درصحن- شوراها: اولین زنی که در نظام انتخاباتی ایران از استان آذربایجان غربی توانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد کسی نبود جز شهربانو امانی. او در انتخابات مجلس پنجم بعنوان منتخب اول ارومیه و بعنوان اولین زن استان، راهی مجلس شورای اسلامی شد و در مجلسی که تا پیش از مجلس دهم، رکورددار بیشترین حضور زنان بود، در کنار ۱۲ زن دیگر این مجلس، پیگیر مسایل زنان باشد.

شهربانو امانی منتخب چهارم شورای پنجم تهران کیست؟

شهربانو امانی انگنه، در سال ۱۳۳۹ در روستای انگنه از توابع ارومیه متولد شد. او تحصیلات خود را در مقاطع ابتدایی تا دبیرستان را در ارومیه گذراند و موفق شد دیپلم اش را در رشته ریاضی اخذ کند.

امانی فعالیت های اجتماعی خود را از نوزدهم شهریور ۱۳۵۸ مصادف با سالروز درگذشت آیت الله طالقانی به همراهی گروهی از خیرین، صاحب نظران و جوانان ارومیه، با راه اندازی “سازمان توحیدی انفاق” آغاز کرد. وی در سال ۱۳۶۰ به عنوان مددکار در سازمان بهزیستی تازه تاسیس مشغول به کار شد و سپس به ریاست مجتمع حمایتی قدس و پس از آن مجتمع خدمات حمایتی شهید جعفری ارومیه در آمد.

امانی در سال ۱۳۷۵ با کسب بیشترین درصد آراء، ۴۷٫۲۰ و مجموع رای ۱۸۹٬۵۲۶ توانست به عنوان نخستین زن از حوزه انتخابیه ارومیه، و همچنین در مقام نخستین زن از دیار آذربایجان غربی به مجلس شورای اسلامی دور پنجم راه پیدا کند. در مجلس پنجم او عضو فراکسیون اقلیت بود و در کنار فائزه هاشمی، فاطمه کروبی، سهیلا جلودارزاده، فاطمه رمضانزاده و … بعنوان زنان شناخته شده این مجلس، نقشی موثر در فراکسیون اقلیت داشتند.

شهربانو امانی برای دومین بار در انتخابات مجلس ششم نیز موفق به کسب آراء مردم ارومیه شد و کرسی خود را در مجلس حفظ کرد. حضور در مجلس ششم بار دیگر این فرصت را برای او مهیا کرد تا رکورد تازه ای را به نام خود ثبت کند، او به همراه سهیلا جلودارزاده برای اولین بار به هیات رئیسه مجلس ششم راه یافتند تا نامشان در میان زنان مجالس شورای اسلامی ماندگار شود. امانی از جمله نمایندگان متحصن مجلس ششم بود.

شهربانو امانی که رابطه نزدیکی با احزاب اصلاح طلب از جمله حزب همبستگی ایران اسلامی داشت، بعد از خروج از مجلس، فعالیت های سیاسی اش را ادامه داد. او پس از راهپیمایی ۲۵ بهمن ۸۸، که با حصر رهبران جنبش سبز همراه شد، بازداشت و روانه زندان شد ولی پس از دو هفته با سپردن وثیقه آزاد شد.

امانی با روی کارآمدن دولت حسن روحانی به سازمان محیط زیست پیوست تا با حکم معصومه ابتکار بعنوان مشاور امور زنان در این سازمان فعالیت کند.

شهربانو امانی، که صلاحیت اش برای ورود به مجلس دهم رد شده بود، این بار در جریان انتخابات شوراها خود را در معرض رای مردم گذاشت و توانست بیشترین آراء زنان کاندیدا و بعنوان منتخب چهارم تهرانیان وارد شورا شود. امانی در انتخابات شورای پنجم با حمایت ائتلاف امید، توانست ۱ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۶۵۷ رای کسب کند. تا بعد از سهیلا جلودارزاده که در انتخابات مجلس دهم توانسته بود یک میلیون ۳۳۳ هزار و ۳۲۷ رای کسب کند، رکورد بیشترین رای زنان ایرانی در انتخابات بعد از انقلاب را از آن خود کند.

شهربانو امانی برخلاف بیشتر زنان عرصه سیاسی ایران که به دلیل روابط فامیلی، از جایگاهی برخوردار هستند، متکی به توانایی خود صاحب چنین جایگاهی شده است. او سال ۱۳۵۹ ازدواج کرد و دو دختر دارد.