درصحن-شوراها: در حالیکه آوار ساختمان پلاسکو هنوز از تهران خارج نشده و مجادله میان اعضای شورا و شهرداری تهران باقی است، خبر ریزش دیوار متروی قم و کشته و زخمی شدن تعدادی از کارگران، و انتشار خبر انفجار در پروژه حفاری آب گرم در بندرعباس که به کشته شدن ۴ کارگر و زخمی شدن ۹ نفر دیگر منجر شد، زنگ خطر را در خصوص ایمنی شهروندان به صدا درآورد، تا اعضای شوراها در سراسر کشور، با این واقعیت روبرو شوند که کوتاهی آنها در نظارت بر شهرداری و جدی نگرفتن امنیت شهروندان، چه مخاطراتی می تواند به همراه داشته باشد.

لیست کردن ساختمان های ناامن تهران و تلاش برای یافتن راه حلی مطمئن برای پایان دادن به ناامنی، تخریب طبقه هفتم ساختمان علاء الدین به دلیل ناامنی، از مهمترین رویدادهای هفته سوم بهمن ماه بود.

مترو در قم فرو ریخت، ۳ کارگر کشته شدند

یک هفته پس از برگزاری جشن اختتامیه حفاری خط آ متروی قم، و در حالیکه کارگران مشغول خروج دستگاه عظیم حفاری، بودند، دیوار ۲۰ متری، مترو فروریخت و سه کارگر مترو، زیر آوار جان سپردند. این اتفاق که نمونه ای از کوتاهی شهرداری و مدیریت پروژه عمرانی مترو در تامین امنیت کارگران است پیش از این از سوی کارگران به مدیریت پروژه اعلام شده بود. یک کارگر این پروژه به خبرگزاری ایلنا گفته که طی چند روز قبل از حادثه، چند بار به مدیر پروژه هشدار دادیم که این دیوار امنیت ندارد و هر لحظه ممکن است فروریزد ولی کسی گوش نکرد.

اعضای شورای شهر و شهردار قم که در جشن اختتامیه حفاری حضوری پررنگ داشتند و آن را از جمله افتخارات خود قلمداد کردند، پس از وقوع حادثه و مرگ سه شهروند، هیچ توضیحی از دلایل وقوع حادثه ارائه نکرند. در وب سایت شورای شهر قم حتی یک خبر از این حادثه درج نشده است. حال آنکه اطلاع رسانی و شفاف سازی در خصوص مسایل شهری از جمله وظایف شورای شهر است. سخنگوی شورای شهر قم، بدون ارائه اطلاعاتی در خصوص این حادثه، تنها از مردم خواسته است که به شایعات توجه نکنند.

انفجار در پروژه حفاری بندرعباس، ۴ کارگر کشته شدند

همزمان با وقوع حادثه در قم، در بندرعباس نیز حادثه ای مشابه رخ داد و ۴ کارگر جان خود را از دست دادند. گفته شده است انفجار در اثر اشتعال گاز ناشی از اتصال کابل برق رخ داده است. پروژه‌ای که حادثه در آن روی داد پروژه یک چشمه آب گرم، متعلق به جهاد سازندگی است. حادثه زمانی روی داد که کارگران در عمق ۲۰ متری زمین به کار اشتغال داشتند. شورای شهر بندرعباس نیز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

تشکیل کمیته تعیین تکلیف ساختمان‌های ناامن

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از تشکیل کمیته‌ای متشکل از شهرداری، سازمان نظام مهندسی و قوه قضائیه برای شناسایی و ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن شهر خبر داده و گفته: «عمر بسیاری از سازه‌هایی که مردم از آن بهره برداری می‌کنند به مانند سینماها، بیمارستان‌ها، تالارهای دانشگاه تهران و … بیش از 60 الی 70 سال است و باید این ساختمان‌ها، تعیین تکلیف شوند.»

تندگویان با بیان اینکه شهرداری در مقام ارائه اخطار است و  ممکن است مالک خصوصی یا دولتی این اخطارها را قبول نکرده و در راستای اصلاح امور اقدام نکند، گفته: باید کمیته مشترکی بین شهرداری، سازمان نظام فنی و مهندسی و قوه قضاییه شکل گیرد که اقدامات قبل، حین و بعد ساختمان‌ها از نظر ایمنی را بررسی کند.

پس از وقوع حادثه پلاسکو، شهرداری و اعضای شورای شهر با رفع اتهام از خود، تقصیر را به گردن قوه قضاییه انداختند که نسبت به پلمپ ساختمان های ناامن اقدام نمی کند. تندگویان در این خصوص گفته: قوه قضاییه باید به طور 100 درصد کنار شهرداری بایستد و اجازه فک پلمب تا زمانی که سازمان نظام مهندسی تاییدیه ایمنی را صادر نکرده، ندهد و تنها در این صورت است که سازه‌های شهر ایمن می‌شوند و اگر اتفاقی رخ دهد مقصر مشخص است. او در توضیح به مجتمع تجارت جهانی فردوسی اشاره کرده و گفته: سازه این مجتمع، ناایمن تشخیص داده شد اما مالک توانست بر علیه شهردار منطقه 12 حکم از قوه قضاییه بگیرد و این رفتارهای ضد و نقیض جای سوال است.

تخریب طبقه هفتم ساختمان علاء الدین آغاز شد

تخریب طبقه هفتم ساختمان علاء الدین که ناامن تشخیص داده شده بود، از پس لرزه های ریزش ساختمان پلاسکو بود. با ریزش ساختمان پلاسکو، شهرداری و شورای شهر تهران که پیش از این از ناامن بودن ساختمان علاء الدین تهران خبر داده بودند، تخریب طبقه هفته این ساختمان را پیگیری کردند و با حمایت قوه قضاییه موفق به این کار شدند. گفته می شود تا پایان بهمن ماه بخش ناامن ساختمان علاء الدین بطور کامل تخریب خواهد شد.

اقبال شاکری که به همراه مهدی چمران و برخی دیگر از اعضای شورای شهر با بازدید از این ساختمان در جریان روند تخریب طبقه هفتم آن قرار گرفتند، گفته: « دادستانی بعد از رای کمیسیون ماده 100 احکامی را طی سه مرحله صادر می کند تا در زمان بندی تعیین شده مالک نسبت به رفع تخلف اقدام کند، اما چون این اقدام صورت نگرفت، نهایتا دادستانی به شهرداری حکم داد که راسا برای برچیدن تخلف اقدام نماید. » او اضافه کرده: «این پرونده نشان داد ما اگر بخواهیم می توانیم حتی در ساختمان های ساخته شده یا در حال ساخت نسبت به رفع تخلف اقدام نماییم البته به شرط سنجیدن تمامی جوانب.  متاسفانه متخلفین از فاصله بین دستگاه ها به عنوان راه فرار استفاده می کنند و اگر دستگاه های قضایی ، نظارتی و اجرایی همکاری خوبی داشته باشند به یقین راه فرار بر متخلفان بسته خواهد شد.»

نصب بنر یا پلاک رنگی در ساختمان های ناامن

نصب بنر یا پلاک رنگی در ساختمان های ناامن با هدف اطلاع رسانی در خصوص ایمنی ساختمانها و ایجاد فشار افکار عمومی برای وادار کردن مالکان، به رفع ناامنی، به شورای شهر پیشنهاد و با استقبال آنها مواجه شده است. اقبال شاکری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این خصوص گفته: «یشنهاد شده که با نصب یک بنر مردم را از ناامن بودن ساختمان ها، مطلع کنیم تا علاوه بر اعمال قانون، فشار افکار عمومی نیز باعث شود که مالک هر چه سریعتر نسبت به ارتقای ایمنی ملک خود اقدام کند.» به گفته شاکری، این پیشنهاد از سوی دانشجویان به شورای شهر ارائه شده و مورد استقبال شورا قرار گرفته است. دانشجویان طراح این طرح از مردم خواسته اند از تردد در ساختمان های ناامن پرهیز کنند و کمتر از آنها خرید کنند. آنها همچنین از شورای شهر خواسته اند، لیست کامل ساختمان های ناامن را منتشر کنند.