درصحن-شوراها: معضل سنگینی ترافیک تهران، تمام حواس اعضای شورای شهر تهران را در هفته‌ای که گذشت به خود جلب کرد، اما بحث فقط حول محور یک معضل تکراری نبود بلکه این بار، صحبت از خرابکاری هدفمند به میان آمد تا معضل ترافیک، از سوژه‌ای تکراری به سرتیتر رسانه‌ها تبدیل شود.

تویت جنجالی رحمت الله حافظی عضو شورای شهر تهران و طرح ادعای عمدی بودن ترافیک تهران از سوی ناجا و قالیباف، موجی از اظهار نظرها  موضع گیری‌ها را به همراه داشت. حافظی در این تویت نوشته بود: «با فشار قالیباف، فرمانده پلیس راهور تهران عوض شد و به‌دنبال آن شاهد ترافیک سنگین در شهر طی یک‌ماه گذشته هستیم، هدف‌شان چیست؟»

این تویت نه تنها نیروی انتظامی و شهردار تهران را به واکنش واداشت بلکه همهمه اعضای اصولگرای شورا نیز، فضای این هفته جلسات را متشنج کرد. پلیس راهور ناجا (یا همان پلیس راهنمایی و رانندگی) در صحن شورای شهر حاضر شد تا چرایی تشدید بار ترافیکی تهران طی یک ماه گذشته را موشکافی کند.

مدعیان خرابکاری شهردار و نیروی انتظامی در تشدید ترافیک تهران، تداوم برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی در محل دائمی نمایشگاهها و اختلاف نظر دولت و شهرداری در خصوص شهر آفتاب که به منظور برگزاری نمایشگاه ساخته شده است، را عامل این خرابکاری می‌دانند. اما پلیس راهور ناجا در شورای شهر این ادعاها را رد کرد و گفت: مشکل تا آنجا بزرگ شده که بیش از ۲ میلیون موتور سیکلت و بیش از ۵ میلیون خودرو در تهران حضور دارد که جمع کردن آنها امکان‌پذیر نیست.

محمد مهدی تندگویان، عضو شورای شهر با طرح این سوال که چرا پلیس راهور از گره ترافیکی ایجاد شده در محل برگزاری نمایشگاه گله می‌کند در حالی که هر سال با شرکت سهامی نمایشگاه قرارداد چند صد میلیونی می بندند و امسال هم این قرارداد چند صد میلیونی بسته، پلیس راهور را مجبور به پاسخگویی کرد. سردار مهماندار در پاسخ گفت: هیچ قراردادی با نمایشگاه بین المللی نداریم و هیچ پولی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم و اگر مدرکی دارید که خلاف این را اثبات می‌کرد و نشان می‌داد که من پولی گرفته‌ام، این پست را رها می‌کنم.

علیرضا دبیر نیز با بیان ارقام دریافتی نیروی انتظامی از شهرداری تهران طی سال‌های گذشته و سال جاری از عدم پاسخگویی نیروی انتظامی گلایه کرده و گفت: «جای سوال است که چه اتفاقی افتاده که ترافیک تهران سه هفته بیمار است؟» 

ساعاتی پس از این جلسه رحمت الله حافظی که در حضور فرمانده پلیس تهران گفته بود: «متاسفانه شاهد بودیم در ایام بارندگی اخیر نیروهای پلیس راهور از سطح شهر محو شده‌اند، از فرمانده پلیس راهور انتظار داریم در زمان‌هایی که مشکلات ترافیکی مردم بیشتر است، حضور پررنگ تری در معابر اصلی داشته و پاسخگوی نیازهای مردم باشد.» تویت جنجالی خود را منتشر کرد.

اما همه اظهارات اعضای شورا محدود به امکان خرابکاری یا ایجاد ترافیک تعمدی نبود بلکه دیگر اعضای شورا،‌ ابعادی از این معضل قدیمی شهر را باز کردند که نشان می‌داد موضوع پیچیده‌تر از  این‌هاست.

موتورسواران متهم ردیف اول ترافیک

سردار مهمان‌دار نوک انتقادات را به سمت موتورسواران چرخاند و از وجود ۲ میلیون موتور سیکلت در شهر تهران خبر داد و آن را عاملی اساسی برای ایجاد ترافیک و آلودگی هوا معرفی کرد. آیا می‌توان موتور سیکلت ها را از شهر جمع کرد؟

حبیب کاشانی عضو اصولگرای شورای شهر تهران، در پاسخ به بیان اینکه مردم با ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان یک موتور می‌خرند تا با آن امرار معاش کنند گفت: نمی‌شود نان مردم را سوزاند. او گفت: «ما مسوولان از چراغ گردون استفاده می کنیم و از خط ویژه تردد می کنیم و اگر ماموری بخواهد جلوی ما را بگیرد بلافاصله با مقام مافوق اش تماس می گیریم و می خواهیم که او را تنبیه کند. ما از کجا می دانیم مردم چه مشکلاتی دارند. او پرسید کدام قانون اجازه می دهد که ما از چراغ گردون استفاده کنیم؟»

رانت ممنوعیت شماره گذاری موتورهای بنزین سوز به جیب چه کسی می رود؟

حقانی دیگر عضو شورا نیز، هزینه کرد ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای نصب دوربین‌های راهنمایی و رانندگی را اتلاف بودجه دانست و گفت اگر این بودجه در مترو خرج می‌شد می‌توانست بار ترافیک را کم کند. او همچنین هشدار داد که  پشت قضیه منع شماره گذاری موتورهای بنزینی رانت وجود دارد. او توضیح بیشتری از دستگاه‌هایی که از این رانت سود می‌برند نداد. با این حال احمد دنیا مالی خواستار توضیح پلیس تهران برای بی‌توجهی به مصوبه هیات دولت در ممنوعیت شماره گذاری موتورهای بنزینی شد. او گفت به رغم مصوبه دولت، راهنمایی و رانندگی به این مساله توجهی ندارد.

معصومه آباد دیگر عضو شورای شهر بود که نسبت به بی‌توجهی نسبت به شماره گذاری موتورهای کاربراتوری انتقاد کرد. او گفت: «از منبعی موثق خبر داده شده که با وجود قانون منع پلاک‌گذاری موتورسیلکت‌های کاربراتوری مصوب سال 92، در حال حاضر 430 هزار موتور سیکلت کاربراتوری ثبت و سفارش شده‌اند و قرار است طی سال آینده شماره‌گذاری شوند.»

آباد با بیان اینکه 80 درصد ضریب آلایندگی هوا مربوط به خودروها است که متهم ردیف اول آن موتورسیلکت‌های کاربراتوری هستند اظهار کرد: این موتورسیکلت‌ها روزانه 100 کیلومتر پیمایش دارند و هر یک از آنها می‌توانند روزانه هزار و 500 گرم آلایندگی از نوع منوکسید کربن و هیدروکربن‌های نسوخته تولید کند. رئیس کمیته ایمنی شهر تهران خاطرنشان کرد: «پلاک گذاری این تعداد موتور کاربراتوری به معنای خطر انفجار یک بمب شیمیایی در تهران طی سال آینده است.»

مال ها متهم دیگر ترافیک تهران

برخی دیگر از اعضای شورا، ساخت مال‌های تجاری در تهران را عامل دیگر تشدید معضل ترافیک تهران عنوان کرده و معتقدند مال‌ها به اندازه نمایشگاه‌ها در تشدید ترافیک نقش دارند. سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این خصوص می‌گوید: باید توجه داشت هر مال و مجتمع تجاری چند منظوره که بدون پیوست‌های مطالعاتی در تهران ایجاد شده است مانند نمایشگاه بین المللی است و می‌تواند بدلیل عدم پیش بینی‌های لازم و عدم تامین پارکینگ و عدم انجام مطالعات ترافیکی و سایر پیوست‌های اجتماعی همان مشکلاتی را ایجاد کند که نمایشگاه بین المللی در شهر ایجاد می کند.

با وجود بحث‌های مفصل در شورای شهر تهران، به نظر می‌رسد معضل ترافیک در میان بحث‌هایی با شائبه‌های سیاسی، مغفول مانده و مسولان مربوطه به جای حل این معضل، به چالش کشیدن دیگر دستگاه‌ها مشغول اند.

ادعای برکناری شهردار گلپایگان و بهارستان

از گلپایگان نیز خبر می‌رسد که اختلاف نظر میان اعضای شورای این شهرستان در خصوص برکناری شهردار این شهر به نتیجه رسیده و اعضا رای به برکناری شهردار داده‌اند. اما روابط عمومی شهرداری گلپایگان به این خبر واکنش نشان داده و آن را کذب خوانده است.

در آخرین روز پاییز جهانگیر هاشمی از برکناری مهدی فاتحی شهردار گلپایگان و جایگزینی فرزین زالی خبر داد. گفته می‌شود تخلفات مالی دلیل برکناری فاتحی بوده است اما آن‌گونه که از اظهارات جهانگیر هاشمی بر می‌آید، اعضای شورا در برکناری فاتحی توافق نداشته‌اند و در جلسه‌ای که برخی از اعضا غیبت داشته‌اند، رای برکناری فاتحی صادر شده است.

تخلفات مالی در شهرداری ها و شوراها، از جمله چالش‌های مدیریت شهری است که دامن‌گیر بسیاری از شوراها و شهرهای ایران شده است.

گزارش شهروند-خبرنگاران از دیگر نقاط ایران

در هفته‌ای که گذشت، درصحن گزارش‌های دیگری از اقصی نقاط ایران منتشر کرد که توسط شهروند-خبرنگاران تهیه شده بود. آن‌ها در این گزارش‌ها به بررسی وضعیت زنان در شوراها، پروژه‌های ناتمام در جای جای ایران و انتظارات مردم از اعضای شورا به رشته تحریر در آورده بودند. حاجیه جوادی از پروژه نیمه تمام مجتمع امیران نیشابور و تخلفات شهرداری در این پروژه نوشته است. نیلوفر عثمانی نیز از وعده وعیده‌های بر زمین مانده اعضای شورای شهر بانه خبر داده و سعیدی سیرجان از نقش کلیدی اعضای علی البدل شوراها سخن گفته و نشان داده که اعضای علی البدل نیز ممکن است نقشی کلیدی برعهده بگیرند لذا خواستار جدی گرفتن آنها توسط مردم در مرحله انتخاب اعضا،‌ شده است. پرستو شادمان نیز از وضع نابسامان کسب و کار در شهرهای شمالی ایران و بی توجهی شوراها به دغدغه‌های مردم نوشته است. دیگر گزارش‌های شهروند خبرنگاران درصحن را اینجا ببیند و اگر گزارشی تهیه کردید برای ما ارسال کنید.