درصحن: پا به پای همسرش در ستاد انتخابات حاضر شد تا هردو برای ورود به مجلس دهم ثبت نام کنند، اما شوهرش با مهر رد صلاحیت از گردونه رقابت ها حذف شد تا او نمایندگی همسرش را نیز در مجلس یدک کشد. پروانه سلحشوری که با حمایت ائتلاف امید و از تهران به مجلس دهم راه یافت، دوست داشت با شوهرش برات قبادیان که از حوزه انتخابیه اهواز ثبت نام کرده بود، به مجلس راه یابد، ولی همسرش تایید صلاحیت نشد. او از روزهای اول مجلس دهم با مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایش خبرساز شد به طوری که او را در میان ۱۱ چهره برتر فراکسیون امید در مجلس دهم برگزیدند.

پروانه سلحشوری کیست؟

او در سال ۱۳۴۳ در مسجد سلیمان در استان خوزستان متولد شد در همان کودکی به اهواز مهاجرت کرد و تحصیلات‌اش را در این شهر گذراند. پروانه سلحشوری که فعالیت اجرایی را با معلمی در مدارس شروع کرده بود رفته رفته مدارج ترقی را طی کرد. او با روی کار آمدن دولت سید محمد خاتمی، مدیریت گفت‌وگوی جوانان را عهده‌دار شد و در دولت روحانی در معاونت زنان،‌ مشغول فعالیت شد.

پروانه سلحشوری به همراه همسرش برات قبادیان به مدت ده سال در کشور هند زندگی کرد تا تحصیلات خود را در رشته جامعه شناسی در مقطع دکترا به پایان رساند. همسرش نیز در رشته مکانیک در این کشور دکترا گرفت. او در مقطعی نیز در سفارت ایران در آلمان بوده ولی روشن نیست خودش یا همسرش در این سفارتخانه صاحب منصب بوده است؟

عضویت در انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی هند و عضویت در مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی، که هر دو تشکلی اصلاح طلب هستند، سابقه سیاسی این نماینده مجلس را تشکیل می‌دهد.

انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی اولین میدان رقابت انتخاباتی است که پا به آن گذاشت. او در فهرست ائتلاف امید (اصلاح طلبان) قرار گرفت و به همراه ۲۹ کاندیدای دیگر این ائتلاف از حوزه انتخابیه تهران راهی مجلس شد تا اولین تجربه پارلمانی او در سن ۵۲ سالگی رقم خورد. پروانه سلحشوری با حضور در مجلس دهم به کمیسیون فرهنگی پیوست تا در کنار تندروترین چهره‌های جناح رقیب، ناظر بر امور فرهنگی باشد. سلحشوری با رای نمایندگان به ریاست گروه دوستی ایران و ایتالیا نیز رسید و به عضویت شورای عالی میراث فرهنگی (عضو ناظر) در آمد.

سلحشوری در مصاحبه‌ای در آغازین ماه‌های مجلس دهم، از بی علاقگی‌اش به کاندیداتوری مجلس یازدهم خبر می‌دهد و می‌گوید: «دیگر تصمیم به کاندیداتوری مجلس ندارم و برای پایان مجلس دهم روزشماری می‌کنم.»

رهبری زنان مجلس دهم

او در اولین حضور در مجلس،‌ به ریاست فراکسیون زنان رسید تا بزرگترین فراکسیون زنان ادوار مجلس شورای اسلامی را رهبری کند. فراکسیونی که در مجلس دهم با ۱۷ زن، رکوردار بیشترین تعداد حضور زنان در مجلس است.

آنچه سبب شد تا نام او در روزهای آغازین مجلس بر زبان‌ها بیافتد، مصاحبه‌اش با یک رسانه خارجی در خصوص «آزادی پوشش» بود. پروانه سلحشوری که آن روز هنوز به ریاست فراکسیون زنان نرسیده بود، در مصاحبه‌ای جنجال برانگیز، زنان را در انتخاب پوشش صاحب حق دانسته و گفته بود: «سی سال پیش همه مثل من چادر می‌پوشیدند. آن‌ها نمی‌توانستند مثل شما یا دخترم یا دختران دیگر لباس بپوشند. ولی زنان در این سال‌ها انتخاب دیگری کرده‌اند… من تحقیقات زیادی درباره حجاب انجام داده‌ام. اکثر مردم به آن اعتقاد دارند و این روند سختی است که به جایی برسیم که حق انتخاب داشته باشیم، آن‌گونه که هر کسی می‌خواهد. و ما باید به عرف جامعه احترام بگذاریم. البته که روزی خواهد آمد که حجاب یک انتخاب خواهد بود. این جزیی از روند توسعه است.» سخنان این نماینده اصلاح طلب مجلس دهم با واکنش های تند اصولگرایان روبرو شد به گونه‌ای که او مجبور شد در مصاحبه‌ای دیگر اظهارات‌اش را اصلاح کند. سلحشوری در اظهار نظر تکمیلی خود گفت: «بنده به عنوان یک زن مسلمان، پوشیدن چادر را مصداق بارز رعایت حجاب می‌دانم. حال ممکن است برخی‌ها پوشیدن مانتو و روسری را در رعایت این اصل، کافی بدانند. این، همان اختلاف سلایقی است که ممکن است وجود داشته باشد اما در اصل رعایت حجاب هیچ تشکیکی نمی تو‌ان و نباید داشت.»

پروانه سلحشوری به همراه جمع دیگری از نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، خواستار آزادی نرگس محمدی از فعالان حقوق بشر شد. اتفاقی که در سه دوره اخیر مجلس سابقه نداشته است. او پس از پاسخ منفی سخنگوی قوه قضاییه به تقاضای نمایندگان،‌ در گفتگویی اعلام کرد که این خواسته را پیگیری می کنیم و به نتیجه آن امیدواریم.

پروانه سلحشوری برنامه‌های فراکسیون زنان را به این شرح برمی شمارد:

  • کاهش ساعت کاری زنان
  • حل مشکل کودکان بی شناسنامه (ازدواج زنان ایرانی با اتباع غیرایرانی)
  • دیدار دوره ای با زنان و استخراج مطالبات آنان
  • تلاش برای ارتقای سی درصد سهم زنان در شوراهای سراسر کشور
  • اصلاح سن ازدواج دختران
  • رایزنی برای حل مشکل تماس زنان زندانی با فرزندان
  • بیمه زنان خانه دار
  • ارتقای مدیریتی زنان
  • عدالت جنسیتی در برنامه ششم توسعه
  • اشتغال خانگی زنان
  • اختصاص بخشی از درآمد حاصله از مالیات بر ارزش افزوده به مسایل زنان و جوانان

حمایت از حقوق اقوام

او که پیش از ورود به مجلس از حمایت از حقوق اقوام بعنوان یک برنامه استراتژیک خبر داده بود در مجلس خود را مخالف تشکیل فراکسیون اقوام معرفی کرده و می‌گوید: «با تشکیل فراکسیون لرها مخالفم. قابل قبول نیست که هر قومیتی با هر بهانه‌ایی بخواهد هویت ملی مجلس را از آن خارج کند، مجلس شورای اسلامی محلی است برای نمایش تضارب آرا.» سلحشوری می‌افزاید: « مناسب‌ترین مکانیزم برای توجه به مطالبات اقوام را پیگیری از طریق مجامع استانی می‌دانم. در ضمن کسانی که به شکلی افراط‌گرایانه به مباحث قومی علاقه دارند باید بدانند نه تنها باعث پیشرفت قوم خود نخواهند شد بلکه رنگارنگی اقوام ایرانی را دستخوش تغییر خواهند کرد.»

دفاع پرحاشیه از وزارت سلطانی فر

پروانه سلحشوری تنها زنی بود که در دفاع از وزرای روحانی در مجلس (پروسه ترمیم کابینه) در دفاع از وزارت سلطانی فر برای حضور در وزارت ورزش و جوانان نطق کرد. او در سخنانی احساسی، ضمن برشمردن توانمندی‌های سلطانی‌فر، به ذکر خاطره ای اشاره کرد که خنده مجلس و تعجب ناظران بیرونی را در پی داشت. او گفت: یکی از دوستانم به بنده گفته به پاس خدمات شایسته سلطانی‌فر در استانداری گیلان در هر سفر زیارتی‌ای که می‌روم دو رکعت نماز برای ایشان می‌خوانم. او سپس از نمایندگان پرسید آیا این برای شما کافی نیست؟ علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در واکنش گفت معلوم نیست کافی باشد.

با دفاع این نماینده استقلالی و حمایت اکثریت مجلس، سلطانی فر که در مجلس نهم موفق نشده بود رای اعتماد مجلس را جلب کند، در مجلس دهم به وزارت ورزش رسید.

به قلع و قمع با اسم رمز پایان دهید

کمتر سخنرانی یا مصاحبه ای یا فعالیتی از پروانه سلحشوری در جریان حوادث انتخابات سال ۱۳۸۸ که به جنبش سبز منجر شد می‌توان یافت، ولی گرایش سیاسی اصلاح طلبانه‌اش، می‌تواند ادله ای برای سبز خواندنش باشد. سلحشوری در جریان رای اعتماد مجلس دهم به وزرای پیشنهادی حسن روحانی و در حالی که اصولگرایان در پی اثبات گرایش کاندیداهای معرفی شده به جنبش سبز با عبارت معروف «فتنه» بودند، پروانه سلحشوری مجلس را به پایان دادن به قلع و قمع مدیران کارآمده با اسم رمز فتنه خواند و گفت: مجلس نهم تمام شده و مجلس دهم اسیر واژه ها نیست و به وزرای پیشنهادی براساس توانایی شان رای مثبت خواهد داد.

او همچنین در دیدار با دانشجویان معترض به حصر رهبران جنبش سبز و حذف اسم و عکس سید محمد خاتمی از نشریات دانشجویی، وعده داد که مطالبات آنها را پیگیری کند. او خطاب به دانشجویان گفت: «مطمئن باشید که من از تمامی توان خودم برای بیان و پیگیری مشکلات شما استفاده خواهم کرد و برای گام نخست هم، در اولین فرصت نطقی که در مجلس داشته باشم، مشکلات و مسائل شما دانشجویان را طرح خواهم کرد.» او پس از این دیدار در نطقی در مجلس نسبت به گسترش فساد، برخوردهای غیر مسوولانه با تجمع ها و سخنرانی ها، برخورد ناصحیح با جوانان که به ازدیاد مهاجرت مغزها انجامیده و رواج انگ زدن و تهمت زدن به یکدیگر در مجموعه حکومت اعتراض کرد و خواستار آزادی معلمان زندانی شد. او آزادی معلمان زندانی را خواست موکلان خود خواند و گفت پیگیر این مساله خواهم بود.

همسر

از خانواده پروانه سلحشوری اطلاعات چندانی در دست نیست. همسرش تنها عضو مشهور خانواده اش است که بیش او در رسانه ها شناخته شده است. برات قبادیان مشاور وزیر علوم دولت روحانی و از چهره‌های شناخته شده علمی است. صلاحیت او برای ورود به مجلس دهم رد شد و نتوانست در رقابت های انتخاباتی وارد شود. او که فارغ التحصیل هند است را به عنوان یکی از شاخص ترین دانشمندان دنیا معرفی می‌کنند و سال هشتاد نیز توانسته است به عنوان بهترین رئیس دانشگاه ایران انتخاب شود. اما عجیب ترین خبر در مورد او، معرفی اش به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ از سوی مجمع اصلاح طلبان دوم خرداد استان خوزستان است. فردی به نام تورج سلحشوری که رابطه اش با پروانه سلحشوری روشن نیست این بیانیه را امضاء کرده است. قبادیان هنوز در این خصوص اظهار نظری نداشته است. پروانه سلحشوری در سال ۱۳۶۲ با برات قبادیان ازدواج کرده و مهریه اش، یک میلیون تومان است.