درصحن-شوراها، مرتضی کاظمیان: در فاصله‌ی دو هفته تا اربعین حسینی، اخبار مرتبط با ولخرجی مجدد شهرداری تهران در عراق قابل تأمل شده است. هزینه‌کرد غریبی که در راستای تحقق پروژه‌ها و مطلوب‌های سیاسی ـ ایدئولوژیک رأس هرم نظام سیاسی در ایران رخ می‌دهد؛ شورای شهر تهران نه تنها مخالفتی با این مشارکت پرسش‌برانگیز ندارد، بلکه همراه شهردار تهران شده و از جیب شهروندان پایتخت برای آیینی سیاسی (راهپیمایی صدها هزار ایرانی به‌سوی کربلا) هزینه می‌کند.

اعتبار 8 میلیاردی شهرداری برای اربعین

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از افزایش اعتبارات اربعین شهرداری پایتخت از ۵ میلیارد تومان به ۸ میلیارد تومان خبر داده است.

عبدالمقیم ناصحی با اشاره به تصویب یک‌ فوریت این طرح، تاکید کرده که «تمام اعضای شورای شهر تهران بر این باور هستند که مراسم اربعین حسینی باید بسیار باشکوه برگزار شود.»

پیش از این و در ابتدای آبان‌ماه جاری، «مجوز 5 میلیارد تومانی انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین» در شورای شهر تهران به تصویب رسیده بود.

قرار است نیروهای شهرداری در شهرهای نجف و کربلا حاضر و همچون دو سال پیش به زائران سرویس دهند. افزون بر این، شهرداری تهران خدمت‌رسانی به زائران در پشت مرزها را نیز در دستور کار دارد.

شهرداری تهران و اسکان ۳۰ هزار زائر

شهرداری تهران در ادامه‌ مشارکت گستره در مراسم اربعین حسینی و راهپیمایی به سوی کربلا، کاروانی را جهت اسکان ۳۰ هزار مسافر در کربلا و نجف، مهیا و عازم مقصد کرده است.

این تجهیزات (شامل وسایل گرم‌کننده، پتو، وسایل روشنایی و بهداشتی و…) در داخل کانتینر‌های مجهز جهت سهولت حمل در مرز و به همراه نیروی انسانی مورد نیاز برای برپایی چادرها و محل‌های اسکان در کربلا و نجف، عازم عراق شده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفته: «پیش‌بینی‌ها حاکی است که امسال ظرفیت حضور زوار در کربلا همزمان با اربعین حسینی 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید با توان، تجهیزات و امکانات بهتری نسبت به دو سال گذشته حضور یابیم.»

رئیس کمیته اسکان ستاد اربعین شهرداری تهران نیز تاکید کرده که شهرداری تهران آماده اسکان 30هزار زائر به مدت 15 روز در 6 نقطه از شهرهای کربلا و نجف است. او از برپایی 170 چادر بزرگ و گروهی خبر داده است.

700 اتوبوس و 2100 نیرو

درحالی‌که مشکل آمد و شد و خطوط اتوبوس در تهران همچنان بجاست و برخی اعضای شورای شهر از کمبود 3 تا 5 هزار اتوبوس در پایتخت می‌گویند؛ نماینده قالیباف در «ستاد اربعین» اعلام کرده که قرار است شهرداری تهران تا 700 دستگاه اتوبوس را برای جا‌به‌جایی زائران در داخل خاک عراق اعزام کند؛ این تعداد قرار است با همراهی سایر کلان‌شهرهای کشور به 1000 اتوبوس افزایش یابد. وی همچنین از اعزام حدود 2100 نیروی خدماتی به نجف و کربلا خبر داده است.

شهرداری تهران قرار است همچنین نیروهای خود را در مرزهای چزابه، مهران و شلمچه مستقر کند و برای سرویس‌دهی به صدها هزار زائری که عازم کربلا می‌شوند، آماده شود.

ریخت‌‌وپاش‌ غریب از جیب ملت

هزینه‌کردهای شهرداری تهران برای مراسم اربعین، جزییاتی دارد که گاه باورنکردنی است؛ به‌عنوان نمونه، فرمانده بسیج معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران از نصب 1452 تابلوی شمارشگر موسوم به «شماره عمود بین راه» در جاده 82 کیلومتری نجف ـ کربلا خبر داده است.

وی توجیه کرده که «تابلوهای قدیمی جاده نجف ـ کربلا به مرور زمان فرسوده شده بودند و رؤیت آنها به ویژه هنگام تاریكی هوا مشكل شده بود.»

این مقام مسئول، جاده نجف ـ كربلا را «آسمانی‌ترین مسیر این کره خاکی» توصیف کرده، بی‌آنکه حتی از حج ابراهیمی و طواف مسلمانان در مکه چیزی بگوید.

هزینه‌کرد غریب دیگر، «نصب تصاویر 3 هزار شهید مدافع حرم»  از ایران و کشورهای دیگر در مسیر مزبور است.

بدهی 20 هزار میلیاردی و ولخرجی در عراق

ریخت‌وپاش شهرداری در عراق درحالی رخ می‌دهد که رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اعلام کرده مجموع بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران و بیمه و مالیات سپرده انجام کار در مناطق 22 گانه پایتخت حدود 8 هزار و 514 میلیارد تومان و مجموع بدهی به بانک‌ها (شامل اصل و سود جرایم) حدود 11 هزار و 981 میلیارد تومان است.

وی تاکید کرده که ـ بر اساس داده‌های مزبور ـ جمع بدهی شهرداری تهران برابر 20 هزار و 495 میلیارد تومان است.

علیرضا دبیر همچنین افزوده که بدهی مناطق شهرداری تهران در مجموع به 30 هزار و 130 نفر است.

چراغی که به خانه رواست…

هزینه‌کرد شورا و شهرداری تهران از جیب شهروندان پایتخت برای راهپیمایی سیاسی ـ ایدئولوژیک اربعین درحالی متحقق می‌شود که مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران از شناسایی 7۰ هزار پلاک فقیر در پایتخت خبر داده و گفته است: «در تهران ۱۵ هزار نفر نیازمند نان شب هستند.»

معاون رفاه و مشارکت‌های مردمی سازمان شهرداری تهران نیز از اجرای طرح «یک لقمه مهربانی» توسط شهرداری تهران گفته و افزوده است: «در این طرح غذاهای مازاد مردم جمع‌آوری و در اختیار نیازمندان قرار داده می‌شود.»

مستقل از این گزارش‌های رسمی، سعید معیدفر، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه معتقد است: «اطراف میدان شوش، دروازه غار یا محله هرندی و تمام دره‌های تهران، زیرپل‌ها، دوربرگردان‌ها، آزادراه نیایش و هرجا بروید آثار اعتیاد، کارتن‌خوابی، کودک کار، فحشا و انواع و اقسام فقر دیده می‌شود. اگر روزی ما کارتن‌خواب می‌دیدیم متاثر می‌شدیم اما الان با این آسیب‌ها هم‌زیست شده‌ایم و آن‌قدر ما را فراگرفته‌اند که به بخشی از زندگی عادی‌مان تبدیل شده‌اند.»

حل مشکل و کاستن از درد و رنج هزاران کودک کار و کارتن‌خواب و معتاد و صدها هزار حاشیه‌نشین در تهران، برای شورا و شهرداری پایتخت به حاشیه می‌رود و بخش مهمی از بودجه دراختیار صرف آیینی سیاسی ـ ایدئولوژیک می‌شود.

هزینه‌کرد برای تداوم رقابت منطقه‌ای

هزینه‌کرد شورای شهر و شهرداری تهران بخشی از ریخت‌وپاش رسمی و حکومتی برای تحقق راهپیمایی اربعین است؛ مراسمی که تحقق منویات و مطلوب‌های شخص نخست نظام و عمق استراتژیک رهبر جمهوری اسلامی را در دستور کار دارد.

جنگ قدرت و رقابت منطقه‌ای تشدیدشده میان تهران و ریاض، در حوزه‌های مختلف، مابه‌ازا و نتایج خود را در پی داشته و دارد؛ مشارکت شورا و شهرداری تهران در تحقق «هرچه باشکوه‌تر» راهپیمایی مزبور، یکی از پیامدها یا لوازم اجتناب‌ناپذیر منازعه‌ی پیدا و پنهان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی است.

وقتی آیت‌الله خامنه‌ای به ستایش رسمی این راهپیمایی می‌پردازد و آن‌را «پدیده‌ای بی‌نظیر» توصیف می‌کند و می‌گوید: «ما نیز از دور به حال زائران اربعین غبطه می‌خوریم و آرزو می‌کنیم ای کاش همراه شما بودیم»؛ نتیجه قابل پیش‌بینی است.

شکل‌گیری ستاد اربعین و برنامه‌ریزی مفصل و طولانی‌مدت نهادهای حکومتی (ازجمله شهرداری تهران) برای تحقق برجسته‌تر راهپیمایی مزبور در همین راستا به‌وقوع می‌پیوندد؛ آن‌هم در هنگامه‌ای که ایرانیان در پی افزایش قهر تهران و ریاض، مجال شرکت در حج نمی‌یابند.

راهپیمایی در عراق و «پایتخت فروریخته» ایران

شهریورماه گذشته، فاطمه سعیدی، نماینده تهران در مجلس و عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید در یادداشتی با عنوان «شب‌های تلخ پایتخت» ضمن اشاره به بازدید شبانه‌ی خود از برخی مناطق تهران نوشت: «با دیدن برخی واقعیت‌ها گاهی نفسم بند می‌آمد و گاهی فکر می‌کردم اصلاً مگر کسی جرات می‌کند نیمه شب پا به این مناطق بگذارد؟ پایتختی که من در ذهنم ساخته بودم، همین چند شب پیش فرو ریخت.»

وی در مکتوب خود افزوده بود: «باید بپرسم از همه کسانی که تا امروز مسئولیت داشته‌اند، برای این چهره خشن و تلخ تهران چه کرده‌اند؟ بهزیستی، شهرداری، استانداری، کمیته امداد و چندین و چند سازمان دیگر باید پاسخ دهند، برای فقر وحشتناک و بزهکاری غیرقابل تصور مناطق خاصی از تهران چه انجام داده‌اند.»

شورای شهر و شهرداری پایتخت اما در اندیشه هزینه‌کرد میلیاردها تومان برای انجام راهپیمایی مطلوب رهبری نظام هستند و فرصت پاسخ ندارند.