشته شده است. فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین با اعلام این خبر گفته: قاتل «مجید محمد رضایی» دستگیر شده است.

سردار محمودی دلیل درگیری منجر به قتل رضایی با متهمان را اختلافات مالی و ملکی عنوان کرده و گفته هر هشت متهم این پرونده دستگیر شده اند.

صحت انتخابات شورای پنجم ساری، کماکان در ابهام

در پی انتشار اخباری مبنی بر ابطال انتخابات شورای پنجم ساری، عزت اله یوسفیان ملا عضو هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان مازندران اوایل هفته گذشته اعلام کرد: «رسيدگي انتخابات در هيأت عالي نظارت بر انتخابات شوراي اسلامي شهرها و روستاهاي مازندران از امروز آغاز شده و اين هيأت تا قبل از امروز بر اساس قانون به صحت و تأييد انتخابات در مرکز مازندران رسيدگي نداشت هر چند اعلام ابطال انتخابات شوراي شهر ساري پس از رسيدگي از سوي مراجع ديگر بود.»

به گفته یوسفیان ملا، هیات عالی نظارتی استان مازندران منتظر نتيجه بازرسي و بررسي‌ها توسط هیات اجرایی و اعلام رسمی ابطال انتخابات از سوی وزارت کشور است.

نظر نهایی در خصوص صحت یا ابطال انتخابات برعهده هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهاست و این هیات هنوز اعلام نظر نکرده است. شائبه خرید و فروش آراء، سلامت انتخابات شورای پنجم ساری را مخدوش کرده است. ابوذر زارعی رئیس هیات نظارت انتخابات شهرستان ساری، با اعلام اینکه نظر هیات اجرایی بر ابطال انتخابات است، گفته هیات نظارت شهرستان ساری نیز با هیات اجرایی هم نظر است و خواهان ابطال انتخابات است و دلایل خود را مکتوب به هیات عالی نظارت استان ارسال کرده است.

تشکیل جلسات غیر رسمی شورای پنجم

راه یافتگان به شورای پنجم در سراسر کشور در جلساتی غیر رسمی، فعالیت خود را آغاز کرده اند. شورای پنجم بصورت رسمی از ۱۴ مردادماه آغاز به کار خواهد کرد. شورای جدید تهران سومین جلسه غیررسمی خود را با حضور مهدی چمران رئیس فعلی شورای تهران برگزار کرد. تشکیل جلسات غیر رسمی اعضای شوراها برای انجام هماهنگی های لازم و تبادل نظر با اعضای شورای چهارم انجام می شود.