درصحن- شوراها: اعضای شورایعالی استانها، با گردهمایی در ساختمان قدیمی مجلس، هیات رئیسه این شورا را برگزیدند. آنها رای به تداوم ریاست مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران دادند و او نیز پس از پایان جلسه از رایزنی اش با دولت و مجلس شورای اسلامی برای تملک ساختمان قدیمی مجلس توسط شورایعالی استانها خبر داد. ارسال لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها به مجلس و اختلافات شورای شهرها با شهرداری ها در اقصی نقاط ایران، اتفاقات مرتبط با شوراها در دومین هفته دی ماه بود.

هیات رئیسه جدید شورایعالی استانها

اعضای شورایعالی استانها که در ساختمان قدیم مجلس گردهم آمده بودند، هیات رئیسه جدید خود را برای سال آخر دوره چهارم برگزیدند. براساس رای گیری انجام شده مهدی چمران با ۵۰ رای از ۷۵ رای اعضاء، مجددا ریاست شورایعالی استانها را از آن خود کرد. غلامرضا بصیری پور رئیس شورای استان خراسان رضوی تنها رقیب مهدی چمران بود که بیش از ۲۳ رای کسب نکرد.

انتخاب شش منشی هیات رئیسه طی دو مرحله انجام شد، در مرحله اول مقیمی نماینده استان مازندران، دهمرده نماینده استان سیستان و بلوچستان، و خلیل زاده نماینده استان آذربایجان غربی به هیات رئیسه راه یافتند و در دور دوم توافقی نماینده استان خراسان شمالی، عیدی نیا نماینده استان ایلام و سعاتمندفر نماینده استان قم، به جمع منشی های هیات رئیسه پیوستند.

اعضای شورایعالی استانها همچنین احمد چگینی نماینده استان قزوین را به سخنگویی این شورا برگزیدند.

چمران پس از برگزاری انتخابات هیات رئیسه، از رایزنی اش با دولت و مجلس برای تملک ساختمان قدیم مجلس خبر داده و با بیان اینکه شورایعالی استانها دومین پارلمان کشور است گفته: ملکیت ساختمان مجلس قدیم با دولت و مدیریت آن بر عهده مجلس است، لذا عدم هماهنگی باعث شده که درباره اینکه این ساختمان به شورای عالی استان‌ها واگذار شود تعیین تکلیفی صورت نگیرد.

لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها در مجلس

مهدی چمران رئیس شورایعالی استانها از ارسال لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها به مجلس خبر داده و گفته: درآمد پایدار بسیاری از مشکلات شورا‌ها و شهرداری‌ها را حل می‌کند. او ابراز امیدواری کرده که این لایحه پس از اتمام بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال ۱۳۹۶، در دستور کار مجلس قرار گیرد.

مطابق قانون،‌ شورایعالی استانها، تنها نهادی است که برای ارسال لایحه به مجلس، می تواند مستقل از دولت اقدام کند.

پیش از این در جریان بررسی لایحه ششم توسعه، نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق رای با کاهش بودجه کلانشهرها  داده بودند، این تصمیم با اعتراض علی لاریجانی رئیس مجلس روبرو شد ولی نمایندگان به این اعتراض توجهی نکردند و به مصوبه کمیسیون تلفیق رای دادند. علی لاریجانی گفته بود: با توجه با اینکه کلانشهرها مانند تهران با مشکلات بسیاری مواجه است و از طرفی می‌گوییم شهرداری باید درآمد پایدار داشته باشد و به تراکم‌فروشی اقدام نکند؛اما با کاهش بودجه آن مشکلات بسیاری را برای شهرداری‌ها رقم می‌زنیم. متأسفانه با کاهش بودجه کلانشهرها تراکم‌فروشی از سوی شهرداری‌ها بیشتر خواهد شد که نتیجه آن معضلات کلانشهری مانند تهران را شاهد هستیم.

وی با تأکید براینکه اینگونه قانون‌نویسی کشور را دچار مشکل خواهد کرد، گفته بود: ما باید بدانیم که کلانشهر فقط تهران نبوده و شهرهایی مانند اصفهان،تبریز،مشهد و … نیز کلانشهر محسوب می‌شوند و همه آنها نیز دچار مشکل خواهند شد.

تلاش دولت برای حل ترافیک در میان دعواهای شورا و شهردار تهران

وزیر کشور از امضای قرارداد دو هزار واگن قطار برای ورود به شبکه مترو کشور خبر داده و از شورا و شهرداری تهران خواسته، حل مشکلات مترو را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

رحمانی فضلی حل معضل ترافیک را اولویت اصلی دولت عنوان کرده و گفته دولت حاضر است خارج از نوبت هر طرحی برای حل مشکل ترافیک تهران را اقدام و پیگیری کند.

به گفته وزیر کشور واگن های خریداری شده به کلانشهرها تحویل خواهد شد و تهران در اولویت است. درحالیکه دولت آمادگی خود را برای حل مشکل ترافیک تهران اعلام کرده، اما نزاع میان شهردار تهران و اعضای شورای شهر در خصوص ترافیک، کماکان در اوج است. شهرداری تهران که هفته گذشته به خرابکاری در تشدید بحران ترافیک در تهران متهم شده بود،‌ اتهام زنندگان را خارج از دایره انسانیت خواند تا این نزاع ادامه داشته باشد. رحمت اله حافظی عضو شورای شهر تهران، در واکنش به اظهارات قالیباف گفته: «آقای شهردار حق با شماست. برخی از اعضای شورای شهر انسان نیستند، چرا که هیچ انسانی نمی‌تواند اجحاف به مردم و انحرافات از مصوبات شورا را ببیند و استمرار حضور شما در این مسند را تحمل کند.»

در پی مجادلات اعضای شوراها و شهردار تهران،  رضا تقی پور دیگر عضو شورای شهر تهران پیشنهاد کرده تا همچون مجلس در شوراها کمیته نظارت بر عملکرد اعضاء تشکیل شود. او گفته عده‌ای تصمیم گرفتند که انتخابات را به بحران تبدیل کنند، برای اینکه دامن شورا از این اتهام مبرا شود، باید کاری کرد؛ چرا که به تازگی شاهد هستید یک عده‌ای از همکاران تهمت، افتراء و توهین را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و اگر این روند متوقف نشود، مجبور هستیم با ادبیات خودشان با آنها رفتار کنیم.

الزام شهرداری به مقابله با گرد و غبار در تهران

در کنار بحث های حاشیه ای، شورا با یک مصوبه،‌ شهرداری تهران را به ارائه راهکارهایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در تهران مکلف کرد. براساس این مصوبه شهرداری مکلف شد ظرف سه ماه با همکاری ستاد ملی و استانی پدیده گرد و غبار، اقدامات عملیاتی داشته باشد.

شناسایی اراضی و کانون های داخلی منشاء گرد و غبار و تثبیت و احیای آنها در محدوده و حریم شهر، همکاری در تجهیز مراکز درمانی، بهداشتی، مراقبتی و تشخیص بیماری های ناشی از استنشاق گرد و غبار از جمله تکالیفی است که با تصویب این لایحه برعهده شهرداری گذاشته است.

ادعای تغییر محدود شهری، شعار تبلیغاتی است

ادعای مسوولان شهر رباط کریم در خصوص قرار داشتن فرودگاه امام در منطقه استحفاظی این شهر با واکنش تند بخشدار فشافویه شهر ری روبرو شد. محمد صالح ضیایی این اظهارات را یک جوک خنده دار خوانده و گفته: «اظهارنظر در خصوص مرز جغرافیایی هر منطقه مربوط به دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور است و هرگونه اظهارنظر در خصوص کاهش یا افزایش این مرز جغرافیایی، فقط ابزار تبلیغاتی برای مجلس آینده است.

او با بیان اینکه فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی(ره) جزء لاینفک حوزه سرزمینی شهرستان ری بوده و هست، خواستار توجه مسولان به قانون شده است.

نزاع رئیس شورا و شهردار اهواز

اختلافات میان اعضا و شهردار اهواز نیز ظاهرا به روزهای بحرانی رسیده است. رئیس شورای شهر اهواز، شهردار را به اقدامات غیرقانونی متهم کرده و گفته با جار و جنجال و شانتاژ نمی توان بر اقدامات غیرقانونی و بدون مجوز، سرپوش گذاشت.

شیرمردی با بیان اینکه براساس گزارش های موثق، افرادی بدون آزمون و تنها براساس رابطه به استخدام شهرداری درآمده اند گفته طبق نص صریح قانون، استخدام بدون برگزاری آزمون غیرقانونی است. او از شهردار خواسته است افرادی که براساس رابطه و بصورت تبعیض آمیز استخدام شده اند را سریعا اخراج کند.

درهای دادگاه را به روی اعضای شوراها باز کنید

یک عضو شورای شهر تبریز خواستار بازشدن درهای دادگاه متهمان شهرداری این شهر به روی اعضای شوراها شده و خطاب به دادستان این شهر گفته:  شرایط حضور اعضای شورا در جلسات دادگاه متهمان پرونده مالی شهرداری را فراهم کنید. محمد حسین جعفری همچنین خواستار برخورد قاطع دادگاه با متهمان مالی این پرونده شده و گفته با شفاف سازی اجازه ندهید شورا بیش از این مضحکه عام و خاص شود.

ماههاست پرونده ۲۱ نفر از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری تبریز به اتهام مالی در دادگاه مطرح است.

اسماعیل چمنی عضو دیگر شورای شهر تبریز برگزاری جلسات این شورا بدون حضور مشاور حقوقی را غیرقانونی خوانده و گفته: هشت ماه است جلسات شورا بدون حضور مشاور حقوقی برگزار می شود حال آنکه حضور مشاور حقوقی منجر به قانونمند شدن شورا و بررسی قانونی تمامی لوایح می شود.

تذکرهای پی در پی اعضای شورای تبریز حکایت از اوضاع نابسامان شورا در این شهر دارد. این هفته داود امیرحقیان دیگر عضو شورا نیز جلوگیری از قرائت گزارش اعضای شورا از عملکرد شرکت های تابعه شهرداری تبریز را فاقد وجاهت قانونی دانسته و اظهار داشته: اکنون که تعدادی از اعضای شورا حوصله و وقت نظارت بر عملکرد شهرداری را دارند و می خواهند در صحن شورا گزارش شان را ارائه کنند با قانون های خود درآوردی مانع تراشی می شود. او افزوده: تصمیمات هیات رئیسه باید وجاهت قانونی داشته باشد ولی اینگونه نیست.