درصحن: رویای تکیه بر صندلی آیت الله واعظ طبسی، رئیس سابق آستان قدس رضوی، پس از رحلت‌اش، شادی را به سیمای خیلی از روحانیونی که خود را شایسته جانشینی این کرسی می‌دیدند، نشاند. حجت السلام دکتر محمد حسین حسین زاده بحرینی، نماینده وقت مشهد در مجلس شورای اسلامی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، و داماد آیت الله نوغانی از علمای سرشناس خراسان، یکی از این روحانیون بود. تعدادی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خراسان نیز احتمال جانشینی‌اش را مخابره کردند، ولی این کرسی برای او بیشتر به سراب شبیه بود تا واقعیتی دست یافتنی.

محمد حسین حسین زاده بحرینی کیست؟

حسین زاده بحرینی در سال ۱۳۴۱ در خانواده‌ای مذهبی در مشهد به دنیا آمد. با اتمام تحصیلات در مقطع راهنمایی و همزمان با شروع دبیرستان، تحصیلات حوزوی را نزد محمد جعفر جعفری، برادر علامه محمد تقی جعفری آغاز کرد و در سال ۱۳۶۰ موفق شد دیپلم خود را دریافت کند.

سال‌های جوانی او با انقلاب ۵۷ آغاز شد و با حشر و نشری که با علمای انقلابی مشهد داشت، در ردیف جوانان فعال انقلاب در مشهد بود. اما حضور جدی‌اش در فعالیت‌های اجتماعی، با حضورش در بسیج و عزیمت‌اش به مناطق جنگی در اولین ماه آغاز جنگ ایران و عراق، آغاز شد. او در رکاب مصطفی چمران، در عملیات آزاد سازی سوسنگرد شرکت کرد و عضو گروه جنگ‌های نامنظم بود. حسین زاده تا پایان جنگ به صورت متناوب در مناطق جنگی حضور می‌یافت. حضور در عملیات‌های جنگی همچون عملیات فتح المبین، بیت المقدس، والفجر مقدماتی، والفجر ۱، والفجر ۸، و عملیات مهران در کارنامه او ثبت است.

حسین زاده همزمان با حضور در مناطق جنگی، تحصیلات علوم دینی را نیز در حوزه علمیه مشهد و متعاقبا در دانشگاه علوم اسلامی رضوی دنبال کرد.

با اتمام جنگ، حسین زاده تصمیم گرفت وارد تحصیلات دانشگاهی شود. او سال ۱۳۶۹ در کنکور سراسری شرکت کرد و با کسب رتبه اول در رشته علوم انسانی، وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد تا در رشته اقتصاد تحصیل کند. سه سال بعد پس از دریافت مدرک کارشناسی، وارد دانشگاه علامه شد تا فوق لیسانس اقتصاد را در این دانشگاه اخذ کند. او علاوه بر مدرک کارشناسی ارشد، مدرک دکترایش را نیز از این دانشگاه در رشته اقتصاد دریافت کرد. «امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران» عنوان تز دکترایش بود. بانک‌داری و مسایل مالی از موضوعات مورد علاقه حسین زاده در رشته اقتصاد است، به طوری‌که او سال‌ها روی بانک‌داری اسلامی یا بانک‌داری بدون ربا کار کرده است. بانک‌داری اسلامی یا بانک‌داری بدون ربا، رویایی است که او دنبال می کند و امیدوار است بتواند با به نتیجه رساند طرح اصلاح نظام بانکی، این ایده را محقق کند.

حسین زاده پس از اتمام تحصیلات در مقطع دکترا، به مشهد بازگشت و جذب دپارتمان اقتصاد دانشگاه فردوسی شد. او از سال ۱۳۸۷ ریاست پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی را نیز عهده دار شد.

تخصص در حوزه اقتصاد و علوم دینی، ارتباط با علمای خراسان و رابطه نزدیک به بعثه رهبر ایران، حسین زاده را بر آن داشت تا برای ورود به مجلس، در انتخابات نهمین دوره آن، از حوزه انتخابیه مشهد، اعلام کاندیداتوری کند. حسین زاده با حمایت اصول‌گرایان موفق شد با کسب رتبه هفتم به مرحله دوم انتخابات راه یابد. او در مرحله دوم با ۱۸۸ هزار رای به مجلس راه یافت. او پس از ورود به مجلس به کمیسیون اقتصادی پیوست تا از تخصص‌اش در تدوین و اصلاح قوانین اقتصادی بهره جوید. او همچنین در سال ۱۳۹۳ به عضویت کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۴ در آمد.

اعتراض به همراهی مدیران احمدی نژاد با تحریم‌ها

حسین زاده در عین حال که با فراکسیون جبهه پایداری مجلس همگام بود، ولی معتقد بود که برخی مدیران اقتصادی دولت احمدی نژاد با تحریم‌ها همراهی می‌کنند. او سال ۹۲ در همایش «اقتصاد مقاومتی، محور حماسه سیاسی» در توضیح این ادعا می‌گوید: «به برخی مدیران اقتصادی گفته‌ام خجالت می‌کشم بگویم برخی با تحریم‌ها همراهی می‌کنند و یک نمونه ساده‌اش هم قضیه قیمت گذاری گندم است. سال گذشته در حالی که کشور ما در تحریم قرار داشت، یک مدیر اقتصادی ما می‌آید و گندم را نصف قیمت جهانی آن اعلام می‌کند … هر ساله سیلوهای ما بین 12 تا 13 میلیون تن گندم از کشاورزان تحویل می‌گرفتند اما سال گذشته این میزان به کمتر از سه میلیون تن رسید. گندم به جای اینکه بیاید داخل سیلوهای ما، رفت داخل یکسری مکان‌های غیر بهداشتی و بسیاری از آنها نیز تبدیل به خوراک دام شد … گاهی با یک تصمیم غلط، چند نقطه قوت ما تبدیل به چند نقطه ضعف می‌شود؛ به گونه‌ای که ما سال گذشته مجبور شدیم هفت میلیون تن گندم وارد کنیم.»

حسین زاده در مجلس نهم، همچون دیگر اعضای فراکسیون پایداری، از جمله مخالفان برجام بود و در نطقی گفت: «براساس نظریه بازی‌ها با توجه به شرایط موجود و علی‌الاخصوص با توجه به عطش توافق در غرب که نمودی از آن را در عمل‌کرد آمریکا شاهد بودیم، بهترین انتخاب برای ما رد برجام با هدف دستیابی به دستاوردهای بیشتر است. البته این توصیه مشروط به حصول این نگاه مشترک در دولت و مجلس است که می‌توان با همدلی، همزبانی و دامن زدن به عزم و اراده ملی، دستاوردهای مذاکره با دشمن را افزون کرد و از کاستی‌های آن کاست … من تردیدی ندارم که اگر چنین نظم و اجماعی میان دولت و مجلس پدید آید، به زودی میز مذاکره دومی شکل خواهد گرفت و در آن، مذاکره کنندگان کشور ما با دستی پرتر از قبل و 1+5 با انفعال بیشتر از گذشته، به مذاکره خواهند نشست.»

حسین زاده که در مجلس نهم با نمایندگان جبهه پایداری پیوند خورده بود، در انتخابات مجلس دهم در ائتلافی با دیگر نمایندگان پایداری مشهد، موفق شدند با شکست دو ائتلاف اصولگرایان و ائتلاف امید، هر ۵ کرسی مشهد در مجلس دهم را از آن خود کنند، هرچند او همچون دیگر نمایندگان مشهد همچون کریمی قدوسی و قاضی زاده، پر سر و صدا نیست چراکه بیش از آنکه بر مسایل سیاسی تمرکز کرده باشد، همه توجه او معطوف به مسایل اقتصادی از جمله بانک‌داری بدون رباست.

او عضو جبهه پایداری و چهره ای اصول‌گراست. حسین زاده در جریان انتخابات ریاست جمهوری به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) پیوست و از کاندیداتوری حجت السلام رئیسی حمایت کرد.

مسوولیت‌های اجرایی و مدیریتی

حسین زاده بحرینی در تمام سال‌های پس از فارغ التحصیلی و قبل از ورود به مجلس نهم، بیشتر در حوزه مسایل علمی و دانشگاهی فعال بوده است. اهم مسوولیت های اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • ریاست پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
  • معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم حدیث تهران
  • عضو دفتر مطالعات استراتژیک وزارت اقتصاد دولت خاتمی
  • عضو شورای طرح و برنامه سازمان صدا و سیما
  • مسوول بعثه رهبر ایران در استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی
  • مدیرکل آموزش و ارزیابی معاونت امور بین الملل بعثه رهبر ایران
  • عضو ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی
  • عضو شورای عالی اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی (خصوصی سازی)
  • عضو شورای فقهی-مشورتی بانک مرکزی ایران
  • عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی
  • نماینده مشهد در مجلس نهم و دهم

داماد آیت الله نوغانی

حسین زاده بحرینی، پیش از اینکه به سمت شخصی در مشهد شناخته شده باشد، به نام پدر خانم‌اش شناخته می‌شود. آیت الله میرزا مهدی نوغانی، پدر خانم‌اش از علمای سرشناس مشهد و از مبارزان انقلابی خراسان بود که نقشی مستقیم و فعالانه در بسیج مردم مشهد علیه رژیم پهلوی داشت. او عضو جامعه روحانیت مبارز مشهد بود که در سال ۱۳۷۱ درگذشت. آیت الله علی اکبر نوغانی نیز پدر بزرگ همسر حسین زاده از علمای شناخته شده حوزه علمیه مشهد بوده است.