دانلود PDF

سخنرانی عمومی

در صحن- اکثر ما سخنرانی‌های زیادی از افراد مختلف دیده‌ایم. گاهی مواقع از یک صحبت، سخنرانی یا طریقه بیان آن خوشمان آمده و برخی اوقات هم حس متضادی به ما دست داده است. پای سخنرانی عده ای ممکن است خوابمان ببرد و در هنگام صحبت کردن عده ای دیگر به هیجان آمده‌ایم و برای یک کنش اجتماعی از قبیل تظاهرات، مشارکت در انتخابات و … تهییج شده ایم. سئوالی که پیش ‌می‌آید این است که چرا چنین ‌می‌شود؟ یعنی یک سخنرانی خوب که مخاطب را قانع و راضی ‌می‌کند چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

سخنرانی‌ها، یک از مهمترین راه‌های ارتباطی هستند و هنگا‌می‌ موثر تلقی ‌می‌شوند که سه عنصر اساسی آن کامل باشند. اول اینکه محتوای سخنرانی به درستی برای مخاطب مشخص تهیه شده باشد. دوم، سخنرانی به درستی ارائه شود تا برای مخاطب قانع کننده به نظر آید و سومین عنصر، کانال ارتباطی  درست از قبیل رسانه‌ها، رو در روی مخاطب به صورت مستقیم و … است. راهنمای زیر مهمترین وجوه مرتبط با سخنرانی‌های عمو‌می‌ و با تاکید بر عنصر اول (محتوای سخنرانی و با توجه به مخاطب) است:

مخاطب را بشناسیم

شناسایی درست مخاطب و افرادی که قرار است سخنرانی بر آنها تاثیر بگذارد اولین مرحله از پروسه تهیه یک سخنرانی عمو‌می‌ است. اگر شما یک نامزد انتخاباتی هستید و نمی‌دانید که برای چه کسی صحبت ‌می‌کنید، حتی اگر بهترین نمایش را هم داشته باشید و متن سخنرانی‌تان بسیار حرفه‌ای تهیه شده باشد، باز هم ممکن است نتیجه مطلوب را نگیرید.

در چارچوب ارزش‌های مخاطب صحبت کنید

بعد از اینکه مخاطب سخنرانی‌تان را شناختید، باید بدانید که موفقیت صحبت‌های شما منوط به آن است که در چارچوب ارزش‌های مخاطب تان صحبت کنید. اگر برای گروهی از زنان و به مناسبت روز جهانی زن صحبت ‌می‌کنید، نمی‌توانید نابرابری حقوق زنان و مردان را نادیده بگیرید، چون مخاطب شما احتمالا بر اساس این باور است که در چنین روزی پای صحبت‌های شما ‌می‌نشیند.

ارزش‌های خودتان را هم فراموش نکنید

در عین حال به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک سخنران، مجاز نیستید هر آنچه مخاطب ‌می‌پسندد ارائه دهید. این باورهای شماست که جمعی را به پای سخنرانی شما کشانده است و اگر مخاطب به این نتیجه برسد که شما صرفا یک بازیگر هستید و به اصطلاح آب هر طرف که برود شما هم آنطرفی شنا ‌می‌کنید، در آینده شما را جدی نمی‌گیرد.

سخنرانی‌تان را با تشکر از مخاطب آغاز کنید

اگر در یک گردهمایی عمو‌می‌ صحبت ‌می‌کنید حتما در آغاز سخنرانی از مخاطبان‌تان به دلیل اینکه در محل گردهمایی حاضر شده‌اند تا به صحبت‌های شما گوش دهند، تشکر کنید. بگذارید که مخاطبان متوجه شوند برای وقت و زمان آنها ارزش قائل هستید.

از تجربه‌های مشترک با مخاطب استفاده کنید

یکی از مهمترین نکات برای موفقیت سخنرانی‌ها، ایجاد یک حس مشترک بین سخنران و مخاطبان است، به نحوی که مخاطبان تصور کنند، سخنران آنها را ‌می‌فهمد و حتی جزئی از آنهاست. این کار از طریق بیان تجربه‌های مشترک و یا مشابه انجام ‌می‌شود. مواردی از قبیل اینکه من هم چنین مشکلی همانند مشکلی که مخاطب اکنون با آن رو به روست داشتم یا صفاتی مانند شغل خاص، هم شهری بودن و … ‌می‌توانند به این درک کمک کنند.

عینی گرا باشید، ساده صحبت کنید

به هر میزان که یک سخنرانی از ذهنی گرایی دور ‌می‌شود و از طریق بیان واقعیت‌ها و مثال‌های قابل سنجش، عینی گراتر ‌می‌شود، احتمال موفقیت آن و تاثیرگذاری بر مخاطب هم بیشتر خواهد شد. در عین حال فراموش نکنید که موفقیت صحبت شما منوط به این است که مخاطب، آنچه را که ‌می‌گویید، بفهمد. پس ساده صحبت کنید.

چکیده مهمترین نکته‌ها در مورد استراتژی و تاکتیک:

  • با مخاطب ارتباط برقرار کنید تا مخاطب هم با شما ارتبط برقرار کند. اگر ‌می‌خواهید در مورد ضرورت تجهیز وسایل آتش نشانی در شهر تهران به عنوان برنامه انتخاباتی‌تان صحبت کنید، یادآوری حادثه پلاسکو ضروری است. به عنوان مثال: حادثه پلاسکو دل همه‌ را به درد آورد، آتش نشانان برادران ما بودند و …
  • عینی گرایی در سخنرانی‌های عمو‌می‌بسیار اهمیت دارد. منظور از عینی گرایی هم بیان جملات به نحوی است که قابل سنجش باشند. به عنوان مثال طی 10 سال گذشته نرخ تورم هر سال افزایش پیدا کرده است. وظیفه ما به عنوان نماینده پیدا کردن راه‌هایی برای کاهش تورم است. در کشور همسایه‌مان، ترکیه، هم طی سال‌های زیادی در دهه 90 نرخ تورم افزایش پیدا کرد، اما آنها با حذف صفرهای پول ملی باعث کاهش تورم شدند، پس ما هم ‌می‌توانیم با کاهش سه صفر و تبدیل واحد پول از ریال به تومان، تورم را کاهش دهیم (این صرفا یک مثال است)
  • طریقه بیان سخنرانی بسیار اهمیت دارد. عده ای به صورت ذاتی خوب صحبت ‌می‌کنند و یک بیان کاریزماتیک دارند و عده ای هم از چنین استعدادی بی بهره اند. در هر دو صورت اما، اگر متن سخنرانی به درستی تهیه شده باشد ‌می‌تواند یک عامل موفقیت‌زا باشد.
  • ارزش‌های شما و ارزش‌های مخاطب هر دو اهمیت دارند. هیچ وقت صحبتی نکنید که به آن اعتقاد ندارید. اما اگر در جمع مشخصی سخنرانی ‌می‌کنید، ارزش‌های آن جمع را تا جایی که مخالف ارزش‌های کلی شما نباشد بیشتر برجسته کنید. یعنی اگر سطح دسترسی برابر همه افراد جامعه فارغ از نژاد و جنسیت و مذهب به عنوان یک ارزش برای شما شناخته ‌می‌شود و قرار است در شهرستان قشم در استان هرمزگان صحبت کنید که دارای یک جمعیت زیاد سنی مذهب است، بر اهمیت نقش سنی مذهبان در اداره کشور بیشتر از موارد دیگر تاکید داشته باشید، از مشاهیر سنی مذهب منطقه یاد کنید و خاطره آنان را گرا‌می‌ بدارید.