درصحن: نمایندگان مجلس که طی روزهای گذشته با مصاحبه های پی در پی، نسبت به تمدید تحریم های ایران توسط کنگره امریکا، واکنش نشان داده و آن را نقض برجام عنوان کرده بودند، امروز در صحن علنی مجلس با امضای بیانیه ای با ۲۶۴ امضاء، اعتراض خود را به تمدید تحریم ها اعلام کردند ولی بیش از این اقدامی انجام ندادند. پیش از این برخی خبرگزاری های داخلی از احتمال ارائه طرح سه فوریتی برای الزام دولت به از سرگیری فعالیت های هسته ای خبر داده بودند.

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته ای مجلس و از نیروهای شناخته شده جبهه پایداری از تهیه و امضای طرح دوفوریتی الزام دولت به از سرگیری برنامه های هسته ای با امضای ۸۴ نماینده مجلس خبرداد ولی از سوی مقابل الیاس حضرتی نماینده تهران گفته فراکسیون امید مجلس خواهان تشکیل جلسه غیرعلنی برای بررسی تمدید تحریم ها و اثرات آن بر برجام است تا مجلس بتواند قاطعانه تصمیم بگیرد. او گفته اگر این جلسه تشکیل نشود و نمایندگان در جریان کامل موضوع قرار نگیرند، دیگر تلاش ها که توسط عده ای از نمایندگان انجام می شود،‌ با اقبال اکثریت نمایندگان همراه نمی شود. اشاره حضرتی به طرح دو فوریتی تدوین شده توسط اصولگرایان مجلس است.

در طرح دو فوریتی مجلس که هنوز به امضای نمایندگان فراکسیون امید و مستقل ها نرسیده دولت مکلف شده:

1- ساخت، نصب و راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته مورد نیاز برای تحقق تولید حداقل یکصد و نود هزار سو.

2- افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم تا بیست درصد و هر درصدی که مورد نیازهای صلح‌آمیز کشور است.

3- افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده کشور به میزان نیازهای صلح‌آمیز بدون لحاظ محدودیت‌های برجامی و در چهارچوب ان.پی.تی.

4- توسعه تولید و ذخیره‌سازی آب سنگین مورد نیاز مصارف صلح‌آمیز کشور و فروش مازاد آن در بازارهای جهانی.

5- بازگرداندن رآکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک به وضعیت قبل از برجام و تکمیل و راه‌اندازی آن.

6- قطع و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی