درصحن: جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت از ساعتی پیش آغاز شده است. حسن روحانی به همراه جمعی از وزرا وعاونان خود در این جلسه حضور یافته اند.

نتیجه آراء: حاضرین ۲۶۹ نفر، هر سه وزیر رای اعتماد گرفتند

دانش اشتیانی کاندیدای وزارت آموزش و پرورش:  موافق:     ۱۵۷  مخالف:       ۱۱۱  ممتنع: ۶

صالحی امیری کاندیدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: موافق:    ۱۸۰    مخالف:        ۸۹   ممتنع: ۶

سلطانی فر کاندیدای وزارت ورزش و جوانان: موافق:     ۱۹۳     مخالف:   ۷۲    ممتنع: ۹

این گزارش لحظه به لحظه به روز می شود.

مذاکرات مجلس در خصوص صلاحیت کاندیداهای سه وزارت ورزش،  اموزش و پرورش و فرهنگ به پایان رسید. نمایندگان رای خود را به صندوق های خواهند ریخت. لاریجانی رئیس مجلس، نمایندگان را به نشستن روی کرسی های خود برای آغاز رای گیری فراخواند. رای گیری بصورت غیر الکترونیکی است و به شیوه سنتی برگه رای میان نمایندگان توزیع می شود.

سلطانی فر: تلاش برای توسعه ورزش زنان در اولویت برنامه ام خواهد بود

سلطانی فر کاندیدای وزارت ورزش و جوانان برای دفاع از کارنامه و برنامه خود پشت تریبون قرار گرفت.

سلطانی فر با بیان اینکه به سختی حل مشکلات جوانان آشناست،‌ گفت: با آگاهی به همه مشکلات و سختی ها و با مدد از تجربه خود در مسوولیت های مختلفی که در استانداری های،‌ سازمان تربیت بدنی،‌ سازمان میراث فرهنگی آمادگی قبول این مسوولیت را در صورت صلاحدید نمایندگان مجلس دارم.

سلطانی فر گفت با اعتماد به جوانان،‌ همکاری و همدلی آنها را جلب می کنم تا وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تغییر دهم. او حل مشکلات جوانان را نیازمند همکاری فراقوه ای دانست و گفت با تعامل با دیگر دستگاهها این مشکلات را حل می کنم. ناهماهنگی میان دستگاههای مرتبط با جوانان را سامان می دهم.

او تعامل بین جوانان و سازمان های مرتبط را از ضروریات خواند و گفت باید از تشکل های غیر دولتی استفاده حداکثری شود.  او استفاده از تجربیات جهانی را نیز راه دیگری برای حل مشکلات دانست.

او بنیادی ترین پایه های برنامه خود را اینگونه برشمرد: جلب توجه همه دستگاهها برای حل مشکلات،‌ هماهنگ کردن همه دستگاههای مرتبط،‌ ساماندهی نیروها،‌ بهبود و ارتقاء زندگی جوانان،‌ اصلاح شاخص ها،‌ بانک اطلاعات، شناسایی خلاء ها، تهیه لوایح لارم،‌ حمایت از تاسیس تشکل های غیر دولتی،‌ ظرفیت سازی.

سلطانی فر ورزش را هیبت اسطوره ای ملت ها در عرصه های بین المللی دانست. او شاخص شادی و نشاط را از شاخص های کلیدی در توسعه پایدار دانست.

او دیپلماسی ورزشی را راهی برای پیشبرد دیپلماسی سیاسی کشور ها دانست.

او مهمترین سیاست های وزارت ورزش را اینگونه برشمرد: تهیه طرح ساماندهی ورزش، افزایش سهم ورزش در اقتصاد کشور و جذب سرمایه گذاری، جلب همکاری سازمانهای مردم نهاد،‌ به رسمیت شناختن بخش خصوصی در ورزش، همکاری با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برای ارتقای ورزش دانش آموزان و دانشجویان،‌ بسط ورزش همگانی و ورزش قهرمانی، توسعه و کارآمد سازی ورزش بانوان و افزاش مشارکت زنان ورزشکار در مدیریت ورزش.

دومین موافق وزارت سلطانی فر: محمد نعیم امینی فر نماینده ایرانشهر

امینی فر انتقادها به تغییر وزرای غیر اقتصادی را بی اساس خواند و آن را نشانه هوشمندی رئیس جمهور دانست. او سلطانی فر را کاندیدایی شایسته برای وزارت ورزش و جوانان دانست و گفت برنامه های سلطانی فر در حوزه ورزش همگانی قابل توجه است. او سرمایه گذاری در این حوزه را بسیار موثر و راهی برای بالابردن سلامت جامعه عنوان کرد.

توجه به ورزش روستایی و ورزش در مناطق محروم را از نقاط قوت برنامه سلطانی فر خواند. او توچه ویژه به ورزش بانوان را از دیگر نقاط برتر برنامه سلطانی فر خواند.

امینی فر عدم نشاط در جامعه را مشکلی اساسی خواند و گفت توجه به جوانان و بازگرداندن نشاط به جامعه از ضروریات و از نقاط قوت سلطانی فر است. او خواستار رای حداکثری به هر سه کاندیدا شد.

امینی فر نیمی از وقت خود را به پروانه سلحشوری نماینده تهران داد. سلحشوری در حمایت از وزارت سلطانی فر گفت: مجلس دهم هویت متفاوتی دارد. مجلسی است که بر شایسته سالاری توجه دارد. او سلطانی فر را مدیری موفق خواند و گفت وزارت ورزش و جوانان،‌ مردی قدرتمند در اجرا می داند و سلطانی فر شایسته این سمت هست. او پیش بینی کرد که مجلس با رای بالا،‌ وزارت ورزش و جوانان را به سلطانی فر خواهد سپرد.

سلحشوری گفت: امسال در حوزه اجرا،‌ سازمان میراث فرهنگی بهترین عملکرد را داشته و این نشانه مدیریت موفق سلطانی فر است.

سلحشوری،‌ حمایت از حضور زنان در فدارسیون های ورزشی را از نقاط ممتاز برنامه سلطانی فر دانست و با اشاره به مشکلات جسمانی زنان،‌ ابراز امیدواری کرد که به ورزش زنان توجه ویژه شود.

سلحشوری از نمایندگان خواست فقط به یک کلید واژه توجه نکنند و کشور را از مدیران موفق محروم نکنند.

دومین مخالف سلطانی فر: شهاب الدین نادری نماینده اورامانات

نادری با اولویت خواندن مسایل اقتصادی،‌ عدم تغییر وزرای اقتصادی را مورد انتقاد قرار داد و گفت جا داشت رئیس جمهوری وزرای اقتصادی را تغییر می داد. چراکه مشکل  ما اقتصاد است نه ورزش.

نادری برکناری وزیر آموزش و پرورش قبل از برگزاری جلسه استیضاح را دلیلی برای روشن نشدن جزییات مساله اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان دانست.

او دلایل مخالفت اش را در نه بند بیان کرد و گفت اگر سلطانی فر در سازمان میزاث فرهنگی موفق بوده چه دلیلی داشت ایشان را به وزارت ورزش منتقل کنیم. چرا نگذاشتیم ماموریت اش در سازمان میراث تکمیل شود.

او سیاست اقتصاد مقاومتی را در برنامه سلطانی فر نامعلوم دانست. او راهبرد سلطانی فر را نامشخص خواند. اطلاعات سلطانی فر محدود به باشگاههای بزرگ تهران خلاصه شده حال آنکه ورزش محدود به تهران نیست. توجه کافی به ورزش مدارس و دانشگاهها نشده است. برنامه سلطانی در حوزه جوانان مغفول مانده است.

نادری فساد در فوتبال ایران را سازمان یافته و نیازمند برخورد انقلابی دانست و تصریح کرد در برنامه های سلطانی فر راهکاری برای حل فساد و رانت خواری در این حوزه وجود ندارد.

اولین موافق سلطانی فر: سید الوالفضل موسوی بیوگی نماینده یزد

او در ابتدای سخنان اش ادعاهای مطرح شده علیه دانش آشتیانی را خلاف واقع خواند و وارد بررسی سوابق سلطانی فر شد و او را مدیری لایق برای اداره وزارت ورزش و جوانان خواند.

موسوی مشکلات جوانان را فرابخشی خواند و گفت: نباید حل مشکلات جوانان را تنها از وزارت جوانان انتظار داشت. او حضور سلطانی فر در راس این وزارتخانه را به دلیل داشتن رابطه خوب با دیگر ارکان دولت مناسب خواند.

موسوی بقیه وقت خود را به مهدی مقدسی نماینده اراک داد تا در دفاع از سلطانی فر سخن بگوید. مقدسی سلطانی فر را فردی پرسابقه در حوزه ورزش دانست و با اشاره به نامه ورزشکاران در حمایت از سلطانی فر آن را ناشی از صلاحیت وی برای وزارت ورزش و جوانان خواند.

او با اشاره به تشکیل خانه جوانان در دو دهه پیش، او را فردی خوش سابقه در حوزه جوانان دانست. او ورود زنان به فدراسیون های ورزشی را حق زنان دانست و گفت سلطانی فر به این حق زنان توجه دارد در برنامه اش نیز با اشراف کامل این مساله را مطرح کرده است.

او سلطانی فر را تحول آفرین در حوزه ورزش دانست و از مجلس نهم برای عدم اعتماد به او مورد نقادی قرار داد.

اولین مخالف: محمود شکری، نماینده طالش، رضوانشهر

شکری مخالفت اش با سلطانی فر را با طرح مساله فتنه آغاز کرد. او وظیفه مجلس را خنثی کردن توطئه ها علیه نظام خوانده و دیدگاههای رهبر ایران و آیت الله خمینی در خصوص فتنه را برشمرد. او به نقل از آیت الله خمینی فتنه را حرام خواند.

شکری با بیان اینکه رهبری فتنه را خط قرمز خوانده فتنه گری را فسادی بزرگتر از قتل خواند ولی هیچ سخنی از رابطه وزیر پیشنهادی با مساله فتنه بیان نکرد. او وارد عملکرد سلطانی فر در استانداری دولت اصلاحات شد. او سلطانی فر را اولین استانداری نوشت که در مجلس ششم و در پی تحصن نمایندگان مجلس ششم، نامه نوشت و اعلام کرد انتخابات مجلس هفتم را برگزار نمی کند.

او با اشاره به تحصیلات علوم سیاسی سلطانی فر،‌ تخصص تحصیلی او را مناسب وزارت ورزش ندانست. او ادامه وقت خود را به جواد ابطحی نماینده خمینی شهر داد.

ابطحی در مخالفت با سلطانی فر گفت: او نیز همچون شکری، بحث اش را با فتنه شروع کرد. او با اشاره به صحبت های رهبر ایران که ساکتین خواص را نقد کردند از دانش آشتیانی تشکر کرد که روی حمایت از فتنه ایستاده است. او گفت دانش آشتیانی در جلسه فراکسیون ولایت نیز حاضر نشد علیه فتنه موضع بگیرد. او این را حسن دانش آشتیانی دانست.

ابطحی خواستار توجه نمایندگان به مساله فتنه شد ولی نگفت سلطانی فر چه رابطه ای با فتنه داشته است.

ابطحی گفت در برزیل پله را بعنوان وزیر ورزش معرفی می کنند. اما در ایران سلطانی فر معرفی می شود آیا این شایسته سالاری است.

مجلس وارد بررسی رای اعتماد  سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان شد.

صالحی امیری -وزیر پیشنهادی:

ما از فرهنگ سخن میگوییم
 فرهنگ به مثابه اکسیژن در ایران است
جامعه فرهنگی جامعه ای است که در آن انسجام شخصیت والا و سازگاری دارند
فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست
اقتصاد و سیاست حشیه و ذیل فرهنگ است 
نمیتوتن فرهنگ را از سایر بخش ها منفک کنیم
تحلیل از آسیب شناسی وزارت ارشاد:
ما برای اولین بار نگاه نرم افزاری را ئارد بحث امنیتی کردیم
ما توانستیم برای اولین بار گفتگوی فرهنگی را در کشور نهادینه کنیم
به شما نمایندگان این وعده را میدهم تا جان دارم در خدمت فرهنگ خواهم بود
من برای اولین بار نظام فرهنگ را آسیب شناسی کردم و ارشاد را هم آسیب شناسی کردم
در نظام یک گفتمان غالب وجود دارد که آن گفتمان رهبری است
در ذیل آن گفتمان آقای روحانی است
روح فرهنگ درایران باید دینی باشد
همه حوزه های فرهنگ باید مرزهای دینی را پاس بدارد و کسی نمیتدواند از مرزهای دینی عبور کند
نباید نظام سلیقگی را در کشور مستقر کنیم
وزیر باید بداند در سرزمینی وارد میشود که دیگران در آن هم حقیقت اند هم واقعیت و وزیری که نتواند با همه این منظومه بزرگ همراهی کند شکست میخورد
اولین کار من ایجاد ثبات و آرامش در بستر فرهنگ است
وزارت فرهنگ نباید وارد عرصه کار سیاسی شود
مناقشات زیاد در حوزه فرهنگ انتقال زمین بازی از سیاست به فرهنگ است
سیاست مداران باید از این حوزه خارج شوند
تعامل و انساجام با همه خرده فرهنگ و ها و بقیه اقوام ایرانی واقعیت ایران است و نمی تواند آنها را نادیده گرفت

باید تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم

اصل 15 قانون اساسی را به رسمیت میشناسیم
این حق مسلم این خرده فرهنگ ها است که به زبان خود سخن بگوید
من حوزه مطالعات و تز دکترام منازعات قومی در ایران بود
اگر دکتر مدیریت نمیتواند در این دستگاه کار کند چه کسی میتواند؟
درباره ولنگاری و نفوذ فرهنگی من معتقد به لیبرالیسم فرهنگی نیستم
نمیتوانیم در جامعه ای که مبانی ما وحیانی است این گفتمان را تقویت کنیم
برای این کار من به جای بنر ساختاری ایجاد خواهم کرد و گزارش خواهم داد
نکته مهم تر ایجاد سازو کاری برای نیاز سنجی فرهنگی ست
نیازمند طراحی الگو برای این است که بدانیم باید چه چیزی را تولید کنیم
بدانی که در حوزه فرهنگ با انسان مواجه ایم
در حوزه فرهنگ عمومی چند اصل را باید دنبال کنیم
این جامعه باید در حوزه اخلاقی تربیت شود
صداقت پاکدستی دگر دوستی از اصول اخلاقی ایرانی و اسلامی است

چرا کم رنگ شده

گفتمان سازی باید از سطح دولت و جامعه منتقل شده و در آنجا به گفتمان اقتصاد مقاومتی بپردازند
گذدش مل اقتصاد فرهنگی در دنیا 820 میلیارد دلا است
در ایران کمتر از 100 میلیون دلار
در حالی که با ظرفیت موجود در ایران میتواند جایگرین صنعت نفت شود
صنعت فیلم ما در آسیا چهارم است و میتواند اول شود
نقاشی ایران در منطقه اول است
توجه جدی به امنیت و معیشت هنرمندان در دستور کار اینجانب است
بیمه هنرمندان نیز همچنین
بحث جدی در حوزه کتاب و کتابخوان ها است
نهاد کتابخانه های عمومی در عسرت و حرج است
بسیاری از شهرها کتابخانه ندارند
و کاهش تصدی گری و افزایش تولی گری در حوزه ارشاد نیز مهم است
و این از طریق مشارکت مردمی ممکن است
تعامل و همکاری با نمایندگان یک استراتژی دایمی در وزارت ارشاد خواهد بود
معیار حرکت من اخلاق است 
من هرگز به شما دروغ نخواهم گفت
به اموال مردم دستبرد نخوام زد
در دفاع از حقوق اصحاب هنر دفاع خواهم کرد
و تا جان دارم از امام و رهبری دفاع خواهم کرد
محمد عاشوری نماینده بندرعباس- موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ:
 

عاشوری: ملاک ما در برخورد با رای اعتماد قانون است

باید در چارچوب اخلاق و انصاف مخالفت کنیم
در کنار قانون ارائه اسناد مهم است
منطق گفتگو اگر حاکم بر جلسات باشد هم مخالفان و هم موافقان باید مدارک سلبی و ایجابی خود را ارائه کنند

در باب عمکرد هیچکدام ار مخالفین صحبت نکردند

در حرفهای قاضی زاده گفته شد حال فرهنگ خراب است
 اما چرا؟
ما در این حوزه نیز مانند سایر حوزه ها دچار فرافکنی هستیم
درباره نامه ای که مطرح شد‎ در دور قیل ایشون کاندیدای وزارت ورزش بودند
تابش نماینده اردکان موافق دوم وزیر پیشنهادی فرهنگ:

برای موافقت با برنامه های پیشنهادی هر سه نامزد ثبت نام کردم

در اینجا قرعه به نام من اصابت کرد

در تریبون مجلس که خانه امید مردم است نامه ای که ایشان رو کردند را چرا ما نداریم

اگر اطلاعات طبقه بندی شده اند چرا شما دارید و ما نداریم

شما همه این نامه های را منتشر کنید تا مردم و نمایندگان تصمیم بگیرند

شاید نظر کارشناسی دادند و نامه فردی بوده

مهمتین ویژگی فرد معرفی شده باید دانش سیاست گذاری و برنامه ریزی باشد 

مرور برنامه صالحی امیری نشان دهنده شناخت او از این حوزه است

در برنامه ایشون به تشریح ساختار نهادی و فرهنگ و توجه به مبانی نهادی فرهنگ وجود دارد 

در حوزه نظارت فرهنگی حرکت بر مدار و قانون و عدالت است

امنیت خلاقان هنر و فرهنگ  را محترم شمردند نه فقط دولت را

یکی از ضعف هایی که برای ایشان برمی شمرند کاردر حوزه امنیتی است اتفاقا این مثبت است

کسی با ویژگی ایشان به مدافع فرهنگ تبدیل میشود

او اشراف کامل بر گذرگاه ها و محدودیت های این عرصه دارد‎  سوابق خوب و مدیریتی و اجرایی ایشان رای اعتماد نمایندگارن را در پی خواهد داشت‎ سرمایه فرهنگ و هنر اصلاح گری است

مخالف دوم -مجتبی ذوالنوری -نماینده قم 

میگویند کسانی که معرفی شدند از فیلترهای قانونی گذشتند

اما امروز افرادی را محکوم کردند که یک برگ حکم علیه آنها صادر نشده

نباید یک بام و دو هوا درباره مسایل قضاوت کرد

کجابی قانون گفته رئیس جمهور باید لج کند و تا /اخر سه ماه کسی را معرفی نکند
رهبری با توجه به وضعیت معیشتی تصریح دارند ککه معیشت مهم است اگر در ایجاد بهبود اقتصادی اقدام کنیم منافاتی با ولایتمداری ندارد

گذشته درخشان کسی را نفی نمیکنیم‎ اما میزان حال فعلی افراد است و ما افراد را متناسب با معیارهای روز می سنجیم و ناسپاسی نسبت به گذشته نمی کنیم

نظام های دینی از درون فروپاشی می شود

در جلسه دیروز مطالبی را مطرح کردم و نمیخواستم مخالف صحبت کنم
نامه ای را مطرح کرد که در دوران فتنه نامه ای به وزیر اطلاعات وقت نوشتند که به دنبال نامه معین بوده
. بعد از خطبه های آقا بوده است
ابتدا صالحی منکر نامه شده
و بعد گفت تعرضی به نظام و ولایت در این نامه نبوده
وقتی به نامه دسترسی پیدا کردم دیدم برخلاف حرف ایشان است

و این تغییر موضع مانع از آن است که وی سکان این وزارت را به دست بگیرد 

میدانید این نامه ای که نوشته شده ایشان گفتند ما دفاعی از فتنه گران نداشتیم‎ لازم نیست فقط مقابل فتنه گر نایستند
سکوت گاهی بدتر است و مردم را دچار تردید میکند
اینجوری مردم میگویند یا نظام حق نیست و یا کاسه ای زیر نیم کاسه است
و بذر تردید در دل مردم کاشته می شود
تا زمانی که فقته گرها در مسیر فتنه هستند این نگرانی وجود دارد
و این خواص هم آنرا تشدید میکند‎  این حیات نظام را به خطر می اندازد و نباید آن را کوچک بشماری
چرا باید فتنه را در حد یک اعتراض انتخاباتی مطرح میکنید؟‎ اگر فصل الخطاب رهبری است چرا این نامه نگاشته می شود؟
در نامه در جاهای مختلف هدف مقام رهبری بوده است در بحث خودی و غیر خودی و غیره..
در دفاع از کسانی که بانک را آتش زدند و چادر از سر مردم کشیدند را در نامه نوتشند افرادی هستند که بدون هیچ دلیلی کتک خوردند
این اگر دفاع از فتنه نیست پس چیست؟
حضرات در نامه نه صفحه ای یک جا از رهبری یاد نکردند و نظام را محکوم به بی تدبیری کردند
تا 83 در وزارت اطلاعات بودند و سوابق ایشان در شرکت های اقتصادی بودند و تخصصی در فرهنگ و ارشاد ندارند

موافق دوم: قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر و چالوس

رهبری در دیدار با نمایندگان گفتند که مسئله فرهنگی مهم است و در بلندمدت از اقتصاد هم مهم تر است
اگر سه وزیر همزمان اتفاقی برایشان میافتد ولایت پذیری رئیسجمهور را نشان میدهد ولو برای چند ماه
در جواب قاضی زاده میگویم:
این رای برای چند ماه بیشتر نیست نهایتا ۸ ماه 
 این افراد آزمایشی در برابر مجلس پس میدهند
اگر ایشان در دستگاه امنیتی بوده است به نظام و انقلاب و آرامش این فرزندان تلاش کرده

آیا برای سیا و ک گ ب کار کرده

اینکه جوانی و عمر او هزینه کرده و نقطه ضعف اوست؟
چاپ 6 نیست و چاپ هشتم کتاب اوست
مقالات او را چک کردم و 37 عنوان های آنها همه فرهنگ است
مهمترین مشکل وزارت فرهنگ و ارشاد معیشت انسانی و کارکنان آن است

به کدام برنامه هنری اعم از تئاتر و سینما توجه میشود؟

در حق امیری کم کاری شد و 18 رای کم اورد

عذرخواهی های پس از رای اعتماد قبلی نشان میدهد که به او ظلم شد

او هارمونی خوبی برای دولت ایجاد میکند

موافق اول: بیرانوندی

از جنتی تشکر میکنم و بار وزارتخان را بر دوش کشیدند و دم نزدند
 ایران با شاخص فرهنگ میشناسند نه با صنعت و …
فرهنگ نیاز به سکانداری داره که به آن به شکل سرمایه اجتماعی نگاه کند

نه امنیتی و بسته و منجمد

چه چیزی بالاتر از 30 سال خدمت صادقانه؟
10 تالیف 40مقاله‎ تخصص را تضمین میکند
دوران بگ بگم ها سر آمده
چه جایی امن تر از محضر مردم و نمایندگان است بگویید 
!بگم بگم ها مردند‎ مولود فکر ما نوشته های ما هسند و آثار ما میگویند چه بوده ایم و چه کردیم
صالحی امیری دغدغه فرهنگ دارد‎ نیکی ملکی درباره صالحی امیری گفته گروههای مختلف با افکار مختلف با این وزارت کا ردارند و وزیر باید مانند نخ تسبیح باید آن را کنار هم نگه دارد
ایشان هم عالم است و این دغدغه ایشان است 
داریوش ارجمند گفته ایسان برای وزارت فرهنگ ارشاد صالح است
وزیر بعدی ‎- وزارت فرهنگ و ارشاد
سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده فریمان و سرخس مخالف دوم:
من از نزدیک دارای سوابق فرهنگی هستیم
حال فرهنگمان بدتر از آن است که شما از پس اش بربیایید
عرصه فرهنگ عرصه سیاست بازی شده است
مرور برنامه هایتان نسان میدهد که دست هایتان خالی تر ازآن است که از پس این کار بر بیایید

رئیس جمهوری که از سرهنگ بودن تبری میجست سرهنگی را برای این کار معرفی کرده است

میدانید چرا جنتی کنار گذاشته شد؟

حالا چیزی نمیویم چون از رهبر آموختم که مراقب گفتن ها و نگفته هایم باشم

شما کتاب هایی به نام خودتان منتشر کردیدی که بیشتر کتاب سازی است
آیا سربازی گمنام امام زمان باعث خجلات شماست که آن را پنهان کردید؟
برادر فلاح اسم مستعار شماست
اگر رای  اعتماد بگبیرید آشتیانی هستید یا فلاح؟
در کمیسیون فرهنیگ مجلس کنسرت را با مشروب الکلی مقایسه کردید و گفتید باید جلوی هر دو را بگیریم

باید از کسایی که در باره موسیقی فاخر فعال اند عذرخواهی کنید

مخالف: حسن نوروزی نماینده رباط کریم 
خطاب به روحانی،جای فرزندان ایثارگران و شاهد در بین نمایندگان خالی است

یکی از وزرا باید از این افراد انتخاب می شد

 با صالح امیری نسبت به برنامه هایشان اشکالاتی دارم

آقا فرمود خط قرمز فتنه است اقایون باید موضع خودشان را نسبت به فتنه مشخص کند

ما باید انقلابمون را نگه داریم 

مبارزه با نفوذ فرهنگی از اهداف اصلی نظام است، برنامه شما در این مورد چیست؟

چگونه با نفوذ فرهنیگ مبارزه میکنید؟

در زمینه تحوول فرهنگی در کشور و در این وزارتخانه چه برنامه ای داردید؟

اهداف عملی شما چیست؟

در بحث سینما کتاب رسانه دیجیتال و کانون های فرهنگی برنامه عملی شما چیست؟

در فرآیندهای صدئر مجور برنامه شما چیست؟

برای جلوگیری از سیاسی شدن این وزارتخانه چه میکنید؟

فرهنگسراها تبدیل به ستاد انتخاباتی شده است و این بد است

بحث خصوصی سازی در حوزه فرهنگ به کجا میرسد؟

در باره نفوذ و تهاجم فرهنگی چه برنامه ای دارید؟

اوقاف زیرمجموعه وزارت فرهنگ است در این باره چه فرهنگی دارید؟

درباره جایگزینی صنعت فرهنگ به جای نفت چه میکنید؟
برای شناساندن ارزشهای فرهنگی ایران چه تدبیری اندیشیدید؟
برای ساماندهی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چه میکنید؟

دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی:

برنامه من مطابق خواست رهبری است من خواستار تحول هستم

در رابطه با اموزش و پرورش و توسعه باید توجه داشته باشیم که نظام اموزش و پرروش ما نیاز به تغییر ساختاری است.

نمایندگان محترم نگرانی نسبت به امروز و سرمایه های انسانی کم اهمیت تر از نگرانی نسبت به سرمایه های محیطی و فیزیکی نیست.

توسعه کشور نیازمند توسعه متوازن و بهم پیوسته آموزش و پرورش  و آموزش عالی است.

باید کاری بکنیم که پرورش بر آموزش غلبه پیدا کند ما باید توجه داشته باشیم که در محیط مدرسه از حافظه پروری به خلاقیت پروری از فضای رقابتی غیر اخلاقی به فضای اخلاقی بین دانش آموزان برویم.

با توجه به همزمانی جلسه با اذان اعلام تنفس شد.

ادامه جلسه به پس از اذان و نماز یعنی ساعت یک بعد از ظهر موکول شد

با قرائت تذکرات نمایندگان شهرهای مختلف به وزرا جلسه ادامه پیدا کرد

در برنامه کوتاه مدت مسئله صندوق را به شدت پیگیری میکنم معیشت معلمان را به جد دنبال میکنم 
در رابطه با معوقه بازنشستگان مبلغی را که دولت تصویب کرده قسمتی از بدهی پرداخت میشود
مناطق محروم و عدالت آموزشی در اولویت است

محیط زیست و توسعه پایدار را در کتاب های درسی وارد میکنیم

من نماینده دور ششم مجلس نبودم

من در انگلستان برای درس دکترا انصاری سفیر ما در انگلستان بود و چون سابقه اموزش و پرورش من را میدانستند در آنجا به کار آموزش و تدریس ریاضی پرداختم و ریالی دریافت نکردم

من در بحران های مختلف انقلاب بودم‎ دلسوز انقلاب بودم و در شرایط بحرانی وارد شدم
من روحانی زاده هستم و قدمی در راه غیر از انقلاب و جهادگری و خودسوزی نکردم
 چرا تهمت میزنید

من برای خودم ناراحت نیستم

برای انقلابم نگرانم

من یک روز بازداشت نشده ام

نقوی مدرک بازداشت من را به هیات رئیسه ابلاغ کنه

اگه مدرک نداشت بیاید از این تریبون اعلام کند

من اعتقاد دارم رهبری با تیزبینی مسایل آموزش پرورش را دنبایل میکند
من ایثار میکنم و میآیم

چه کسی این کار را میکند که در 7/8 ماه بیاید و این مسئولیت را بپذیرد

چرا افراد تابع ولایت را بی انگیزه میکنید

من ناامید نمی شوم

در هیچ جریانی که منجر به لطمه زدن به انقلاب باشد شرکت نکرده و نمیکنم

اگر تشخیص دادید که میتوان کمک کنم در خدمتم مثل سرباز

اگر نه هم که باز هم در خدمتم

 

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت:

من داوطلب شدم امروز اسم من درنیامده بود خواهش کردم اجازه بدهند تا از دانش آشتیانی دفاع کنم

داستان فتنه کی می خواهد تو این مملکت تموم شود یا یک فردی باید فتنه گر باشد یا ساکت فتنه یا کاسب فتنه!

کاسب فتنه اگر بود اینجا نمی امد

ما بررسی کردیم اقای دانش آشتیانی هرگز بازداشت نشده

اصلا نماینده نبوده که بخواهد در مجلس ششم حضور داشته باشد.

از سران اصلی فتنه کسی که استارت فتنه را زد و ۸ سال هر بلایی که خواست سر این مملکت اورد و الان تو مملکت آزاده!

میگن بنده آموزش و پرورش نیست مگر نجفی که موفق ترین وزیر آموزش و پرورش بوده از وزارت علوم نیامده بود؟

اگر رای ندهیم چه اتفاقی می افتد ؟ تا سه ماه دیگه با سرپرست اداره خواهد شد!

همکاران من  خواهش میکنم عقلای کشور جمع شده اند با تهمت و افترا به هیچ کس رای نمی دهند ما همه نگران اخرت مان هستیم

چه کسی از ما بیشتر نگران نظام و انقلاب است! این مجلس مجلس ولایت مدار است اما با تهمت و افترا عاقبتش را نمی فروشد.

دولت می گوید من فرد را تعیین کردم به شما تضمین میکنم این بهترین فرد برای آموزش و پرورش است رای بدهید اتفاقا این مجلس تایید میکند که هم ولایت مدار است هم همراه دولت

 

مهدی شیخ دومین نماینده موافق 

من خودم را آماده کرده بودم برای حمایت از برنامه های وزیر پیشنهادی اما سوالی دارم تا کی می خواهیم این روند رو ادامه بدیم فردی امد وارد سیاست شد و سالها نیروها را به جان هم انداخت! اقایان به کجا می رویم این فرد مجددا خواست وارد صحنه سیاست بشود رهبری تذکر دادند که جامعه نباید مجددا به فضای دو قطبی برگردد. همین الان پشت تریبون کسانی آمدند جانبازه و … ما کافریم؟‌

این چه روشی است با تهمت زدند به نیروهای انقلاب به کسانی که زندگی شان را در راه انقلاب گذاشته اند تهمت جاسوسی و نفاق بزنیم ؟ ایا این درست است با اخلاق اسلامی است؟‌

ما می خواهیم به کجا برویم عزیزان قرار بود ما به اخلاق رای بدهیم این ارزش است این اخلاق است این انسانیت است؟ این کجای راه ماست این کجای تعهد ما به شهیدان است؟

اگر ملاک حال فعلیه این چه بحثی است تا کی می خواهیم این راه را ادامه بدیم من عذر خواهی میکنم از همکارانم که حالت احساسی بهم دست داد ولی این عقده ای بود که در دلم جمع شده بود و ما باید سیاستی اخلاق مدارانه در پیش بگیریم

مهدی فرشادان دومین مخالف

درس شهید حسین فهمیده در دوره دانش آشتیانی از کتب درسی حذف شد.

رییس جمهور دوران جنگ سر فتنه بود! عذر خواهی می کنم نخست وزیر دوران جنگ عامل امریکایی ها شد. منتظری فقیه بود و فاسد شد حالا شما می گید دانش آشتیانی در ستاد جنگ بوده ؟

آقای رییس جمهور منتقدان را به نفهم متهم کنید. حرف ما را گوش دهید. اقای رییس جمهور این اقدام شما ترمیم نیست مردم امروز رفاه می خواهند. جوانانشون با دکترا بیکارند. ترمیم باید اینجاها باشد.

اقای دولت با آموزش و پرورش این کار ها رو نکنید اموزش و پرورش متعلق به همه ایران است. همه خانواده ها در آن سهیم اند. این وزیر شما کاملا یک بازیگر سیاسی است. شما می خواید رای بدهید؟‌من باید در گورم پاسخگو باشم. ما باید رای بدهیم  دولت هیچ کاری نمی کند.

ایشون بازیگر نقش اول فتنه است. ایشون در همین مجلس ۷۰ تا رای اورده! ایشون اولین مدیر مدرسه بین ۳۰۰۰ مدیر مدرسه تهران است که به جرم فتنه بازداشت میشود!

اقای رییس جمهور چرا کارت زرد مجلس را دوباره به مجلس معرفی میکنید؟‌یعنی در آموزش و پرورش یک نفر شایسته وزارت وزارتخانه اش نیست؟

امروز آموزش و پرورش گرفتار است معلم ها انگیزه خود را از دست داده اند.

مطابق همین تعریفی که برای فساد داده اند که جدید بود که این اختلاس نیست که ما ۸۰۰۰ میلیارد رو به ۳۰ نفر وام دادیم !

برادران عزیزم به آموزش و پرورش فکر کنید چرا موافقان در مورد این نکات توضیح نمی دهند

اقای دانش آشتیانی موسس مشارکت عضو شورای مرکز مشارکت عضو ستاد معید عضو ستادفتنه .

من اسناد گزارش خواهر شهید از زمانی که ایشون در انگلیس تحصیل می کردند به شما ارایه میدهم .

من اسناد مربوط به مسایل مالی ایشون رو تقدیم رییس محترم مجلس می کنم. چشمامون رو نبندیم واقعیت اینه .

کسی که در دلش راضی باشه دولت جمهوری اسلامی شکست بخوره صهیونیسته! آقای روحانی ما می خواهیم دولت پیروز باشه

اقای روحانی ما نیروی غیر از این سه نفر نداریم؟

امروز روز امتحان مجلس دهم است مجلس نهم در مقابل این ماجرا ایستاد. رهبر فرمودند فتنه خط قرمز نظام است

به فتنه گرانی که عامل آمریکا بودند و به چهره نظام خط کشیدند هرگز رای نخواهیم داد.

محمدی نماینده تهران دومین نماینده ای بود که در دفاع از دانش آشتیانی صحبت کرد:

۸۰ نفر از دانش آموختگان مدرسه مفید که مدیرش ایشان بوده اند در جنگ شهید شده اند

در وزارت علوم در سه دوره در رده معاونان حضور داشتند. اگر توانایی لازم نداشتند در دوره های بعد انتخاب نمی شدند.

ایشون در استان های محروم دبیرستان های وابسته به دانشگاه ها راه اندازی کردند.

ابوالفضل سروش- نماینده موافق وزیر آموزش و پرورش: 

تمرکز زدایی باید در دستور کار قرار گیرد. ادارات در امور مدارس دخالت می کنند. حجم نیروی انسانی شاغل در دستگاه اموزش و پرورش زیاد است و خوب سازماندهی نمی شود.

به اقای دانش اشتیانی رای میدهم چون هر ۱۳ بند برنامه های ایشان را مطالعه کردم به او رای میدهم چرا که به وضع موجود تن نمی دهد به او رای میدهم چرا که به تقویت آموزش کیفی مدیران تاکید میکند. به او رای می دهم چون آموزش و پرورش را مصرف کننده صرف نمی داند. در نهایت به او رای می دهیم چرا که مدیری تحول خواه است.

ایشان پرورش یافته خانواده ای فاضل و روحانی است و پدر ایشان نماینده مجلس اول بود. حضور موثر و فعال در جبهه های پشتیبانی جنگ را داشته اند همکاری موثر با ستاد خاتم الانبیا در دوران جنگ داشته اند.

من در دانشگاه علوم پزشکی تهران از بچه های انقلابی و متعهد که باما بودند همه پرورش یافته مدارس مفید به ریاست دکتر دانش آشتیانی بودند.

فلاحت پیشه- نماینده مخالف وزیر آموزش و پرورش: 

موضوع مخالفت ما صنفی است و از نمایندگان می خواهم که صنفی صحبت کنند. تحصیلات شما مرتبط با موضوع وزارت خانه نیست

سوابق شما غیر آموزش و پرورشی است.

ما روز به روز از آموزش دولتی دور شدیم در برنامه شما هم جای آموزش دولتی خالی است. در موسسه مفید و … که بودید باید مواردی همچون فتنه و تحصن و … را بپذیرید.

چقدر با درد معلمانی که هنوز براشون شعار میدیم آشنا هستید؟ برنامه شما فقط شعار است.

بنده درک نمی کنم برخی از مدیرانی که بخش اعظم خانواده اونها در خارج از کشور درس خوانده اند برای کشور مدیریت کنند.

پس از سخنرانی روحانی به ترتیب حروف الفبای وزارت خانه ها موافقان و مخالفان به ترتیب صحبت خواهند کرد.حشمت الله فلاحت پیشه اولین نماینده ای است که در مخالفت با وزیر آموزش و پرورش صحبت خواهد کرد

روحانی: دانش آشتیانی به من گفت که در احزاب و جریان های سیاسی نیستم و بر روی کارم متمرکزم و ما هم همین وزیر را می خواهیم

روحانی:‌ و اما امورش و پرورش که مهمترین نهاد فرهنگی ماست، در دوران این سه ساله دکتر فانی تلاش کردند و کوشش کردند من تشکر می کنم ما امروز رسیدیم به نقطه ای که از نیروی جدید با توانمندی خوب استفاده کنیم

روحانی: در مساله ورزش و جوانان جناب اقای سلطانی فر مدیر توانمدنی است در میراث و گردشگری در این سه سال کار خوبی کردند. در ورزش و جوانان که برای ما بسیار اهمیت داره و مهمه مطمینم که این بار رو به منزل می رساند از اقای گودرزی هم کمال تشکر را دارم

روحانی:‌ ما وزارت ارشاد را می خواهیم مرکزی باشد که همه هنرمندان و صاحب نظران را جذب کند و از آنها حمایت کند. اساس فرهنگ ملی و دینی در اختیار هنرمندان و اصحاب فرهنگ و دانشجویان و اساتید هستند ان شالله از این مسيولیت آقای صالحی امیری بر می آید.

امیدواریم در آینده شاهد کاهش فاصله ها در امور فرهنگی باشیم

روحانی:‌ نگذازیم دیگران که به کشور ما خیانت کردند و به خارج پناه بردند به استناد برخی افراد در داخل کشور هو کنند نظام رو ! برای این نظام خون داده شده!

روحانی:‌ نمی دانم چرا بعضی رسانه ها خوششان می آید بدهی معوق را اختلاس بنامند؟ بعضی ها دارند فساد را عادی سازی میکنند در جامعه

روحانی:فضای مجازی واقعیت کشور ماست همه باید تلاش کنیم که محتوای فضای مجازی را غنی کنیم. چرا ما جاذبه ایجاد نمی کنیم؟ فضای مجازی ابزار است چرا به جای تولید محتوا با ابزار می جنگیم ؟ ابزار که مقصر نیست٬

روحانی: اگر جوان ما به فضای مجازی می رود این ایراد ماست که تولید محتوا نمی کنیم

روحانی: جوانان ما باید درسایه ورزش نشاط پیدا کنند. و این جوانان درسایه تشکل های مختلف روحیه فعالیت اجتماعی پیدا کنند در سمن ها و با حضورشون در احزاب مختلف نشاط سیاسی پیدا کنند

روحانی: ما باید امید و نشاط به جامعه بدهیم خواست من از اقای سلطانی فر برای دعوتش به این وزارت این بود که ورزش همگانی و قهرمانی بسیار مهم است از همه مهمتر مساله جوانان است و متاسفانه ما این دو را مخلوط کرده ایم

روحانی: ایران کشوری است که جاذبه بیشتر نسبت به دیگر کشورها برای جذب سرمایه خارجی دارد

روحانی: بعضی رسانه ها در جامعه پمپاژ نا امیدی می کنند! ما را چه شده است؟

حسن روحانی در سخنان خود از ترمیم کابینه دفاع می کند و می گوید حتی اگر یک ماه از عمر دولت باقی باشد درصورت ضرورت کابینه را ترمیم می کند.