درصحن: ارائه گزارش عملکرد به موکلان، در میان نمایندگان مجلس کم سابقه نیست. بیشتر نمایندگان در هر دوره، تلاش می کنند با انتشار کتابچه‌ای از فعالیت ها و عمل‌کردشان، مردم را نسبت به آنچه کرده‌اند و گفته‌اند، آشنا کنند که البته این کتابچه‌ها بیشتر رنگ و بوی تبلیغاتی دارد، اما برگزاری همایش نقد و  بررسی عمل‌کرد، ابتکاری است که کمتر نماینده‌ای به دنبال آن می‌رود. عبدالکریم حسین زاده نماینده جوان مجلس نهم، یکی از معدود نمایندگانی است که برای ارائه گزارش به موکلان، این ابتکار را عملی کرد. او در پایان سال دوم نمایندگی‌اش با دعوت از مسوولان محلی، اعضای شوراهای شهر و روستا، ائمه جمعه، معلمان، ورزشکاران و … ضمن تشریح عمل‌کرد خود و واگذار کردن تریبون به دیگران تا عمل‌کرد او را نقد و بررسی کنند، از مسوولان استان خواست تا با سپردن پست‌های مدیریتی به جوانان، زنان و رفع تبعیض در سپردن پست‌های مدیریتی به مردم، موجبات شکوفایی استان را فراهم و با ریشه‌های فساد در نظام مدیریتی و اجرایی با جدیت مقابله کنند.

عبدالکریم حسین زاده کیست؟

یک سال پس از پیروزی انقلاب ۵۷ و درست در بحبوحه ناآرامی‌های کردستان در شهر نقده، واقع در استان آذربایجان غربی و در خانواده‌ای کرد، متولد شد. عبدالکریم حسین زاده، پس از اتمام تحصیلات متوسطه راهی تهران شد تا در دانشگاه علم و صنعت به تحصیل مشغول شود. او موفق شد در رشته عمران و شهرسازی از این دانشگاه مدرک کارشناسی ارشد را اخذ کند.

او یک سال از انقلاب ۵۷ جوانتر است و تمام سال‌های کودکی اش در جنگ ایران و عراق گذشته است. پس انقلاب و جنگ برای او خاطرات بازمانده‌ای است از بزرگترهایش، چراکه او پرورش یافته دوران سازندگی و اصلاحات است. در کارنامه اجرایی و مدیریتی اش که محدود است به دهه هشتاد، چند عنوان ذکر شده است:

  • مشاور و مدیر شهرسازی در شرکت آرمانشهر فجر
  • مشاور بنیاد مسکن کردستان
  • مدیر پروژه در طرح زیر سطحی تهران
  • مدیر مناطق نمونه گردشگری استان لرستان و آذربایجان غربی
  • مدیرعامل مهندسین مشاور جهانشهراندیش

در واقع حسین‌زاده در حال تجربه فعالیت‌های اجرایی، میل ورود به پارلمان می‌کند و در حالی‌که تنها ۳۲ سال بیشتر ندارد از حوزه انتخابیه نقده و اشنویه، برای ورود به مجلس نهم اعلام کاندیداتوری می‌کند و موفق به کسب اکثریت آراء می‌شود تا در میان نمایندگان مجلس نهم، در ردیف جوانترین‌ها قرار گیرد.

در مجلس نهم به کمیسیون عمران می‌پیوندد تا از دانش و تحصیلات خود در حوزه عمران و شهرسازی استفاده کند. در دو سال اول مجلس نهم، از جمله منتقدان محمود احمدی نژاد است و در جریان استیضاح وزیر کار دولت احمدی نژاد نقشی پررنگ داشت.

عضویت در شورای رهبری جنبش اصلاحات

در مجلس نهم با وجود حمایت از دولت حسن روحانی، ولی کمتر از او به عنوان چهره‌ای اصلاح طلب نام برده می‌شود. او این صفت را در مجلس دهم محرز کرد، زمانی‌که تمام قد در فراکسیون امید، در کنار محمد رضا عارف ایستاد و به مقام نایب رئیسی فراکسیون امید رسید.

ورود به مجلس دهم برای او با حاشیه‌هایی همراه بود ولی اختلاف آراء اش با نفر دوم، اجازه نداد تا در این حاشیه‌ها گرفتار شود. مردم اشنویه پس از اعلام پیروزی حسین زاده به نشانه اعتراض به خیابان ریختند و او را متهم به تقلب در انتخابات کردند، ولی شورای نگهبان آرای او را صحیح اعلام کرد و رای به رد اعتراضات داد.

حسین زاده در جریان انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس دهم به همراه قسیم عثمانی به عنوان دو نماینده سنی مجلس دهم، وارد هیات رئیسه شدند، تا امید به شکسته شدن تابوی حضور نماینده سنی مذهب در هیات رئیسه مجلس، پررنگ شود. او اگرچه از ورود به هیات رئیسه سال اول مجلس دهم بازماند، ولی این تابو با انتخاب عثمانی شکسته شد، و برای اولین بار در مجلس شورای اسلامی، یک سنی مذهب، در میان اعضای هیات رئیسه جای گرفت.

حسین زاده که با اعتماد به نفس در میان اصلاح طلبان پرسابقه مجلس دهم توانسته بود بر کرسی نایب رئیسی فراکسیون امید تکیه زند، از برنامه ریزی فراکسیون متبوع‌اش برای انتخابات هیات رئیسه سال دوم مجلس دهم خبر می‌دهد. او به همراه تابش و زرآبادی نمایندگان اردکان و قزوین، به عنوان نمایندگان فراکسیون به عضویت شورای عالی اصلاح طلبان انتخاب می‌شود، تا در کنار کارکشته های سیاست و چهره‌های شناخته شده اصلاح طلب، در نقش عضو هیات رهبری جنبش اصلاحات ایفای نقش کند.

دغدغه های زیست محیطی

حسین زاده در مجلس دهم روی دغدغه‌های زیست محیطی‌اش تمرکز ویژه کرده است. او با پیوستن به فراکسیون محیط زیست مجلس و تکیه بر کرسی نایب رئیسی این فراکسیون، پیگیری مسایل زیست محیطی را در برنامه کاری خود گنجانده است. او معتقد است سازمان حفاظت محیط زیست باید از سازمانی توصیه‌گر به دستگاهی اجرایی تبدیل شود تا بتواند در ایفای وظایف محوله موفق شود. حسین‌زاده در این خصوص می‌گوید: «این سازمان حتی قدرت نصب تابلو برای حفاظت از محیط زیست را ندارد چون یک سازمان اجرایی نیست. تا مادامی که این سازمان به دستگاه اجرایی تغییر وضعیت ندهد نمی‌تواند اهداف راهبردی را پیاده کند.» او می‌افزاید: «اگر دولت لایحه ندهد خودمان این کار را انجام می‌دهیم. محیط‌‌‌‌ بانان جزو مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند. هستی و خانواد خود را برای محافظت از گونه‌های جانوری و گیاهی  کشور هزینه می‌کنند اما  به راحتی کشته می‌شوند، مورد بی‌حرمتی قرار می گیرند، فحش می‌خورند و حقوق و مزایای ناچیزی دریافت می‌کنند. چرا باید این طور باشد؟ باید برای این مسائل تدبیر کرد.»

حسین زاده با اعلام آمادگی مجلس برای حمایت از دولت برای تقویت دیپلماسی زیست محیطی می‌گوید: «دیپلماسی محیط‌ زیست حول محورهای اساسی که در منطقه به معضل تبدیل شده مانند بحران آب، ریزگردها، آلودگی‌های دریا و مسائلی از این دست در قالب کارگروه‌های دولتی باید تقویت شود.»

فعالیت های حقوق بشری

اعتراض به بازداشت فعالان تلگرامی، اعتراض به بازداشت گسترده نمایندگان کرد مجلس ترکیه، اعتراض به کشتار کردهای سوریه و عراق و اعتراض به بازداشت روزنامه نگاران کرد چهارنمونه از فعالیت‌های علنی حقوق بشری این نماینده مجلس است. او به همراه سه نماینده دیگر مجلس در نامه ای به رئیس جمهور، نسبت به بازداشت فعالان تلگرامی و رسانه ای اعتراض کرده و آن را اقدامی خلاف قانون و بدون رعایت تشریفات قانونی عنوان کرده است. حسین زاده از روحانی خواسته است برای آزادی بازداشت شدگان تلاش کند.

او در مجلس نهم نیز به بازداشت دو روزنامه نگار کرد «برادران کردپور» اعتراض کرده بود. اعتراضی که با واکنش رسانه‌های محلی و مقام های امنیتی کردستان هم روبرو شد. فرمانده سپاه نقده در واکنش به این نامه می‌گوید: «آن آقایانی که به رئیس جمهور نامه نوشتند که آقای رئیس جمهور، از قوه قضائیه بخواهید آن افرادی که ضد انقلاب هستند و اقدامات ضد امنیتی (برادران کردپور) می‌کنند را آزاد کند، مگر به استقلال قوه قضائیه معتقد نیستند؟» سردار طالب رحیمی فرمانده سپاه نقده با ابراز تعجب از این اقدام، می افزاید: «تو که خودت قانونگذار هستی! مگر به استقلال قوا و قوه قضائیه اعتقاد نداری؟»

حسین زاده به همراه جلال زاده نماینده مهاباد در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نسبت به دستگیری گسترده فعالان مدنی کرد ترکیه و دخالت این کشور در سوریه و عراق اعتراض کرده و از دبیرکل این سازمان خواسته اند نسبت به آزادی فعالین مدنی و سیاسی و پایان دادن به دخالت‌های غیرقانونی و خارج از عرف بین المللی دولت ترکیه در امورسیاسی و داخلی کشورهای همسایه اقدام جدی صورت دهد.

دفاع از حقوق کارگران و پیگیری وضعیت کولبران کردستان که در حادثه سقوط بهمن گرفتار شدند، از دیگر فعالیت‌های حقوق بشری، این نماینده کرد مجلس است. او عضو کمیته حقیقت یاب ماجرای کولبران کردستان است. تلاش برای بیمه شدن کولبران و خانواده‌های آنها از طریق مذاکره با صندوق بیمه روستاییان و عشایر از جمله فعالیت‌های او در این حوزه است.

تلاش‌های حسین زاده در دفاع از حقوق شهروندان کرد اگرچه سبب شد تا روحانی او را به عنوان مسوول ارتباط کردها با رئیس جمهور انتخاب کند ولی او را در معرض انتقادات تند فرمانده سپاه و امام جمعه نقده قرار داده است.

دفاع از جنبش سبز در کارنامه حسین زاده

در بحبوحه جنبش سبز، او در فعالیت‌های عمرانی مشغول بود و کمتر اثری از او در این جنبش ثبت است که حتما اگر در این مقطع فعالیتی داشت نمی توانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و به مجلس راه یابد. اما حسین زاده وقتی دو سال بعد از آغاز جنبش سبز یعنی در سال ۹۰ ردای نمایندگی مجلس بر تن کرد همواره از نمایندگانی بود که برخلاف اکثریت مجلس وقت که حامیان جنبش سبز را فتنه‌گر می‌خواندند، نه تنها آنها را فتنه‌گر نخواند بلکه در بزنگاه‌ها از آنها حمایت کرد. تلاش او در استیضاح وزیر کار دولت احمدی نژاد به دلیل بی اعتنایی به تخلفات مرتضوی در پرونده کهریزک و انتصاب او به ریاست سازمان تامین اجتماعی یکی از برجسته ترین فعالیت‌های او در مجلس نهم در دفاع از جنبش سبز است. او در جریان استیضاح وزیر کار، انتصاب مرتضوی را دهن کجی دولت به مردم عنوان کرده و می‌گوید: «اگر وزیر ترجیح نمی‌​داد به هر قیمتی وزیر بماند، شاهد این همه نوآوری دولت در قانون گریزی نبودیم.» شیخ الاسلامی از این استیضاح جان سالم به در نبرد تا بی‌کار شدن وزیر کار تیتر رسانه‌ها شود.

او وقتی در جریان رای اعتماد به کابینه حسن روحانی با اتهام فتنه‌گری برخی در مجلس به آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی روبرو شد، نیز پشت تریبون مجلس قرار گرفت و با دفاع از آخوندی گفت: «آقای روحانی با 16 سال سابقه طولانی‌ترین دوران تصدی در شورای عالی امنیت ملی را داشته‌اند و بهتر از هر کسی می‌توانند در موضوع منافع ملی نظریه پرداز باشند.»

حسین‌زاده در مجلس نهم وقتی با طرح استیضاح فرجی دانا وزیر علوم دولت روحانی روبرو شد، در روز استیضاح در نطقی اظهار داشت: «امیدوارم روز بگم بگم‌ها و شب‌نامه پخش کردن‌ها نباشد.» سخنانی که نشان از انتقاد او نسبت به رویه تندروهای مجلس و حامیان احمدی نژاد بود. او نه تنها از اقدامات وزیر علوم در پرونده بورسیه‌های غیرقانونی دفاع کرد بلکه گفت: «ای کاش استیضاح امروز بابت عدم تسریع در پرداختن به پرونده ۳۰۰۰ بورسیه غیرقانونی بود تا موارد دیگر.»

حسین زاده از جمله نمایندگانی بود که به همراه اعضای فراکسیون امید به دیدار محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق و ممنوع التصویر شده ایران رفت.

حسین زاده ایرانی بودن را افتخار کردها و ترک ها و بلوچ‌ها می‌داند و می‌گوید: «شهروندی» باید حلقه اتصال ما به یکدیگر باشد. باید با دید شهروندی به یکدیگر نگاه کنیم و تعامل داشته باشیم به بیان دیگر نگاه‌مان به یکدیگر نباید از دریچه قومی، نژادی، فرهنگی، زبانی و مذهبی باشد در این صورت می‌توانیم  اثبات کنیم برای نسل حاضر و نسل‌های آینده «ارزش» قائل هستیم.»

اطلاعاتی از وضعیت خانوادگی او و روابط فامیلی‌اش با دیگر چهره های سیاسی و مدیریتی کشور موجود نیست.