درصحن: «تئورسین‌های آمریکا می‌گویند رهبر ایران برنامه‌های ما را با یک سخنرانی به هم می‌ریزد.» محمد جواد جمالی نوبندگانی نماینده فسا، با بیان این جمله خود را نه از دلواپسان، بلکه از دل آرامان برنامه هسته‌ای ایران معرفی می‌کند و می‌گوید:« این کاری نیست که هر کسی بتواند در موردش نظر بدهد کار فوق العاده تخصصی است. باید مقام معظم رهبری نظر بدهد. خوبی که ایشان دارند این است که چندین سال رئیس جمهور بوده‌اند، نماینده مجلس بوده‌اند، نماینده امام در شورای عالی دفاع بوده، جانباز است، همه جوره دنیا را می‌شناسد.»

محمد جواد جمالی نوبندگانی کیست؟

محمد جواد جمالی در سال ۱۳۴۲ در روستای نوبندگان فسا از توابع استان فارس متولد شد. با اتمام کلاس اول ابتدایی از روستای نوبندگان به شهر فسا کوچ می‌کند و تا سال ۱۳۶۰ که با پایان دوره متوسطه‌اش، مصادف است، در فسا می‌ماند و دیپلم علوم تجربی می‌گیرد. اما انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها، مانع از این می‌شود تا بلافاصله پس از دیپلم راهی دانشگاه شود به همین دلیل جذب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شود.

یک‌سال بعد، با بازگشایی دانشگاه‌ها، جذب دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌شود و پس از هفت سال تحصیل در سال ۱۳۶۸ موفق می‌شود دکترای عمومی خود را از این دانشگاه اخذ کند. او با گذراندن دوره دکترای عمومی به تهران مهاجرت می‌کند و در پایتخت مشغول فعالیت می‌شود و در سال ۱۳۷۱ برای اخذ دکترای تخصصی راهی دانشگاه تهران و بیمارستان سینا می‌شود. او در سال ۱۳۷۵ با دریافت دکترای تخصصی، به شیراز برمی‌گردد و مسوولیت معاونت درمان بیمارستان مسلمین شیراز را عهده دار می‌شود. جمالی در سال ۱۳۸۰ به ریاست بیمارستان ایران شیراز منصوب می‌شود.

او دو سال بعد به تهران باز می‌گردد و ریاست بیمارستان فوق تخصصی ولیعصر را برعهده می‌گیرد. او تا سال ۱۳۸۶ در بیمارستان ولیعصر می‌ماند و سپس با حکم دولت محمود احمدی نژاد به دبی می‌رود تا ریاست بیمارستان ایرانیان دبی را عهده دار شود. جمالی سه سال در دبی می ماند و پس از بازگشت به ریاست بیمارستان نجمیه تهران می‌رسد و در سال ۱۳۹۴ برای ورود به مجلس دهم از ریاست بیمارستان نجمیه استعفا می‌دهد و خود را برای کاندیداتوری آماده می‌کند. جمالی در انتخابات مجلس دهم، برای اولین بار موفق می‌شود از حوزه انتخابیه فسا، راهی مجلس شود و به عضویت هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌رسد.

انقلاب ۵۷ و آرزوهای جوانی

دوران دبیرستان برای محمد جواد جمالی، فرصتی است تا با انقلابیون آشنا شود. او که در خانواده‌ای مذهبی و سنتی رشد یافته، پای منبر علمای انقلابی شهر، به فعالیت‌های سیاسی علاقمند می‌شود و در راهپیمایی‌های منتهی به انقلاب ۵۷ حضور دارد. او در بیان وقایع روزهای انقلاب به حمله نیروهای مسلح به دبیرستان محل تحصیل‌اش و کشته شدن برخی از همکلاسی‌هایش اشاره می‌کند. خاطره‌ای که نشان می‌دهد او در میان دانش آموزان پرشور فسا، آرزوهای جوانی را در انقلاب جستجو می‌کرده است.

جمالی در خصوص انقلاب ۵۷ می‌گوید: «وقتی که انقلاب شد من 14-15 ساله بودم. ولی از همان ابتدا در تظاهرات و بحث‌ها حضور داشتم. آن موقع بحث‌ها خیلی داغ بود. برای اینکه خیلی‌ها را قانع کنی که به انقلاب بپیوندند باید بحث می‌کردیم. در فسا هم بحث خیلی زیاد بود. انقلاب که پیروز شد. یادم هست اولین سالی که به سن بلوغ رسیدم فصل تابستان بود. جهاد سازندگی شروع شد. می‌رفتیم درو گندم و جو، گاهی به روستاها می‌رفتیم و حمام تعمیر می‌کریدم. آن موقع همه در خانه حمام نداشتند. باز خاطرم هست به روستای شستکان می‌رفتیم برای کندن زمین برای لوله گذاری آب. هنوز لوله کشی نبود. یا زمانی رفتیم برای تعمیر حمام غیاث آباد.»

حضور مستمر در جبهه های جنگ

با آغاز جنگ ایران و عراق، در حالی‌که جمالی هنوز دیپلم خود را نگرفته بود به بسیج می‌پیوندند. شرکت در گشت‌های خیابانی و سرکوب مخالفان و منتقدان، از جمله افتخارات دوران ورودش به بسیج است به طوری‌که در مصاحبه‌ای می‌گوید: «با شروع جنگ، خیلی از مشکلات بوجود آمد. خصوصا بحث امنیت،‌ ما روزها تحصیل می‌کردیم و شب‌ها به گشت می‌رفتیم. ما در شهر به‌ عنوان مخالفان بنی صدر شناخته می‌شدیم و حامی حسن حبیبی بودیم. این فعالیت‌ها ادامه داشت تا سال ۶۰ که به جبهه‌ها رفتیم.»

محمد جواد جمالی با اخذ مدرک دیپلم، راهی جبهه‌های جنگ ایران و عراق می‌شود. درست همزمان با علمیات بیت المقدس که به آزادسازی خرمشهر منجر شد. او که در این مقطع فقط ۱۸ سال بیشتر ندارد به‌ عنوان مسوول روابط عمومی سپاه فسا در جبهه‌ها حضور یافته بود.

او در سپاه پاسداران به معاونت درمانی نیروی دریای سپاه منصوب می‌شود و سال‌ها در حوزه درمانی-نظامی فعالیت داشته است. همین سوابق سبب می‌شود تا با ورود به مجلس دهم، به جای ورود به کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان،‌ به‌ عنوان سردار راهی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شود چراکه فعالیت در حوزه نظامی-امنیتی را بر حوزه درمانی ترجیح می دهد. او همچنین به فراکسیون دفاع و اقتدار ملی به ریاست مجتبی ذوالنوری نماینده قم می‌پیوندند و به عنوان دبیر هیات رئیسه این فراکسیون نظامی-امنیتی منصوب می‌شود.

اصولگرای حامی دولت

محمد جواد جمالی خود را سیاستمداری اصول‌گرا می‌داند ولی در عین حال بر حمایت از دولت روحانی تاکید می‌ورزد. در انتخابات مجلس دهم علاوه بر ائتلاف اصولگرایان، جمالی مورد حمایت برخی دیگر از تشکل‌های سیاسی قرار گرفت که با واکنش‌اش همراه بود. او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سرباز و پیرو ولایت مقام معظم رهبری و معتقد به تفکر اصول گرایی هستم. متاسفانه در حرکتی غیر اخلاقی نام بنده در لیست های مختلفی قرار دادند، بنده صراحتا اعلام کرده و می‌کنم، عضو هیچ گروه و حزب نبوده و نیستم و تفکری جز تفکر اصول گرایی ندارم.»

او در دانشگاه شیراز همکلاسی دکتر لنکرانی وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد بوده است به همین سبب در دولت او پله‌های ترقی را طی می‌کند و به ریاست چند بیمارستان در تهران و دبی می‌رسد. در مجلس دهم دوشادوش نمایندگان دلواپس (طیف تندرو اصولگرایان) گام برمی‌دارد.

عضویت در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

محمد جواد جمالی بدون سابقه قبلی نمایندگی مجلس و بدون سابقه حقوقی و قضایی، با رای نمایندگان مجلس دهم به عضویت هیات نظارت بر رفتار نمایندگان برگزیده می‌شود، تا به شکایات واصله از نمایندگان رسیدگی کند.

طرح شکایات متعدد از محمود صادقی نماینده تهران در این هیات و مصاحبه‌های جمالی نوبندگانی به عنوان سخنگوی این هیات، نام او را بیش از همیشه در رسانه‌ها مطرح ساخت.

پیگیر نقض حقوق بشر در غرب هستیم

محمد جواد جمالی از جمله نمایندگانی است که نه تنها تلاشی برای توقف نقض حقوق بشر در ایران ندارد بلکه معترض هرگونه مذاکره‌ای با کشورهای غربی در خصوص موارد نقض حقوق بشر در ایران است و می‌گوید حتی اگر در خصوص حقوق بشر با غرب مذاکره کردیم باید از موضع محکم و مطالبه‌گر باشد نه از موضع متهم. او می افزاید: «در یکی از دیدارهای دیپلماتیک طرف مقابل نسبت به وجود مجازات شلاق در کشور ما انتقاد می‌کرد و آن را «شکنجه» می‌خواند، من در پاسخ به او گفتم مگر خود شما مرگ خودخواسته و با تزریق سم ندارید!؟ آیا کشتن یک انسان ولو به خواسته خودش با موازین حقوق بشر سازگار است و آیا مجاز کردن سقط جنین در هر شرایطی، شکنجه مادر و جنینش نیست!؟» جمالی معتقد است: «جمهوری اسلامی دلایل متقنی برای نقض حقوق بشر در غرب دارد که باید در مذاکرات حقوق بشری به طور شفاف مطرح شود.»

جمالی با بیان اینکه هنرمندان باید با تولید آثار فاخر، موارد نقض حقوق بشر در آمریکا و غرب و اقدامات تروریستی آنها، دست به آگاه سازی مردم بزنند می‌گوید: «مجلس دهم با تشکیل دو کمیته حقوق بشر و مطالبات ملی، مشغول پیگیری مطالبات حقوق بشر مردم ایران از دولت‌های غربی خصوصا دولت آمریکاست و تاکنون گام‌های مثبتی برداشته‌ایم.» او توضیحات بیشتری از گام هایی که مجلس برداشته ارائه نکرده است.

ازدواج و فرزندان

محمد جواد جمالی در سال ۱۳۶۹ با همکلاسی خواهرش که یزدی است ازدواج می کند. خواهرش در دانشگاه بهشتی تهران با دختری در خوابگاه دانشجویی آشنا می‌شود، و او را به برادر معرفی و مسبب این ازدواج می شود. آنها صاحب دو فرزند می شوند. جمالی در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۹۴ می‌گوید: «فرزند ارشدم سال پنجم دوره داندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی را طی می‌کند و فرزند دوم‌ام مشغول تحصیل در دوره پیش دانشگاهی است.» اطلاعات بیشتری از خانواده او در فضای اینترنت موجود نیست.