درصحن-شوراها: با اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره شوراها و تغییر ترکیبت اکثر شوراهای سراسر کشور، به نظر می رسد بیشتر شهرداران فعلی بزودی جای خود را به نیروهای تازه می دهند. شهرداری کلان شهرها از جمله تهران، مشهد، اصفهان و تبریز و … از بیشترین شانس تغییر برخوردارند، چراکه در این شهرها ترکیب شورا به کلی دگرگون شده است. از محسن هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عباس آخوندی بعنوان شهرداران احتمالی تهران نام برده می شود.

اخبار و گزارش های رسیده حاکی است که دو قطبی شدن انتخابات ریاست جمهوری، خود را در نتایج انتخابات شوراها نیز نشان داده است بطوریکه در کلانشهرها که انتخابات شوراها بیشتر سیاسی است و مردم لیستی رای می دهند، اصلاح طلبان اکثریت کرسی ها را از آن خود کرده اند تا به سیطره ۱۲ ساله اصولگرایان در شوراها و شهرداری ها پایان دهند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استانها، مشهورترین چهره شکست خورده انتخابات شوراهاست. او پس از سالها ریاست شورای شهر تهران، از ورود به شوراها بازمانده و در لیست نیروهای علی البدل چشم انتظار خروج یک نفر از لیست اصلی و ورود به شورای شهر بعنوان نیروی جایگزین است. اگر محسن هاشمی به شهرداری تهران انتخاب شود، مهدی چمران بجای او وارد شورا خواهد شد.