درصحن-شوراها: اعضای شوراها و شهرداران کلانشهرها، در سومین هفته دی ماه، در میانه رایزنی با نمایندگان مجلس برای توجه مضاعف به مدیریت شهری و تخصیص تسهیلات بیشتر، با شوک خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، خود را در برابر یک طرح جدید دیدند: نامگذاری خیابان یا میدانی به نام «آیت الله هاشمی رفسنجانی»، طرحی که آنی در دستور کار شوراها قرار گرفت و طی هفته های آینده، به نتیجه خواهد رسید.

رایزنی با نمایندگان مجلس برای جذب تسهیلات بیشتر در جریان تصویب لایحه بودجه سال ۱۳۹۶، توقف کمک مالی به موسسه خیریه امام رضا متعلق به همسر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، اصلاح بودجه ۹۵ شهرداری تهران به منظور توسعه خطوط مترو و نزاع های زودهنگام انتخاباتی، موضوعات دیگری بود که در هفته سوم دی ماه، وقت اعضای شوراها را به خود اختصاص داده بود.

خیابان آیت الله هاشمی رفسنجانی

تشییع جنازه باشکوه آیت الله هاشمی رفسنجانی، چنان نگاهها را به خود جلب کرد که حتی مخالفان آیت الله که در بسیاری از شوراها،‌ اکثریت را دارند، با موافقان همراه شده و خواستار نامگذاری خیابانی در شهرها به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی شدند. هنوز شوراها در خصوص این طرح، تصمیم نگرفته اند اما اسماعیل دوستی عضو شورای شهر تهران، بزرگراه رسالت را مناسب ترین خیابان برای تغییر نام و نامگذاری آن به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی دانسته است. او گفته: «بزرگراه رسالت از مصلای امام خمینی(ره) آغاز می شود و در قلب تهران واقع است، با توجه به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌خوبی و به نحو احسن رسالت‌شان را نسبت به انقلاب اسلامی، نظام و کشور ادا کردند، نامگذاری این بزرگراه به‌نام ایشان مناسب است.»

طرح نامگذاری خیابانی به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی، روز یکشنبه قرار است با قید دوفوریت تقدیم هیات رئیسه شورای شهر تهران شود. مشابه این طرح در شوراهای دیگر نیز تهیه شده است. جلال فیاضی عضو شورای شهر مشهد نیز از ارائه طرحی دوفوریتی برای این مهم خبر داده و گفته: «نامگذاری یک خیابان یا یک میدان به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی، کار بسیار پسندیده ای است که البته باید جوانب آن سنجیده شود و کار تخصصی روی آن شود، یعنی میدان یا معبری که هنوز نامگذاری نشده، یا نام آن به صورت رسمی میان مردم جا نیفتاده باشد انتخاب شود.»

کمک مالی غیر مجاز به موسسه خیریه همسر قالیباف

اعتراض به بذل و بخشش های شهرداری تهران به موسسه خیریه امام رضا، به مدیریت همسر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، در شوراها ادامه دارد. رحمت اله حافظی عضو اصولگرای شورای شهر تهران، این هفته در جلسه علنی شورا، به تداوم کمک مالی به موسسه امام رضا بدون رعایت شروط قانونی اعتراض کرد. او گفته: «بدون اجرای شروط، پرداخت کمک هزینه شهرداری تهران به خیریه امام رضا(ع) غیرمجاز است.»

موسسه خیریه امام رضا سال ۱۳۸۵ ثبت شده است. این موسسه که زهرا مشیر، همسر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، از اعضای هیات مدیره آن به شمار می رود، در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۳۰ میلیارد تومان کمک غیرنقدی از شهرداری دریافت کرده و بعد از آن نیز مبلغ ۲۵ میلیارد دیگر از شهرداری کمک گرفته است.

رحمت اله حافظی گفته: «بر اساس مصوبه شورا در بودجه سال 95 برای تامین منابع مالی خیریه امام رضا(ع) دو شرط آمده است که باید این دو شرط برای پرداخت لحاظ شود.بر اساس این شروط باید یکی از اعضای شورای شهر تهران به عنوان نماینده رسمی و حقوقی شورای شهر در هیات مدیره این خیریه حضور داشته باشد همچنین سهم شهرداری در این پروژه تعیین شود.» او گفته اگر شورا بر این نظر است که رعایت این شروط اهمیتی ندارد باید مصوبه خود را اصلاح کند چراکه کمک شهرداری به این موسسه بدون رعایت شروط مصوبه غیرمجاز است.

حافظی پیش از این اعلام کرده بود: «واگذاری ۴۹۶۰۸ متر زمین در منطقه ۲۲ به خیریه‌ای که همسر قالیباف عضو هیأت امناي آنجاست به قیمت هر متر ۱۴۹‌هزار تومان از مصادیق خدمت به شهدا!»

غلامرضا انصاری دیگر عضو شورای شهر هم با اشاره به حضور همسر قالیباف در هیات مدیره موسسه خیریه امام رضا گفته: «نه تنها به این خیریه زمین به صورت رایگان یا نزدیک به رایگان و با قیمت ناچیز واگذار شده است؛ بلکه هر سال مشاهده می‌کنیم، در لوایح تقدیمی شهرداری به شورا کمک به این خیریه نیز پیش‌بینی می‌شود.»

اصلاح قانون بودجه برای ایجاد امکان توسعه مترو

اعضای شورای شهر تهران، طرحی را بررسی می کنند که در صورت تصویب، قانون بودجه سال ۱۳۹۵ به منظور تکمیل خط شش مترو و توسعه شهر هوشمند،‌ اصلاح خواهد شد. علی رضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اعلام این خبر گفته: «در تبصره بودجه سال 95 اعتباری بالغ بر 2100 میلیارد تومان در بخش نقد و غیر نقد برای تجهیز خطوط جدید در دست ساخت مترو در نظر گرفته شده بود. همچنین در تبصره سی و پنج مصوبه بودجه مجوز انتشار اوراق مشارکت برای خطوط جدید مترو داده شده بود که شهرداری تهران در همین راستا توانسته است مجوز انتشار 1500میلیارد تومان در غالب اوراق مشارکت را دریافت کند که این مازاد بر 2100 میلیارد تومانی خواهد بود که قرار است در خط 6 مترو هزینه شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه افزوده: همچنین به منظور توسعه و تکمیل سطح کیفی و کمی خدمات غیر حضوری الکترونیکی و بخش دوم هوشمند سازی شهر تهران به مبلغ 1800 میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی BOT اصلاحیه بودجهدر این ردیف پیشنهاد شده است.

دبیر خاطر نشان کرد: بخش دیگر این اصلاحیه به پرداخت کمک هزینه پی کیلومتر به شرکت های اتوبوسرانی به مبلغ 250 میلیارد تومان اختصاص دارد.

این طرح قرار است هفته آینده با قید یک فوریت به هیات رئیسه شورای شهر تهران ارائه شود.

احمد دنیا مالی دیگر عضو شورا با بیان اینکه سال آینده نیاز تهران به ناوگان حمل و نقل عمومی شدت بیشتری خواهد گرفت، گفته: « در ناوگان اتوبوس رانی شهر تهران بالغ بر 6200 اتوبوس وجود دارد که نسبت به تعداد 7100 عددی در 5 سال قبل کاهش محسوسی داشته است. »

تلاش کلانشهرها برای جذب بودجه ملی

در حالیکه اعضای شوراهای شهرهای کوچک سرگرم مسایل خرد محلی هستند، اعضای شوراهای کلانشهرها، رایزنی با مدیران ارشد دولتی برای جذب سهم بیشتری از بودجه سال ۱۳۹۶ را آغاز کرده و خواستار توجه بیشتر دولت به مسایل کلانشهر شده اند.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورای شهر اصفهان از دولت و مجلس خواسته در تصویب بودجه سال ۱۳۹۶ به مشکلات شهری اصفهان توجه مضاعف داشته باشند. فتح الله معین مشکلات شهر اصفهان که نیازمند تامین اعتبار از سوی دولت است را اینگونه برشمرده است:

  • تکمیل سد و تونل سوم کوهرنگ،
  • سامانه دوم تامین آب آشامیدنی استان اصفهان موسوم به تونل گلاب،
  • انتقال آب به فلات مرکزی جهت تامین آب شرب و بهداشت شهرهای استان اصفهان و دو استان دیگر،
  • آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی شهر اصفهان،
  • احداث و اتمام خطوط قطار شهری،
  • توسعه ناوگان اتوبوسرانی و جلوگیری از فرسودگی این ناوگان،
  • توسعه فضای سبز شهری و کمربندهای فضای سبز،
  • توسعه زیرساخت ها و اجرای طرح شهر الکترونیک

 

سهیلی نایب رئیس شورای شهر مشهد نیز خواستار افزایش سهم شهرداری ها از محل مالیات بر ارزش افزوده شده و گفته: «باید به اشتراک منافع بین دولت و شهرداری‌ها توجه بیشتری شود. دولت می‌تواند از محل مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها را افزایش دهد و قانون مدیریت واحد شهری در کلان‌شهرها کشور شکل گیرد.»

نزاع های زودهنگام انتخاباتی

حدود پنج ماه مانده به انتخابات دوره پنجم شوراهای شهر و روستا، برخی اعضای شوراها، تبلیغات منفی علیه شوراها و شهرداری ها را سیاه نمایی های انتخاباتی دانسته اند. رئیس شورای شهر ساری از جمله کسانی است که به شدت نسبت به انتقادهای وارده به شورا و شهرداری ساری معترض است. علیجان شمشیربند رئیس شورای شهر ساری در این خصوص گفته: این سیاه نمایی ها ادامه خواهد داشت و پاسخ ما به این تخریب ها، تلاش بیشتر برای ساختن شهر و تداوم عملگرایی است. او اضافه کرده در سال چهارم شوراها، تبلیغات منفی علیه شوراها ادامه دار خواهد بود ولی من از همکاران می خواهم قضاوت را به مردم بسپارند.

انتخابات پنجمین دوره شوراها روز ۲۹ اردیبهشت سال آینده در سراسر کشور برگزار می شود.