درصحن: آمده بود تا با تشکیل کابینه‌ای همچون کابینه محمود احمدی نژاد، مشکلات ایران را حل کند، ولی شورای نگهبان صلاحیت‌اش را رد کرد تا پشت در پاستور بماند. حجت السلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس هشتم و دهم، که به همراه ۴ نماینده دیگر مجلس دهم برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده بود، می‌گوید با تشویق اعضای دولت احمدی نژاد پا به رقابت‌های انتخاباتی گذاشته و تصمیم داشته با تشکیل دولتی شبیه دولت قبل، به مبارزه با فساد برخیزد. او باور داشته می‌توانسته پدیده این دوره از انتخابات ریاست جمهوری که قرار است روز ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برگزار شود باشد ولی شورای نگهبان این شانس را از او گرفته است.

حسن نوروزی کیست؟

حسن نوروزی در سال ۱۳۳۹ در مشهد به دنیا می‌آید. تحصیلات اش را در حوزه علمیه این شهر آغاز می کند. مدعی است قبل از عزیمت به حوزه علمیه قم، در مشهد نزد رهبر ایران شاگردی کرده است. جوانی‌اش با شور و حال انقلابی سپری شده به طوری که فعالیت‌های انقلابی‌اش به دستگیری و اعزام‌اش به زندان وکیل آباد مشهد در سال ۱۳۵۷ منجر می‌شود، اما چند ماه بعد با پیروزی انقلاب از زندان آزاد می‌شود.

با پیروزی انقلاب، نوروزی به حوزه علمیه قم کوچ می‌کند تا تحصیلات‌اش را در این شهر از سرگیرد اما از سوی دفتر تبلیغات اسلامی مامور می‌شود تا با سفر به شهرستان قصرشیرین، تبلیغ مبانی اسلام، را عهده دار شود. او سال ۱۳۵۹علاوه بر قبول این ماموریت، مسوولیت حزب جمهوری اسلامی منطقه غرب کشور و نیز سرپرستی دادگاه انقلاب این شهرستان را نیز عهده دار می‌شود.

سفر نوروزی به قصر شیرین با آغاز جنگ ایران و عراق و سقوط این شهر منجر می‌شود و در حالی‌که هنوز چند صباحی از ورود‌اش به این شهر نگذشته، به اسارت نیروهای عراقی در می‌آید و تا پایان جنگ، در اردوگاه اسرای جنگی در عراق، در اسارت باقی می‌ماند. تا اینکه در سال ۱۳۶۹ بعد از ده سال اسارت، آزاد و به ایران بازگردانده می‌شود.

در اردوگاه اسرای جنگی کسی او را به نام حسن نوروزی نمی‌شناسد، او اینجا نامش «سهراب چنگیزی» است. حتی وقتی آزاد می‌شود صدا و سیما ایران او را با این نام معرفی می‌کند. حسن نوروزی در بیان خاطرات‌اش از دوران اسارت می گوید: «در زمانی که شهر سقوط کرد من فرماندهی کل قوا را در دست داشتم، چرا که فرمانده سپاه ضربه مغزی، شهربانی متواری و فرماندار در کرمانشاه ساکن شده بود. روز آخر بر روی دیوارهای مهدیه شهر در حال نگهبانی بودیم که از پشت سر ما یعنی گیلان غرب، یک واحد زرهی، با پرچم جهموری اسلامی ایران وارد شهر شد و ما تفاوت تانک‌های روسی عراق را با تانک‌های آمریکایی خود نمی‌دانستیم و زمانی متوجه عراقی بودن نیروهای استقرار یافته در سطح شهر شدیم که قصر شیرین سقوط کرده بود.» نوروزی با بیان اینکه ۱۴ روز در شهر مخفی شده بود می‌گوید: «روز چهاردهم در حال خروج (فرار) از شهر بودم که در نزدیکی خط مقدم شناسایی و به اسارت در آمدم.»

نوروزی با بازگشت از اردوگاه اسرای جنگی، باردیگر به حوزه علمیه قم می‌رود و تحصیلات‌اش را نزد علمای قم همچون مشكيني ، مكارم شيرازي ، سبحاني ، سيد كاظم حائري و هاشمي شاهرودي دنبال می‌کند.

نوروزی هم‌زمان با تحصیل در حوزه علمیه قم، تحصیلات دانشگاهی را در رشته حقوق در دانشگاه تهران آغاز می‌کند و موفق می‌شود فوق لیسانس‌اش را دریافت کند. او پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد، راهی دانشگاه دفاع ملی می‌شود تا در کنار سرداران سپاه، دکترایش را در رشته مدیریت استراتژیک اخذ کند.

نوروزی می‌گوید در زمان وزارت علی لاریجانی در دولت هاشمی، قرار بوده تا به عنوان رایزن فرهنگی راهی فیلیپین شود ولی در نهایت شخص دیگری جایگزن او می‌شود و فرد جایگزین بعد از مدتی در فیلیپین موزائیک فروش می‌شود. لذا نوروزی بازمانده از فیلیپین، در سال ۱۳۷۳ راهی رباط کریم می‌شود تا امامت جمعه این شهر را در اختیار گیرد. او پس از چند سال امامت جمعه این شهرستان، عزم خود را برای ورود به مجلس شورای اسلامی جزم می‌کند و موفق می‌شود در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، بر کرسی این شهرستان تکیه بزند. نوروزی در مجلس هشتم به عضویت دو کمیسیون شوراها و اصل نود در می‌آید. او در این مجلس، به عضویت فراکسیون اصولگرایان در می‌آید.

نوروزی که در مجلس هشتم از حامیان جدی محمود احمدی نژاد است رفته رفته به جرگه مخالفان او می‌پیوندد و حمایت از احمدی نژاد را مایه آبروریزی برای خود می‌داند. این نماینده اصولگرای مجلس می‌گوید: «رییس جمهور جریان به هم پیوسته ناشناخته و افرادی که متهم و یا در زندان بودند را منصوب می‌کند و اینکه ما فکر کنیم که آقای رییس جمهور جور دیگری بودند اشتباه است. از ابتدا قد و قواره ایشان در همین حد بود و ما اشتباه می‌کردیم که خیال می‌کردیم ایشان انسان دارای تفکر استراتژیک، راهبردی و دلسوز مملکت هستند. از ابتدا باید روی ایشان همین اندازه فکر می‌کردیم.»

نوروزی از ورود به مجلس نهم باز می‌ماند ولی چهار سال بعد مجدد شانس خود را برای ورود به مجلس دهم می‌آزماید و در دوره دوم موفق می‌شود با کسب اکثریت آراء و با حمایت ائتلاف اصول‌گرایان برای بار دوم به مجلس راه یابد. نوروزی این بار برخلاف میل‌اش به کمیسیون حقوقی و قضایی می‌رود و به سخنگویی این کمیسیون انتخاب می‌شود.

ورود به مجلس سقف آرزوهای نماینده رباط کریم نیست. او این بار عزم خود را برای ورود به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری جزم می‌کند ولی با مهر رد صلاحیت از گردونه رقابت‌ها کنار گذاشته می شود و این شانس را نمی یابد تا در رقابت با حسن روحانی و دیگر کاندیداها، میزان اقبال عموم به آراء و اندیشه‌هایش را بسنجد ولی خودش باور دارد که می‌توانسته پدیده انتخابات باشد. او در گفتگویی با رسانه‌ها، هدف‌اش را از ورود به رقابت‌های انتخاباتی، مبارزه با فساد عنوان کرده و می‌گوید با تشکیل دولتی شبیه دولت احمدی نژاد در پی تحقق این هدف بوده است. او برنامه هایش برای تشکیل دولت را اینگونه تشریح می کند: «یکی از اعتقادات من این است که قطعا مسئولان استانی و شهرستانی در سطح استاندار و  فرماندار باید بومی باشند. باید متعلق به همان منطقه و استان شناس باشند. من با مدیر پروزای قطعا مخالفم. من با افزایش بی‌معنای حقوقی در هر سطحی مخالفم. من با بذل و بخشش‌های گوناگون مخالفم. من جزو کسانی هستم که معتقدم اصلا در ایران تحریم نیست و اساسا تحریم معنایی ندارد. معتقدم اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درون زاست و نه اقتصاد برون زا که آقای روحانی به آن معتقد است.» او از ورود به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری باز ماند ولی در صف حامیان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از کاندیداهای جمنا در انتخابات ۹۶ حمایت می کند.

اهم سوابق اجرایی و مدیریتی

نوروزی ده سال از بهترین سالهای جوانی اش را در اردوگاه اسرای جنگی در عراق گذرانده و پس از آزادی مدتی را صرف بازسازی خود کرده تا بتواند وارد عرصه های مدیریتی و اجرایی شود لذا کارنامه چندان پرباری در حوزه فعالیت های اجرایی و مدیریتی نداشته است. امامت جمعه دو شهرستان طرقبه و رباط کریم و تدریس در حوزه و دانشگاه، عمده مسوولیت های او قبل از ورود به مجلس شورای اسلامی بوده است. او مدعی است در دوران اسارت، به هفت زبان دنیا آشنا شده و مدتی در دانشکده قوه قضاییه، به تدریس حقوق به زبان فرانسه مشغول بوده است.

دشمن قسم خورده جنبش سبز

در درون حکومت و در میان نمایندگان و امامان جمعه و مدیحه سرایان بیت رهبری، جنبش سبز دشمنان بسیاری دارد ولی شدت مخالفت آنها با جنبش سبز در یک سطح نیست. برخی از آنها منتقد جنبش سبز و برخی البته دشمن قسم خورده آن هستند. حسن نوروزی را قطعا باید در ردیف تندروترین مخالفان این جنبش دانست کسی که به رغم اعتراف به اشتباهات‌اش در حمایت از احمدی نژاد و مستبد خواندن او، هنوز از هر تریبونی برای حمله به فعالان و طرفداران جنبش سبز حمله می کند. او که در سال ۸۸ و در دوران پرحادثه انتخابات ۸۸ به‌ عنوان نماینده مجلس در رکاب محمود احمدی نژاد قرار داشت، مدعی است در سال ۸۸ برخی از احزاب و روزنامه نگاران در خدمت دشمن برای رقم زدن انقلابی رنگی در ایران بودند. او می‌گوید: «شب انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸، یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرد که ما در ایران انتخابات نداریم و یک انقلاب سبز در این کشور رقم خواهد خورد و پس از ایران نوبت به سوریه خواهد رسید.» او می‌افزاید: «فتنه گران در سال ۸۸ بیش از ۶۳ میلیارد تومان فقط به شهرداری تهران خسارت زدند، مسجد و بیرق امام حسین(ع) را به آتش کشیده و به هیئت‌های عزاداری حمله کردند و شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سر دادند.»

نوروزی و جمع دیگری از نمایندگان مجلس هشتم، دادستانی کل کشور را برای دستگیری موسوی و کروبی تحت فشار گذاشته بودند. نوروزی با بیان اینکه موسوی و کروبی نباید در امان باشند، می‌گوید: «نمایندگان از دستگاه قضایی و دادستان کل کشور خواستند که محرکان اصلی و سران فتنه دستگیر شوند. ضمن آنکه محرکان اغتشاشات اخیر تهران همانند مهدی کروبی، میر حسین موسوی و فائزه هاشمی که با صدور بیانیه‌ها و سخنرانی‌های خود باعث گسترش اغتشاشات شده‌اند، باید دستگیر شوند.»

نوروزی در مجلس دهم نیز خط مقابله با جنبش سبز را در دستور کار دارد. او در جریان بررسی رای اعتماد به وزرای دولت روحانی می‌گوید: «رهبری فرمودند که فتنه خط قرمز ماست، ما مقلد ایشان هستیم و خط قرمز ما نیز فتنه است.»

دیدار جمعی از نمایندگان و اعضای هیات رئیسه مجلس دهم با سید محمد خاتمی بهانه شکایت نوروزی و ۲۹ نماینده دیگر مجلس به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شد. شاکیان خواستار برخورد با نمایندگان خاطی شدند. در شکوائیه آنها آمده است: «سیدمحمد خاتمی به عنوان یکی از سران فتنه تا کنون هیچ اقدامی در جبران خسارت مالی، جانی و حیثیتی که در فتنه 88 به کشور، مردم و  نظام اسلامی وارد گردیده نکرده است.» هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این شکایت را وارد ندانستند.

برگ های سیاه و سفید کارنامه حقوق بشری نوروزی

نوروزی همچون اکثر اصولگرایان در حوزه حقوق بشر حرف چندانی ندارد. چراکه برای این چهره‌های این طیف سیاسی ایران، حقوق بشر نه تنها در اولویت نیست شاید در پاره ای مسایل کاملا اعتقادی مغایر با اصول حقوق بشر دارند. از این رو مساله این نیست که نوروزی در مجلس هشتم و دهم، صدایش در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران خاموش بوده بلکه در بسیاری از موارد با ناقضان حقوق بشر همراه بوده است. شاید بتوان گفت او خوش شانس بوده که عمر دادستانی‌اش در کردستان، چند ماه بیشتر به درازا نکشیده و به اسارت در آمده و گرنه شاید امروز نام او در ردیف فاجعه آفرینان دهه اول انقلاب در کردستان ثبت بود.

همراهی با سرکوبگران جنبش سبز، اعتراض به فریادهای معترضان نقض حقوق بشر در ایران و همراهی با ناقضان حقوق اقلیت‌ها در ایران، لکه‌های سیاه کارنامه نوروزی است. نوروزی نامه علی مطهری به وزیر دادگستری در خصوص احضار و محاکمه پسر احمد منتظری به دلیل انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری را در تضاد با منافع نظام می‌خواند و بدون در نظر گرفتن حقوق احمد منتظری و حق دانستن شهروندان، می‌گوید: «این اقدام چیزی جز خوراک برای رسانه‌های بیگانه نیست.»

اعتراض به دیدار فائزه هاشمی با خانواده بهائیان، برگ سیاه دیگری در کارنامه نوروزی است. او پیروان دین بهائیت را نجس می‌خواند و می‌گوید: «اگر خیلی خوش بینانه به این ملاقات با افراد نجس نگاه داشته باشیم این اعمال نه از سوی جهل و نادانی بلکه از روی عمق تجاهل و واماندگی در مواضع سیاسی است که این نقطه‌های سیاه بازگشت ایشان را به دامان انقلاب سخت تر می‌کند.»

نوروزی اعطای حق طلاق به زنان را حرام در حرام می داند و صدور حکم طلاق مبتنی بر توافقنامه ای که زوجین هنگام ازدواج امضاء کرده و مرد حق طلاق زن را به رسمیت شناخته را باطل می داند و می گوید: «در حال حاضر برخی طلاق‌هایی که بر اساس وکالت زن برای گرفتن طلاق صادر می‌شود، حرام در حرام است ولو اینکه قاضی حکم دهد و دفترخانه هم اجرا کند.»

در میان برگ های سیاه کارنامه حقوق بشری نوروزی، برگ های سفیدی نیز می‌توان یافت. دفاع از الحاق به «کنوانسیون ممنوعیت به کارگیری کودکان در منازعات مسلحانه»، و «لغو مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر» نمونه‌هایی از این برگ‌های سفید است. نوروزی در خصوص ممنوعیت به کارگیری کودکان در منازعات مسلحانه می‌گوید: «در ۸ سال دفاع مقدس هم فرماندهان و امام(ره) اجازه حضور کودکان و نوجوانان را در جنگ نمی دادند و برخی نوجوانان با تغییر شناسنامه‌هایشان در جنگ حضور می‌یافتند.»

اطلاعاتی از افراد خانواده و روابط فامیلی حسن نوروزی در دسترس نیست.