دانلود PDF

در صحن- شوراها: امروز کمتر کسی است که خبری در مورد آلودگی هوای در شهرها نشنیده باشد. تهران، اهواز، تبریز، بندرعباس، حتی ایلام، زابل و زنجان از جمله شهرهایی هستند که طی سالهای گذشته در مورد آلودگی در آنها بسیار هشدار داده شده است. در یک گزارش از سازمان بهداشت جهانی که در اردیبهشت سال 1395 منتشر شد شهر زابل به دلیل طوفان های شنی، آلوده ترین شهر دنیا نام گرفت. پیش از این در سال 2011، اهواز آلوده ترین شهر دنیا بود و در همین سال سومین شهر آلوده دنیا، سنندج نامیده شد.

در مورد دلایل آلودگی هوا در ایران بحث های فراوانی مطرح می‌شود. زمانی الویری شهردار وقت تهران در اواخر دهه هفتاد گفته بود که اگر کنترل راهنمایی و رانندگی تهران در اختیار شهردار قرار بگیرد، می‌توان مشکل آلودگی تهران را حل کند. در تهران و برخی از شهرهای بزرگ، تردد خودروهایی که گازهای آلوده تولید می‌کنند و در بعضی نقاط دیگر کشور مانند مناطق جنوب غربی، ریزگردها و در جنوب شرقی ایران، طوفان شنی به عنوان منبع آلودگی نامیده می‌شود. دلیل یا دلایل آلودگی هرچه باشد، لزوم مبارزه با آن غیرقابل انکار است. بگذارید ببینیم به عنوان یک شهروند چگونه می‌توانیم به فعالیت‌هایی دست بزنیم که با هدف کاهش آلودگی هوا در ایران انجام می‌شوند. به خصوص، فرصت انتخابات محلی، زمانی مناسبی است برای آنکه این دغدغه بیشتر از گذشته برجسته و برای آن کمپین شود. راهنمای زیر در پی پاسخی به این پرسش است.  

فرصت انتخابات

انتخابات، به خصوص انتخابات محلی بهترین فرصت برای طرح مسئله در اینجا، آلودگی هوا – و کمپین کردن برای مواجه با آن است. آلودگی هوا چون با جان مردم سروکار دارد می‌تواند به صورت بالقوه به یک موضوع قابل توجه تبدیل شود. اگر در اهواز زندگی می‌کنید، آلودگی هوا به دلیل ریزگردها، مسئله‌ای است که مردم آنرا به صورت روزمره لمس می‌کنند. فرصت انتخابات را از دست ندهید.

دلیل آلودگی

قبل از آنکه به دنبال راه حل باشیم باید دلیل آلودگی را پیدا کنیم. به عنوان مثال گفته می‌شود، خودروهای آلوده در سطح شهر تهران از جمله دلایل آلودگی هوا هستند. پیدا کردن دلیل اصلی آلودگی به شما کمک می‌کند که بدانید برای مقابله با چه چیزی کمپین می‌کنید تا پیام خود را طراحی کنید

پیام 1

اگر به این نتیجه رسیدید که بخشی از دلایل آلودگی هوای تهران، وجود خودروهای آلوده هستند، باید پیام کمپین‌تان را در جهت مقابله با خودروهای آلوده طراحی کنید. فقط توجه داشته باشید در این مورد خاص در گذشته بسیار بحث شده و دولت طرح‌هایی را ارائه کرده اما موفق نبوده است. پیامی انتخاب کنید که حساسیت عمومی را برانگیزد. به عنوان مثال بگویید قصد دارید از نامزدهایی حمایت کنید که به محض انتخاب شدن، تردد خودروهای آلوده را در سطح شهر ممنوع می‌کنند.

پیام 2 رقیب بسازید

اگر می‌خواهید پیام شما، موثرتر باشد، باید پیام خودتان را به نحوی ارائه دهید که واکنش به همراه داشته باشد. به عنوان مثال در موضوع ریزگردها، دولت عملا برای حل مسئله ناتوان است. به صورت مستقیم سازمان محیط زیست را خطاب قرار دهید که باید درخواست یک طرح تحقیق و تفحص از این سازمان مطرح شود که چرا فقط حرف می‌زند و عمل نمی‌کند. این امر واکنش سازمان را در برخواهد داشت و به گسترش پیام شما کمک می کند.

هر مسئله ای تبعاتی دارد

اگر تعریف و حل مسئله راحت بود، دیگر دغدغه ای باقی نمی‌ماند. به همین دلیل، تبعات هر مسئله‌ای را هم در نظر بگیرید. در مثال ما، جلوگیری از تردد خودروهای آلوده ممکن است باعث بیکار شدن عده‌ای شود که با این خودروها کار می‌کنند. برای اینکه در مقابل بیکاری مردم، جواب قانع کننده داشته باشید باید از قبل آماده باشد. مثلا بگویید بیکاری مردم مهمتر است یا مرگ مردم؟   

با نامزدها صحبت کنید

مهمترین دغدغه یک نامزد انتخاباتی، انتخاب شدن است؛ او هر کاری می‌کند که رای بدست آورد. اگر بتوانید او یا کمپین‌اش را قانع کنید که پیام شما، موجب رای آوردن او می‌شود و یا اینکه شبکه و گروهی دارید که می‌تواند مردم را به نفع این پیام بسیج کند، در واقع حمایت او را بدست آورده‌اید.

چکیده مهمترین نکته ها در مبارزه با آلودگی هوا:

  • فرصت انتخابات را از دست ندهید. هیچ گاه به اندازه زمان انتخابات این فرصت را ندارید که این مسئله را برجسته کنید. کاندیداهای انتخاباتی، گروه هدف بسیار خوبی هستند. در نهایت این نامزدها هستند که در صورت پیروزی می‌توانند بیشترین تاثیر را داشته باشند. برنامه های خود را به آنها ارائه دهید. اگر به این نتیجه برسند که رای آور است حتما استقبال خواهند کرد.
  • آلودگی هوا، مسئله‌ای است که در آن «جان مردم» اهمیت دارد. به انتشار اخباری در مورد آلودگی هوا که بیانگر صفات «برترین» است، مانند آلوده‌ترین شهر ایران، آلوده‌ترین روز سال و … توجه کنید. مردم به این اخبار توجه می‌کنند و آنها را جدی می‌گیرند.
  • ذی نفعان مختلف در این موضوع خاص کم نیستند. اما حتی آنهایی که ممکن است با کمپین شما یا پیام کمپین شما مشکل داشته باشند، در موضع ضعیف تری قرار دارند. شما می‌گویید این مسئله ممکن است باعث کشته شدن هموطنان‌مان شود.
  • برای خودتان، رقیب بسازید. رقیب حتما در نقطه ضعف قرار می‌گیرد. اگر طرحی بدهید که شرکت‌های خودروسازی باید موظف شوند به اندازه قیمت تمام شده محصول خود، یک خودروی کم آلاینده و کم قیمت را با خودروهای آلوده تعویض کنند، این خودروسازها هستند که ممکن است در مقابل شما قرار بگیرند. اما 1- شما دست بالاتر را دارید و 2- دغدغه‌های شما در اخبار روزانه و گزارشات و در سطح شهر و مکالمات روزمره قابل طرح است و 3- همراهی شهروندان را هم خواهید داشت.